Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zetor 12145 - Montaż instalacji gazowej

gelek79 12 Aug 2022 07:28 480 20
  • #1
    gelek79
    Level 8  
    Witam, noszę się z zamiarem montażu instalacji LPG w ciągniku Zetor, moc 120koni, jest to ciągnik ze sterowaniem układu paliwowego mechanicznym, miałbym prośbę czy mógłby mi ktoś opisać jak się za to zabrać, prosiłbym o konkretny opis pomijając zbędne komentarze, maszyna będzie pracowała na obu paliwach, czy w kolektorze dolotowym musi być zamontowany mikser czy wtrysk oraz sterowanie instalacji jak to ogarnąć, z góry dziękuję za pomoc
  • #2
    Mierzejewski46
    Level 36  
    Volvo fh12 widziałem z dotryskiem gazu. Oszczędność według właściciela to ok 10 litrów ropy na setkę. Zbiornik gazu 140 litrów. Ciągnika z taką instalacja jeszcze nie spotkałem. Będziesz pionierem podejrzewam, Na forach ciężarówek szukaj. Pozdrawiam
  • #3
    gelek79
    Level 8  
    Są już ciągniki tylko nikt nie opisuje jak to ogarnąć, jest stary Zetor na YouTube ale gość mówi ile pali i różne tam ale nic o montażu
  • #4
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Totalna bzdura, lpg niszczy silniki, w pobliskiej kopalni zalozyli lpg do dosanów, wszystki wysrane silniki nie nadajace sie do remontu stoją jako dawcy czesci.
  • #5
    Mierzejewski46
    Level 36  
    Nie wiem, jak w ciągnikach rolniczych, ale w ciężarowym to Volvo z 500 tys przejeździł. Potem nie wiem, bo straciłem kontakt. Widziałem, Stara 200 z Leylandem też na gaz. Ale nie wnikałem w szczegół. Raczej w ciągniku to pionierstwo bez przyszłości. Mówię spotkałem takie dwa przypadki. Czy to opłacalne nie wiem. Wtedy, ON był 4 zł gaz złoty coś.
  • #6
    gelek79
    Level 8  
    Prosiłem o konkrety, gdybanie czy coś to daje czy nie są zbędne, dziękuje
  • #8
    encore
    Level 19  
    W silnikach Diesla jest problem z precyzyjnym sterowaniem dawką gazu.
    W najprostszych silnikach sprowadza się to wzrostu temperatury spalin i w efekcie uszkodzenia silnika.
    W Polsce kilka firm przymierzało się do gazodiesla. Nikomu nie udało sie tego zrobić dobrze i bezpiecznie w akceptowalnej cenie.

    Firma Lpgtech poległa na gazodieslu. Z tego co kojarzę zniszczyli silnik od ciężarówki i po tym doświadczeniu wymiksowali się z gazodiesla.
    Stag podobno ma swój system jednak rynku nie podbili. Wygląda, że to bardziej marketing niż realne osiągnięcia.

    Rynek LPG do Diesla nie rozwinał sie i nie rozwinie również dlatego, że głownie ciężarówki są brane w leasing. A właściciel leasingu nie zgadza się żeby robić "czary mary" z silnikami w ciężarówkach. Po co ma ryzykować?

    Pewną niszą mogą być starsze traktory. Temat jest do ogarnięcia. Pozostaje jaka jest wielkość rynku.
    Żadna firma nie wejdzie z produkcja na rynek gdzie sprzeda 50-100 zestawów rocznie.
    Kiedy to będzie 5000-10 000 zestawów na rok to będzie inna rozmowa.

    Ostatni aspekt o zgodność przeróbki traktorów z prawe?
  • #9
    Mierzejewski46
    Level 36  
    Zrobić normalną instalacje na nieszalniku z podciśnieniem, jak, w pierwszej generacji i zassie tyle co mu się śrubą ustawi. Doświadczalnie dobrać ilość gazu. Do ogarniecia. Tylko czy warto.
  • #10
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Mierzejewski46 wrote:
    Zrobić normalną instalacje na nieszalniku z podciśnieniem, jak,
    w kolektorach dizli nie ma znaczacego podcisnienia jedynie ßladowe zalezne od stanu filtra powietrza.

    Wogole bardzo dziwny pomysl, przy cenie napraw silników.
  • #11
    Mierzejewski46
    Level 36  
    Taki, z pojemnością pięciu litrów potrafi zassać.
  • #14
    Grzegorz_madera
    Level 37  
    encore wrote:
    sprowadza się to wzrostu temperatury spalin i w efekcie uszkodzenia silnika
    Akurat jest dokładnie odwrotnie, dodatek LPG zmniejsza temperaturę spalin.
    encore wrote:
    Ostatni aspekt o zgodność przeróbki traktorów z prawe?
    Ciągniki nie mają homologacji drogowej na instalację LPG.
    Mierzejewski46 wrote:
    Zrobić normalną instalacje na nieszalniku z podciśnieniem, jak, w pierwszej generacji i zassie tyle co mu się śrubą ustawi
    To nie przejdzie, bo gaz w takim układzie dawkowany jest odwrotnie niż potrzeba. W dieslu dawka gazu ma wynosić od 10% do nawet 50% w stosunku do zużycia ON i musi być zależna od obciążenia silnika. W ciężarówkach takie instalacje jeżdżą od co najmniej 10 lat, a silniki nadal działają bez problemu.
  • #16
    encore
    Level 19  
    Temperatura spalin wzrasta i to bardzo dużo !!!!
    Dlatego przy montażu gazodiesla wspawuje się termoparę w rurę wydechową.
    Montuje się też na wydechu sondę lambda.
    Dlatego goazodiesel to ciągle mało rozpoznana technologia. Trudna do ogarnięcia w rozsądnych pieniądzach.
    Temat jest ciekawy. Jeżeli pojawi się rynek na 5-10 tysięcy przeróbek rocznie to producenci zestawów LPG zainteresuja się tą klientelą.
    Na razie to zabawa i partyzantka na własne ryzyko i za własne pieniądze.

