Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Bateria Li-Ion 36V 10.4Ah nie ładuje - ma tylko 2.1V na wyjściu

dudziu01 28 Jun 2022 18:48 768 28
Tespol
  • #1
    dudziu01
    Level 3  
    Bateria Li-Ion 36V 10.4Ah nie ładuje - ma tylko 2.1V na wyjściu
    Witam.
    Jakiś czas temu „reanimowałem” baterię Li-Ion w hulajnodze elektrycznej Wispeed T855Pro.
    Bateria podzielona jest na 10 sekcji po 4 ogniwa = 40 ogniw.
    Jej napięcie to 36V.
    Jeden pin w połowie był urwany, przylutowałem go i mierząc multimetrem miałem pięć sekcji po 3,2V, a pozostałe pięć (te za urwanym pinem) miały poniżej 1V.
    Ładowarka nie wykrywała baterii i jej nie ładowała.
    Po zlutowaniu i powolnym naładowaniu druciarską metodą (za pomocą ładowarki od telefonu 5V, 2A) tych pięciu słabych sekcji, ładowarka wykryła baterię i naładowała ją.
    Hulajnoga ruszyła i jeździła jakiś czas, po czym znów przestała się ładować.
    Po wyjęciu i sprawdzeniu multimetrem okazało się, że na wyjściu bateria ma 2.1V zamiast 36V nominalnych.
    Sprawdziłem wszystkie sekcje i jak się okazuje, bateria jest naładowana, bo poszczególne mają 3,6V, a te najbliżej wyjścia nawet 3,9V.
    Zastanawiam się co może być przyczyną.🤔
    Może te pierwsze są naładowane za bardzo i BMS odcina komunikację z sekcjami?
    Tylko z tego, co wyczytałem nie działa w ten sposób…
    Z góry dziękuję za odpowiedź.
    Pozdrawiam.
  • Tespol
  • Helpful post
    #2
    kamel2
    Level 20  
    Prawidłowe napięcie na akumulatorze ma być 4,2V na ogniwo jeżeli jest mniejsze to bms odcina je do sprawdzenia i weryfikacji ogniwa bądź wymiany bo z tego co piszesz one swój żywot zakończyły.
    Jedyny sposób wymiana całego pakietu akumulatora .
  • Helpful post
    #3
    andrzej61
    Level 23  
    To że poszczególne ogniwa mają prawidłowe napięcia, nie świadczy że układ który je nadzoruje też je widzi . Wystarczy że nie będzie widział jednego to odetnie napięcie na wyjściu . Ładowanie jest ? , na jakim układzie jest ten BMS ?. A jakie jest na wyprowadzeniach B+ B- i czy można je na chwilę czymś obciążyc .
  • #4
    dudziu01
    Level 3  
    Dziękuję za zainteresowanie.
    Ładowania nie ma.
    Tak jak pisałem - nie było go od początku, bo był urwany jeden pin i połowa ogniw była głęboko rozładowana. Po zlutowaniu nadal nie wykrywała, dopiero po naładowaniu ich do około 3V o ile dobrze pamiętam - ładowarka wykryła baterię i naładowała ją do pełna, a hulajnoga jeździła pięknie.
    Po pewnym czasie ładowarka znów przestała ładować, a bateria ma na wyjściu całe 2.1V 🙈
    Nawet z urwanym pinem i rozładowanymi ogniwami miała 24V, a teraz gdy ogniwa mają powyżej 3,6V na wyjściu 2.1V.🫣

    Dodano po 2 [minuty]:

    Nie mam pojęcia jaki to BMS, jestem świeży w tym temacie, mogę zrobić fotki dla fachowca.🙈
  • Helpful post
    #5
    andrzej61
    Level 23  
    Skoro nie ma też ładowania , to również by wskazywało że układ który nadzoruje poszczególne ogniwa nie widział któregoś . Jakie jest napięcie na zaciskach B+ B- . Zdjęcia na pewno by się przydały .
  • #6
    dudziu01
    Level 3  
    Bateria Li-Ion 36V 10.4Ah nie ładuje - ma tylko 2.1V na wyjściu Bateria Li-Ion 36V 10.4Ah nie ładuje - ma tylko 2.1V na wyjściu Bateria Li-Ion 36V 10.4Ah nie ładuje - ma tylko 2.1V na wyjściu Bateria Li-Ion 36V 10.4Ah nie ładuje - ma tylko 2.1V na wyjściu
    Z kolei mierzone między B+, a BC0 ma już 37.9V
  • Helpful post
    #7
    jarroQ
    Level 28  
    Po pierwsze napięcia na ogniwach muszą być równe. Nie podałeś oznaczeń układów kontrolujących = nie wiadomo jaka jest tolerancja napięć BMS przy rozbalansowanym pakiecie.
    Następna sprawa to sprawdzenie czy wszystkie napięcia z 10 sekcji są prawidłowo dostarczane na nogi pomiarowe układów kontrolujących.
  • Tespol
  • #8
    dudziu01
    Level 3  
    jarroQ wrote:
    Po pierwsze napięcia na ogniwach muszą być równe. Nie podałeś oznaczeń układów kontrolujących = nie wiadomo jaka jest tolerancja napięć BMS przy rozbalansowanym pakiecie.
    Następna sprawa to sprawdzenie czy wszystkie napięcia z 10 sekcji są prawidłowo dostarczane na nogi pomiarowe układów kontrolujących.

