Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Łączenie uziemienia z neutralnym w zasilaczu od laptopa

Areez0na 12 Jul 2022 03:08 753 29
  • #1
    Areez0na
    Level 4  
    Hej.
    Chciałam się dowiedzieć, czy mogę nie uszkadzając niczego podłączyć we wnętrzu zasilacza od laptopa kabel odpowiedzialny za uziemienie do kabla neutralnego.

    Dokładniej pisząc...

    Mam zasilacz, który na obudowie ma wejście na gruby kabel z wtyczką typu kończynka, czyli faza, neutralny i uziemienie... lecz chcę podłączyć do niego zwykły lekki cienki kabel ósemka, która nie ma uziemienia, tylko fazę i neutralny...



    Dlatego rozebrałam obudowę, odlutowałam końcówkę z wtyczką kończynka i zastanawia mnie, czy mogę tam wlutować zwykłą ósemkę, tylko czy mogę zlutować te uziemienie do neutralnego? czy lepiej zostawić te uziemienie po prostu nie przylutowane do gniazdka??

    Planuję nim zasilić mały wzmacniacz bluetooth i nie spalić go. Raczej nie będzie potrzebować uziemienia ale czy jeśli zasilacz był projektowany w klasie z uziemieniem prowadzącym do gniazdka w ścianie, to czy pozbawiając go tego uziemienia coś mogę popsuć?

    Jeśli można prosiłabym o odpowiedź treściwą, żebym miała jasny obraz jak i co...

    Pozdrawiam :)
  • Helpful post
    #2
    tos18
    Level 40  
    Areez0na wrote:
    Chciałam się dowiedzieć, czy mogę nie uszkadzając niczego podłączyć we wnętrzu zasilacza od laptopa kabel odpowiedzialny za uziemienie do kabla neutralnego.

    Zdecydowanie NIE

    Odwrócisz wtyczkę i dostaniesz tam fazę !
    A jak dostaniesz tam fazę to dostaniesz fazę na styku "-" od strony DC.
    Jak ktoś się dotknie do takiego tworu to nieszczęście gotowe.
  • #3
    Areez0na
    Level 4  
    tos18 wrote:
    Areez0na wrote:
    Chciałam się dowiedzieć, czy mogę nie uszkadzając niczego podłączyć we wnętrzu zasilacza od laptopa kabel odpowiedzialny za uziemienie do kabla neutralnego.

    Zdecydowanie NIE

    Odwrócisz wtyczkę i dostaniesz tam fazę !
    A jak dostaniesz tam fazę to dostaniesz fazę na styku "-" od strony DC.
    Jak ktoś się dotknie do takiego tworu to nieszczęście gotowe.




    Hmm.. to w takim razie lepiej po prostu nie łączyć tego uziemienia do neutralnego i zostawić go nie podłączonego?
  • #5
    Areez0na
    Level 4  
    Bardzo zależy mi na tej przeróbce, dlatego nadal chcę tak zrobić. Zrobiłam właśnie tak, że uziemienie jest odłączone w ogóle od zasilacza, tylko L & N jest podłączone. Po włożeniu wtyczki do kontaktu i jeszcze nie włączeniu wzmacniacza faktycznie mrowi na radiatorze chipów TPA a po odwróceniu wtyczki już nie mrowi na nim, lecz po włączeniu wzmacniacza i wzmocnieniu siły głosu do jakiś ~60% nadal lekko mrowi na radiatorze. Po sprawdzeniu na mierniku wychodzi jakieś 15v AC, czasem 17 ale nie więcej...

    Czy takie mrowienie 15-17v może uszkodzić wzmacniacz oraz po drugie czy jest jakaś metoda, by pozbyć się tego mrowienia, nie dodając tego trzeciego kabla uziemiającego? Jakakolwiek...

    Są przecież inne zasilacze od laptopów i innych ładowarek bardzo podobnego typu - np ładowarka od JBL Xtreme1/2/3
    które właśnie mają tylko podwójne gniazdko do kabla ósemka, nie potrzebują one uziemienia i nie kopią... Da się jakoś taki z trzema żyłami przerobić, by nie potrzebował tego uziemienia albo chociaż na siłę by tylko nie mrowił przebiciem na sprzęcie??

