Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Magnetyczne silniki - informacje

mavi 10 Paź 2007 21:59 332102 1708
  • #361 10 Paź 2007 21:59
    Wojtik
    Poziom 13  

    Uff...

    Myślę, że mózg mi się zagotował po przebrnięciu przez wątek...

    Dla mnie silnik magnetyczny ma taką samą rację bytu, jak świadomość ludzka, której żaden fizyk, a tym bardziej zwykły człowiek, nie jest w stanie opisać wzorem.

    Stoję po stronie tych wszystkich, co wierzą w cuda, choć sam jestem ateistą (chodzi o wiarę w Boga).

    Dołączam do "wyznawców silnika na magnesy trwałe". Popieram ich, oraz stoję za nimi murem.

  • #362 11 Paź 2007 19:52
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Czyżbyś uważał, że jak się zbierze trochę wyznawców, to się zmienią prawa Natury? ;)

  • #363 11 Paź 2007 21:50
    submariner
    Poziom 32  

    Wojtik a nie mogl bys zamiast deklaracji choc jakis malenki dzialajacy silnik :)?

  • #364 12 Paź 2007 13:57
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Wojtik, a może odpowiedz na pytanie, które zadałem w wypowiedzi na forum z 28 Sie 2007 15:54?

    Gdzieś chyba już o tym pisałem: jeśli przez zjawiska magnetyczne rozumiemy to, co fizyka tak definiuje,
    to matematycznie wykazano, że nie da się zbudować silnika dającego energię "za darmo" działającego
    w oparciu o te zjawiska; jeśli by taki silnik działał, to nie będzie to już silnik działający w oparciu o zjawiska
    magnetyczne; z tego wynika, że próby budowania magnetycznego silnika mają tyle sensu, co próby
    liczenia ile to jest 2+2 w zwykłej arytmetyce, w nadziei, że wyjdzie wynik różny od 4...
    Zastanawiające jest, co powoduje, że ludzie tak bardzo pragną, by 2+2 mogło dać coś innego, niż 4... ;)

    Pewnie mogłoby się to przydać, gdyby było możliwe - np. powiedzmy, że znaleźliśmy sposób dodawania
    prowadzący do tego, że 2+2=5 - kupujemy dwukrotnie po 2g złota, dodajemy jedno złoto do drugiego,
    stosując ten sposób, i mamy z tego 5g; teraz te 5g można rozdzielić na 2g+2g+1g, i 1g nam zostaje;
    te 2g+2g znowu dodajemy tak, by wyszło 5... i tak kilka razy, potem złoto sprzedajemy z zyskiem...

    Cytat z mojej wypowiedzi z 18 Lip 2007 19:27 Natury oszukać się nie da, ona nie zmieni swoich praw
    od naszych życzeń, więc jeśli będziemy tego oczekiwać, to niepowodzenie mamy zagwarantowane
    .

    I ciekawostka: pisałem 20 Mar 2007 20:10: Pole magnesu zmniejsza się przy ogrzaniu - można to
    wykorzystać do zbudowania silnika z samych magnesów, wykorzystującego jakieś źródło ciepła...
    -
    w europhysicsnews 38/3 (2007), s. 32-34 ktoś inny mniej więcej w tym czasie opisał, jak to uzyskał.

  • #365 12 Paź 2007 18:31
    jerzyadams
    Poziom 11  

    Nie byłbym tak do końca pewny czy nie będzie działał chociaż częściowo.
    Biorąc pod uwagę układ dwudzielny lub trzydzielny, czyli np. Cykl rozpoczyna napęd magnetyczny potem przechodzi w mechanizm sprężynowy typu zwrtny
    a następnie kończy ten cykl i zaczyna nowy coś co można wymyśleć.

  • #366 12 Paź 2007 19:12
    Wojtik
    Poziom 13  

    Ogrzanie? Czy to ma sens? Skoro wcześniej była mowa o PERPETUUM MOBILE. Chyba, że można dodawać energię, by coś uzyskać :|

    jerzyadams, chyba myślimy podobnie :)


    p.s.1 :arrow: 2cm3 (wody) + 2cm3 (lodu - stan stały wody) = 4cm3 (tylko do momentu kiedy lód nie zacznie zmieniać postaci stałej na ciekłą) matematycznie poprawne, nieprawdaż?, a jadnak...

    p.s.2 :arrow: 0!=1?