    Grzegorz_madera wrote:
    encore wrote:
    sprowadza się to wzrostu temperatury spalin i w efekcie uszkodzenia silnika
    Akurat jest dokładnie odwrotnie, dodatek LPG zmniejsza temperaturę spalin.
    encore wrote:
    Ostatni aspekt o zgodność przeróbki traktorów z prawe?
    Ciągniki nie mają homologacji drogowej na instalację LPG.
    Mierzejewski46 wrote:
    Zrobić normalną instalacje na nieszalniku z podciśnieniem, jak, w pierwszej generacji i zassie tyle co mu się śrubą ustawi
    To nie przejdzie, bo gaz w takim układzie dawkowany jest odwrotnie niż potrzeba. W dieslu dawka gazu ma wynosić od 10% do nawet 50% w stosunku do zużycia ON i musi być zależna od obciążenia silnika. W ciężarówkach takie instalacje jeżdżą od co najmniej 10 lat, a silniki nadal działają bez problemu.


    Dodano po 5 [minuty]:

    Sterowanie gazodieslem jest bardzo trudne.
    Łatwiej jest dodać LPG żeby zwiększyć moc i moment obrotowy silnika.

    Dużo trudniej jest dodać LPG i ograniczyć zużycia ropy, żeby ograniczyć spalanie a o to głownie chodzi.
    W przypadku traktorów być może zwiększenie mocy i momentu obrotowego w niektórych przypadkach może być zaletą. Zwłaszcza jak rolnik ora pole w górach.
    Jednak większość ma pola na równinach i dla nich liczy sie ograniczenie kosztów a nie robienie z ciągnika traktora wyścigowego.

    psooya wrote:
    Oczywiście że przejdzie taka instalacja ale egt wcale nie jest prawdą. Wszystko zależy od ilości paliwa i tego czy dodajesz mocy czy zmniejszasz spalenie bo to zupelnie inne kwestie.
  • #18
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Grzegorz_madera wrote:
    Coś na poparcie tej tezy?

    Tak przegrzane tłoki tuleje i głowice. A łądowarki nie pracują non stop na pełnej mocy. Z racji że dizle normalne nie te popierd...... z lpg pracują nad dużym nadmiarze powietrza można dodać paliwa LPG i to jest już z załozenia niewłaściwe. bo wzrasta moc i temperatura oczywiście.
  • #19
    encore
    Level 19  
    Dodam jeszcze, że gazodiesel nie działa na biegu jałowym na wolnych obrotach.
    Wtedy dodawanie LPG jest wyłączone.
    Dlatego gazodisel sprawdza się w tirach, które jeżdżą w trasy. Nie sprawdzi się w autobusach miejskich czy śmieciarkach, które co chwila zatrzymują się albo stoją w korku ulicznym.

    To jest jedna z przyczyn dla których gozodiesel nie może się rozwinąć.
  • #20
    tzok
    Moderator of Cars
    Jak w mechanicznym wtrysku ON rozwiązać sterownie dawką, niezbędne do dotrysku LPG? Ogólnie to ON i LPG są mało kompatybilne, bo ON ma bardzo niską liczbę oktanową (coś chyba koło 20, zwykle dla ON oznacza się liczbę cetanową), a LPG ma z kolei wysoką (koło 110), w silniku o zapłonie samoczynnym to stanowi problem.
  • #21
    Tommy82
    Level 41  
    @encore
    Wzrost mocy to tez może być oszczędność w ciągniku.
    I przerabiają widziałem instalacje w autobusie na silniku chyba scania i to już parę lat temu. Oszczędności były. Natomiast jakoś bardzo mnie to wtedy nie interesowało szczególnie ze ten silnik scani był jakoś z mojego punktu widzenia i poziomu wiedzy "dziwnie" sterowany.

    @tzok
    Ale taki diesel + LPG to trochę jak silnik wielopaliwowy z "dawką pilotującą/inicjującą". Autobusy CNG to też dwu-paliwowe gdzie ON jest dawka która pilotuje zapłon. I w dieslu wtryśnięte paliwo zapali się niezależnie do tego czy będzie sprzężone powietrze czy mieszanka z gazem o ile gazu nie będzie za dużo. W benzyniaku też by to ogarnął jak by paliwo podstawowe wtryskiwać tak by było spalanie mieszanki uwarstwionej odpowiednio bogatej w okolicach świecy dającej zapłon a reszta w cylindrze to by pewnie i sadza albo CO mogło być (trochę koloryzuje ale nie tak do końca).
    A wtrysk LPG w fazie ciekłej to już w ogóle powinien sprawność poprawić.