Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Podpiecie prądożernego kampera

danielurban77 28 Jul 2022 19:54 729 22
  • #1
    danielurban77
    Level 7  
    Witam. Od razu mówie że jestem zielony. Znajomy ma kampera z hameryki. Elektroniki mnóstwo, 2 klimy itp. Na Europejskich kampingach mamy bezpieczniki nie 30 czy 50 A, tylko 10 A. Jedna klima to jakieś 2000W. Czy jest jakiś sposób żeby odpalić jedną klimatyzację przy takich zabezpieczeniach? Czy jest możliwe pobieranie prądu np z 2 gniazd, każde zabezpieczone 10 A i czy coś to w ogóle da? Dziękuje.
  • #3
    stachu_l
    Level 32  
    danielurban77 wrote:
    Na Europejskich kampingach mamy bezpieczniki nie 30 czy 50 A, tylko 10 A.
    Tylko w USA maja zasilanie 120V i nasz bezpiecznik 10A dla takiej samej mocy odpowiada 20A w USA. Nie wiem czy na kempingach ale w domach większe klimatyzacje miewają zasilanie 208V (międzyfazowe).
    Czy te klimatyzacje na pewno mają zasilanie wielonapięciowe i są przełączone na 230V (jeżeli mają przełącznik).

    Jak taki wypasiony kamper to może wstawić Victron Multiplus - on pozwala nastawić ile pobierasz zasilania z kempingu a resztę dodaje z akumulatora. Jak klimatyzacja ma przerwę to doładowuje akumulator. Jeżeli jednak klimatyzacja pracuje prawie ciągle to bateria się nie naładuje i wszystko się wyłączy albo ponownie przeciąży zasilanie i zabezpieczenie się aktywuje.

    Swoja droga w kamperze jest potrzebna klimatyzacja? Po to się jedzie w świat aby siedzieć w kamperze?
    Dobra, to filozofia można nie odpowiadać.
  • #4
    zbich70
    Level 43  
    danielurban77 wrote:
    Znajomy ma kampera z hameryki.
    Sprawdź najpierw napięcie. Sprzęty z USA bywają uniwersalne (110-230V) ale niektóre są tylko na 110V/60Hz.
  • #5
    trojan 12
    Level 37  
    Kolega to fajnie liczy- klima liczona jako grzejnik?.
    Tam jest silnik elektryczny- pobiera prąd 13,6 A przy pracy a gdzie rozruch wielokrotnie więcej (jednofazowy silnik).
    Nie wspominam o napięciu amerykańskim.
  • #6
    danielurban77
    Level 7  
    Ja tam nie oceniam, ale starsi ludzie widać chcą mieć zimne dupsko. Przy zabezpieczeniu 16 A i 220 V odpalili 1 klimę, przy 10 A tylko wiatraczki, bo wywalało.
  • #7
    trojan 12
    Level 37  
    Czyli jednak nie 10 A.
    Nie myślałeś o klimie spalinowej takie coś jak jest na samochodach chłodniach tylko sporo mniejsze. Tam jest automatyka sama odpalająca silnik.
    Tylko nie na noc.
  • #8
    danielurban77
    Level 7  
    Jako laik przez duże L, zastanawiałem sie nad możliwościa podpięcia do np 2 gniazd na raz w jakiś sposób. Tak jakbym przyjechał dwoma kamperami. Obciażenie sieci sie podzieli na dwa wejścia 10 A, czy tak się nie robi? Na bank te gniazda i tak są na 1 fazie.
  • #9
    stachu_l
    Level 32  
    danielurban77 wrote:
    Tak jakbym przyjechał dwoma kamperami.
    To byś miał dwa oddzielne urządzenie (zestawy urządzeń) i to jest dobrze.
    danielurban77 wrote:
    Obciażenie sieci sie podzieli na dwa wejścia 10 A, czy tak się nie robi?
    Tak się nie robi. Z punktu widzenia sieci energetycznej to muszą być dwa urządzenia. Można by sobie wyobrazić taki zmodyfikowany UPS on-line z dwoma prostownikami pobierającymi do 10A każdy i jedna przetwornicą 20A. Obawaim się, że będzie trudne do znalezienia. Może jakiś falownik z 3 faz na jedną (raczej budują odwrotne aby z jednej fazy napędzać silnik trójfazowy) tylko nie wiadomo czy zadziała tylko z dwoma fazami i to często tymi samymi.
    danielurban77 wrote:
    Na bank te gniazda i tak są na 1 fazie.
    Czy kamper jest używany tylko w jednym miejscu (na jednym kempingu)? Jeżeli nie to nie masz pewności, że gniazda będą na jednej fazie. Jeżeli to jeden kemping to może trzeba postarać się o gniazdo z zabezpieczeniem 16A.
  • #10
    Rafael22
    Level 21  
    Coś mi się wydaje, że autor z lekka myli pojęcia albo to jakaś zabytkowa klimatyzacja. Ile ma kamper m2 że potrzebuje dwie klimy o poborze 2000W ??
    Ja mam w domu klimatyzację o mocy chłodniczej 2,5kW ( sugerowane do pomieszczeń 30m2)
    Pobór mocy - Chłodzenie - max 656 W
    Pobór mocy - Ogrzewanie - max 800 W
    Nie wiem czy jest skok przy rozruchu czy nie, nie sprawdzałem tego ale się przyjrzę ;)
    Jak byłby taki duży skok przy rozruchu to może soft start?