  • #367 12 Paź 2007 20:55
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Wojtik, to można wziąć 2cm3 wody o temperaturze 0 C, i 2cm3 wody o temperaturze 8 C, zmieszać i wyjdzie
    _niecałe_ 4cm3 wody o temperaturze 4 C - bo woda w temperaturze 4C ma najmniejszą objętość. Tylko z tego
    jakoś nie wynika możliwość rozmnażania wody, żeby uzyskać jej więcej... bo to już nie arytmetyka, a fizyka,
    i nie ma operacji arytmetycznego (takiego, że 2+2 wyjdzie 4) sumowania objętości wody o różnej temperaturze
    - żeby móc na zmianę rozdzielać fizycznie i łączyć arytmetycznie, i w ten sposób rozmnażać wodę.

    jerzyadams, co byś nie wymyślił, to dopóki układ daje się opisać równaniami Lagrange'a, PM nie będzie;
    to nie znaczy, że bez tego będzie: tylko wtedy nie będzie działał dowód oparty na tych równaniach.

  • #368 12 Paź 2007 21:19
    Wojtik
    Poziom 13  

    Popatrz parę linijek do góry...

    Po prostu chciałem pokazać, jaki zły przykład podałeś z 2+2=4. Nie żebym się czepiał, ale matematyka nie tłumaczy w tym wypadku fizyki (i tu przyznaję rację).

    Odchodzimy od tematu, a mavi już pewnie wyrwał sobie wszystkie włosy z głowy...

    Do rzeczy: jeśli silniki magnetyczne są niemożliwe do zbudowania, to dlaczego się ciągle ludzie nad tym głowią? z nadziei? (NADZIEJA, MATKĄ GŁUPCÓW, A GŁUPI MA ZAWSZE SZCZĘŚCIE?).

    Można wyszukać takie konstrukcje na www i jest ich sporo (jak na taką głupotę). I każdy konstruktor twierdzi, że działa, z gorszym, bądź lepszym skutkiem. Spotkałem się nawet z autem, w którym został taki napęd zainstalowany. Mogę podać linka jak chcecie popatrzyć, a potem wznowimy dyskusje na temat... wątku oczywiście.

  • #369 12 Paź 2007 22:56
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Ja pisałem, że szukać sposobu na zrobienie silnika magnetycznego, który by działał bez dostarczania energii
    z zewnątrz (np. strumienia ciepła, jak to zrobiono w wirniku termomagnetycznym opisanym w europhysicsnews),
    ma tyle sensu, co szukanie sposobu, by w normalnej arytmetyce (a nie fizycznie) uzyskać 2+2 różne od 4.

    A to dlatego, że dla zjawisk magnetycznych - takich, jak je rozumie fizyka - udowodniono matematycznie, że
    takiego silnika nie będzie. Więc jeśli jakiś silnik się zrobi, to wykorzystując inne zjawisko, nie magnetyczne
    (albo zmienimy definicję co to jest magnetyzm - można i tak, ale nawet wtedy nie będzie to silnik magnetyczny
    w obecnym rozumieniu magnetyzmu), i jak dotąd nie wiemy o istnieniu takiego zjawiska, które by się nadawało.

    A to, że ludzie się nad tym głowią - jest na świecie trochę ludzi, którzy uważają, że Ziemia jest płaska, i pewnie
    się głowią nad tym, co jest na brzegu (bo jak jest płaska, to pewnie jakiś brzeg powinien być), są ludzie, którzy
    nie uznają ewolucji gatunków, i uważają, że wszystkie zostały stworzone, wśród nich i tacy, co twierdzą, że świat
    został stworzony kilka tysięcy lat temu, i że mylą się ci naukowcy, co mówią o miliardach lat istnienia Ziemi...

    W wielu przypadkach - i pewnie tych silników też - są jacyś ludzie, którzy zarabiają na tym, że ktoś spodziewa się
    skonstruować taki silnik, który by działał, i napędzał coś za darmo; i zarabiają dość, żeby opłaciło się im kłamać
    - a przynajmniej żeby wystarczyło na koszty propagowania idei, że działa, i jeszcze pozwalało nieźle zarobić;
    strony WWW można zrobić, można do tego wynająć ludzi - nie takie rzeczy ludzie robią, żeby im zapłacono.

