Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Alarm motocyklowy z powiadomieniem SMS

Mimitron 17 Jul 2022 01:42 3021 19
Optex
  • Przedstawiam kolejną wersje mojego alarmu do motocykla z powiadomieniem SMS.

    Alarm motocyklowy z powiadomieniem SMS Alarm motocyklowy z powiadomieniem SMS
    Alarm wykrywa wyprostowanie motocykla gdy ten jest odstawiony na bocznej stopce, lub "zrzucenie" go ze stopki centralnej.
    Do włączenia i wyłączenia alarmu wykorzystany jest moduł z pilotem 433MHz.
    Czujnikiem jest włącznik kulkowy. Wysyła impuls który na stałe włącza "zatrzask" z p-mosfeta. Mosfet włącza przetwornice step down wykonaną na LM2596-5.0, która zasila ATTiny85, NE555, i moduł SIM800L. NE555 jest generatorem fali prostokątnej o częstotliwości 1Hz dla kierunkowskazów i klaksony. Syrena jest zasilana z zatrzasku. ATTiny jest odpowiedzialny za komunikacje z modułem SIM800L. Zestaw ten odpowiedzialny jest za wysłanie sms z powiadomieniem o włączeniu alarmu, przy okazji sprawdza stan konta. Informacja ta jest dołączona do sms w celu kontroli stanu konta karty sim. Alarm włącza się na 30sek. Po tym czasie ATTiny wyłącza zatrzask co skutkuje wyłączeniem alarmu.


    Z czujnikiem kulkowym, równolegle jest włącznik krańcowy. Włącza on alarm po podniesieniu siedzenia pod którym jest akumulator.

    A teraz odrobina dziegciu. Alarm pobiera 9mA, przy akumulatorze 8AH, nie da się motocykla uruchomić przy postoju powyżej 3 tygodni. Jeśli przewiduje dłuższy postój motocykla, np. podczas wyjazdu na urlop, poprzez przełącznik wyłączający moduł pilota i włączający alarm w stan czuwania "na sztywno" ograniczam pobór prądu do 2.3mA.

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    Mimitron
    Level 20  
    Offline 
    Mimitron wrote 686 posts with rating 122, helped 8 times. Been with us since 2003 year.
  • Optex
  • #2
    Omega_Control
    Level 2  
    Projekt całkiem dobry, ale czy nie lepiej do tego było dołączyć równolegle przekaźnik odłączający zasilanie modułu zapłonowego?
  • #3
    eileenfec
    Level 2  
    Fajne, a odporny na oszustwa radiowe?
  • #4
    gulson
    System Administrator
    Ten zwiększony pobór prądu to pewnie głównie przez moduł GSM? Może jakiś stan uśpienia? Dzięki za prezentacje, napisz do mnie po odbiór karty SD w podziękowaniu.
  • Optex
  • #5
    Mimitron
    Level 20  
    Moduł pilota pobiera 6mA, cała reszta jest wyłączona. Przekaźnik można podłączyć pod syrenę, w momencie włączenia alarmu odetnie zapłon.
  • #6
    Mlody_Zdolny
    Level 14  
    Mimitron wrote:
    A teraz odrobina dziegciu. Alarm pobiera 9mA, przy akumulatorze 8AH, nie da się motocykla uruchomić przy postoju powyżej 3 tygodni. Jeśli przewiduje dłuższy postój motocykla, np. podczas wyjazdu na urlop, poprzez przełącznik wyłącząjacy moduł pilota i włączający alarm w stan czuwania "na sztywno" ograniczam pobór prądu do 2.3mA.

    Osobne zasilanie dla odbiornika 433 MHz rozwiązałoby problem. Do tego powiadomienie SMS o bieżącym stanie zasilania.
  • #7
    TvWidget
    Level 36  
    Mlody_Zdolny wrote:
    Osobne zasilanie dla odbiornika 433 MHz rozwiązałoby problem.

    Tylko zmiana koncepcji komunikacji pilota pozwoli znacząco zmniejszyć pobór prądu. Można np. wykorzystać interfejs Bluetooth Low Energy. Przy zasięgu rzędu 10 m uda się zredukować pobór do kilkunastu µA, 3V.
  • #8
    Miroch 19
    Level 12  
    Czy jest możliwość udostępnienia wzoru PCB i wsadu?
  • #9
    Mimitron
    Level 20  
    Miałem już nie grzebać przy tym alarmie, ale zawsze coś się znajdzie do poprawki ;)
    Żeby zapobiec rozładowaniu akumulatora wymyśliłem coś takiego.

    Alarm motocyklowy z powiadomieniem SMS

    Sekcja czerwona to główny wyłącznik całego układu alarmu. Gdy napięcie zasilania spadnie do 11.9 V, tranzystor Q2 całkowicie wyłącza zasilanie.

    powyżej 12 V:
    Alarm motocyklowy z powiadomieniem SMS


    poniżej 12 V:
    Alarm motocyklowy z powiadomieniem SMS


    Przydało by się wiedzieć o tym fakcie. Dlatego gdy napięcie za Q2 zaniknie, sekcja niebieska załączy się i poda napięcie na przetwornicę step-down żeby uC wraz z modułem sim800l mógł wysłać sms o rozładowaniu akumulatora i wyłączeniu alarmu.

    Dzielnik napięcia z R5 i R8 posłuży do detekcji przez uC, czy włączył się z powodu poruszenia motocykla, czy z powodu rozładowania akumulatora.

