Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Amica PA4560A411C - zanik zasilania blokady drzwi.

mczapski 12 Aug 2022 12:31 240 5
  • #1
    mczapski
    Level 39  
    Niezbyt zamożna emerytka zwróciła się w sprawie awarii pralki. Diagnoza ti uszkodzenie/zużycie łożysk. Zatem zabrałem się do roboty. Paskudnie to wszystko wyglądało jako, że nie wiadomo jak długo woda oddziaływała na łożyska i efektem były wtopione wręcz pierścienie łożyskowe. Ale po zmaganiach z młotami, prętami, rurkami, penetratorami udało się uzyskać stan poprawny. Pralka złożona i startujemy.



    Trzeba przyznać, że zapomniałem o zamontowaniu filtra, który zresztą był wcześniej wyjęty przez użytkowniczkę. Uruchomienie i woda na podłogę, a więc szybkie zatrzymanie (już nie pamiętam jaką metodą). Po uporządkowaniu kolejny start i porażka. Mamy światełko Gotowa i w zasadzie nic więcej.

    Różne próby sprawdzania oraz dziwne efekty nie bardzo pasujące do jakichkolwiek opisów. Z braku pomysłów chwyciłem się za blokadę drzwi. Trzeba przyznać że trochę się zawieszała więc regulacja i już dobrze. A pralka dalej nie rusza. Pomiar zasilania blokady daje wynik 88 V. Ręczne zablokowanie i pralka idzie z programem. Wymiana triaka, sprawdzenie ciągłości ścieżek i oporników (10 kΩ oraz 330Ω). Potwierdzam ciągłość zasilania bramki od procesora.

    Napięcie zasilające do nóżki triaka pełne 230 V. A rezultat zawsze ten sam tj. 88 V na oporniku i za opornikiem 22, a tym samym na blokadzie. Znaczy się triak nie jest wysterowany odpowiednio, ale dlaczego to już nie wiem? Myślałem że sobie poradzę, ale po spędzeniu dużo czasu zwracam się z pytanie, czy ktoś coś podobnego spotkał i rozwiązał problem. Głupio mi teraz powiedzieć kobiecie nich sobie szuka fachowca, a do tego nie jest zamożna. Niby ma wyjście podać sygnał zamknięcia drzwi na stałe, ale znów może kiedyś zaowocować klęską. I jeszcze ciekawostka oporniki oznakowane jako 103 zamontowane na płycie moje dwa mierniki czytają jako 1 kΩ, ale tyczy się to wszystkich zmontowanych na płycie podczas gdy pomiar innego prawidłowy. Jednak podejrzewam, że powoduje to oporność sterowanych przez nie triaków. Zatem siedzę bez efektu i pomysłu z nadzieją na podpowiedź.
  • #2
    skryn
    Home appliances specialist
    W PA/PC taki patent jest, że wihajster zamykający drzwi, trzeba poprawić. Pisałem na ten temat hoho, albo może i dalej...
    Te 88V, to wsadź sobie tam, gdzie ta starsza Pani nie może. Sorry.
    Chyba, że blokada drzwi zaliczyła zgon, ale tutaj trzeba trzeźwego umysłu; myk śrubokrętem zamknąć zapadkę blokady i czekać, czy zamknie "właz".
    Jak nie zamknie, to pogadamy dalej.

    A tutaj link, co pisałem, że hoho jakiś czas temu:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=1346637#1346637
  • #3
    mczapski
    Level 39  
    Kiedy chyba wszystkie informacje przeczytałem i z kilkoma pralkami trenowałem do skutku. Oczywiście tylko na zasadach sportu ale bywały trudne sytuacje. Taki trening bez jakiegokolwiek zysku. Dla nikogo nie stanowię konkurencji. A więc blokada drzwi funkcjonuje poza układem całkiem dobrze. Zamknięcie zapadki wykonane ponieważ napisałem, że pralka może realizować program po takiej interwencji . Wiem że owe 88 V i to bez obciążenia nie uruchomi blokady. Czyli ustalamy że włazu nie zamknie bowiem pozystor nie nagrzewa się (brak zasilania). Naprawy tego specyficznego rygla też już dawno przerabiałem. I proszę uwierzyć, że zapytanie napisałem po wykonaniu wielu czynności i analiz. Ponieważ nie mam stanowiska pomiarowego (wiem że nie tylko ja) to nie potrafię stwierdzić dlaczego triak nie przekazuje w tym przypadku bodajże N na blokadę. Na wszelki wypadek informuję, że podłączam zasilanie, zamykam drzwi (lub zastępczo ów śrubokręt), włączam program i próbuję uruchomić START (lub mierzyć napięcie na blokadzie). Dzisiaj nabyłem z tym sprzętem nowy problem. Okazało się że zbiornik nieszczelny na łączeniu. Naiwnie wierzyłem ,że jeśli nie ruszam uszczelki a tylko czyszczę dostępne powierzchnie to montaż będzie z sukcesem. Po wyjęciu uszczelki okazuje się, że mocno zdeformowana/poprzycinana i nie obędzie się bez nowej. Wstępnie zdecydowałem się na wyeliminowanie blokady drzwi. Zatem proszę o bardziej wnikliwe informacje, które mogły by mi pomóc.
  • #4
    skryn
    Home appliances specialist
    mczapski wrote:
    wyeliminowanie blokady drzwi. Zatem proszę o bardziej wnikliwe informacje, które mogły by mi pomóc.

    Dwa kabelki zewrzeć. Jaki masz problem? Nie potrafisz?
    Pralka trąci myszką.
  • #6
    mczapski
    Level 39  
    skryn wrote:
    Dwa kabelki zewrzeć. Jaki masz problem? Nie potrafisz?
    Pralka trąci myszką.

    Prawdę mówiąc wolałbym merytoryczne informacje ponieważ powyższe takimi nie są. Ale dzięki za takie. Wydaje mi się, że wykazałem iż posiadam znajomość działania mechanizmów oraz instalacji i natknąłem się brak efektów.
    Ale teraz najciekawsze. Zmontowałem (wymienione uszczelnienie zbiornika) i uruchomiłem pralkę ze zmostkowaną sygnalizacją zamknięcia. I ze zdziwieniem stwierdziłam na koniec prania zablokowane drzwi. Usunąłem mostkowanie i pralka działa poprawnie. Ciekawe jak długo?