Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs

p.kaczmarek2 01 Aug 2022 15:19 2841 21
Optex
  • LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    Witajcie, przedstawię tu od 0 rozpoznanie wyprowadzeń, podłączenie, zaprogramowanie i uruchomienie z Arduino wyświetlacza LCD z elektrośmieci. Omawiany tu wyświetlacz pochodzi z pralki Amica AWSN12DA i posiada sterownik BL55066 do którego nie znalazłem biblioteki, tylko samą notę katalogową.
    Dodatkowo, w celu urozmaicenia tematu, wyświetlacz ten będę sterować z poziomu komputera z systemem Windows. Na Windowsie (w Visual Studio, języku C#, Windows Forms) napiszę aplikację która będzie komunikowała się z Arduino poprzez UART i pozwoli wygodnie określić które segmenty za co odpowiadają.
    UWAGA: W temacie zastosuję pewne uproszczenia które są niezbędne by móc sensownie w krótkim czasie to wszystko zademonstrować. Przykładowo, komunikacja UART będzie najprostsza jak się da (bez nagłówka, sumy kontrolnej, itd), obsługa wejść i portu UART w C# też nie będzie sprawdzała czy nie został rzucony wyjątek, itd. Uzupełnienie projektu o te brakujące, lecz też wręcz niezbędne rzeczy zostawiam czytelnikowi.
    Konkurs znajduje się na końcu tematu.

    Pokrewne tematy z serii
    W tym stylu napisałem już co najmniej kilka tematów, wszystkie przeznaczone raczej dla początkujących i czasem korzystające z Arduino:
    Stary DVD Wiwa HD-128U - wnętrze, obsługa wyświetlacza i klawiatury SM1628B
    Teardown drukarki HP Deskjet D1360 i przykład użycia jej części z Arduino
    Wnętrze odtwarzacza DVD United 7071, wykorzystanie części z Arduino
    Wnętrze HP DeskJet 990Cxi C6455A oraz wykorzystanie zasilacza i przetwornicy
    Stary tuner sat Kathrein - wnętrze, wykorzystanie części, zabawy z PAL
    Stary modem ADSL Acer Surf USB - wnętrze, wykorzystanie przetwornic ze środka
    Drugie życie zasilaczy impulsowych ze starych telewizorów CRT
    Wszystkie tematy z serii zawierają moją "radosną twórczość" i operują na elektronice odzyskanej ze złomu, czyli na tzw. "przydasiach".

    Moduł z LCD z pralki AWSN12DA
    Pierwszym krokiem jest określenie sygnałów do sterowania wyświetlaczem.
    Potrzebne pewnie będą ze dwa rodzaje sygnałów:
    - coś do samej komunikacji z LCD (przykładowo I2C)
    - coś do kontroli jego podświetlenia (może to być osobne podłączenie, może być zintegrowane z kontrolerem)
    Sam moduł prezentował się tak:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    Widać tu, że sercem układu jest BL55066:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    Kontroler wyświetlacza LCD z interfejsem IIC pracujący na napięciu do 6V, wspierający zarówno multipleksing jak i statyczną kontrolę segmentów. Dodatkowo umożliwia kaskadowanie kilku takich samych układów w celu obsłużenia wiekszej ilości wyjść. Występuje w malutkiej obudowie LQFP44.
    Układ ten pozwala rozdzielić swoje napięcie zasilania od napięcia zasilania LCD.
    Dodatkowo widać, że jedna z anod od podświetlenia jest urwana:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    co można szybko naprawić - starłem nożykiem maskę, dodałem topnika i cyny:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    oraz, że obok BL55066 obecny jest tranzystor BC807:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    Sprawdzenie multimetrem ścieżek pokazuje, że załącza on podświetlenie (jego emiter podłączony jest do masy, kolektor do anody, a baza - to sprawdzimy).

    W celu ułatwienia sobie pracy można wylutować (np. plecionką) stare niestandardowe złącze i wlutować 2x5 goldpiny 2.54mm zgodne z popularnymi kabelkami od Arduino i płytek stykowych:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs

    Wyprowadzanie modułu
    Określenie wyprowadzeń jest bardzo proste - bierzemy multimetr w teście ciągłości i sprawdzamy gdzie idą interesujące nas piny, czyli zwłaszcza masa, zasilanie, linie I2C czyli SCL i SDA, itd.
    W ten sposób określiłem:
    Quote:

    SDASCLQ1 baza przez rez. 1k??? VDD
    podśw. K przez rez 220?????????GND


    Uwagi:
    - podświetlenie to dwie diody, zarówno z prawej jak i z lewej strony wyświetlacza są wyprowadzone anoda i katoda.
    - diody podświetlenia są szeregowo
    - podświetlenie dodatkowo jest podłączone przez rezystor 220 omów ograniczający prąd oraz poprzez tranzystor Q1 BC807 pewnie pozwalający np. regulować jego jasność przez zewnętrzne PWM. Q1 ma na bazie rezystor 1k omów, co trzeba wziąć pod uwagę przy sprawdzaniu połączęń multimetrem
    - Q1 zwiera podświetlenie do masy, natomiast na pinach wyprowadzona jest.... katoda jednej z diod podświetlenia.
    Oznaczona to, że w tej konfiguracji cały moduł oczekiwał +5V zasilania BL55066 oraz -8V (powiedzmy) zasilania podświetlenia.

