Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Rewitalizacja zegarka LED produkcji Unitra Warel

yego666 28 Jul 2022 01:37 8484 53
phoenixcontact
  • Od dawna kolekcjonuję stare kalkulatory z wyświetlaczami VFD lub LED i zegarki naręczne z wyświetlaczami LED.
    Zaczęto je produkować na początku lat 70-tych XX wieku, a więc niektóre mogą liczyć ponad 50 lat.
    Niektóre trafiają do mnie z niegroźnymi usterkami i takie staram sie doprowadzać do stanu pełnej sprawności w pierwszej kolejności.
    Inne jednak mają takie uszkodzenia, że w warunkach amatorskich nie ma szans na ich rewitalizację. Zwykle mają pozrywane połączenia między strukturą a płytką drukowaną lub uszkodzony wyświetlacz.
    Takie egzemplarze czekają na ten moment gdy będę miał dostęp do maszyny wykonującej połączenia złotym drucikiem poprzez termo- lub ultra-kompresję.
    Nie wiem czy kiedykolwiek będzie taka możliwość, ale nadziei nie tracę i takich zegarków nie wyrzucam.

    Ostatnio przeglądając swoje zasoby trafiłem na niemal doszczętnie zniszczony zegarek polskiej produkcji.
    Na imię mu było chyba Unitra Warel DW-2005 albo podobnie.
    Czarna, plastikowa, tandetna obudowa z czerwoną szybką.
    Ze środka tego kadłubka wydobyłem jednak nieuszkodzony werk produkcji Sanyo.
    Poszperałem trochę i w starych zapiskach znalazłem schemat tego ustrojstwa a raczej schemat zewnętrznych połączeń kwarcu, przycisków, trymera i zasilania.
    Podłączyłem to na kabelkach i o dziwo moduł ruszył od pierwszego kopnięcia.
    Postanowiłem że zrobię z niego zegarek męski na rękę.
    Niestety typowe koperty zegarków LED nie mają czterech przycisków.
    Za to jeden ze starych zegarków LCD miał kopertę, która poza niewłaściwym szkiełkiem miała wszystko czego było trzeba.
    Zegarek ten był uszkodzony, a poza tym nie zbieram raczej szmelcu LCD.
    Wyprułem mu zatem flaki a kopertę odczyściłem. Teraz jest jak nowa.
    Pomierzyłem wszystkie odstępy, zagłębienia i średnice i zabrałem się do robienia płytki pasującej zarówno do posiadanego werku jak i obudowy.
    Roboty nie było wiele, bo schemat raczej prosty.
    Pod Altium zajęło mi to około godziny.

    Oto artwork pod Altium:
    Rewitalizacja zegarka LED produkcji Unitra Warel

    Następnie płytka została namalowana na laminacie:

    Rewitalizacja zegarka LED produkcji Unitra Warel

    i wytrawiona w tradycyjny sposób:
    Rewitalizacja zegarka LED produkcji Unitra Warel

    Po zdjęciu farby wygląda to troche lepiej:
    Rewitalizacja zegarka LED produkcji Unitra Warel

    Płytkę należało dociąć po zewnętrznym okręgu:
    Rewitalizacja zegarka LED produkcji Unitra Warel

    I wyfrezować w kilku miejscach by przyciski i werk miały gdzie sie zmieścić:
    Rewitalizacja zegarka LED produkcji Unitra Warel

    Teraz osadzenie werku, kwarcu, trymera, diody zabezpieczającej i kilku blaszek kontaktowych:
    Rewitalizacja zegarka LED produkcji Unitra Warel

    Wiem, luty nie powalają urodą, ale są solidne i nie zwierają, a to najważniejsze.
    Werk zawiera wyświetlacz ( jak widać ), kilka kondensatorków, strukturę zegarka ( MCX1201 ) i drivery katod ( UL1121 ).
    Brakujące elementy widać dolutowane na płytce przejściowej.
    Całość jednak działa jak należy:
    Rewitalizacja zegarka LED produkcji Unitra Warel

    Z regulacją było trochę zabawy, gdyż trymer nie ma oznaczonej pozycji najmniejszej pojemności.
    Musiałem ją określić podłączając trymer do miernika pojemności.
    Tak dowiedziałem się, że jego zakres lezy między 3pF a 42pF. Reszta to już łatwizna.

    Samą kopertę wyposażyłem w czerwony filtr:
    Rewitalizacja zegarka LED produkcji Unitra Warel

    I teraz cieszę się "prawie" klasycznym zegarkiem LED jakie można jeszcze czasem zobaczyć na ręce aktorów w starych filmach.

