Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Traktor Valtra N - Jak wysterować elektromagnesy sprzęgła ?

korystor 14 Jul 2022 12:12 279 15
  • #1
    korystor
    Level 19  
    Witam.
    Czy ktoś wie jak są wysterowane elektromagnesy(cewki elektromagnetyczne) do sprzęgła ?
    Interesują mnie parametry, napięcie, częstotliwość, prąd ewentualnie PWM.
    Udało mi się już wdrożyć parę rozwiązań jednak w niesprzyjających warunkach do
    testowania następstwem tego są poprawki.
    Traktor był po spaleniu i wyparowała cała elektryka, wszystko jest robione "po swojemu" tak aby traktor uruchomić.
  • #2
    mysza1961
    Level 14  
    To skrzynia Hitec ? Teoretycznie nożna to zrobic na pwm-ach i na Ardim ale trudno zrobic samoadaptacje niezbędną do Kalibracji.
    Mam serwisowki z dokładnymi opisami ale potrzebny jest numer AC ciągnika.Nie prościej kupić moduł skrzyni? Model N to nie jest jakaś super technologia.Modul ID na silniku też spaliło ?
    Mam kogoś kto ma części do Valtry i wie o niej wszystko.
    Jeśli jesteś elektronikiem to wystarczy podłączyć oscyloskopy do cewwek i o zasilaniu wieś, wszystko.
  • #3
    korystor
    Level 19  
    mysza1961 wrote:
    Jeśli jesteś elektronikiem to wystarczy podłączyć oscyloskopy do cewwek i o zasilaniu wieś, wszystko.

    To ja też tak zrobił, był oscyloskop, generator i zdjąłem dane do zrobienia sterowania, próba wyszła pozytywnie ale wtedy koła wisiały w powietrzu, bez obciążenia.
    Teraz znów traktor padł na glebę i już ta sama próba się nie powiodła. Zmieniam więc częstotliwość i PWM i robię próby dalej, jednak zadałem pytanie na form bo i czasami ktoś już wie więcej ode mnie na ten temat.
    Takie kombinowanie z modułem sprzęgła gdy traktor w każdej nie udanej próbie nagle rusza lub szarpie a miejsce na rozbieg przypomina ścianę do testowania strefy zgniotu, podnosi mi ciśnienie robocze w przedsionkach serca ;)
    Na mechanice się nie znam, o skrzyni nie wiele wiem a serwisówkę mam taką:
    Traktor Valtra N - Jak wysterować elektromagnesy sprzęgła ?
    mysza1961 wrote:
    ale trudno zrobic samoadaptacje

    To jest ciekawe ?
    mysza1961 wrote:
    Modul ID na silniku też spaliło ?

    Wszystko spłonęło doszczętnie, ciągnik był w sumie składany od podstaw, cewki przewijane itp.
  • #4
    mysza1961
    Level 14  
    na kabinie jest tabliczka z numerem AC i cyfry
  • #5
    korystor
    Level 19  
    mysza1961 wrote:
    na kabinie jest tabliczka z numerem AC i cyfry

    Kabina się odnowiła z popiołów, nic na niej nie widać. Dostałem od właściciela chyba tzw. Win traktora, może to pomoże:
    Traktor Valtra N - Jak wysterować elektromagnesy sprzęgła ?
  • #7
    Rowan
    Level 16  
    Przewijane cewki…? Chyba żartujesz…
  • #8
    korystor
    Level 19  
    Rowan wrote:
    Przewijane cewki…? Chyba żartujesz…

    Czyli co oznacza ta ironia ?

    Dodano po 34 [minuty]:

    Na razie uruchomiłem i jest niby ok ale muszę wyjechać na na kawałek pola żeby dalej to dopracować.
    mysza1961 wrote:
    Masz to w serwisówke ?

    Pierwszy raz to widzę, nic takiego nie ma tam, taki wykres właśnie by mi się przydał od początku.
    mysza1961 wrote:
    są regulowane podczas kalibracji skrzyni.

    Czyli tolerancja na wykresie zależna od wcześniejszej kalibracji skrzyni ? tego też nie rozumiem.
    Prąd z wykresu jest na końcu kontrolowany. Właśnie o to chciałem też spytać ponieważ teraz w fazie końcowej puszczania sprzęgła, cewka jest załączana bezpośrednio pod 14,4V i jak zauważyłem po czasie mocno się grzeje.
  • #9
    Rowan
    Level 16  
    To nie ironia, po prostu jestem pewien podziwu, bo w życiu nie chciałoby mi się czegoś takiego robić dla kogoś. Moim zdaniem gra nie warta świeczki. Te cewki nie są drogie.
  • Helpful post
    #10
    mysza1961
    Level 14  
    Tutaj masz opis jak działa sterowanie sprzęgieł.
    Temperatura cewek ok 70 stopni C.jest ok.Jesli masz więcej to może przy przewijaniu coś nie wyszło.Jaka masz oporność cewek?
    Tak po trochu możesz opisać jak rozwiązałem to sterowanie,zwłaszcza sekwencje i zabezpieczenie przed włączeniem dwóch sprzęgieł jednocześnie.
    Opis jest do tego rys.wyzej.
    Sofy za jakość zdj.ale sprzęt się zbuntował i nie chce robić zrzutów ekranu.
  • #11
    korystor
    Level 19  
    Rowan wrote:
    To nie ironia, po prostu jestem pewien podziwu, bo w życiu nie chciałoby mi się czegoś takiego robić dla kogoś. Moim zdaniem gra nie warta świeczki. Te cewki nie są drogie.