  • #370 19 Paź 2007 19:25
    jerzyadams
    Poziom 11  

    Bardzo dobrze panie ita, jednak Ziemia i inne planety nadal sie krecą a woda w rzekach płynie.
    A więc panie ita jednak jest jakis magnetyzm ktorego efekt działania widać gołym okiem.
    Należy tylko odszukać sposób aby go wykożystac. Jeśli chodzi o fizykę to nie można zawierzać regułom, a to dlatego iż zupelnie inna fizyka istnieje w okolicach czarnych dziur. I druga sprawa, fizycy kwantowi ostatnio przyznają się do pogladów nie majacych już zupełnie nic wspólnego z fizyką ktorą znamy. Te poglądy są wręcz z pogranicza magii lub SF. I to tyle panie ita.

  • #371 19 Paź 2007 20:04
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Rozumiem, że znasz tylko mały fragment fizyki, i zakładasz, że wszyscy inni też tak mało wiedzą?

    To, że planety się kręcą, a woda w rzekach płynie, wynika z dość znanych praw fizyki, o ile nie będziemy
    wnikać w to, dlaczego istnieje grawitacja (a jak Newton przyjmiemy, że jest prawo powszechnego ciążenia),
    ani w jaki sposób z pary wodnej tworzą się krople, które spadają na ziemię jako deszcz, ani czemu Słońce
    świeci... Nie jest do tego potrzebny jakiś "magnetyzm" (może w sprawie Słońca byłby przydatny, bo
    na powierzchni Słońca są wiry magnetyczne, i mogą odgrywać jakąś rolę w jego świeceniu).

    A fizyka czarnych dziur, czy kwantowa, wcale nie jest taka zupełnie inna - jej zasady przeniesione do zwykłych
    sytuacji dają te same wnioski, co fizyka klasyczna; a nawet na statku kosmicznym wlatującym do czarnej dziury
    można by nie zaobserwować nic "nienormalnego", o ile ta czarna dziura nie jest zbyt mała (nie jest tylko jasne,
    co się z nim stanie, gdy zbliży się do środka czarnej dziury, i nawet nie ma jak tego zbadać, bo nie wróci - jeśli
    prawdą jest to, co o czarnych dziurach mówi ogólna teoria względności).

  • #372 19 Paź 2007 20:19
    Wojtik
    Poziom 13  

    _jta_ napisał:
    ...i nawet nie ma jak tego zbadać...

    :?: fizyka nie zna odpowiedzi :?: dziwne, przecież ma tyle praw, które tłumaczą "wszystko"...

  • #373 19 Paź 2007 23:20
    forestx
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Wojtik napisał:
    :?: fizyka nie zna odpowiedzi :?: dziwne, przecież ma tyle praw, które tłumaczą "wszystko"...
    - jako kapłan OKFT napisze tak: fizyka dąży do logicznego opisywania zachodzących zjawisk. A jeśli coś nie da się opisać podle współczesnej fizyki, to oznacza jedynie, że musimy poczekać na umysł który tą "barierę" przeskoczy - było w naszej historii kilka takich przypadków :twisted:

    Nie chciałbym aby to zabrzmiało jako "reklama" własnego postu (podobny wątek) ale sądzę, że warto zastanowić (czytaj: wytknąć mi błędy rozumowania) w tym: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=4385290#4385290

  • #374 24 Paź 2007 17:28
    jerzyadams
    Poziom 11  

    Rozumowanie jest w twoim przypadku "forestx" jak najbardziej na miejscu.
    Musi znaleźć się kiedyś umysł który przeskoczy przynajmniej część problemów na jakie trafiamy z każdym krokiem do przodu.
    I właśnie takie polemiki jakie prowadzimy w tej chwili jak najbardziej temu służą. To one powodują kolejne pytania wnioski i czasami trafne odpowiedzi.
    To one właśnie pobudzają wyobraźnię i myślenie abstrakcyjne, bez którego
    gnilibyśmy do dzisiaj w jaskiniach jeśli nie chuśtali się na drzewach.