    Byłabym bardzo wdzięczna za porady...
  • #6
    franmayer
    Level 20  
    Będzie prościej i bezpieczniej jak kupisz wtyczkę z uziemieniem i połączysz wtyczkę z zasilaczem za pomocą 3 żyłowego przewodu, gdzie osobno masz L, N i uziemienie. Może da się wykorzystać jeszcze stary przewód z konczynki.
  • #7
    Areez0na
    Level 4  
    Prosiłam o porady jak wykonać to w sposób przedstawiony wyżej. Gdybym miała tak postąpić, jak piszesz to w ogóle bym nie pisała nowego posta, nie zaśmiecała elki oraz nie marnowała wam czasu...
    Na wszystko jest metoda, na to także i o to proszę...

    To tak, jakby ktoś chciał zrobić coś na zielono a ktoś doradza że lepiej na czerwono - czyli zupełnie nie zgodnego z założeniami pierwotnymi.

    Chcę po prostu łączyć zwykły cienki kabel 2x0,75 z wtyczką ósemka z jednej a z drugiej wąska mała standardowa wtyczka jak do lampki nocnej. Celowo nie chcę ciężkiego grubego kabla z wielką wtyczką z bolcem jak od np. komputera czy podgrzewacza wody mocy 2kw...

    Dodam tylko że mam bolce w gniazdkach. Instalacja jest trzy żyłowa wszędzie - to nie jest przyczyna dlaczego to robię jakby co.
  • #8
    tos18
    Level 40  
    Porównaj schematy zasilaczy I i II klasy ochrony oraz swój zasilacz.
    Zwróć uwagę na obwody wejściowe AC oraz ochrony.

    Dopowiem tylko że zasilacze budowane w klasie II mają znacznie solidniejszą izolację między pierwotną a wtórną stroną oraz projektowane są jako znacznie odporniejsze na przebicia między stroną pierwotną a wtórną.
  • #9
    Areez0na
    Level 4  
    Nie za wiele wyczytam ze schematów, nie znam się na tym aż tak.. Jakoś łopatologicznie może da radę?

    mogę jedynie pokazać etykietę z obudowy ale nie widzę tam oznaczenia klasy ochrony...
  • #10
    Ture11
    Level 38  
    Areez0na wrote:
    To tak, jakby ktoś chciał zrobić coś na zielono a ktoś doradza że lepiej na czerwono - czyli zupełnie nie zgodnego z założeniami pierwotnymi.


    O jakich założeniach Koleżanka pisze? O swoich założeniach, które mogą się zakończyć śmiercią z porażenia, czy o założeniach producenta, który próbuje dbać o klientów, nawet tych kamikadze?

    Areez0na wrote:
    Na wszystko jest metoda, na to także i o to proszę...

    To ją podaj, skoro tak uważasz.

    Areez0na wrote:
    o tak, jakby ktoś chciał zrobić coś na zielono a ktoś doradza że lepiej na czerwono


    Raczej tak, jak byś chciała pomalować wszystkie przejścia dla pieszych na kolor asfaltu.

    Areez0na wrote:
    Celowo nie chcę ciężkiego grubego kabla z wielką wtyczką z bolcem jak od np. komputera czy podgrzewacza wody mocy 2kw...

    To jedyny powód, dla którego rezygnujesz z ochrony prze porażeniem?



    Rozwiązanie jest proste - kup zasilacz, kompatybilny z Twoim laptopem, i wyposażony w gniazdo typu "ósemka". Pozostałe rozwiązania traktuj jako poważne zagrożenie życia.
  • #11
    Areez0na
    Level 4  
    Ture11 wrote:
    Areez0na wrote:
    To tak, jakby ktoś chciał zrobić coś na zielono a ktoś doradza że lepiej na czerwono - czyli zupełnie nie zgodnego z założeniami pierwotnymi.


    O jakich założeniach Koleżanka pisze? O swoich założeniach, które mogą się zakończyć śmiercią z porażenia, czy o założeniach producenta, który próbuje dbać o klientów, nawet tych kamikadze?

    Areez0na wrote:
    Na wszystko jest metoda, na to także i o to proszę...

    To ją podaj, skoro tak uważasz.

    Areez0na wrote:
    o tak, jakby ktoś chciał zrobić coś na zielono a ktoś doradza że lepiej na czerwono


    Raczej tak, jak byś chciała pomalować wszystkie przejścia dla pieszych na kolor asfaltu.