    Weryfikacja działania podświetlenia:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    Tak jak napisałem - to podświetlenie w takim układzie wymaga ujemnego napięcia.

    Modyfikacja podświetlenia
    Nie miałem pasującego zasilacza, więc podświetlenie przerobiłem tak by pracowało na około +6.5V. Niżej nie mogłem zejść ze względu na spadek na diodach (choć mogłem próbować je dawać równolegle...). Usunąłem podłączenie do masy, usunąłem tranzystor Q1 i wyprowadziłem dodatkowy kabelek:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    Teraz całość może ruszyć z zasilaczem dającym 7V (około - właśnie taki mam) i regulatorem 7805 zapewniającym 5V dla samego kontrolera LCD (przy okazji przypomnę, że napięcie zasilania 7805 musi być większe od wyjściowego 5V o co najmniej wartość określoną w nocie katalogowej, o dropout voltage).

    Arduino - protokół komunikacji - I2C z BL55066
    Punktem wyjściowym do zabaw z I2C jest z reguły skaner I2C, jeden z oficjalnych przykładów Arduino:
    Code: c
    Log in, to see the code

    Źródło: https://playground.arduino.cc/Main/I2cScanner/
    Dokumentacja: https://docs.arduino.cc/learn/communication/wire
    Oprócz zasilania i masy trzeba podłączyć sygnały SCL i SDA.
    U mnie skaner znajduje adres 0x3E:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs


    Arduino - protokół komunikacji - uruchomienie BL55066
    Samą bibliotekę komunikacji I2C w Arduino już mamy, ale trzeba też wiedzieć co wysłać.
    Odpowiedź na to pytanie znajdziemy w nocie katalogowej.
    Cała komunikacja składa się z adresu urządzenia (wraz z bitem read/write), opcode komendy (jeśli jest więcej komend to z bitem carry) oraz ewentualnych danych komendy:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    Na początek przyda się komenda Mode Set:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    Aby poznać znaczenie jej poszczególnych bitów, patrzymy do określonych tabel:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    W celu wpisania tych komend do Arduino, najlepiej jest przenieść je jako wartości bitowe, które można połączyć razem operatorem bitowe OR - |, np. FLAGA1 | FLAGA2.
    Code: c
    Log in, to see the code


    Teraz należy wysłać to przez I2C. Przede wszystkim zależy nam na ustawieniu stanu Enabled, czyli włączony.
    Code: c
    Log in, to see the code

    Wywołanie endTransmission sprawdza, czy odebrany został ack. Jeśli podany adres urządzenia I2C jest nieprawidłowy, to powyższy kod wypisze "ERROR" na UART. W przeciwnym razie "OK".
    Sprawdzamy...
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    Sukces! Pora dostać się do fragmentów.


    Arduino - protokół komunikacji - fragmenty BL55066
    Teraz trzeba będzie wysłać komendę z danymi. Osobno adres a potem dane jakie chcemy zapisać:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    Wyślemy kolejno:
    - komendę Load Data Pointer z offsetem 0 (pierwsza komórka w pamięci)
    - kilka kolejnych bajtów do wpisania do pamięci (dane)
    Adres docelowej komórki w pamięci sam ulegnie inkrementacji, jak również I2C samo odkryje ile danych wysyłamy.
    Code: c
    Log in, to see the code

    Oczywiście w bloku setup wciąż mam wysłanie danych uruchamiających LCD.
    Sprawdzamy:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    Działa! Teraz trzeba ogarnąć, jak w rzeczywistości te adresy w pamięci mapują się na segmenty...


    Arduino - protokół komunikacji - fragmenty BL55066, część 2
    Mamy kilka rodzajów adresacji fragmentów/segmentów LCD:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    Każdy z nich sprawdziłem w praktyce. Policzyłem ilu segmentów w sumie oczekuję i próbowałem ustawić każdy z nich. Szybko zdecydowałem sie na:
    Code: c
    Log in, to see the code

    Niestety nie znam wyprowadzeń tego LCD, z tego powodu po prostu spróbowałem każdej opcji.
    Powyższy kod zapala i gasi wszystkie segmenty. Dodatkowo każdy bit wysyłanych danych odpowiada jednemu segmentowi (za wyjątkiem ostatnich 4 bitów, które nie mają swoich fragmentów).

    Teraz trzeba jakoś określić który bit to który segment...