    Dziękuję za odpowiedź.
    Napięcia na ogniwach muszą być równe - w uproszczeniu mówiąc, bo jak sam napisałeś - jest jakaś tolerancja.🤔
    Oznaczenia sprawdzę w wolnej chwili.
    Mógłbyś podpowiedzieć jak mniej więcej dokonać pomiarów zasilania układów pomiarowych?🫣
  • #9
    andrzej61
    Level 23  
    Ze zdjęcia PCB BMS widać że są prawdopodobnie dwa układy które kontrolują po 5 ogniw w szeregu . Trzeba odczytać co to za układ i znaleźć jego dokumentację . Wykorzystując podstawową aplikację układu sprawdzić czy napięcie z poszczególnych cel akumulatora są na odpowiednich pinach układów scalonych.
  • #10
    dudziu01
    Level 3  
    Bateria Li-Ion 36V 10.4Ah nie ładuje - ma tylko 2.1V na wyjściu
    andrzej61 wrote:
    Ze zdjęcia PCB BMS widać że są prawdopodobnie dwa układy które kontrolują po 5 ogniw w szeregu . Trzeba odczytać co to za układ i znaleźć jego dokumentację . Wykorzystując podstawową aplikację układu sprawdzić czy napięcie z poszczególnych cel akumulatora są na odpowiednich pinach układów scalonych.

    Znalazłem kilka informacji o tym układzie.
    Jest to
    CellWise
    CW1053
    ALCPFR3Y
    Jest to faktycznie 5-ogniwowy układ.👏
    Niestety nie bardzo wiem jak się zabrać za pomiary tego.😬
    W tabeli datasheet są podane wartości m.in.dla ALCP - mierzyć do masy czy między konkretnymi pinami?
    Bateria Li-Ion 36V 10.4Ah nie ładuje - ma tylko 2.1V na wyjściu
    Bateria Li-Ion 36V 10.4Ah nie ładuje - ma tylko 2.1V na wyjściu
    Bateria Li-Ion 36V 10.4Ah nie ładuje - ma tylko 2.1V na wyjściu
  • Helpful post
    #11
    andrzej61
    Level 23  
    Na początek może pomiary napięć oraz i porównanie dla jednego układu CW pomiędzy BC0 - BC1 / BC0 - p.6 , BC0 - BC2 / BC0 - p.5 itd. Dla drugiego układu CW pomiędzy BC5 - BC6 / BC5 - p.6 itd. Tylko ostrożnie żeby nie zrobić zwarć na nóżkach US .
  • #12
    dudziu01
    Level 3  
    andrzej61 wrote:
    Na początek może pomiary napięć oraz i porównanie dla jednego układu CW pomiędzy BC0 - BC1 / BC0 - p.6 , BC0 - BC2 / BC0 - p.5 itd. Dla drugiego układu CW pomiędzy BC5 - BC6 / BC5 - p.6 itd. Tylko ostrożnie żeby nie zrobić zwarć na nóżkach US .

    Nie wiem czy dobrze rozszyfrowałem…🫣
    Zmierzyć napięcie pomiędzy BC0 a BC1 i porównać z pomiarem pomiędzy BC0 a pinem 6 na układzie (wg schematu układu, który wysłałem - VC1)?
    Napięcia powinny być równe?
    Rozbieżność będzie świadczyła o uszkodzeniu jakiegoś elementu po drodze?
  • #14
    dudziu01
    Level 3  
    Bateria Li-Ion 36V 10.4Ah nie ładuje - ma tylko 2.1V na wyjściu Bateria Li-Ion 36V 10.4Ah nie ładuje - ma tylko 2.1V na wyjściu
    andrzej61 wrote:
    Dokładnie tak tylko pamiętać że drugi układ ma swoją masę na BC5 . Mam gdzieś baterię 10S z BMS na tym układzie . Jak znajdę chwilę czasu to po mierzę nap. układu z drugiej strony .

    Dokonałem pomiarów i jak widać w tabeli, największe niezgodności są na pinie 2 w obu układach i na pinie 5 w tym bliżej wyjścia.
    Zakładam, że tę różnicę 0,01V możemy potraktować jako margines błędu pomiarowego, bo zdarzało się, że były skoki o ten jeden.
  • #16
    dudziu01
    Level 3  
    andrzej61 wrote:
    A jeszcze jakie są napięcia na p.14 obu układów względem ich mas .