    Areez0na wrote:
    Celowo nie chcę ciężkiego grubego kabla z wielką wtyczką z bolcem jak od np. komputera czy podgrzewacza wody mocy 2kw...

    To jedyny powód, dla którego rezygnujesz z ochrony prze porażeniem?



    Rozwiązanie jest proste - kup zasilacz, kompatybilny z Twoim laptopem, i wyposażony w gniazdo typu "ósemka". Pozostałe rozwiązania traktuj jako poważne zagrożenie życia.




    Mam wrażenie, jakbym pisała w tym momencie z przedstawicielem handlowym, który nie potrafi odpowiedzieć na to, co mnie interesuje i coś, co pomoże mi jakoś to obejść, tylko swoje mówi jak robot...
    Proszę o radę jak to obejść, nie co zrobić ZAMIAST tego...

    Jeśli się nic nie uda zrobić to po prostu tak to zostawię i lekko będzie szczypać na wzmacniaczu ale czy to nie zepsuje go?

    Pamiętam że lata temu łączyłam sprzęty wyposażone w uziemienie we wtyczce do starego typu gniazdek w ścianie bez uziemienia tylko z dwoma kablami w środku i jakoś szczypanie nie występowało na sprzętach. Chodziły tak bez uziemienia ale nic nie szczypało i działało tak lata bez problemu, dlaczego?
  • #12
    Ture11
    Level 38  
    Areez0na wrote:
    Pamiętam że lata temu łączyłam sprzęty wyposażone w uziemienie we wtyczce do starego typu gniazdek bez uziemienia tylko z dwoma kablami w środku i jakoś szczypanie nie występowało na sprzętach, dlaczego?


    Areez0na wrote:
    tylko czy mogę zlutować te uziemienie do neutralnego?



    Przed chwilą jeszcze chciałaś łączyć neutralny, który mógł stać się fazą, z obudową. Robot, czy może anioł stróż?

    Rób co chcesz, Twoje zdrowie i życie.
  • #13
    Areez0na
    Level 4  
    Na etykiecie nie ma oznaczenia klasy ochronności (albo chociaż ja jej nie widzę) a więc jest to pierwsza klasa, zgadza się czy jest inaczej?
  • #14
    franmayer
    Level 20  
    Areez0na wrote:
    Pamiętam że lata temu łączyłam sprzęty wyposażone w uziemienie we wtyczce do starego typu gniazdek bez uziemienia tylko z dwoma kablami w środku i jakoś szczypanie nie występowało na sprzętach, dlaczego?

    Bo były inaczej zbudowane. Tak najprościej, były separowane transformatorem.
    Areez0na wrote:
    Proszę o radę jak to obejść, nie co zrobić ZAMIAST tego...

    Oby się miał kto pomodlić nad Twoim grobem.
  • #15
    Areez0na
    Level 4  
    Jest metoda by to obejść o której nie piszę a wiem tj. ciągnąć kabel z uziemienia tego zasilacza na osobnym kabelku zakończonym raczkiem, którego podpina się pod bolec w gniazdku ale to przywołuje czasy PRL i np. pralkę Franię...

    Wolałabym metodę bez tego kabelka w ogóle...

    A gdybym podpięła kabelek uziemiający do np. większego kawałka metalu wewnątrz obudowy, która jest odseparowana od tego elementu to zadziałało by to i szczypanie by ustąpiło?

    I pytam się już któryś raz z rzędu czy takie mrowienie nie uszkodzi tego wzmacniacza?
  • #16
    tos18
    Level 40  
    Areez0na wrote:
    I pytam się już któryś raz z rzędu czy takie mrowienie nie uszkodzi tego wzmacniacza?


    Może (przepięcia) uszkadzać podłączane urządzenia / uszkodzić wzmacniacz podczas podłączania innego urządzenia.
    Poprzez kable sygnałowe rozwleczesz to mrowienie na inne podłączone urządzenia.
    ale najgorsze jest to że może uszkodzić nieodwracalnie użytkownika.
    Wystarczy że delikwent oprze się o kaloryfer i złapie czincza (czy co tam będzie do wzmacniacza podłączone).

    Urządzenie - również amatorskie - podłączane do instalacji elektrycznej ma być przede wszystkim bezpieczne dla obsługi.

