Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Meyra Cityliner 415 - Brak reakcji na potencjometr jazdy

slifek 20 Jul 2022 12:48 222 2
Przewód Toplex
  • #1
    slifek
    Level 9  
    Poszukuję pomocy. Do naszej fundacji zgłosił się podopieczny, który zakupił używany wózek. Wcześniej mocno namieszane w konfiguracji, wartości przywrócone. Wyskakiwał też błąd E13. Po zastosowaniu zmian w menu konfiguracyjnym (tiller zero zone), wózek błędu już nie wyświetla, ale nie reaguje na cięgno napędu (wartość Tiller position = +7). Wyświetlacz reaguje, przy cofaniu pojawia się nawet dźwięk ostrzegawczy, ale silnik ani drgnie.

    Czy ktoś jest w stanie pomóc w dalszej diagnostyce? Może ma ktoś rozpisane wartości na wtyczce sterownika silnika, żeby można było pomierzyć, czy są w ogóle jakieś wartości na złączu?

    Naprawa niezarobkowa, w ramach działalności fundacji, chcemy pomóc w rozwiązaniu problemu.

    Pozdrawiam
    Mateusz
  • Przewód Toplex
  • Helpful post
    #2
    Witek76
    Level 24  
    Od razu chciałbym powiedzieć, że nie specjalizuję się w tej dziedzinie, i poniższe mogą trącić herezją ;-) Dlatego proszę o poprawienie mnie, jeśli coś głupiego tu powypisuję.
    Naprawiałem tylko jeden raz Meyra CityLiner 412 (415 być może jest podobny), z sukcesem - objawy b. podobne.
    Wózek ma taki panel:
    Meyra Cityliner 415 - Brak reakcji na potencjometr jazdy [/img]
    oraz taki sterownik silnika (S-Drive):
    Meyra Cityliner 415 - Brak reakcji na potencjometr jazdy
    I zasada działania jest taka:
    Sygnały prędkości (i kierunku jazdy) mogą pochodzić z kilku różnych źródeł: manetki na kierownicy, podwójnej dźwigni przy kierownicy (Wig-Wag?), nożnego pedału, być może jeszcze inne. Wyboru tego źródła dokonuje konfiguracja w górnym panelu. W moim przypadku była to podwójna dźwignia przy kierownicy. Sygnał z potencjometru dźwigni jest czytany przez przetwornik analogowo-cyfrowy mikroprocesora w górnym panelu, a następnie szyną I2C wystawiany do potencjometru elektronicznego AD5259BRMZ5.
    Taki sygnał analogowy idzie do modułu S-Drive. To S-Drive "zasila" potencjometr, zarazem kontrolując ciągłość przewodów pomiędzy panelem i sterownikiem silnika.
    Mnie najbardziej pomógł diagram:
    Meyra Cityliner 415 - Brak reakcji na potencjometr jazdy
    na którym zaznaczyłem potencjometr i napięcia jego końcówek.
    Podłączyłem do zacisków 1,2 i 8 potencjometr 5kΩ, i okazało się że moduł S-drive jest sprawny. Tutaj uwaga: potencjometr musi być w połowie nastawy w momencie przekręcania kluczyka stacyjki, inaczej nastąpi blokada i wyświetli się błąd, ale nie pamiętam jaki nr. S-drive też jest konfigurowalny, ale do tego potrzebny jest interfejs i program. Być może, jego zachowanie będzie inne na sygnał z potencjometru, w zależności od konfiguracji. Jak widać posiada dodatkowe sygnały wejściowe, takie jak np. Reverse, Slow/Fast... w moim przypadku niewykorzystane.
    U mnie układ AD5259 nie regulował napięcia, a rezystancja jego "potencjometru" była rzędu kilku MΩ zamiast 5 kΩ.
    Analizatorem stanów logicznych podejrzałem komunikację układu z mikroprocesorem - kontroler wysyłał nastawy do AD..., więc to on był uszkodzony, zamówiłem taki układ, wlutowałem i wózek zadziałał.
  • #3
    slifek
    Level 9  
    Dzięki wielki za kolejną porcję informacji. Grzebię dalej, mam nadzieję, że coś wygrzebię z tego wszystkiego ;)