  • #375 24 Paź 2007 20:50
    _jta_
    Specjalista elektronik

    A ja już wymyśliłem: silnika magnetycznego, który by dostarczył więcej energii,
    niż się w niego włożyło, nie będzie; pisałem dlaczego, można użyć "Szukaj". ;)

    Mam oczywiście na myśli silnik ściśle magnetyczny, a nie np. chemiczny, bądź
    nawet atomowy, z wytwarzaniem gorącej plazmy i kierowaniem jej magnesami -
    taki silnik jak najbardziej może istnieć, już dawno temu były prototypy silników
    MHD na plazmę, a jeszcze wcześniej Lem wymyślił napęd "Kosmokratora".

    Ale jak ktoś by chciał wymyślać jakieś silniki, to proponuję zacząć od nauki
    ortografii, która widzę, że przyszłym wynalazcom sprawia duże kłopoty - to
    pomoże wykształcić umysł, by potem mniej błędów robić w projekcie silnika.

  • #376 25 Paź 2007 19:57
    jerzyadams
    Poziom 11  

    No widzisz ita jednak potrafisz i nawet zauważyłeś szybko że słowo huśtawka piszemy przez samo "H" dlatego dziwię się bardzo że nie widzisz takich rzeczy jak motor Perendev-a itp. Pierwszym który dokonał tutaj nadzwyczajnego przeskoku jest oczywiście pan ita Co za odkrycie! Pełny aplauz. Tylko tyle panie ita? A dlaczego nie poleci pan czytelnikom stron z napędami magnetycznymi?

  • #377 25 Paź 2007 20:14
    Wojtik
    Poziom 13  

    Einstein w szkole mierny, a potem E=mc2.

    :cunning:

  • #378 25 Paź 2007 22:01
    _jta_
    Specjalista elektronik

    A dlaczego miałbym polecać to, co wprowadza w błąd? Nie ma strony, na której by opisano działający napęd
    - jak gdzieś piszą, że działa, to albo to jest nieporozumienie, albo zamierzone oszustwo, aby wyciągać kasę.

  • #379 26 Paź 2007 06:16
    Wojtik
    Poziom 13  

    Skoro możesz być pomocny dla użytkowników, to proszę nie wyprowadzaj Nas z błędu.
    I jeszcze jedno, proponuję zamknąć ten wątek, ponieważ nic nowego nie wnosimy, a jedynie toczy się bezsensowny spór (i tu apel do admina o zamknięcie tematu).

  • #380 26 Paź 2007 12:07
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Zawsze myślałem, że święty Augustyn miał rację pisząc, że wielu spotkał takich, co chcieliby oszukiwać, ale takiego, który
    by chciał być oszukiwany, nie znalazł, i przypuszczał, że takich ludzi nie ma... z twojej wypowiedzi wnoszę, że się pomylił.

    Co do zamykania wątku, to pewnie może to zrobić ten, kto go rozpoczął, ale nie wiem, czy jeszcze o nim pamięta...

  • #381 26 Paź 2007 14:52
    jerzyadams
    Poziom 11  

    Może na zakończenie należało by podpowiedziec iż w przeglądarkę Google wystarczy wpisac - MAGNETIC MOTOR lub MAGNET MOTOR i zaraz wyskoczą rzeczy godne uwagi ale faktycznie nie zawsze wszysko jest tam prawdziwe. Napewno jednak warte zobaczenia.

  • #383 27 Paź 2007 10:55
    agrafek
    Poziom 17  

    Zamiast tych wszystkich sporów nie można by wspólnie pomyśleć nad wykorzystaniem tego typu napędu do zbudowania bardzo wydajnego silnika o niskim zużyciu prądu ?

    Podobny silnik opracowali w japonii, ma on chyba 18cm średnicy i 80kW mocy (mieści się w kole pojazdu), niestety nikt nie chce udostępnić projektu ze względów czysto zarobkowych.

    Jestem na etapie budowy pojazdu elektrycznego i przyznam że największym problemem jest dobranie odpowiedniego silnika za rozsądną cenę... Jest LEMCO LEM-200 ale cena 4300zł nie jest zbyt zadowalająca jak na silnik o mocy zaledwie 10kW max 14. Jedyny plus to waga 11kg.

    Mocniejsze silniki PMG to wydatek już 25ooo$ a to chora suma.