    Dalszy plan - Visual Studio i komunikacja z Arduino przez UART
    Uznałem, że zrobię aplikację w Visual Studio która pozwoli zwizualizować poszczególne bity. Zdecydowałem się na język C# i klasyczne okienka Windows Forms. Aplikacja ta będzie komunikować się z Arduino przez UART, co pozwoli potem sterować poszczególnymi segmentami poprzez checkboxy.
    Do pisania użyłem Visual Studio 2017, po prostu taką wersję mam wciąż zainstalowaną od około pięciu lat.
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    Typ projektu - Windows Forms App, w tym mi się wygodnie pisze (kwestia przyzwyczajenia):
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    Edytor Formsów jest bardzo wygodny:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    Mimo to, checkboxy generuję proceduralnie w Form1_Load:

    Code: csharp
    Log in, to see the code


    Rezultat:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs

    Aby wykrywać kliknięcie w checkbox korzystam ze zdarzenia CheckedChanged:
    Code: csharp
    Log in, to see the code

    Sama implementacja CheckboxChanged znajduje się poniżej:
    Code: csharp
    Log in, to see the code

    Code: csharp
    Log in, to see the code

    Powyższy kod zawiera bardzo duże uproszczenia. W Form1_Load tworzony i otwierany na sztywno jest port UART. W docelowej wersji powinno być to konfigurowalne, gdyż nawet jak zmieni port USB do którego podłączamy Arduino to wirtualny UART może zmienić nazwę na np. COM16.
    Dokumentacja klasy SerialPort używanej tutaj do komunikacji z Arduino przez UART: https://docs.microsoft.com/pl-pl/dotnet/api/s....io.ports.serialport?view=dotnet-plat-ext-6.0
    SendState kolejno spisuje z checkboxów ich stany do kolejnych bitów tablicy bajtów. Potem są one wysyłane do Arduino poprzez UART w formie binarnej, bez żadnego nagłówka, długości i sumy kontrolnej. Najprościej jak się da, lecz jest to sposób podatny na błędy.
    Odbiór bajtów po stronie Arduino:
    Code: c
    Log in, to see the code

    Kod Arduino również zakłada 100% rzetelną komunikację. Starcza to tylko na potrzeby krótkiej demonstracji.
    Bieżący stan całego ekranu przechowywany jest w tablicy bajtów nazwanej segments. Odbiór danych realizowany jest do tymczasowego bufora, który dopiero przepisywany jest do segmentów gdy odbiór się zakończy a same segmenty wysyłane są do ekranu przez I2C. Do odbioru danych przez UART używana jest funkcja Serial.read():
    https://www.arduino.cc/reference/en/language/functions/communication/serial/read/
    Mamy tu zasadniczo komunikację:
    - PC do Arduino poprzez USB i UART (wirtualny port COM)
    - Arduino do LCD przez I2C
    Pora to przetestować.
    Zgaśmy ten segment:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    Widać, któremu fragmentowi on odpowiada:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    Zgaśmy drugi:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    Działa, tylko co można zrobić z tym dalej?

    Ułatwienie - podpisywanie segmentów
    Teraz trzeba jakoś zorganizować pracę z segmentami. W tym celu postanowiłem dodać możliwość przypisywania im tekstowych nazw, wpisywanych do pól tekstowych na interfejsie programu, pamiętanych pomiędzy sesjami działania programu w pliku tekstowym na dysku komputera.
    Jest to usprawnienie tylko dla użytkownika - sam program nic z tymi nazwami nie robi.
    Kod odczytu nazw:
    Code: csharp
    Log in, to see the code

    Code: csharp
    Log in, to see the code

    Nowy kod generacji pól (obok checkboxów tworzy textboxy):
    Code: csharp
    Log in, to see the code

    No i zapis:
    Code: c
    Log in, to see the code

    Funkcje File.WriteAllLines i File.ReadAllLines operują na tablicy stringów i zapisują/odczytują ją z pliku tekstowego. To bardzo wygodne. Pozwala uniknąć nam to zabawy w tokenizację.
    Jak widać nazwy pól zapisują się gdy zmienimy checkbox, ale nie chciałem dodawać już osobnego zdarzenia "onChange" dla pola tekstowego.
    Oto jak nazwy wyglądają w praktyce:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    Tak zrobiony system pozwolił mi bardzo szybko i komfortowo rozpisać który segment jest czym:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    Co do samych nazw - niektóre nazwy dałem dość żartobliwe, z kolei segmenty cyfr nazwałem zgodnie ze standardem z wikipedii:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs

    Uruchamiamy wyświetlacz trzycyfrowy
    Pora zająć się już wyświetlaniem cyfr. Na pierwszy rzut pójdzie ten wyświetlacz z dodatkową jedynką na przodzie ("1888"). Spróbuję pokazać, jak można względnie łatwo zorganizować sterowanie takim wyświetlaczem, w tym przypadku dla demonstracji po stronie C#, choć normalnie robi się to bezpośrednio na mikrokontrolerze.
    UWAGA: W idealnym świecie byłoby tu mapowanie 1 bajt (8 bitów, 8 segmentów) = 1 cyfra, i cały kod wykonywałoby się w pętli, ale niestety jak widać z mojej rozpiski segmentów niestety segmenty są troszkę porozrzucane w pamięci... na szczęście i tak są w obrębie 4 bajtów, więc może uda się to jakoś uprościć:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    Ok, kolejno... funkcja zamieniająca indeks bitu na jego maskę (zwraca liczbę o zapalonym danym bicie):
    Code: csharp
    Log in, to see the code

    Następnie tworzymy maski dla kolejnych segmentów danej cyfry:
    Code: csharp
    Log in, to see the code

    (jeśli by przypadało po bajcie na jedną cyfrę i mapowanie dany bit = dany segment było stałe, to nie trzeba byłoby z osobna mapować bitów osobnych cyfr, tylko raz dla jednej cyfry by starczyło)
    Teraz, mając maski segmentów, tworzymy zbiorcze maski poszczególnych cyfr (każda cyfra zapala inny zbiór segmentów):
    Code: c
    Log in, to see the code

    Powyższy zbiór masek jest tablicą integerów, więc jak mamy cyfrę 0, to zawartość tej tablicy pod miejscem 0 odpowiada zapalonym segmentom cyfry 0. I tak dalej. Specjalnie tak dobrałem kolejność.

    Teraz nieco mniej istotna sprawa - pole do wpisania tekstu na próbę (Textbox):
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs

    Przechwytuję dla niego zdarzenie modyfikacji:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    A w nim, najprościej jak się da, pobieram (na ten moment) tylko jego pierwszą cyfrę, znajduję jej maskę i nakładam ją na checkboxy:
    Code: csharp
    Log in, to see the code

    Co robi funkcja setMask? Funkcja ta bierze maskę (integer) oraz offset (numer bajtu) i nakłada tą maskę (na ten moment zapala i gasi odpowiednie bajty) na checkboxy w danym miejscu segmentów.
    Code: csharp
    Log in, to see the code

    Tablica bits to tablica kontroler checkbox. Funkcja kolejno sprawdza bity danej wartości i ustawia je na checkboxach. Potem zdarzenie OnChange wysyła to przez UART do Arduino. Rezultat:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs

    Funkcję można łatwo poszerzyć o kolejne cyfry. Oto zmodyfikowane zdarzenie OnChange:
    Code: csharp
    Log in, to see the code

    W tym kodzie zakładam, że na miejscu w tablicy jest pusty znak (wszystkie segmenty zgaszone). Nie ma tam A, czyli szesnastkowego 10.
    Działa:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs



    Demo - odliczanie
    Nie będę już tego szczegółowo opisywać, ale w ramach demonstracji dodałem prostą funkcję odliczania czasu poprzez użycie gotowego komponentu Timer.
    Code: csharp
    Log in, to see the code

    Efektem będzie odliczanie, ale wciąż z pewnym mankamentem..


    Poprawka - ustawianie tylko segmentów cyfr
    Uważny czytelnik zobaczy jeden problem - mój kod ustawiania cyfr licznika też przy okazji gasi wszystkie sąsiednie segmenty, nawet te, które nie dotyczą samego wyświetlacza liczbowego, tylko też ikonki.
    Można temu łatwo zaradzić.
    Wystarczy zrobić maskę bitową segmentów danego wyświetlacza i tylko te wartości zmieniać. Przykładowo:
    Code: csharp
    Log in, to see the code

    Nowe wywołanie ustawiania segmentów:
    Code: csharp
    Log in, to see the code

    Od teraz zmieniany jest tylko stan tych segmentów, których bity są zapalone w masce określającej cały wyświetlacz (zmienna "filter")
    Code: csharp
    Log in, to see the code

    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs

    Pasek postępu
    Postanowiłem jeszcze ożywić pasek postępu - jest to nawet protsze niż w przypadku cyfr.
    Tak jak wcześniej - najpierw osobne maski bitowe, a potem tablica z maskami dla kolejnych segmentów (by móc indeksować ją i poprzez to mapować indeks na dany segmenty):
    Code: csharp
    Log in, to see the code

    No i dodatkowa maska, która określa które w ogóle bity dotyczą paska postepów:
    Code: csharp
    Log in, to see the code

    Od strony graficznej, tylko w celach edukacyjnych, użyłem kontrolki Trackbar/Slider:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    Oto obsługa jej zdarzenia "Scroll":
    Code: csharp
    Log in, to see the code

    Wartości maksymalna i minimalna trackbar są odpowiednio ustawione, więc wystarczy tylko zapalić kolejne bity i już mamy animowany pasek.
    Pasek postępu też zyskał animację w timerze:
    Code: csharp
    Log in, to see the code