    Dla BC0 - pin14 brak napięcia
    Dla BC5 - pin 14: 10,34V
  • #17
    andrzej61
    Level 23  
    Czyli pierwszy układ blokuje wyjście napięcie z BMS . U mnie na sprawnych BMS były napięcie między 10 - 11V . Trzeba się przyjrzeć elementom w 5 celi . Były problemy z kondensatorami monolitycznymi 100nF - upływność . Można jeszcze pomierzyć napięcia pomiędzy pinami Vc1-Vc2-Vc3 ... pierwszego układu .
  • #18
    dudziu01
    Level 3  
    andrzej61 wrote:
    Czyli pierwszy układ blokuje wyjście napięcie z BMS . U mnie na sprawnych BMS były napięcie między 10 - 11V . Trzeba się przyjrzeć elementom w 5 celi . Były problemy z kondensatorami monolitycznymi 100nF - upływność . Można jeszcze pomierzyć napięcia pomiędzy pinami Vc1-Vc2-Vc3 ... pierwszego układu .

    Pomiędzy:
    Vc1 - Vc2: 3.65V,
    Vc2 - Vc3: 3.70V,
    Vc3 - Vc4: 3.65V,
    Vc4 - Vc5: 2.74V,

    Vc1 - Vc2: 3.65V,
    Vc1 - Vc3: 7.35V,
    Vc1 - Vc4: 10.99V,
    Vc1 - Vc5: 13.73V.
    Tym prostym mierniczkiem chyba tu wiele nie zdziałam w temacie kondensatorów.🤔😏
  • #19
    andrzej61
    Level 23  
    Czyli potwierdzenie, piąta cela. Można jeszcze przyjrzeć się rezystorów 1K - luty . Większym problemem od miernika jest sama bateria w której jest problem z odłączeniem poszczególnych cel od PCB BMS-a . Jedyne co mogę podpowiedzieć, to jakieś delikatne usunięcie tego kondensatora . Może bateria ruszy, chociaż nie można wykluczyć uszkodzenia samego układu .
  • #20
    dudziu01
    Level 3  
    Bateria Li-Ion 36V 10.4Ah nie ładuje - ma tylko 2.1V na wyjściu

    Nasz podejrzany, to ten C21?

    Dodano po 15 [minuty]:

    Bateria Li-Ion 36V 10.4Ah nie ładuje - ma tylko 2.1V na wyjściu

    Te rezystory mają ponad nominalną wartość.🤔
  • #22
    dudziu01
    Level 3  
    Pozostałe prawie w normie, od 0.96 kOhm do 0,98 kOhm.
    W bliźniaczym układzie ten pierwszy, odpowiednik R31 z tego układu ma niską rezystancję: 0.24 kOhm, kolejny, odpowiednik R33 ma 1.58 kOhm, odpowiednik R39: 5.12 kOhm, reszta w normie.
    Takie rzeczy chyba powinno się mierzyć na wylutowanych elementach, czy się mylę?
    Może też dlatego pomiary są nietypowe.
    Spróbuję wylutować najpierw ten kondensator i wstawić w jego miejsce nowy, będę informował na bieżąco o postępach.
  • #23
    andrzej61
    Level 23  
    Dokładnie pomiary oporności w układzie i jeszcze pod napięciem to loteria. Można na próbę wylutować R31 i go sprawdzić . Jeżeli winowajcą był by C21, to po jego wylutowaniu bateria powinna ruszyć .
  • #24
    dudziu01
    Level 3  
    Wylutowanie kondensatora nie zmieniło napięcia na wyjściu, jest trochę niższe ale to zapewne z powodu „leżakowania” przez miesiąc.🤭

    Dodano po 5 [godziny] 24 [minuty]:

    Mam kondensator SMD monolityczny 100nF/50V 1206, niestety jest większy od tego, który był w układzie.
    Zastanawiam się czy bezpiecznie jest go wlutować.🤔
  • #25
    dudziu01
    Level 3  
    Bateria Li-Ion 36V 10.4Ah nie ładuje - ma tylko 2.1V na wyjściu
    Wylutowałem bts i tak wyglądają ścieżki pod nim.

    Dodano po 44 [sekundy]:

    Bateria Li-Ion 36V 10.4Ah nie ładuje - ma tylko 2.1V na wyjściu
    Wylutowałem bts i tak wyglądają ścieżki pod nim.
  • #26
    andrzej61
    Level 23  
    A więc wygląda na to że niewłaściwe napięcie na układzie było spowodowane spaleniem ścieżki . Trzeba by odtworzyć upaloną ścieżkę, to może bateria ruszy, powinna nawet bez kondensatora .
  • #27
    dudziu01
    Level 3  
    [img-0]
    Pojawiło się napięcie na wyjściu.
    Wielkie dzięki za pomoc.
    Teraz tylko zostało wlutować kondensator, niestety nie zachowałem tego, który był.🫣

    Dodano po 9 [minuty]:

    Bateria Li-Ion 36V 10.4Ah nie ładuje - ma tylko 2.1V na wyjściu Bateria Li-Ion 36V 10.4Ah nie ładuje - ma tylko 2.1V na wyjściu
    Mam kondensatory 100nF ale są większe.
    Montować?
  • #29
    dudziu01
    Level 3  
    Ścieżki odtworzone, kondensator wlutowany na miejsce, bateria działa, ładuje, trzyma napięcie, a hulajnoga śmiga.
    Bardzo dziękuję za pomoc.
    Temat zamknięty.
    Pozdrawiam.