    Jak widać nie ma tu technologii kosmicznej ani super precyzji a tylko trochę pasji do staroci.

    Postanowiłem przedstawić szanownym Kolegom swój projekt nie po to by się pochwalić ( tylko czym skoro to raczej łatwe i chyba każdy by potrafił, choć nie każdemu się chce ), ale by pokazać, że można ciekawe staroci przywrócić do życia niewielkim nakładem pracy i środków.
    Gdybym miał dziadka albo ojca, to zapewne ucieszyliby się otrzymawszy taki oldskulowy prezent na urodziny lub pod choinkę, a tak będę musiał sam go nosić.
    Aha, jeszcze jedno. Oryginalnie werk był zasilany z dwóch ogniw SR44, ale jako że nowa koperta jest nieco płytsza ( cieńsza ) swój zegarek zasilam z jednego ogniwa CR2032.

    Ostateczny efekt jest taki:
    Rewitalizacja zegarka LED produkcji Unitra Warel

    Zegarek wskazuje czas i datę a więc ma wszystko to co klasyczny zegarek mieć powinien.
    Może za jakiś czas wymienię szybkę na czerwony filtr by wygląd był już całkiem oryginalny.

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    yego666
    Level 33  
    Offline 
    Has specialization in: embedded programmable logic design
    yego666 wrote 2080 posts with rating 419, helped 230 times. Been with us since 2004 year.
  • phoenixcontact
  • #2
    James596
    Level 23  
    Robi wrażenie, ale luty niestety wołają o pomstę do nieba. Wyglądają jak rozlane, warto byłoby poprawić.
  • #3
    ken-wawa
    Level 12  
    Fajna przygoda i dobra robota!
    Jedynie nie rozumiem, dlaczego lutowanie wyszło tak tragicznie? Jak lutujesz? Może coś źle robisz?
  • #4
    Anonymous
    Level 1  
  • #5
    Kuniarz
    Moderator of Designing
    spec220 wrote:
    Cyna po prostu płynie, ucieka z pod elementów SMD i w ogóle trzeba cierpliwości...

    Potrzeba Ci topnika... kalafonia lub coś nowocześniejszego w tubce. Samą płytkę przed lutowaniem też warto zabezpieczyć kalafonią rozpuszczoną w spirycie itp.
  • #6
    LEDówki
    Level 39  
    Takie płynięcie cyny to norma na czystej i odtłuszczonej folii miedzianej. Kalafonia ułatwia ten proces.
    Bardzo ładnie wyremontowany zegarek. Czysta obudowa, elegancja płytka przejściowa.
    Ja robilem podobną przekładkę "śmiecia LCD" w obudowę po radzieckim zegarku mechanicznym (w takiej czerwonej obudowie podobnej do radia). Było miejsce na ogniwo cylindryczne R6, które zegarkowi zapewniło energię do końca jego dni. Padły improwizowane przyciski gdy dorwał go kilkuletni siostrzeniec.
  • #7
    yego666
    Level 33  
    Zaiste słuszny jest Wasz gniew.
    Sam nie jestem zadowolony z tych lutów, jednakowoż jest kilka powodów dla których było trudno wykonać piękne luty.
    Blaszki kontaktowe modułu miały długość około pół milimetra i wykonano je z jakiegoś stopu, który trudno łapie lut.
    Musiałem więc dać sporo pasty by w ogóle chciało trzymać.
    Nie chciałem uszkodzić modułu więc luty musiałem zrobić raz a dobrze.
    I po ostatnie, pasta którą użyłem też już była mocno leciwa, co w sumie dało taki efekt jak widać.
    W oryginalnym zegarku też były takie wielkie gluty i czasem puszczały, więc chyba jak na amatora nie jest aż tak źle ;)
    Ale widzę, że już ktoś sobie przypomniał o starym kalkulatorze, więc chyba cel tematu został osiągnięty.
  • #8
    speedy9
    Helpful for users
    yego666 wrote:
    Na imię mu było chyba Unitra Warel DW-2005 albo podobnie.
    Czarna, plastikowa, tandetna obudowa z czerwoną szybką.