    Ostateczny efekt, ze wszystkimi trzema animacjami włączonymi:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs



    Ciekawa obsługa przycisków - jeden pin ADC
    Tu już chciałem zakończyć, ale wtedy zwróciłem uwagę na jeszcze jedną ciekawostkę jaką by można było pokazać.
    Chodzi o obsługę przycisków z tej płytki.
    Moją uwagę przykuły wartości rezystorów:
    1k? 2.2k? 4.7k? 10k? 22k? 47k?
    Każdy przycisk inny rezystor?
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    To nie przypadek - te przyciski są wszystkie na jednej linii i są obsługiwane poprzez jeden pin, który jest wejściem analogowym (ADC). Mamy aż 6 przycisków na jednym pinie a określenie który przycisk jest wciśnięty odbywa się poprzez pomiar napięcia na tym pinie. Różne rezystory = różne wartości napięcia na dzielniku napięcia, który one tworzą.
    Każdy przycisk "załącza" inny rezystor więc daje inny pomiar.
    Swoją drogą, tu też musiałem naprawić przerwane ścieżki:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    Następnie rozpisałem połączenia:
    - wspólna linia od rezystorów idzie do +5V
    - wspólne piny przycisków idą do pinu przy +5V (tu będzie podłączone ADC)
    Brakowało mi to rezystora między ADC i masą, więc go dodałem. Początkowo 1k a potem 2k omów.
    W Arduino użyłem pinu A0 do odczytu wartości.
    UWAGA: tu jest potencjalna pułapka - na płytce UNO A4 i A5 są używane też jako SCL i SDA od I2C, o czym można bardzo łatwo zapomnieć i potem dziwić się, czemu komunikacja I2C przestała działać po dodaniu odczytu napięcia...
    Na początek, do sprawdzenia działania, wystarczy taki fragment kodu:
    Code: c
    Log in, to see the code

    Wciśnięcie SW1:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    SW2:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    SW3:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    Rzeczywiście, każdy przycisk daje nieco inną wartość na ADC.
    Teraz przydałoby się to zinterpretować, ale jest do tego gotowa biblioteka.
    https://www.arduino.cc/reference/en/libraries/analogmultibutton/
    Repozytorium:
    https://github.com/dxinteractive/AnalogMultiButton
    Przykładowy kod z ich dokumentacji:
    Code: c
    Log in, to see the code

    Użycie tej biblioteki jest bardzo proste. Najpierw dodajemy ją przez Library Manager:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    Potem uzupełniamy wartości zwrócone przez analogRead dla kolejnych przycisków (możemy ustalić ich różną ilość) i odpalamy.
    Kolejno musimy uzupełnić:
    Code: c
    Log in, to see the code

    Pin na którym podłączone są przyciski (musi być wejście ADC)
    Code: c
    Log in, to see the code

    Ilość przycisków (u mnie 6)
    Code: c
    Log in, to see the code

    Wartości odczytów ADC dla przycisków w kolejności rosnącej.
    Code: c
    Log in, to see the code

    Kody przycisków - dla wygody. Odpowiadają kolejnym pozycjom z tablicy.
    UWAGA: jeśli wartości odczytu ADC dla przycisków będą do siebie zbliżone, to odczyty mogą być przekłamane. Trzeba dobrać odpowiednio rezystory, tak by odczyty dla osobnych przycisków były równo rozłożone od 0 do 1024
    W przypadku mojej płytki zastosowałem jeszcze pewne usprawnienie - jako wartość 0 dodałem siódmy, "wirtualny" przycisk, bo inaczej biblioteka ciągle mi interpretowała wciśnięcia różnych przycisków jako wciśnięcia z dodatkiem SW1.
    Poniżej finalny kod:
    Code: c
    Log in, to see the code

    Oto rezultat działania, przy kolejnym nacisku klawiszy począwszy od SW1:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    Biblioteka ta oferuje znacznie więcej - eliminuje drganie styków, wykrywanie bardziej złożonych zdarzeń (dłuższe przytrzymanie, czas przytrzymania przycisku, czas do zwolnienia, itd).
    Oczywiście te rozwiązanie ma też minusy - nie stosuje się go raczej gdy chcemy móc wciskać dwa przyciski jednocześnie.