    Musisz sprawdzić ile tak naprawdę pobiera klima, podczas rozruchu i podczas pracy.
    Czy aby na pewno pracuje sama klima wtedy jak podłącza kampera do sieci?
  • #11
    danielurban77
    Level 7  
    Nie, niestety autor tu sie nie myli. Kamper to Tiffin Alegro Breeze - autobus. Dwie klimy, mozna je sobie wlanczac osobno lub razem. Moj kamper to by sie tam zmiescil do srodka 🤣. Tam jest wiecej takich problemow. Np grawitacyjny zrzut szamba rurą. W eu czesto sa lejki ponad poziom gruntu i jest zonk. Musza sobie tam walnac jakas przepompownie. Na ten moment chce im zaradzic sprawe z prądem.
  • #12
    mychaj
    Level 34  
    danielurban77 wrote:
    Kamper to Tiffin Alegro Breeze - autobus.

    Dżizas to dom na kołach...marne szanse na normalne użytkowanie tego w EU...kompletniy odjazd...
    Ja nie wiem czy wogóle jest jakieś pole przystosowane do takich kobył...
    Na pewno bez elektryka który takie rzeczy ogarnia się nie obejdzie.
    Tego się nie da załatwić przez forum.
  • #13
    stachu_l
    Level 32  
    danielurban77 wrote:
    Nie, niestety autor tu sie nie myli. Kamper to Tiffin Alegro Breeze - autobus.
    A jak to obecnie działa? Oglądałem instrukcje do rocznika 2020 i tam nie wspominają o możliwości przełączenia napięcia z 120V na 230V. Fakt, że w danych technicznych czy schematach to ta instrukcja jest uboga - dużo pisma, mało obrazków i nic o mocy podłączonych urządzeń.
    Czy to była jakaś wersja europejska/międzynarodowa która ma takie możliwości czy ktoś cos już zmieniał?
    Dodano jakiś transformator (musiał by być duży - pewno 5-6kW)
    W instrukcji wspominają o generatorze spalinowym 6kW - może trzeba jego używać jak działa klimatyzacja w końcu z klimatyzacja to nie jest cicho więc może generator nie będzie przeszkadzał (nie wiem jak sąsiedzi na kempingu).
  • #14
    danielurban77
    Level 7  
    Tam już jakiś spec dodał autotransformator i zamienia 220 V na 110 V dla całych bebechów. Na generatorze nie ma problemu - odpalasz co chcesz. Chyba jest 6 kW. No prawda, wiele kampingów odmawia takiego kolosa.
  • #15
    miernik998
    Level 20  
    Trzeba przerobić klimy i założyć do nich sprężarki inwerterowe, mają łagodny start oraz można im ograniczyć moc zależnie od zapotrzebowania, wydatek rzędu 15-20kzł, ogólnie trochę inaczej robi się to u nas w Polsce, np w autobusach do poboru krwi w ładowni jest ogromna sprężarka tłokowa elektryczna o mocy 12kw (klima ma 36kw mocy chłodniczej ) ale tam w zabudowie jest ultra cichy agregat ponad 40kw... Robiliśmy dziwne takie realizację od party busa przez różne fundację i zawsze dało się to rozwiązać.
  • #16
    stachu_l
    Level 32  
    A bezpiecznik się aktywuje już przy jednej klimatyzacji czy dopiero przy obu? Jak dopiero przy obu to trzeba by drugi autotransformator oddzielić obwody jednej i drugiej klimatyzacji, wtedy można myśleć o podłączeniu do dwóch gniazd.
    Jak wspomniałem można dodać Victron Multiplus albo quatro ale trzeba mieć akumulatory i dbać o bilans energii - np w nocy nie używać klimatyzacji a doładować akumulatory. Victron nie jest tani a przy tej mocy może trzeba dwa po 3kW - chyba największe dla baterii 12V. Jeden to jakieś 8tyś PLN czasem można trafić taniej.
  • #17
    zbich70
    Level 43  
    Nie wiem czy warto zastanawiać się nad tematem.
    Kolega wyżej zadał ciekawe pytanie:
    mychaj wrote:
    Ja nie wiem czy wogóle jest jakieś pole przystosowane do takich kobył...