    Przewijałem czy też przezwajałem je dwa lata ponad temu, klient ich wtedy szukał i znalazł po 120zł za sztukę więc z tej perspektywy się opłacało. Do przewijanie ponadto zrobiłem kiedyś nawijarkę do głośników więc świetnie do tego celu posłużyła.
  • #12
    mysza1961
    Level 14  
    Tak ta tolerancja zależy od kalibracji skrzyni.To jest indywidualne do każdej skrzyni/sprzęgła(zużycie)
    Zwróć uwagę w opisie na sterowanie też prądem a nie tylko wypełnieniem.
  • #13
    korystor
    Level 19  
    mysza1961 wrote:
    Temperatura cewek ok 70 stopni C.jest ok.Jesli masz więcej to może przy przewijaniu coś nie wyszło.Jaka masz oporność cewek?

    Cewki przewinięte wg. opisu 7-9ohm. Mam też jedną oryginalną i jest podobnie z grzaniem ale skoro mogą mieć 70C to może jest dobrze, przyjrzę się temu bliżej.
    mysza1961 wrote:
    Tak po trochu możesz opisać jak rozwiązałem to sterowanie,zwłaszcza sekwencje i zabezpieczenie przed włączeniem dwóch sprzęgieł jednocześnie.

    Sprzęgła są przełączane osobnym 'dżojstikiem' do tyłu lub do przodu, czyli wybór jednego z dwóch elektromagnesów. W nim też zainstalowałem drugi moduł do sprzęgła czyli on również pełni rolę sprzęgła niezależnie od tego nożnego.
    Dwa sprzęgła jednocześnie załączały się z oryginalnym modułem sterowania i wywalało błąd na komputerze dlatego tutaj wszystko jest robione od podstaw. Nawet gdyby jakimś cudem załączyły się dwa na raz to nie ma problemu z odblokowaniem.
  • Helpful post
    #14
    mysza1961
    Level 14  
    Mogą mieć 70 i więcej bo to jest normalna temperatura skrzyni i oleju w niej więc wszystko wokół też nabiera tej temp.Wyzsza temperatura cewki może się brać z tąd że brak sterowania zwrotnego prądem.

    Co do jednoczesnego włączenia dwóch sprzęgieł... Zanim je odblokujesz to albo zadusi silnik albo co bardziej prawdopodobne jedno z nich spali się w ciągu kilku sekund... .Szacun że chce Ci się rzeźbić w tych czasach.
  • #15
    korystor
    Level 19  
    mysza1961 wrote:
    Zanim je odblokujesz to albo zadusi silnik albo co bardziej prawdopodobne jedno z nich spali się w ciągu kilku sekund...

    Cholera, teraz się boje. A opiszesz mi bardziej to zjawisko, czemu tak się stanie?
    Zabezpieczenie musi się wiązać z kontrolowaniem przy samych cewkach tak aby prąd pojawiający się na dwóch na raz odciął je całkiem i wywalił błąd na tablicy. No będę się starał to rozwiązać jak najlepiej.
    Ogólnie świetnie że jesteś, mózg mi już parował od wymyślania tego sterowania a tutaj taka instrukcja i opis. Czytałem wcześniej o tym początkowym impulsie w takich rozwiązaniach ale co innego to przeliczyć i wdrożyć.

    Dodano po 21 [minuty]:

    korystor wrote:
    Cholera, teraz się boje. A opiszesz mi bardziej to zjawisko, czemu tak się stanie?

    Chyba sobie sam potrafie odpowiedzieć bo skoro jedno sprzęgło do tyłu a drugie do przodu to zaczną ze sobą walczyć i masakra.
  • #16
    mysza1961
    Level 14  
    To samo jeśli oba sprzęgła do przodu.Jedno z nich musi przybrać obroty drugiego a to jest niemożliwe więc będzie się ślizgać.A że tarczki są cienkie to tylko zaświadczy i są już niebieskie.....Niestety nie wiem czy to skrzynia hi-tech czy versus( chyba hi-tech) ale bez AC nie chce mi się szukać.Pierwsze hi-tech do sterowania sprzęgieł miały dodatkowy mechaniczny zawór sekwencyjny który zawsze sterował tylko jedno sprzęgło.
    Bez numeru AC nie mam czasu na szukanie jaką tam masz skrzynie.
    Poza tym jak jeździ to znaczy jest ok.