Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zetor 12145 - Ciągnie sprzęgło

gelek79 17 Jun 2022 15:44 594 20
  • #1
    gelek79
    Level 8  
    Witam w moim zetorze wystąpił problem ciągnącego sprzęgła, po rozpołowieniu okazało się że stawało łożysko prowadzące wałek w kole zamachowym, wymieniłem owe łożysko, założyłem nowe wyciskowe i nową tarczę, docisk jest nowego typu odleglość oczka od zabieraka wom jak w katalogu 24mm, rozkręciłem docisk sprawdziłem czy nie ma luzu na łapkach, czy nie wysypały się igiełki w łapkach ale jest wszystko ok, po złożeniu i wyregulowaniu sprzęgła dalej jest efekt wyczuwalny że podciąga sprzegło, po wciśnięciu sprzegła i wrzuceniu biegu na pochyłym wyczuwalne jest hamowanie po wyrzuceniu biegu z lekkim oporem ciągnik się stacza, nie wyczuwalne jest natomiast zapach przypalanej tarczy i po puszczaniu pedału sprzęgła dopiero w górnym położeniu pedału ciągnik rusza, skok pedału ustawiony jak w książce już nawet regulując podpieram łożysko i dalej jest to samo, już kabinę podniosłem przodem i zwiększyłem skok pedału sprzęgła usuwając ogranicznik i dalej jest to samo nie ma poprawy, już mi ręce opadają i nie wiem za co się brać
  • #2
    kowal305
    Level 14  
    wyrobiony wałek na którym osadzona jest tarcza sprzęgłowa. po wciśnięciu sprzęgła tarcza nie się nie odsuwa i sprzęgło ciągnie. tarcza przycina się na wałku. docisk na 4 łapki czy słoneczko ?
  • #3
    gelek79
    Level 8  
    Wałek w stanie idealnym sprawdzaliśmy nie ma możliwości żeby tarcza sie nie przesuwała a docisk na 4 łapki ze słoneczkiem, jakby podciągało tarczę przez wałek to by wyczuwalny był zapach przypalanej tarczy tu tego nie ma, a i biegi by z lekkim zgrzytem wchodziły tu wchodzą bez zgrzytu i oporu
  • #4
    jerry1960
    Level 36  
    Wszystkie łapki masz dobrze wyregulowane.
  • #5
    kowal305
    Level 14  
    docisk słoneczko to taki sam jak masz w samochodach a docisk na 4 łapki to zupełnie inny. to ,że lekko hamuje ciągnik po wciśnięciu sprzęgła to znaczy ze hamulec w skrzyni działa. jeżeli biegi wchodzą lekko bez większych zgrzytów to sprzęgło rozłącza. może być też zużyta sprężyna w docisku. nie równo odsuwa docisk
  • #6
    gelek79
    Level 8  
    Słuchaj docisk ma jakieś 4lata, ciągnik odkupiłem od kolegi wuja, wymienił docisk tarczę wałek sprzęgłowy i łożysko wyciskowe, został zabierak stary o wałek womu i tak zastałem po rozebraniu, stawiałem na to łożysko bo mówili że go nie wymieniali, ja wymieniłem tarczę na nową, i łożysko wyciskowe i prowadzące chociaż wyciskowe było ok, zabierak womu i ten wałek oraz simeringi w tulei prowadzącej łożysko i na wale, łapki ustawiłem na 24 mm i już dookoła sufmiarką mierzyłem także wydaje mi się że ok ustawiłem teraz po podniesieniu kabiny skok pedału się zwiększył także to musi się rozsprzęglać, koło zamachowe z wałem się nie cofa

    Dodano po 2 [minuty]:

    A jeszcze jak wykręcam śrubę od hamulca skrzyni biegów to też na postoju biegi wchodzą bez zgrzytu, no i w trakcie zwalniania pedału sprzęgła w 2/3 wysokości pedału od maksymalnego wysprzęglenia ciągnik dopiero rusza czyli jakby było coś ze złym ustawieniem czy nierównym dociekaniem to tą tarczę było by czuć chodzi mi o zapach przypalenia, mam MTZ w którym wymieniałem kpl sprzęgło to w nim tylko na półsprzęgle coś podjechać to zaraz charakterystyczny zapach zalatuje już sprawdzałem ponownie regulację ale ok jest
  • #7
    kowal305
    Level 14  
    To, że docisk ma 4 lata o niczym nie świadczy. jakość części wiadomo jaka jest. jeżeli biegi wchodzą dobrze , to w czym jest problem ?
  • #8
    gelek79
    Level 8  
    Stoję ciągnikiem na górce wrzucam np. pierwszy bieg na pierwszej grupie, ruszam jadę wciskam sprzęgło a traktor zamiast szybciej się staczać czuć że go przychamowuje i ciężej jest wyrzucić bieg, jak już wyrzucę a ciągnik stacza się szybciej niż prędkość w/w biegu to żeby go wrzucić to wrzucę ale już że zgrzytem
    Znaczy że tak jakby sprzęgło ciągnęło, zobaczę trochę go poeksploatuje a jak nic się nie poprawi to trzeba będzie myśleć chyba o docisku nowym, podniosę jeszcze przednie koło upewnię się że przód mi rozłącza
  • #9
    kowal305
    Level 14  
    w tych ciągnikach tak właśnie biegi wchodzą , skrzynia bez synchronizacji i tak jest. pewnie założone sprzęgło kłowe na napęd i źle dobrane opony, trzyma skrzynię oponami i właśnie efekt taki jest. jak ma tura to podnieś się przodem na turze i wtedy wyłącz napęd ruszając przód - tył
  • #10
    gelek79
    Level 8  
    Kolego Kowal
    Na przodzie mam nówki 14,9-24 a na tyle 40% zużycia 18,4/15-34, tura nie mam przy nim, zrobię tak że przedni most sklinuję klinami i zrzucę jedno koło i wtedy zobaczę czy to coś z przodem,? Jak myślisz tak wyjdzie chyba nie
    Ogólnie chciałem podziękować za pomoc i zainteresowanie tematem
  • Helpful post
    #11
    kowal305
    Level 14  
    Wystarczy podnieść przód . nie ma po co zdejmować koła. To czy masz dobry rozmiar opon zależy od kół w przystawce napędu. a jakie są tego nie wiemy. ogólnie według instrukcji te rozmiary występują dla tego Ciągnika więc może być ok. jeżeli "tryby" wyją podczas jazdy na napędzie na 4 szosowej to opony są złe. wiadomo oczywiście ze na tym biegu i napędzie się nie jeździ. sam użytkuje 8145 w którym ktoś założył 18.4r34 na tył zamiast 16.9 ( bo na taki rozmiar jest w nim przystawka) a przód został 12.4r24 i efekt był podobny. nie raz aby wyrzucić reduktor na luz trzeba było wyłączyć bieg. kołami na włączonym napędzie czuć było , że trzyma ciągnik a jadąc szybciej było słychać wycie trybów. Ja osobiście powiększyłem też przód na 13.6r24 i wszystko ucichło biegi wchodzą lekko, jadąc nawet asfaltem z włączonym napędem przystawka nie wyje.
    Wracając do tematu, może być to wina opon a nie sprzęgła bo takie coś jak opisujesz miałem sam. jakie powinny być ciężko sprawdzić 2 koła zębate policzysz , a napędzającego .. raczej bez rozpołowienia na skrzyni się nie da, chyba ,że kamerą endoskopową ale ja nie próbowałem . dla tego rozmiaru opon napędzające może być Z 29 ale spotkałem zetory z eksportu Miały Z 31

    Dodano po 23 [minuty]:

    Chociaż teraz znalazłem słowacką instrukcję obsługi do zetora 12145 to w niej występują 14.9r24 , 18.4r34. ale też 14.9r24 i 18.4r38. tolerancja +- 2 %
  • #12
    piachu1994
    Level 38  
    Masz żółw - zając? Jest sprawny?
    Aby wyeliminować problem opon i przedniego napędu to po prostu wyciągnij wał napędowy i się przejedź, sprawdzając czy jest poprawa czy nie.
  • #13
    gelek79
    Level 8  
    Żółw zając sprawny, podniosę przód w wolnej chwili i zobaczę co i jak a ciągnik sprowadzony z Niemiec był

    Jeszcze zobaczę tabliczkę ze skrzyni bo poprzedni właściciel coś mówił że tył jest z 16stki
  • #14
    piachu1994
    Level 38  
    gelek79 wrote:
    Jeszcze zobaczę tabliczkę ze skrzyni bo poprzedni właściciel coś mówił że tył jest z 16stki

    I Ursus 16xx ma inny mechanizm różnicowy niż Zetor. Różni się chyba ilością zębów.
    Luzuj wał i sprawdź co się dzieje.
  • #15
    gelek79
    Level 8  
    Ursus 16xx ma inny mechanizm różnicowy niż Zetor. Różni się chyba ilością zębów.
    Luzuj wał i sprawdź co się dzieje.