    Raczej są tylko takie, z których pójdzie tylko dym. Nie wiadomo czy z kampera, czy instalacji zasilającej.
    Albo z obu na raz. ;)
  • #18
    danielurban77
    Level 7  
    Miernik podeslij mi kontakt gdzie to robicie to sprzedam im temat.

    Ja parkuje gdzie chce jak chce itp Dla nich szukam przez pol dnia kampingu bo boja sie wielkosci. To jest stacjonarny karawaning. Jedziesz gdzies na tydzien i ruszasz dalej. Tam jest po prostu najeb elektroniki.
  • #19
    stachu_l
    Level 32  
    Bo amerykańskiego kampera używamy po amerykańsku: jedziemy na miejsce postoju, na haku zaczepiony samochód osobowy albo terenowy (mały Jeep) i na miejscu poruszamy się tym samochodem zwiedzając okolice. U nich prawo dopuszcza taką osobówkę z dyszlem.
  • #21
    Tomasz Lew
    Level 21  
    Na niektórych polach campingowych są specjalne przyłącza CEE 17 w wersji 32A specjalnie dla wypasionych kamperów i płatne ekstra.
    Podpiecie prądożernego kampera

    Niestety większość ma tylko zwykłe gniazdka z bolcem lub schuko z ograniczeniem 10A dla przyczep. Trzeba ograniczyć pracę prądożernych urządzeń a więcej czasu lepiej poświęcić na zwiedzanie okolicy
  • #22
    stachu_l
    Level 32  
    trojan 12 wrote:
    Na zasadzie naczepy.
    Na zasadzie naczepy to działa w drugą stronę - pickup na pace ma założony taki specjalny zaczep/sidło i ciągnie wielka przyczepę kempingową z takim wcięciem z przodu od dołu przyczepy aby to wisiało na tym siodle.
    Ja mówiłem o takim dużym kamperze który na swoim haku ma zaczepiony samochód osobowy albo mniejszy terenowy. I to nie była naczepa tylko samochód z dyszlem jadący jako przyczepa. Spotkałem kilka takich na autostradach więc chyba nie jest to przypadek jednostkowy, zresztą w instrukcji kampera (ze wspomnianej rodziny) coś napisali o takim użyciu haka.
    W USA takie przyczepy ciągane z większym pickup'em mają hamulce sterowane elektrycznie i pewno ten samochód-przyczepa tez musi mieć odpowiednie przyłącze i sterowanie.

    O taki obrazek chodziło:
    https://www.thervgeeks.com/what-cars-can-be-flat-towed-behind-an-rv/
    Takie jak wspominasz tez mają:
    https://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-photos-camper-trailer-yellowstone-image162538
  • #23
    mychaj
    Level 34  
    To jest problem nie do ogarnięcia przez forum...tylko firma z doświadczeniem i dostęp do pojazdu ( tu nawet dokumentacji elektrycznej nikt nie wrzucił).
    To jest takie wróżenie z fusów...
    Swoją drogą dziwne że ludziska wywalają kupę kasy na kampera, opłaty, robią odpowiednie prawo jazdy, koszty paliwa i ubezpieczenie, a potem uprawiają druciarstwo bo instalacja nie pasuje....
    Ja bym go sprzedał i kupił coś do normalnego użytkowania w Europie...bez stresu.