    No nie, to chyba nie ten model. DW-2005 wyglądał tak:
    Rewitalizacja zegarka LED produkcji Unitra Warel
    Rewitalizacja zegarka LED produkcji Unitra Warel
    I moim zdaniem wygląda bardzo spoko.
    W czarnej tandetnej obudowie były Unitrony z LCD:
    Rewitalizacja zegarka LED produkcji Unitra Warel
    Chociaż była też wersja DW-2005P:
    Rewitalizacja zegarka LED produkcji Unitra Warel
    Faktycznie paskudna ;)
  • phoenixcontact
  • #10
    Anonymous
    Level 1  
  • #11
    Mateusz_konstruktor
    Level 33  
    @yego666
    Taki chropowaty laminat najpierw dokładnie trzeba wymyć np. benzyną ekstrakcyjną, a potem rozprowadzać po jego powierzchni rozgrzewany grotem lutownicy topnik. Rozgrzany topnik zdecydowanie lepiej wnika we wszystkie zagłębienia i mocno usprawnia samo lutowanie.
  • #13
    omin172
    Level 15  
    yego666 wrote:
    Ze środka tego kadłubka wydobyłem jednak nieuszkodzony werk produkcji Sanyo.
    (...)
    Werk zawiera wyświetlacz ( jak widać ), kilka kondensatorków, strukturę zegarka ( MCX1201 ) i drivery katod ( UL1121 ).


    Sanyo produkowało ten moduł z polskich scalaków?
  • #14
    prosiak_wej
    Level 38  
    GanzConrad wrote:
    yego666 wrote:
    Następnie płytka została namalowana na laminacie:

    Czy mógłbyś przybliżyć proces?
    Zegarek super.


    Czy to laserowy termotransfer tylko madżentowym tonerem?
  • #15
    yego666
    Level 33  
    Mateusz_konstruktor wrote:
    @yego666
    Taki chropowaty laminat najpierw dokładnie trzeba wymyć np. benzyną ekstrakcyjną,
    a potem rozprowadzać po jego powierzchni rozgrzewany grotem lutownicy topnik.
    Rozgrzany topnik zdecydowanie lepiej wnika we wszystkie zagłębienia
    i mocno usprawnia samo lutowanie.

    Wprawdzie temat miał być o zegarkach LED, ale niestety zeszło na lutowanie.
    Jestem świadom technologii lutowania, jednakże werk już nie jest jej świadom
    i złośliwie jego piny nie chcą się dobrze lutować nawet z topnikiem.
    Sprawdziłem i wolałem zaryzykować brzydkie luty niż przegrzanie werku.
    Reszta lutów poszła już tym samym torem.
    Niemniej dzięki za cenne wskazówki technologiczne.
    Na pewno się przydadzą w innych projektach.


    omin172 wrote:

    Sanyo produkowało ten moduł z polskich scalaków?

    Sądzę że to jednak polskie odpowiedniki kostek japońskich były użyte.
    Funkcjonalnie odpowiadają właśnie kostkom podanym wcześniej.
    PRL był wielki, ale chyba nie aż tak by Sanyo kupowało od nas kości :)


    GanzConrad wrote:
    Czy mógłbyś przybliżyć proces?

    Nie chciałem wywoływać dyskusji na temat eksperymentalnego procesu,
    którego używam od jakiegoś czasu do "malowania" swoich płytek,
    ale skoro zdarzył się ktoś tak bystry ( serio ) jak Ty,
    to parę słów na temat samego procesu nie zaszkodzi.

    Mam urządzenie za pomocą którego mogę przenosić artworki na miedź
    bez pośrednictwa takich procesów jak termotransfer czy foto-chemia.
    Jest to o tyle wygodne, że nie muszę mieć drukarki laserowej
    ani kliszy do naświetlania tylko "maluję" artwork bezpośrednio na płytce laminowanej w swoim domu.
    Mogę też malować na szkle lub tekturze czy papierze lub nawet na MDF czy tez na stalowej blasze.
    Szczegółów technicznych samego procesu jak i urządzenia, które go umożliwia nie będę jednak tu omawiał,
    gdyż obecnie poszukuję sposobu komercjalizacji pomysłu, by wszyscy mogli sobie "malować" co, kiedy i na czym chcą
    nie korzystając z usług chińczyków czy innych 3PP.
    Metoda jest oczywiście przydatna do szybkiej weryfikacji pomysłu lub produkcji kilku szybkich egzemplarzy PCB
    dle własnych potrzeb.
    Ergo głównie dla hobbystów ( Makerów ) lub małych firm o charakterze R&D, które muszą dbać o poufność swoich rozwiązań.
    Zrobiłem koledze kilka miniaturowych elementów ( zegar ścienny i płotki ) do makiety kolejki "N" i wyszły bardzo fajnie,
    więc metoda jest nie tylko dla elektroników.

