Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

ONGRID, OFFGRID, HYBRID- magazyn energii 5KW

romulus73 12 Aug 2022 16:00 6597 52
Przewód Toplex
  • Patrząc na zapowiedzi o podwyżkach cen energii elektrycznej, to robią się to mocno uzasadnione takie zabawy.
    Wysyłam do systemu rocznie 2000kWh z tego mi zwracają 1600kWh, dzięki bankowi energii oraz odcięciu części domu ilość wysłanej energii powinna spaść do 1400kWh.
    Ale głównym uzasadnieniem będą blackouty, i tu wchodzi mój zakupiony falownik ze względu na różnorodne tryby pracy.
    Falownik będzie podmieniony zamiast falownika (Invertera) Zewrsolar 2kW/h OnGrid będzie pracował z panelami 2.7 kW/h.
    Padło na rozwiązanie wszystko w jednym.
    Aktualnie posiadam dwa OnGridy plus wiatrak 200W.
    W dalszym czasie te akumulatory AGM będą zamontowane z drugim zestawem plus wiatrak a skasowany zostanie 1 ONGrid trochę to zawiłe ale fajnie się to wkomponuje w moje zapotrzebowanie.

    Koszt gotowego banku 5kWh w dofinansowaniu to 35000pln z akumulatorami Li-Ion


    Falownik firmy NEXT jest brandowany pod innymi nazwami, ale jak zawsze tłucze to jedna fabryka.
    Tu producent falownika https://www.nextpowersolar.com/NM-IV-PLUS-pd43987243.html
    Jak widać EASUN i pozostałe raczej są produkowane j/w.
    Części zamienne ogólnie dostępne na ALI jako osobne moduły.
    Kosztorys:

    NM IV 3.6KW cena 2800pln z WI-FI.
    Kable 35mm2 dwa metry cena 80pln.
    Balanser 5A 2x12VDC cena 200pln.
    Bezpiecznik 125A cena 80pln.
    Rozłącznik termiczny 125A 90pln.
    Akumulatory AGM dwie sztuki 2x100AH 1200pln w planach LiFePo4
    Oczywiście nowa bateria sprawdzona i wprowadzona do historii
    ONGRID, OFFGRID, HYBRID- magazyn energii 5KW
    Dwa liczniki dwukierunkowe z Modbusem. koszt około 200pln.
    Jednen do pomiaru ONgrida drugi do zliczania zużycia energii na piętrze w domu.
    Przepięciówki i zabezpieczania były założone z poprzednim falownikiem ale to koszt około 500pln.
    Licznik energii PZEM-017 miernik prądu stałego interfejs RS485 Modbus 100pln
    Założone na wejściu i wyjściu rdzenie ferrytowe.

    Wyświetlacz
    ONGRID, OFFGRID, HYBRID- magazyn energii 5KW
    ONGRID, OFFGRID, HYBRID- magazyn energii 5KW
    Cechy falownika:
    Tryby pracy SBU, UBS, USB
    Tryb wyjścia AC, UPS i APL
    Tryby ładowania CSO, SNU, OSO
    Wyjście AC
    Napięcie wyjścia 220-230-240VAC
    Prąd 16A
    Szybki czas synchronizacji z siecią 10s, przełączania z U, B,S są niezauważalne dla urządzeń
    Wejście PV
    Regulacja prądu wejściowego dla 1-27A
    Napięcie rozruchu 90VDC
    Zakres pracy MTTP 90-450VDC

    Efektywność AC/DC 96%

    Akumulator
    Max obciążenie 3600W
    Obsługa:
    -kwasiak, AGM, Żel, LiIon, LiFePo, własna

    Wejście IN tu podłączamy naszego ONgrida- nie jest wymagane może pracować jako OFFgrid
    Wyjście OUT tu podłączamy obciążenia- nie jest wymagane może pracować jako ONgrid
    Baterie jak nazwa wskazuje tylko 24V dla falownika 3.6kW a 48V dla falownika 6kW- może pracować bez baterii.
    Panele PV optymalny punkt pracy to 360V dla MPTT zakres pracy 90-450 maksymalne napięcie 500V.

    Aplikacja na Androida

    Pełna konfiguracja OnLine jak i z panela.
    ONGRID, OFFGRID, HYBRID- magazyn energii 5KW
    ONGRID, OFFGRID, HYBRID- magazyn energii 5KW



    Każdy widział filmiki na YT jak podłączono i jak fajnie widać ampery ale nikt nie pofatygował się jak to wygląda na trendach i jak porównać wejście i wyjście falownika i co on robi w danym trybie.