    Sekcja zielona służy do wyłączenia sekcji niebieskiej i do całkowitego uśpienia alarmu. Według symulacji prąd maleje do 1.3 mA.
    Alarm motocyklowy z powiadomieniem SMS
  • #10
    Mlody_Zdolny
    Level 14  
    Dzielnik R1 R2 ma za małą rezystancję, możesz zamiast BJT użyć Mosfeta a rezystory dzielnika zwiększyć do setek kiloomów.
  • #11
    Mimitron
    Level 20  
    Przy próbach na płytce testowej wychodzi mi R1 19K i R2 1K żeby wyłączyć BC547B. Docelowo będzie to smd, więc inny tranzystor może wymagać innych rezystancji. Z tym mosfetem to może być dobry pomysł. Na pewno będzie problem z Q2 żeby uciągnął 4 kierunkowskazy, syrenę, przekaźnik klaksonu i odcięcia zapłonu oraz sam alarm. Wykorzystanie radiatora odpada.
  • #12
    Mlody_Zdolny
    Level 14  
    Mimitron wrote:
    Przy próbach na płytce testowej wychodzi mi R1 19K i R2 1K żeby wyłączyć BC547B.

    Stosunek R1/R2 może i tak, ale wartości mogą być większe.
    Żeby otworzyć PMOSa wystarczy prąd kolektora 1,2 mA. Zakładając hFE Q1 > 200 wystarczy prąd bazy 10 µA czyli R1 może mieć nawet jakieś 1,1 M.
  • #14
    TvWidget
    Level 36  
    Próg zadziałania "głównego wyłącznika całego układu" będzie znacząco zależał o temperatury.
    Napięcie na akumulatorze nie jest stałe. Zależy od obciążenia i również od temperatury.
  • #15
    Lukasr29
    Level 20  
    A zastanawiałeś się nad zmianą zasilania odbiornika pilota w stand-by (np. mniej niż 13 V na aku, zakładam że to już postój/parking) na odbiór raz na 2-4 s? Trzeba by tylko zbadać po jakim czasie odbiornik wchodzi w stan ustalony i "czyta" nadajnik poprawnie. Dla przykładu gdyby to było 100 ms z odczytem co 4 s, to masz średnio 1/40 prądu w porównaniu do zasilania ciągłego, z ~6 mA dla samego odbiornika powinno spaść znacząco poniżej 1 mA. Jako świadomy użytkownik wiedziałbyś, że trzeba przytrzymać przycisk na pilocie ~4 s dla zapewnienia 100% odczytu.
  • #16
    Mimitron
    Level 20  
    Myślałem nad takim rozwiązaniem. Pilot musiał by sterować przerzutnikiem żeby zapamiętać poprzednie zdarzenie, czy alarm po odebraniu sygnału ma być włączony, czy wyłączony. Wyłączenie modułu wyłączy jego mosfeta. Do tego układ czasowy np na ne555. Realizacja na uC pociągnęłaby za sobą ciągłe zasilanie. Koniec końców nie ma pewności, że zmniejszy się prąd.
  • #17
    szym86
    Level 11  
    Bardzo dobrze zrobione. Wiem że to dział DIY i powinienem milczeć ale już dawno przestałem wymyślać istniejące rzeczy. W przyczepce mam lokalizator Teltonika FM1204
    IP67, własna bateria, programowalne wejścia i wyścia, tryb uśpienia, tryby sleep i deep sleep (2mA poboru , GPS i GPRS uśpione i wybudzane czujnikiem ruchu), wysyłanie danych na np. gps-trace.com (darmowy podgląd na mapie do max 5 urządzeń).
    Jedyny minus taki że już kilka lat temu odechciało mi się ładować akumulator który to zasilał.
  • #18
    Lukasr29
    Level 20  
    Mimitron wrote:
    Myślałem nad takim rozwiązaniem. Pilot musiał by sterować przerzutnikiem żeby zapamiętać poprzednie zdarzenie, czy alarm po odebraniu sygnału ma być włączony, czy wyłączony. Wyłączenie modułu wyłączy jego mosfeta. Do tego układ czasowy np na ne555. Realizacja na uC pociągnęłaby za sobą ciągłe zasilanie. Koniec końców nie ma pewności, że zmniejszy się prąd.


    Masz już attiny na pokładzie, przeniesienie części funkcjonalności do kodu mogło by dać pozytywne wyniki, uc są oszczędne:
    Low Power Consumption – Active Mode: • 1 MHz, 1.8 V: 300 µA, do liczenia czasu na timerach, machania pinami i prostą logiką to i kwarc zegarkowy by pewnie wystarczył zamiast 1 MHz :) albo sleep mode z timerem na wybudzenie, ale nie wiem czy attiny to ma, daaawno już się uC nie bawiłem.
  • #19
    ^ToM^
    Level 40  
    Mimitron wrote:

    A teraz odrobina dziegciu. Alarm pobiera 9mA, przy akumulatorze 8AH, nie da się motocykla uruchomić przy postoju powyżej 3 tygodni. Jeśli przewiduje dłuższy postój motocykla, np. podczas wyjazdu na urlop, poprzez przełącznik wyłączający moduł pilota i włączający alarm w stan czuwania "na sztywno" ograniczam pobór prądu do 2.3mA.


    Alarm świetny, ale długość rozładowywania się baterii zależy od jej wielkości. Nie wiem dla jakiej pojemności podajesz 3 tygodnie. Niemniej w moim motocyklu mam akumulator 30 Ah a w innych są np. 10 Ah. To zasadnicza różnica. Dla mnie 9/2.3 mA byłoby akceptowalne.
  • #20
    Mimitron
    Level 20  
    U mnie jest 8Ah. Te 3 tygodnie stał na włączonym alarmie z pilota, czyli przez ten czas pobierał 9mA.
    Z JLCPCB jest już w drodze PCB do kolejnej wersji, z ochroną akumulatora, i poprawionym czujnikiem :)