    Ale to z Zetora 16stki skrzynia chyba dziś sprawdzę i zobaczę co tam jest
  • #16
    kowal305
    Level 14  
    skrzynia biegów nie ma znaczenia. masz 3 czy 4 biegową ? Jak tył był wymieniany to nie wiadomo jakie koła zębate siedzą w przystawce kto co zostawił. Nie koniecznie trzeba wyjąć wał , wystarczy się upewnić, że napęd jest rozłączony.

    Dodano po 9 [minuty]:

    mechanizm różnicowy w ciężkiej serii jest taki sam i w c 385 i w 1614. tak samo tyczy się zetorów. różnią się zwolnice szerokością przekładni.
  • #17
    gelek79
    Level 8  
    Zetor 12145 - Ciągnie sprzęgło

    Skrzynia 4 biegowa

    Dodano po 4 [godziny] 36 [minuty]:

    Zrobiłem tak
    Podniosłem lewe przednie koło i na wrzuconym biegu na pierwszym zakresie kręcę nim, nie ma żadnego oporu, po odpaleniu ciągnika i wrzuceniu biegu koło się nie rusza, po włączeniu napędu na biegu i wysprzęgleniu koło dalej stoi, po puszczaniu sprzęgła koło przednie rusza no i ciągnik spada z podnośnika,
    Wyjechałem nim i zjeżdżam z górki na drugim biegu na drugim zakresie i po wciśnięciu sprzęgła ciągnik słychać jak skrzynia pracuje i ciągnik nie przyspiesza pomimo dużego wzniesienia, po wyrzuceniu biegu z oporem ciągnik nabiera dużo większej prędkości i skrzyni nie słychać,
    Wał odkręciłem nie ma różnicy dalej tak samo
    Dzięki wszystkim za pomoc i próby rozgryzienia zagadki w moim sprzęcie,
    Wygrał ze mną na razie nie mam już czasu przy nim się szarpać,
  • #18
    kowal305
    Level 14  
    a hamulec w którymś kole nie "trzyma "?

    Dodano po 5 [minuty]:

    wzmacniacz działa prawidłowo ? gdy jest słabe ciśnienie na mikropompce może robić się efekt ,że żółw zachodzi na zająca i hamuje go wzmacniaczem . ale to powinno dziać się tylko na zającu. ogólnie instrukcje tych ciągników mówią, że do 1200 obrotów silnika jeździć tylko na żółwiu
    Spróbuj też odpuścić hamulec skrzyni może on za bardzo jest podciągnięty.
  • #19
    gelek79
    Level 8  
    Koło nie trzyma, założyłem zegar na pompkę na wolnych ma ponad 11bar a na wysokich ok ponad 12bar i chyba zawór odpuszcza bo jak dam gazu to do 13 na chwilę dochodzi i delikatnie spada, z tego co wyczytałem to poniżej 8 to pompka pada, spróbuję na żółwia przestawić i zobaczę jak się zachowuje, bo to cały czas na zającu sprawdzałem, hamulec- śrubę wykręcałem i to samo

    A może jeszcze trzeba wyregulować ten wzmacniacz, bo po ustawieniu łapek w docisku to wydaje mi się że nie miał ktoś pojęcia jak to składał
    Ale tu już kompletnego pojęcia nie mam aby tylko to że jest śruba zboku skrzyni chyba nawet widoczna jak robiłem foto tabliczki skrzyni tak ogólnie to ciągnik jest z 89roku a na skrzyni jest 1995
  • #21
    gelek79
    Level 8  
    Ok dziękuje za pomoc przejżę to i zobaczę może ktoś coś tam rozregulował a hamulec jest na 25mm przed końcem skoku ustawiony

    Żeby tą sprężynę wyciągnąć ze wzmacniacza to trzeba olej ze skrzyni spuścić?

    Wzmacniacz ustawiony dalej bez zmian, to musi być ewidentnie wina docisku lub wałka sprzęgłowego na wyższych obrotach biegi przy wrzucaniu zgrzytają tylko na wolnych wchodzą bez zgrzytu no i dalej to hamowanie występuje no cóż muszę się przyzwyczaić do tego nie mam zamiaru drugi raz go rozpruwać