    Kontrola jasności podświetlenia LCD
    Na koniec tylko podkreślę, że można by łatwo regulować jasność naszego ekraniku - wystarczy tranzystor i PWM nim sterujący.
    W Arduino służy do tego funkcja analogWrite:
    https://www.arduino.cc/en/Tutorial/Foundations/PWM

    Podsumowanie
    Uruchomienie kontrolera LCD BL55066 okazało się być bardzo proste. W Arduino prawie wszystko jest gotowe, a to, czego brakuje, to zasadniczo kilka komend I2C które musimy samodzielnie wysłać (inicjalizacja LCD i ustawianie segmentów w jego pamięci). Wszystko co i jak jest opisane w nocie katalogowej wspomnianego układu. Oczywiście w tym przypadku sama kontrola segmentów też spoczywa na nas, ale to też nie jest większy problem.
    Zdaję sobie sprawę z tego, że cały fragment prezentacji z C# był raczej ciekawostką i normalnie tak się nie steruje wyświetlaczami, ale sama idea (operacje logiczne, tablice, maski) jest w C# bardzo podobna jak w C/C++, składnia też jest do złudzenia podobna.
    Trochę szkoda, że wyświetlacz ten posiada tak dużo wyspecjalizowanych ikonek, ale może uda się go do czegoś wykorzystać. Zresztą, chodziło o samą demonstrację obsługi a nie o ten konkretny ekranik.
    PS: Jeśli interesuje was nieco "normalniejsze" podejście do wyświetlania i kontrola zwykłego wyświetlacza 7-segmentowego LED w języku C, to polecam zapoznać się z tym tematem:
    Tutorial PIC18F2550 + SDCC - Część 5 - Wyświetlacz 7-segmentowy i przerwania


    A teraz pora na mały konkurs.
    Szukam pomysłu na sensowne i praktyczne DIY wykorzystujące ten wyświetlacz w jak największym stopniu (najlepiej uwzględniając jego oba liczniki (jeden pokazujący od 0 do 1999, drugi z dwukropkiem, a może i pasek postępu i ikonki...). Ale praktyczne pomysły, a nie "zrób DIY pralkę".
    Najsensowniejszy pomysł moim zdaniem otrzyma 100 punktów oraz multimetr UT33D+
    Czas na zgłaszanie pomysłów - dwa tygodnie.

    Cool? Ranking DIY
    Do you have a problem with Arduino? Ask question. Visit our forum Arduino.
    About Author
    p.kaczmarek2
    Level 27  
    Offline 
  • Optex
  • #2
    Tommy82
    Level 41  
    @pkaczmarek2
    -> Ale praktyczne pomysły, a nie "zrób DIY pralkę".

    Pierwsze co mi do głowy przyszło to zrób pralkę ;P bo to mało uniwersalny wyświetlacz.
    Nadawał by się do wy trawiarki z wymuszonym obiegiem płynu podgrzewaniem i bąbelkami do tego czasowym sterowaniem paskiem postępu etc. Jeden timer ilość czasu do końca drugi godzinę zakończenia.
    Do tego wskaźnik zamknięcia pokrywy (pralka) z ew blokadą otwarcia kluczyk.
    Do tego opóźniony start i programy samo grzanie grzanie i bąbelkowanie grzanie i wymuszony obieg płynu.
  • #3
    p.kaczmarek2
    Level 27  
    Kreatywnie, pomyślę o tym. Choć przyznam, że już od kilku lat nie wytrawiam płytek... niskie ceny dwustronnych gotowców o wymiarach do 10cm x 10cm zabiły dla mnie opłacalność wytrawiania DIY.
    Ale tak, trochę wytrawiałem kiedyś (2016):
    Pierwsze starcie z wytrawianiem i lutowaniem TQFP - płytka z PIC32MX795F512H
  • #4
    piotr_go
    DIY electronics designer
    p.kaczmarek2 wrote:
    Szukam pomysłu na sensowne i praktyczne DIY wykorzystujące ten wyświetlacz w jak największym stopniu

    Tyle gratów IOT wstawiasz to może zdalny wyświetlacz do pralki?
    Albo sterownik do podlewania.
  • Optex
  • #7
    barti10
    Level 15  
    Z takiego wyświetlacza był by fajny sterownik "hydrauliki" w kamperze. Pola cyfrowe pokazywały by zawartość zbiorników na czystą i brudną wodę a ikonki poszczególne funkcje np: żelazko - podgrzewanie zbiornika czystej wody , pompa - odpompowanie ścieków , R - rezerwa w zbiorniku czystej wody itp.
  • #8
    walbe
    Level 17  
    Ten wyświetlacz mógłby posłużyć, jako panel informacyjny w instalacji Inteligentnego Domu, czemu nie? Mógłby sygnalizować różne zdarzenia: włączone żelazko, płacz dziecka, kąpiel w wannie, czy tez odtwarzana muzyka z CD/DVD.
  • #9
    Mastertech
    Level 10  
    sterownik do leśnej bimbrowni z solarnym sterowaniem. Zamiast obrotów temperatura zacieru z dokładnością 0.1 stopnia
    Jak beczka się zapełnia pokazuje wskaźnik, kranik to rozlewanie do butelek.
  • #10
    Jaca
    Level 29  
    slaw0 wrote:
    Sterownik do kotła CO. Kranik to CWU, pump to CO. Na wyświetlaczach 7-seg temperatury CO i CWU, a pasek postępu to różnica między temperaturą zadaną, a nastawioną. Kluczyk oczywiście blokada dostępu do nastaw.