    Pozdrawiam

  • #384 27 Paź 2007 14:00
    jerzyadams
    Poziom 11  

    No właśnie pan "agrafek" pokazał że jednak można i należy próbowac swoich sił. Zawsze trzeba od czegoś zacząc. Powoli krok po kroku i do wszystkiego się dojdzie w ten czy inny sposób. Jeśli inni to zrobili to dlaczego tutaj nie miało by się udac. Zobacz agrafek jak Searl to świetnie rozwiązał i wpisz w przeglądarkę google "Searl lub Jon Searl Solution" Wyświetlą się też pokrewne tematy z których dowiesz się więcej i nie przejmuj się "ita" to relikt betonowej przeszłości nie ma co liczyc że wzniesie się ponad to co mu zaprogramowano i nakazano.[/code]

    Dodano po 10 [minuty]:

    I może jeszcze idealny wykład bogato okraszony materiałem filmowym który wystarczy wpisac w przegladarkę Google lub Yotube. Pt:
    SEARL TESTIMONIAL

  • #385 27 Paź 2007 16:33
    _jta_
    Specjalista elektronik

    :arrow: agrafek
    A jakie parametry mają te silniki, które są dostępne, i jaki chcesz polepszyć?
    zwykle jest tak, że polepszenie jednego parametru pogarsza inny, więc trzeba wybierać, co jest ważniejsze
    - czy duża moc przy małych wymiarach, czy jak najlepsza sprawność; poza tym do uzyskania naprawdę
    dobrych parametrów trzeba silnik wykonać bardzo precyzyjnie i z dobrych materiałów, a to kosztuje.

    Straty w silniku są odwrotnie proporcjonalne do pola magnetycznego w szczelinie, uzyskiwalna moc wprost
    proporcjonalna do niego - a więc "opłaca się" dążyć do tego, by to pole było jak najsilniejsze, idealne byłoby
    użycie elektromagnesu z nadprzewodzącym uzwojeniem, pozwoliłoby uzyskać z 10X większą moc silnika
    przy takich samych rozmiarach - zakładając, że takie uzwojenie nie wymagałoby dużego układu chłodzenia.
    Jeśli chce się uzyskać najsilniejsze pole magnetyczne, jakie się da bez stosowania nadprzewodników, to przy
    małych rozmiarach silnika będzie on mniejszy, jeśli użyje się silnych magnesów, najlepiej "neodymowych", przy
    dużych korzystniejsze są elektromagnesy - granica jest przy średnicy wirnika około 10cm, i największe silniki
    z magnesami będą znacznie mniejsze (przy tych samych osiągach), jeśli będą miały więcej biegunów - na dobrą
    sprawę trzeba robić projekty kilku wersji, i wybrać z nich taką, dla której ciężar bądź koszt będzie najmniejszy.
    Aha, i im szybsze obroty, tym większa moc i mniejsze straty - o ile potrafimy ograniczyć prądy wirowe w rdzeniu.

    W bibliotece na politechnice (jest jakaś w Krakowie?) powinna być jakaś literatura o projektowaniu silników.
    Ale na zrobienie supersilnika bym nie liczył - trzeba by wycinać blaszki o grubości włosa, mechanikę zrobić
    z dokładnością, z jaką chyba nie robiono szwajcarskich zegarków, i z bardzo drogich materiałów...
    więc projekt takiego silnika i tak na nic się nie przyda - nie będziesz miał możliwości jego wykonania.

  • #386 27 Paź 2007 17:39
    agrafek
    Poziom 17  

    _jta_... Myślę że najlepszym rozwiązaniem było by zbudowanie silnika o wadze do 20kg na koło oraz średnicy maksymalnej 30cm... Nie więcej niż 20kW na silnik (łącznie 40kW to bardzo dobry wynik jak dla mnie), pozwoliło by to na zastosowanie koła np 17" lub 18" wąskiego co by zmniejszyło opory toczenia.

    Raczej nie powinienem mieć problemu z dostępem do frezarki CNC oraz możliwości odlewania niektórych elementów metalowych.

    Najważniejsze i myślę że będzie trudne do osiągnięcia w takim silniku to żeby moment obrotowy był najlepiej stały... Bardzo ułatwiało by to ruszanie oraz pokonywanie skrzyżowań i wzniesień przy niskich prędkościach.