    Nie masz ochrony - stosujesz zasilacze drugiej klasy i koniec !
  • #17
    BANANvanDYK
    Level 40  
    Areez0na wrote:
    Mam zasilacz, który na obudowie ma wejście na gruby kabel z wtyczką typu kończynka, czyli faza, neutralny i uziemienie... lecz chcę podłączyć do niego zwykły lekki cienki kabel ósemka, która nie ma uziemienia, tylko fazę i neutralny...

    Dlatego rozebrałam obudowę, odlutowałam końcówkę z wtyczką kończynka i zastanawia mnie, czy mogę tam wlutować zwykłą ósemkę,

    Wiesz, jak pokombinujesz ze wtyczką przewodu „ósemki” to włożysz ją w gniazdo „koniczynki”. Nie trzeba od razu rozbierać zasilacza i wymieniać gniazdo. Kolega kiedyś w pracy miał tak zrobione, ale z tego względu że podłączał się do maszyn przemysłowych i pętle uziemienia czasami sprawiały że komputer wariował. Nie mniej nie polecam powielania takiego czynu, wielokrotnie zwracałem mu uwagę o ten przewód.

    Druga sprawa, że zasilacze do laptopów produkowane na dwa sposoby:
    1. Uziemienie jest połączone galwanicznie z wyjściem (masą/minusem zasilania). Czasami powoduje to kłopoty z pętlą masy w sygnałach audio.
    2. Wyjście zasilacza nie jest uziemione, lub połączone przez impedancję (kondensator) gdyż nie jest zauważalne charakterystyczne „mrowienie”. Nie zagłębiałem się dokładnie jak to jest fizycznie zrealizowane, ale wydaje mi się że nowsze laptopy (po 2010 roku) mają tego typu zasilacze.
    Poza tym w laptopach Toshiba stosowane są zasilacze które mają wejście na „ósemkę”, czyli nie potrzebują połączenia ochronnego.
    Przy wzmacniaczu audio najlepiej gdy wejście sygnału nie jest połączone z uziemieniem, gdyż może to powodować pętle masy. Chyba ten zasilacz od Lenovo 170 W będzie na wyrost do wzmacniacza audio i wystarczy 65 W lub ew. 90 W zasilacz. Więc może poszukaj innego zasilacza do tego celu?
  • #18
    Areez0na
    Level 4  
    Dzięki tos18 & BANANvanDYK. Myślałam że uda się to łatwo obejść i będę mogła podpinać zwykły gotowy kabel kupiony ze sklepu ale jeśli tak to wlutuję koniczynkę z powrotem do zasilacza i zrobię customowy kabel tj. Wtyczka męska koniczynka będzie połączona z kablem 3x0,75 lub ewentualnie 0,50 (by był jak najcieńszy i lekki) i zwieńczę go najzwyklejszą wtyczką płaską na fazę i neutralny a trzeci kabel jako te cholerne uziemienie dam z mojej konstrukcji tulejką metalową, którą osobno będę podpinać w gniazdko na bolca, by było połączone. Miałam to już na myśli wcześniej, ale myślałam że nie będę musiała tego robić ale ok... Jak trzeba to trzeba, zrobię własny cienki kabel z małą wtyczką i będę miała jak chcę plus będzie te uziemienie...

    Nie wiem czy jeszcze ktoś nagle coś doda rewolucyjnego ale chyba to wszystko............
  • #19
    tos18
    Level 40  
    Ty naprawdę chcesz zginąć w imię cieńszego kabla (znam szczytniejsze powody do poświęceń)
    Jak dobrze poszukasz to znajdziesz cienkie kable z normalną wtyczką i koniczynką. Zajrzyj do sklepu komputerowego albo jakiegoś media... - znajdziesz.

    https://allegro.pl/oferta/przewod-zasilajacy-..._unit_id=25cb0da2-f770-4a93-b31f-6484e3ef3457

    popatrz - cieniutki 3x0,75 z normalną wtyczką całe 6,05pln

    A tu masz zasilacze drugiej klasy po 15pln
    https://allegro.pl/oferta/zasilacz-asus-19v-1-75a-adp-33aw-11858253519
  • #20
    Areez0na
    Level 4  
    BANANvanDYK wrote:
    Chyba ten zasilacz od Lenovo 170 W będzie na wyrost do wzmacniacza audio i wystarczy 65 W lub ew. 90 W zasilacz. Więc może poszukaj innego zasilacza do tego celu?