    Dokładność wskazań pomiarów około 10W. Na szybko zrobiłem trend dla sprawdzenia czy dobrze wskazuje produkcję i jak wskazuje to sam falownik w aplikacji.



    Problemem jest to że falownik wysyła do sieci i zasila dom i ładuje akumulatory więc nie ma sumy produkcji.
    Dlatego wstawiłem dwa liczniki energii.
    Więc na początek tryb SolarBateryUtylito w skrócie w tym trybie nie wysyłamy do sieci żadnego Wata nie potrzebujemy hamulca zużycia-rezystora lub grzałki.
    MTTP tak dobiera punkt pracy aby starczało na wyjście, gdy nie ma słońca pobiera z baterii. Test trwał 24h jak widać na trendach licznika, linia zużycia jest płaska licznik wskazuje 2W

    A tak wygląda trend z aplikacji czerwony to PV zielony zużycie domu.
    3 wykresy poniżej obrazują ja falownik odcina nas od sieci w tym trybie na wyjściu wystawia napięcie ustawione przez nas w konfiguracji.

    ONGRID, OFFGRID, HYBRID- magazyn energii 5KW

    Pobór w tym czasie z baterii
    ONGRID, OFFGRID, HYBRID- magazyn energii 5KW
    Trend z licznika. OD lewej od 21 uruchomiłem tryb SBU inwerter przestał pobierać energię z Utility nie miał zasilania z PV więc zaczął pobierać z akumulatorów po 18 zmieniłem tryb pracy. Rozpoczęło się wykorzystanie całej mocy z PV i wysyłanie do sieci,
    ONGRID, OFFGRID, HYBRID- magazyn energii 5KW

    Tak pracuje w trybie SBU. Zasilanie z solarów

    A to tryb SolarUtilityBatery i tryb zarządzania ładowaniem baterii CSO

    Zapis z całego dnia licznik tutaj jest właśnie problem o którym wspominałem to czego nie odbiorę za falownikiem i nie zabierze bateria wysyła do sieci.
    ONGRID, OFFGRID, HYBRID- magazyn energii 5KW
    A tak widzi to aplikacja tego samego dnia.
    ONGRID, OFFGRID, HYBRID- magazyn energii 5KW
    Do sieci wysyła 550W plus dodatkowa konsumpcja na dom 200W i ładowanie akumulatora więc nie da się tego zliczyć.
    ONGRID, OFFGRID, HYBRID- magazyn energii 5KW






    Ogólnie jestem bardzo zadowolony z Inwetera i możliwości trybów pracy uzyskuję około 10% więcej mozy do poprzedniego falownika jest to bardzo dużo.
    Jednym minusem jest głośne chłodzenie z dwóch małych wentylatorów, może wydrukuję przystawkę na jeden duży ale całość zamontowana jest w piwnicy i ma całoroczną temperaturę od 13 do 17 stopni.

    No i wczoraj nie było energii po burzy więc komfort życia bezcenny.
    Sąsiedzi dzwonili czy mam prąd :P
    Później opiszę dokładnie tryby pracy, lądowania jak je przetestuję
    Pierwsze pomiary- czy balanser działa oceńcie sami.
    Akumulator naładowany za pomocą balansera.
    ONGRID, OFFGRID, HYBRID- magazyn energii 5KW
    ONGRID, OFFGRID, HYBRID- magazyn energii 5KW

    Obciążenie prze noc. 10A daje 230VA przekłada się to na na 190W
    ONGRID, OFFGRID, HYBRID- magazyn energii 5KW

    Rozładowany akumulator częściowo. Jak widać rozładowały się równo.
    ONGRID, OFFGRID, HYBRID- magazyn energii 5KW
    ONGRID, OFFGRID, HYBRID- magazyn energii 5KW


    Ładowanie akumulatora wybrałem małe 20A przy rezystancji wewnętrznej 10mohm. Daje spadek napięcia 1.26V dla drugiego akumulatora jak wiecie ma to wpływ na ładowanie, dzięki temu że kabelki są 2AVG strata mocy przy tak małym prądzie to 120W.
    Gdy zastosuję 30A przy tych kablach OFC spadek napięcia będzie już 1.76V przy 170W wię różnica ładowania będzie jeszcze większa.
    Więc ma to wpływ na pojemność skoro rezystancja jest różna po naładowaniu.
    Aby zapobiegać degradacji zastosowałem balnaser.
    ONGRID, OFFGRID, HYBRID- magazyn energii 5KW