    ...albo sterownik cyrkulacji CWU.
  • #12
    Mlody_Zdolny
    Level 15  
    Sterownik autonomicznego nawadniania. Panel fv zasila pompkę umieszczoną w studni. Woda ze studni napełnia duży zbiornik na powierzchni, skąd spływa grawitacyjnie na uprawy. Zbiornik posiada wyjścia z elektrozaworami.
    Wyświetlacz pokazuje napięcie na panelu (panel 12V, wartości w mV), ew. parametry układu mppt+akumulator, czas w trybie 12h, czas do zamknięcia zaworów, pasek postępu to poziom wody w zbiorniku, ikonki pump i kran to praca pompki i elektrozaworów (nie wiem czy te ikonki są rozdzielne), kluczyk to blokada albo wyłączenie systemu (bo padał deszcz), micha z wodą to wilgotność gleby.
    Buźka to wejście w tryb setup.
  • #13
    noel200
    Level 26  
    Sporo pracy w to włożyłeś.
    Jestem aktualnie na 48 stronie wątku o grzaniu wody w basenie ogrodowym. Sam walczę z basenem w tym roku. Ludzie tam kombinują z różnymi sterownikami. Sam też prosty zrobiłem na supla i skryptach. Taki ekranik przy sterowniku basenowym miałby zastosowanie.
  • #14
    jmalko
    Level 6  
    Mając taki wyświetlacz można by się pokusić o zrobienie wytrawiarki do płytek PCB z regulacją temperatury, czasu trawienia. Może to trochę przegięcie ale widzi mi się funkcja wypompowania wody i płukania płytki po skończonym procesie. Mam nadzieję że będę miał kiedyś trochę czasu żeby pobawić się interfejsem I2C, bo z tego co widzę nie jest to jakieś nieosiągalne jak mi się wcześniej wydawało.
  • #15
    j4rek
    Level 19  
    Ja widzę ten lcd w :

    - sterownik zgrzewarki
    - sterownik przyrządu do czyszczenia wtryskiwaczy lpg lub benzyny
    - sterownik myjki ultradźwiękowej
  • #16
    p.kaczmarek2
    Level 27  
    Minęły nieco ponad 2 tygodnie, a ja trochę się zastanawiałem który pomysł jest najlepszy, też konsultując z pewnymi osobami.

    Ostatecznie uznałem, że mimo wszystko pomysł wytrawiarki (@tommy82 ) jest najpraktyczniejszy, też dlatego, że ma szansę go zrealizować większość hobbystów i jednocześnie jest użyteczny. No i wykorzystuje trochę tego LCD.

    Pomysły z fv i podobne też były świetne i gdybym mógł to też bym je nagrodził, ale ich akurat ja nijak nie mam jak zrealizować....

    @tommy82 czekaj na PW ze szczegółami co do nagrody.

    A teraz by odpowiedzieć na pytania:
    @piotrgo fakt, masowo wrzucam urządzenia IoT, ale z tego co słyszałem to i userom i "dowództwu" się to podoba. Nie mniej jednak, jeśli masz jakiś inny ciekawy temat dla mnie to napisz śmiało na PW (by nie robić tu offtopicu) - mogę zainteresować się czymś nowym, aczkolwiek zaznaczam, że tematy robię hobbystycznie a z wykształcenia nie jestem elektronikiem ani nie zajmuję się embedded itd, generalnie "uczę się razem z wami"

    @avatar ciekawa sugestia, nie sterowałem nigdy I2C bezpośrednio z poziomu C#. Jak to się w ogóle robi? Musiałbym poczytać. To? Ogólnie bardziej spodziewałem się komentarza "po co C#", bo zasadniczo wszystko można było prawie na Arduino zrobić... mimo to uważam, że raczej Arduino jest popularniejsze.

    @jmalko I2C jest proste, a Arduino czyni wszystko jeszcze prostszym. Próbuj śmiało i jakbyś miał jakieś problemy to pytaj na forum w odpowiednim dziale to pomożemy, a jakbyś miał jakiś temat konkretny do opisania to wyślij mi na PW

    A tymczasem wracam przeglądać moją kolekcję wyświetlaczy i nie tylko, może znów coś fajnego się znajdzie i uruchomi:
    LCD ze złomu - BL55066 i Arduino, I2C, UART sterowanie z PC + Konkurs
    (no dobra, na zdjęciu jest już mały spoiler pokazujący co uruchamiam teraz...)
    Przy okazji małe podziękowania (raz jeszcze) dla jednego z czytelników który mi załatwił większość wyświetlaczy z fotki - zrobiliśmy wymianę
  • #17
    Tommy82
    Level 41  
    @pkaczmarek2
    Dzięki
    Na PW już odpowiedziałem.
  • #18
    avatar
    Level 36  
    p.kaczmarek2 wrote:
    M(....)em ani nie zajmuję się embedded itd, generalnie "uczę się razem z wami"

    @avatar ciekawa sugestia, nie sterowałem nigdy I2C bezpośrednio z poziomu C#. Jak to się w ogóle robi? Musiałbym poczytać. To? Ogólnie bardziej spodziewałem się komentarza "po co C#", bo zasadniczo wszystko można było prawie na Arduino zrobić... mimo to uważam, że raczej Arduino jest popularniejsze.
    (...)