    Wzmacniacz ma łączną moc 200w a więc ten od Lenovo będzie idealny by nie grzał wzmaka zbyt dużą mocą, ani by nie brakowało mu mocy. Akurat ten zasilacz dokładnie go dobrałam dla tego wzmacniacza ;)

    Dodano po 7 [minuty]:

    tos18 wrote:
    Ty naprawdę chcesz zginąć w imię cieńszego kabla (znam szczytniejsze powody do poświęceń)
    Jak dobrze poszukasz to znajdziesz cienkie kable z normalną wtyczką i koniczynką. Zajrzyj do sklepu komputerowego albo jakiegoś media... - znajdziesz.

    https://allegro.pl/oferta/przewod-zasilajacy-..._unit_id=25cb0da2-f770-4a93-b31f-6484e3ef3457

    popatrz - cieniutki 3x0,75 z normalną wtyczką całe 6,05pln

    A tu masz zasilacze drugiej klasy po 15pln
    https://allegro.pl/oferta/zasilacz-asus-19v-1-75a-adp-33aw-11858253519



    Rozumiem, lecz właśnie zależy mi na tej wąskiej wtyczce, nie tej kobyłce, dlatego wolę zrobić taki kabel mojej roboty...

    Zasilacz by był dobrze spasowany mocowo ze wzmacniaczem musi mieć minimum ~8a i 19v+ czyli minimum ~150w a niestety takich mocnych zasilaczy nie mogę znaleźć z ósemką w drugiej klasie ochrony... wszystko jest z uziemieniem. O zasilaczach do LED'ów nie wspominam, bo o nich nie myślę w przypadku tego projekciku, jaki robię.




    ..........ewentualnie gdy może znajdę jakiś gotowy kabel z ósemką, cienkim przewodem 0,75 i z jakąś mniej typową wtyczką do kontaktu, która jest jakaś mniejsza, niż te standardowe kobyły to może ewentualnie się skuszę i już nie będę robić własnego lecz jak znam życie i ofertę sklepów to zawiodę się... Mały jest wybór w takich przypadkach, tylko standard i nic po za tym..
  • #21
    klm787
    Level 29  
    Areez0na wrote:
    Dzięki tos18 & BANANvanDYK. Myślałam że uda się to łatwo obejść i będę mogła podpinać zwykły gotowy kabel kupiony ze sklepu ale jeśli tak to wlutuję koniczynkę z powrotem do zasilacza i zrobię customowy kabel tj. Wtyczka męska koniczynka będzie połączona z kablem 3x0,75 lub ewentualnie 0,50 (by był jak najcieńszy i lekki) i zwieńczę go najzwyklejszą wtyczką płaską na fazę i neutralny a trzeci kabel jako te cholerne uziemienie dam z mojej konstrukcji tulejką metalową, którą osobno będę podpinać w gniazdko na bolca, by było połączone. Miałam to już na myśli wcześniej, ale myślałam że nie będę musiała tego robić ale ok... Jak trzeba to trzeba, zrobię własny cienki kabel z małą wtyczką i będę miała jak chcę plus będzie te uziemienie...

    Nie wiem czy jeszcze ktoś nagle coś doda rewolucyjnego ale chyba to wszystko............ Łączenie uziemienia z neutralnym w zasilaczu od laptopa

    No, ale co z kolejnością włączania poszczególnych (dwóch) elementów :?:
    Uważasz, że można włączać je w dowolnej kolejności :?: :?:

    Odpowiednie kable, przewody z takimi wtyczkami są tak zbudowane, że poprawnej kolejności nie da się "obejść"
  • #22
    Areez0na
    Level 4  
    klm787 wrote:
    No, ale co z kolejnością włączania poszczególnych (dwóch) elementów
    Uważasz, że można włączać je w dowolnej kolejności


    No przecież to jest wiadome, że pierwsze podłączę do kontaktu te uziemienie na bolec a następnie całą wtyczkę a POTEM dopiero drugi koniec do koniczynki w zasilaczu i włączam...

    Na uziemieniu, czyli bolcu nie ma prądu żadnego w gniazdkach w ścianie a więc raczej nie ma szansy by było porażenie, gdy kabel nie jest jeszcze na drugim końcu podłączony do czegokolwiek, by mogło to uziemienie w razie czego zacząć "działać"...