    Martwi mnie trochę to jak zabezpieczyć silniki w kołach przed np wodą, pasuje żeby felga była tak ukształtowana że wspomagała by chłodzenie silnika, ale znowu narażała by go na zalanie wodą. Dla tego biorę pod uwagę umiejscowienie jednego silnika 40kW + przekładni składającej się z 2 kół zębatych połączonej z półosiami.

    Opcja numer trzy to zastosowanie 2 małych silników 20kW i zbudowanie sterowania które w wypadku jazdy nie wymagającej większej mocy będzie rozłączało niepotrzebny silnik i zmniejszało moc pojazdu do 20kW, to na pewno wydłużyło by zasięg samochodu.

    Obecna waga pojazdu bez silnika, akumulatorów, urządzeń sterujących to 450kg... Będę starał się nie zwiększać jej zbytnio i zastosować akumulatory litowo jonowe lub polimerowe (co prawda te ostatnie podobno lubią ulegać awarii).

    Nie planuję budowy silnika podobnego do tego wykonanego przez JAP., po krótkiej prezentacji zauważyłem że użyto tam bardzo silnych magnesów neodymowych + gęsto zwinięte uzwojenie.

    Dużym plusem było by zastosowanie chłodzenia silnika wodą ponieważ pozwoliło by to automatycznie na ogrzewanie kabiny pojazdu, ale z kolei wykluczyło by to montaż silników w kołach dla tego że było by dość skomplikowane doprowadzenie cieczy chłodzącej do silnika w kole.

    Na pewno poszukam książek lub prac na temat budowy silników elektrycznych, ale równie dobrze było by oglądnąć na własne oczy taki silnik i go rozebrać.

    Co do silnika Jon Searl-a zastanawia mnie tylko jak w rzeczywistości wyglądała by sprawność tego silnika/generatora, + sporym utrudnieniem jeżeli dobrze zrozumiałem film będzie ułożyskowanie tulejek które się obracają w silniku, każda będzie wymagała łożyska co dodatkowo zwiększy wagę silnika i wymusi prawdopodobnie częstsze serwisowanie.

  • #388 29 Paź 2007 22:16
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Niestety pełny projekt silnika elektrycznego to sprawa dość złożona - zasygnalizuję parę spraw:

    (1) Siła działająca na wirnik: ze szkolnego wzoru F=B*I*L, tylko trzeba to zastosować do wszystkich zwojów;
    można w przybliżeniu policzyć tak: przekrój miejsca, w którym jest uzwojenie * wpółczynnik wykorzystania
    * gęstość prądu = prąd I (tu uwaga, bo do siły prąd liczy się tylko w czasie, gdy uzwojenie jest naprzeciw
    nabiegunnika stojana, a do strat mocy przez cały czas, przez jaki płynie); długość (wzdłuż osi) nabiegunników
    wirnika przyjmujesz jako L; mając siłę i prędkość v na obwodzie wirnika obliczasz moc P = F * v;
    jednostki: B w T (tesla), I w A (amper), L w m (metr), F w N (newton), v w m/s (m na sekundę), P w W (wat).
    Prędkość v = obwód wirnika (π * średnica) * obroty/sekundę; obroty/sekundę = (obroty/minutę)/60.

    (2) Indukcja magnetyczna B powinna być jak największa - ograniczeniem jest indukcja nasycenia materiału rdzenia,
    najlepsze materiały, jak permendur, mają do 2.45T, blachy prądnicowe 2.1T, stal około 1.9T; ponadto do wytworzenia
    pola potrzebny jest albo magnes stały, albo uzwojenie z prądem, i ten magnes lub prąd musi być tym silniejszy, im
    większa jest szczelina między stojanem a wirnikiem - jeśli użyjesz magnesu neodymowego, to jest potrzebny kilka
    razy grubszy od szerokości tej szczeliny, jeśli elektromagnesu, to szczelina d zwiększa potrzebny jest łączny prąd
    (bo zwykle masz dwie cewki stojana naprzeciw siebie) 2 * d * B / µ0, gdzie µ0 to około 1.25*10^(-6) T*m/A, a więc
    np. szczelina 1mm zwiększa prąd uzwojeń stojana o 1600Az (to jest iloczyn prądu i ilości zwojów cewki).
    Magnesy neodymowe dają indukcję poniżej 1.3T - więcej uzyskuje się układając je na ukos.
    Konstrukcja silnika musi tworzyć zamknięty obwód dla pola magnetycznego, i zapewnić wszędzie wystarczający
    przekrój materiału magnetycznego. W małym silniku brak miejsca na uzwojenia stojana, w dużym potrzeba dużo
    materiału na połączenia magnetyczne elektromagnesów stojana od zewnątrz i ma sens zwiększenie ilości biegunów
    stojana, żeby mieć mniejszy strumień pola przez każdy stojan, i móc zastosować cieńsze połączenia - a może silnik
    mógłby mieć podwójny wirnik, dwa stojany, i połączenia magnetyczne między stojanami, zamiast naokoło?