    Zasadniczo każdy obecnie komputer wyposażony jest w złączę VGA lub HDMI/DP i inne takie a to już ma w sobie i2c - zobacz piny 15 i 16 w złączu HDMI. Ja niestety uważam że sztuka programowania upada szybciej niż ludzie są wstanie ogarnąć "dobrodziejstwa" jakie nam dają różne cuda w które są wyposażone nasze komputery. W linuxie po VGA 15 lat temu dało się sterować różne lampki jak i sensory .. dzisiaj już w dooma na OLED po HDMI idzie pograć.. no i jakieś systemu automatyki domowej to wykorzystują ale trzeba się wgryzać d okumentację

    Filmiki poniżej, jak i linki
    https://youtu.be/TfBQi_peHI4
    https://hackaday.com/2022/04/01/making-your-own-technically-hdmi-oled-monitor/
  • #19
    Mlody_Zdolny
    Level 15  
    avatar wrote:
    W linuxie po VGA 15 lat temu dało się sterować różne lampki jak i sensory .. dzisiaj już w dooma na OLED po HDMI idzie pograć..

    Dzisiaj nie trzeba kombinować tylko korzystać z dobrodziejstw jakie dają komputerki typu RPi.
    Bezpośredni dostęp do GPIO umożliwia komunikację po I2C przykładowo z poziomu przeglądarki internetowej.
  • #20
    p.kaczmarek2
    Level 27  
    O tym z VGA/HDMI wiem (tak się identyfikuje monitory), ale nie uznałem tego jakoś nigdy za wystarczająco praktyczny sposób na sterowanie LCD z pralki, to by była moim zdaniem nieco za duża "Sztuka dla sztuki", nawet jak na moje standardy. Mimo powtarzalnego "przekombinowania" moich tematów staram się nie odlecieć całkowicie.

    RPi wiadomo, ale jak wymieniamy rozwiązania to są jeszcze układy typu MCP2221 - USB 2.0 to I2C/UART Protocol Converter with GPIO (ciekawostka: z tego co pamiętam to ten MCP2221 to w zasadzie jest PIC16F1455, na którym zresztą robiłem DIY)

    avatar wrote:
    Ja niestety uważam że sztuka programowania upada szybciej niż ludzie są wstanie ogarnąć "dobrodziejstwa" jakie nam dają różne cuda w które są wyposażone nasze komputery.

    Ja czekam z ciekawością by zobaczyć jak to będzie za powiedzmy 10, 25 lat.
  • #21
    piotr_go
    DIY electronics designer
    p.kaczmarek2 wrote:
    fakt, masowo wrzucam urządzenia IoT, ale z tego co słyszałem to i userom i "dowództwu" się to podoba. Nie mniej jednak, jeśli masz jakiś inny ciekawy temat dla mnie to napisz śmiało

    Pisałem poważnie z tym zdalnym wyświetlaczem. Choć za IOT nie przepadam to było by to coś nowego, innego.

    Osobiście raczej bym się nie zabierał za taki wyświetlacz. Powód? Bo tylko jeden i łatwo następnego nie zdobędę.
    Co innego jak by był jakiś wyjątkowy.
  • #22
    p.kaczmarek2
    Level 27  
    Jak projektujemy coś na poważnie to oczywiście podstawą jest wybór komponentów które będą dostępne do kupienia przez dłuższy czas (w tym unikanie elementów z end of life bądź not recommended for new designs, tym bardziej jak nie ma ich nowszych odpowiedników zgodnych pinami), jednakże ta konkretna seria tematów o "przydasiach" jest przy założeniu że mamy prawie zerowy budżet, a to troszkę co innego. No i nie jest raczej dedykowana do bogatszych bądź bardziej doświadczonych elektroników. Bardziej ma na celu pokazać, że początkujący z Arduino i odrobina chęci może podłubać i coś uruchomić za darmo przy odrobinie chęci i farta.

    Chodzi o to, by się więcej początkujących/amatorów wkręciło, a jak już zaczną lubić elektronikę i coś więcej znać to mogą kupować normalne wyświetlacze (takie, które są dostępne do kupienia i będą dostępne za kilka lat lub więcej - miejmy nadzieję).

    EDIT: jeszcze dodam, że moje tematy absolutnie nie mają zastąpić dobrej książki/edukacji, mają po prostu być ciekawostką/inspiracją i pokazać, że można też podłubać tanio.