    By było jeszcze bezpieczniej mogę ewentualnie dołączyć na stałe tą tulejkę z kablem uziemiającym do korpusu wtyczki, by było to nadal jak najmniejsze a i nie musiała łączyć samodzielnie dwóch "elementów" osobno. Ale to ewentualnie później...





    Ogólnie mówiąc jednak coś się udało... Dzięki wszystkim mniej lub bardziej. Zrezygnowałam z ósemki na rzecz tej koniczynki i będzie "customowe" uziemienie przez co już nie będzie szansy na uszkodzenie sprzętu przez mrowienie.. :)
    Myślałam że uda się jakoś obejść te uziemienie w tym zasilaczu, by nie mrowiło i nie było uziemienia w ogóle ale ten zasilacz najprawdopodobniej już tak ma i po prostu koniec. Czyli to jest pierwsza klasa ochrony czy trzecia? Może gdybym była jakimś wykwalifikowanym elektrykiem to bym sobie przerobiła taki zasilacz ale to chyba byłoby bez sensu.. W każdym razie dzięki za nakierowanie mniej lub bardziej co i jak robić.

    PS.
    Mogę dać przewód do AC prądu z żyłami 0,50mm na taki zasilacz 170w? czy będzie zbyt cienki i będzie się grzał?
  • Helpful post
    #23
    ppc
    Level 17  
    Kup szwajcarski kabel do laptopa, będziesz mieć płaską wtyczkę. Adapter w gniazdko i niech tam siedzi na stałe.
    Już lepsze to niż pomysly z osobnym stykiem uziemienia.

    Zmiany gniazdka na szwajcarskie nie będę doradzał, żeby jakiś mistrz tam nie wetknął wtyczki unischuko.

    Nie rozumiem tego oporu przed wtyczką unischuko albo zasilaczem w drugiej klasie, no ale chcesz, to masz.

    Łączenie uziemienia z neutralnym w zasilaczu od laptopa

    Ewentualnie włoska
    Łączenie uziemienia z neutralnym w zasilaczu od laptopa
  • #24
    Areez0na
    Level 4  
    ppc wrote:
    Kup szwajcarski kabel do laptopa, będziesz mieć płaską wtyczkę. Adapter w gniazdko i niech tam siedzi na stałe.
    Już lepsze to niż pomysly z osobnym stykiem uziemienia.

    Zmiany gniazdka na szwajcarskie nie będę doradzał, żeby jakiś mistrz tam nie wetknął wtyczki unischuko.

    Nie rozumiem tego oporu przed wtyczką unischuko albo zasilaczem w drugiej klasie, no ale chcesz, to masz.

    Łączenie uziemienia z neutralnym w zasilaczu od laptopa

    Ewentualnie włoska
    Łączenie uziemienia z neutralnym w zasilaczu od laptopa


    Teraz to Kolega ma ode mnie Piwo, kawę oraz dobre półwytrawne wino z rocznika co najmniej 90. Nie wiedziałam, że coś takiego istnieje! Ten patent mi się nawet podoba... Pomyślę nad tym. Dziękuję bardzo :)


    Nie mam oporu przed zasilaczem w drugiej klasie. Z CHĘCIĄ bym takiego przygarnęła, ale ja jakoś nie mogłam znaleźć żadnego o mocy co najmniej 160-180w z 19-20v (24v nie, bo to za dużo...) 8,5A max... wszystko jest z uziemieniem co ma więcej, niż te ~80w+ a taki słaby to nie ma sensu w moim przypadku brać.
  • Helpful post
    #25
    ppc
    Level 17  
    Szukaj zasilaczy od telewizorów, np. Sony Bravia zasilacz ACDP-200D02, 19.5V, 10.26A.
    Są też mniejsze, 8A, 6A. Większa wydajność prądowa nie zaszkodzi wzmacniaczowi. Tylko zasilacz będzie większy.