    (3) Ograniczeniem prądu w uzwojeniach są straty na ich nagrzewanie - w przybliżeniu nie zależą one od ilości
    zwojów, a tylko od prądu uzwojenia (w Az - iloczyn prądu w przewodzie uzwojenia i ilości zwojów), przekroju
    uzwojenia, i jego objętości: moc strat = objętość * oporność właściwa * (prąd/przekrój)^2; zwykle przyjmuje się
    ograniczenie na gęstość prądu, zależne od warunków chłodzenia i materiału izolacji, np. 5A/mm2.

    (4) Nagrzewa się również rdzeń, zwłaszcza wirnika, w którym pole magnetyczne szybko się zmienia, co
    powoduje prądy wirowe w materiale; moc silnika jest proporcjonalna do obrotów, ale straty na prądy wirowe
    do kwadratu obrotów - sposobem ich eliminacji jest wykonanie wirnika z cienkich blaszek - tym cieńszych,
    im szybciej ma się zmieniać pole magnetyczne w wirniku.

    (5) Pole magnetyczne wirnika, przy obciążonym silniku, zniekształca pole stojana, powodując pogorszenie
    sprawności silnika - często stosuje się dodatkowe cewki stojana, żeby to skompensować.

    (6) Ruch wirnika, w którego cewkach płynie prąd, względem stojana, powoduje indukowanie się napięcia
    w cewkach stojana, i to może powodować przepływ dodatkowych prądów przez te cewki, i chwilowe zmiany
    pola magnetycznego, a w konsekwencji "szarpanie" wirnikiem; takie szarpanie jest również powodowane
    przez przejście szczeliny z uzwojeniem wirnika obok brzegu nabiegunnika stojana; przyśpiesza ono zużycie
    mechaniki silnika, i żeby je zmniejszyć, nabiegunniki robi się trochę ukośne, i odpowiednio rozplanowuje, jak
    prąd ma płynąć przez poszczególne cewki wirnika, jak ma się zmieniać w czasie, żeby nie było zbyt dużych
    zmian pola magnetycznego - to powinno być opisane w podręczniku dla projektantów silników.

    (7) Łożyska i przekładnie do silnika o dużych obrotach muszą być wykonane dokładnie i z dobrych materiałów
    - wyprodukowanie takich materiałów nie jest sprawą prostą, nie wiem, czy jakaś firma w Polsce to potrafi.

  • #389 30 Paź 2007 13:42
    wowo72
    Poziom 14  

    A ja bym mial pytanie tego typu??

    Czy istnieje jakis material ktory by choc troche izolowal pole magnetyczne zwyklego magnesu??
    Np. jakas plytka ktora kladac na magnesie ograniczyla by jego przyciaganie.
    To by byl krok do naszego perpetum mobile :d

  • #390 30 Paź 2007 19:00
    shg
    Specjalista techniki cyfrowej

    Istnieje wiele takich materiałów i ekranują pole nawet nie "choć trochę", a wręcz bardzo dobrze. Im większa przenikalność magnetyczna, tym lepiej. Na przykład mu-metal, którego używa się w dyskach twardych do ekranowania pola magnesów aktuatora.

    Można też za pomocą nadprzewodnika.

    Nie czytałem całego wątku, możesz wskazać, gdzie takie ekranowanie pola miało by zostać zastosowane? Oczywiście nijak nie przybliży to realizacji perpetuum mobile...