    Tyle mogę powiedzieć.
  • #16
    witek1
    Level 14  
    Będąc zegarmistrzem ze specjalizacją w naprawie zegarów elektrycznych, mogę śmiało przyznać, że "rozpracowałem" moduły Sanyo, stosowane przez Warela i wiele innych firm.
    Otóż jak dotąd nigdy nie trafiłem na struktury krzemowe, tak układu logicznego jak driverów, które mogłyby być polskiej produkcji, a obnażyłem krocie tych modułów. Zatem nie MCX1201 i nie UL1121. Nawet w późnych modułach, takich jak na zdjęcu autora, gdzie jest już udział polskich komponentów, układy scalone były japońskie. Informacja z serwisówki o polskim charakterze układu logocznego, jest więc peerelowskim mitem.
    Wiem, że w późnej wersji fotorezystor, wyświetlacz, rezonator kwarcowy był krajowy. Plotka głosi, że w Toralu produkowano też podłoża ceramiczne, które obsadzano japońskimi strukturami.
    Być może był w opracowaniu polski odpowiednik układu logicznego, ale raczej nie został wdrożony do produkcji. Pamiętajmy, zegarek LED z Warela był opóżniony technologicznie o dekadę.
    Dopiero nastepca, Unitron 11 miał obwód logiczny rodzimej konstrukcji. Struktura krzemowa nosi logo ITE.
  • #17
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    yego666 wrote:
    ale niestety zeszło na lutowanie

    Do lutowania trudno lutowalnych elementów (czasami nawet goldpiny się trafiają) używam tego topnika; https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=17900802#17900802 Próbka około 1cm3 podesłana mi przez @yogi009 starczyła na prawie rok, przy użyciu w układach analogowych należy go dokładnie zmyć po lutowaniu bo po czasie lubi przewodzić (zawiera kwas bursztynowy). W cyfrówce efektów ubocznych nie zauważyłem. Technologia produkcji PCB opracowana przez Mariusza (@yego666 ) jest bardzo fajna i w miarę szybka, miałem trochę wglądu w czasie powstawania prototypu ale szczegółów nie będę omawiał ze względu na kilka jego autorskich rozwiązań. W dużym skrócie można powiedzieć że jest to drukarka do PCB :D.
  • #18
    GanzConrad
    Level 25  
    yego666 wrote:
    Jest to o tyle wygodne, że nie muszę mieć drukarki laserowej
    ani kliszy do naświetlania tylko "maluję" artwork bezpośrednio na płytce laminowanej w swoim domu.

    Jeśli proces ogarnia TQFP44 to jestem zainteresowany (z tego co widzę - raczej ogarnia).
    Z braku czasu porzuciłem hobby, ale w kolejce mam przetestowanie robienia prototypu na moim pseudo-cnc. Zawsze to jakaś alternatywa dla fotochemii, która jest dużo lepsza od termotransferu.
  • #20
    perkins1
    Level 12  
    Ogólnie jest ok, ale koperta od tego ,,hong kong,, średnio mi się podoba, ja mam z epoki Ruhle, nie LED nie, ale też fajna.
    Rewitalizacja zegarka LED produkcji Unitra Warel
  • #21
    yego666
    Level 33  
    perkins1 wrote:
    Ogólnie jest ok, ale koperta od tego ,,hong kong,, średnio mi się podoba, ja mam z epoki Ruhle, nie LED nie, ale też fajna.

    Nie chciałem nikogo urazić mówiąc że zegarki LCD to “szmelc”.
    Nie byłem do końca szczery, gdyż mam z pół setki różnych zegarków LCD, głównie odratowanych po jakichś nieuważnych właścicielach.
    Mam nawet Casio G-Shock GMW-B5000D-1ER chyba, ale coś tym zegarkom jednak brak.
    Wolę te z wyświetlaczami LED. Jest w nich jakaś „osobowość” a nie masówka bita w milionach sztuk.
    A co do obudowy, to chyba TimeTon nie był z HK tylko z CH lub D. Był w jakiś sposób związany ze szwajcarską firmą Beltime. Miałem kiedyś piękny zegarek tej firmy, ale jakiś student postanowił, że jemu się bardziej podoba i mi go skroił na basenie. Szkoda  bo był wypasiony i unikalny.

    zipzap wrote:
    Czy możesz dodać zdjęcie tego modułu z drugiej strony?

    Niestety nic tam nie widać, gdyż elektronika jest zasłonięta plastykową osłoną, a zdejmować jej nie chcę by nie uszkodzić tego co pod spodem.
    Raz to zrobiłem, stąd wiem co tam jest.

    GanzConrad wrote:
    Jeśli proces ogarnia TQFP44 to jestem zainteresowany (z tego co widzę - raczej ogarnia).
    Z braku czasu porzuciłem hobby, ale w kolejce mam przetestowanie robienia prototypu na moim pseudo-cnc. Zawsze to jakaś alternatywa dla fotochemii, która jest dużo lepsza od termotransferu.