    Czekam na piwo :D
  • #26
    BANANvanDYK
    Level 40  
    Skąd te 200 W przy zasilaniu 19–20 V? Bo mi wychodzi max 50 W w sinusie przy 4 Ω i topologii mostkowej. Zasilacz wzmacniacz przez przetwornicę?
    Sprawdzałem zasilacze od laptopów HP z wtyczką cylindryczną z pinem ID, w tym jeden uszkodzony i rozebrany. Zacisk PE w gnieździe jest połączony wyłącznie ze stroną wtórną (zimną) poprzez rezystor 1 MΩ i kondensator MLCC połączony równolegle do rezystora.
    Starszy zasilacz od laptopa HP z wtyczką DC ma pełne połączenie pomiędzy PE a masą strony wtórnej. Wydaje mi się że strona pierwotna (gorąca) też nie ma połączenia z PE, ale przy podłączeniu do gniazda bez uziemienia, poprzez pojemności przewodu i innych elementów pojawia się delikatne mrowienie, a zmierzona pojemność do zacisków czynnych wynosi 350 nF.
    Natomiast zasilacz od Toshiby (II klasa izolacji) posiada kondensatory Cy 470 nF, co sprawia że na masie wtyczki DC odczuwalne jest mrowienie.
    Zasilacz od TV Sony Bravia będzie posiadał takie samo rozwiązanie co zasilacz Toshiby.
  • #27
    Areez0na
    Level 4  
    BANANvanDYK wrote:
    Skąd te 200 W przy zasilaniu 19–20 V? Bo mi wychodzi max 50 W w sinusie przy 4 Ω i topologii mostkowej. Zasilacz wzmacniacz przez przetwornicę?


    Ten mój zasilacz od Lenovo ma 20v i 8,5a a więc 170w. Zasilacz ten poda jakieś ~165w max wzmacniaczowi i tyle on odda mocy. Wzmacniacz nie jest na TDA tylko TPA a więc ma bardzo wysoką sprawność. Fakt że gdybym miała osiągnąć maksimum mocy na wzmaku to musiałabym mieć przynajmniej jakieś 220w zasilacz ale nie chcę po prostu tak katować tego wzmacniacza... I tak od tych ~160w niskotonowe się grzeją porządnie i nie ma co bardziej dusić mocą.


    W każdym razie najprawdopodobniej kupię zwykły kabel koniczynka z tym znienawidzonym przeze mnie unischuko i po problemie. Myślałam, że da się obejść uziemienie w moim przypadku ale jak wyszło to, co wyszło to już nie bawię się w żadne ósemki i inne tylko standard kabel 3x żyła i buja. Wezmę tylko ten 0,75mm by był cienki i będzie ok...

    W przyszłości może wymienię po prostu zasilacz na jakiś w drugiej klasie ochronności i wtedy będę miała jak chciałam wcześniej z cienkim kablem z płaską wtyczką i ósemką bez uziemienia ale na razie może też tak być jak zrobię...
  • #28
    BANANvanDYK
    Level 40  
    To pochwalisz się co to za moduł wzmacniacza, albo na jakim układzie TPA jest zbudowany? Nie mogę uwierzyć Ci w deklarowaną moc wyjściową wzmacniacza. Żeby uzyskać 2×100 W mocy wyjściowej przy 4 Ω obciążeniu potrzebne jest napięcie szczytowe o wartości 28 V, biorąc pod uwagę spadek napięcia na tranzystorach i filtrze wzmacniacza potrzebne jest zasilanie o napięciu 30 V. Układ TPA3116 takiego napięcia nie wytrzyma, ale dla TPA3221 jest wartością zalecaną. W datasheet są przedstawione charakterystyki zależności mocy wyjściowej w funkcji napięcia zasilania i to by się zgadzało z tym co pisałem. Chyba że używasz obciążenia 3 Ω lub 2 Ω, ale przyrost mocy już nie jest taki proporcjonalny z uwagi na wydajność prądową wzmacniacza. Wysoka sprawność wzmacniaczy w klasie D nie oznacza większej mocy wyjściowej, lecz ich wręcz znikome nagrzewanie się przy pełnym wysterowaniu. Chyba masz za słabe głośniki, że Ci się grzeją. Żeby osiągnąć całą potęgę tego wzmacniacza potrzebujesz zasilacza 24 V 120–150 W lub 30 V 200–250 W (zależnie od użytego układu scalonego). Zasilacz laptopowy 19 V wystarczyłby o mocy 90 W, a przy niższych napięciach dużo mniejszej mocy.
  • #29
    Areez0na
    Level 4  
    Jest to układ TPA 3116