    Trudno zaprzeczyć wyższości foto nad termo.
    A oto co można „bez napinania się” malować. To właśnie TQFP44 albo podobny. Pitch jest chyba 0.6mm albo jakoś blisko.

    Rewitalizacja zegarka LED produkcji Unitra Warel

    Albo coś takiego przed i po trawieniu:

    Rewitalizacja zegarka LED produkcji Unitra Warel Rewitalizacja zegarka LED produkcji Unitra Warel

    I jeszcze to samo, tylko z zapałką dla oceny skali:

    Rewitalizacja zegarka LED produkcji Unitra Warel

    Zapewniam, że do szczytu możliwości tej technologii jeszcze daleko.

    Dodano po 3 [godziny] 17 [minuty]:

    Wracając do tematu zegarka LED chciałbym wymienić przezroczystą szybkę na filtr z czerwonego plastiku by nadać zegarkowi należny mu oldskulowy charakter.
    Typowo w zegarkach, ale i w smartfonach szkło czy też plastik mocowany jest cieniutką niby asfaltową przekładką, która jest klejąca a zarazem wodoodporna. Nie wiem gdzie coś takiego szukać ani pod jaką nazwą.
    Są też pewnie jakieś technologiczne kruczki jak takie spoiwo stosować.
    Wdzięczny będę za wskazówki/pomoc w tej kwestii.
  • #22
    Anonymous
    Level 1  
  • #23
    cirrostrato
    Level 38  
    James596 wrote:
    Robi wrażenie, ale luty niestety wołają o pomstę do nieba. Wyglądają jak rozlane, warto byłoby poprawić.
    Lepsze jest wrogiem dobrego, działa, zostawić, nikt do środka nie zagląda a niewprawna ręka poczynić może tylko szkody.
  • #24
    yego666
    Level 33  
    Moje pytanie pewnie zagubiło się wśród innych postów, stąd pozwalam sobie je ponowić poniżej.

    Wracając do tematu zegarka LED chciałbym wymienić przezroczystą szybkę na filtr z czerwonego plastiku by nadać zegarkowi należny mu oldskulowy charakter.
    Typowo w zegarkach, ale i w smartfonach szkło czy też plastik mocowany jest cieniutką niby asfaltową przekładką, która jest klejąca a zarazem wodoodporna. Nie wiem gdzie czegoś takiego szukać ani pod jaką nazwą.
    Są też pewnie jakieś technologiczne kruczki jak takie spoiwo stosować.
    Wdzięczny będę za wskazówki/pomoc w tej kwestii.
  • #25
    Anonymous
    Level 1  
  • #26
    yego666
    Level 33  
    Teraz tak właśnie mam to zrobione, ale chcę się całkiem pozbyć tej szybki z nadrukami, by nie było śladu po przeszłości LCD ;)
    Chcę w zamian dać czerwoną szybkę, którą sobie dotnę z grubszego plastiku, ale muszę to porządnie przykleić a superglue nie jest fajny do tego celu.
  • #27
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Poczytaj; https://www.naprawatelefonu.eu/jak-prawidlowo-nakladac-nowy-klej-na-wyswietlacze-lub-korpusy-telefonow-komorkowych/ Kiedyś chcąc uzyskać ładny efekt na front panelu z plexi malowałem go od tyłu czarną farbą zostawiając w miejscach wyświetlaczy czyste miejsca. Następnie w tych miejscach przyklejałem kawałki kolorowych folii pełniących rolę filtru. U Ciebie trzeba by było po wycięciu kształtu "zamaskować" okienko dla wyświetlacza a resztę pomalować na czarno i po całkowitym wyschnięciu dopiero przykleić elastycznym klejem. Warto byłoby sprawdzić czy farba/klej nie wchodzą w reakcję z materiałem filtru.
  • #28
    yego666
    Level 33  
    ArturAVS wrote:
    ... przykleić elastycznym klejem. Warto byłoby sprawdzić czy farba/klej nie wchodzą w reakcję z materiałem filtru.
    Czerwoną szybkę mam i chcę ją dociąć na wymiar, ale chodzi mi właśnie o ten elastyczny klej.
    Kiedyś wymieniałem wyświetlacz w smarkfonie i w komplecie była taka fajna cieniutka taśma 2-stronna.
    Była jakby z asfaltem, ale nie wiem jak to nazwać by zamówić osobno.
  • #29
    mariann
    Level 38  
    Witam
    Zobacz na klej T-7000
    PozdrawiaM.