    ONGRID, OFFGRID, HYBRID- magazyn energii 5KW

    Charakterystyka balansera 2x12VDC
    ONGRID, OFFGRID, HYBRID- magazyn energii 5KW

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    romulus73
    Level 27  
    Offline 
    AUTOMATYK.
    Programowanie PLC Carel paneli HMI Weintek
    Hobby, projekt i druk 3D, off road.
    romulus73 wrote 1031 posts with rating 197, helped 78 times. Live in city Sochaczew. Been with us since 2007 year.
  • Przewód Toplex
  • #2
    SylwekK
    Level 32  
    romulus73 wrote:
    Koszt gotowego banku 5kWh w dofinansowaniu to 35000pln z akumulatorami Li-Ion


    To już chyba wolę zwykle 4x100A kwasiaki za w sumie 1500zł i też będzie 5kWh. Nawet gdyby miały paść po 2-3 latach (u mnie pracowały dwie sztuki przez około 4) to poganiany rozwój samochodów elektrycznych daje szanse, że właśnie baterie do elektryków stanieją na tyle, że będzie można je dużo taniej nabyć niż profesjonalny magazyn za 35000(!) zł. z Zresztą, aku do wózka widłowego już dużo taniej wyjdzie niż taki marketingowy magazyn.
  • #3
    romulus73
    Level 27  
    Zgadzam się dlatego mam wszystko w jednym za 7koła z OnGridem, kiedyś bateria w wózku widłowym śmigała 20lat. AGM co kupiłem mają 2000 cykli to jest 5lat pracy jak ich nie będę używał wytrzymają 7 może 8lat.
    https://allegro.pl/oferta/magazyn-energii-5-1-kwh-victron-energu-holenderski-10811955615 Baterie litowe to koszt 4k zamiast 2.
  • #4
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    romulus73 wrote:
    AGM co kupiłem mają 2000 cykli to jest 5lat pracy

    Tylko bardzo dużo zależy od warunków eksploatacji, duże prądy ładowania/rozładowania znacznie skracają żywot akumulatorów. Trafiały mi się do naprawy 15-to letnie zasilacze UPS z jeszcze oryginalnym zestawem akumulatorów trzymających ~80% swojej pojemności. Żywotność znacznie by się zwiększyła (jak również pojemność energii) gdybyś zastosował cztery akumulatory w połączeniu szeregowo-równoległym, tym bardziej że ten falownik umożliwia ładowanie max 80-120A zależnie od źródła i jego wydajności (AC, PV).

    romulus73 wrote:
    Akumulatory AGM dwie sztuki 2x100AH

    Taki zestaw nawet nie zbliża się do 5kWh, 2x12Vx100Ah=2,4kWh dla najbardziej optymalnych warunków. Całkowicie zbędnym wydatkiem jest balanser, żeby miało sens jego użycie musiałby być podłączony do każdej z cel akumulatorów.
  • #5
    romulus73
    Level 27  
    ArturAVS wrote:
    romulus73 wrote:
    AGM co kupiłem mają 2000 cykli to jest 5lat pracy

    Żywotność znacznie by się zwiększyła (jak również pojemność energii) gdybyś zastosował cztery akumulatory w połączeniu szeregowo-równoległym, tym bardziej że ten falownik umożliwia ładowanie max 80-120A zależnie od źródła i jego wydajności (AC, PV).

    romulus73 wrote:
    Akumulatory AGM dwie sztuki 2x100AH

    Taki zestaw nawet nie zbliża się do 5kWh, 2x12Vx100Ah=2,4kWh dla najbardziej optymalnych warunków. Całkowicie zbędnym wydatkiem jest balanser, żeby miało sens jego użycie musiałby być podłączony do każdej z cel akumulatorów.

    Wiem ze się nie zbliża, i chwilowo jest 2.4kW kasa nie leci z dachu. Będą za miesiąc dwa następne. Na razie ładuje je prądem 3C. I plan jest dokładnie "szeregowo-równoległym," na 4 sztukach. I tak jak sugerujesz planowałem je wtedy ładować 60A jeżeli będzie drugi równolegle.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Jeszcze musze do drugiego zestawu dokupić 3 panele. Ale wszystko się zwróci w 3 lata.

    Dodano po 9 [minuty]:

    ONGRID, OFFGRID, HYBRID- magazyn energii 5KW
    Dzień jest długi to teraz się ładują 20A
  • #6
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    romulus73 wrote:
    Na razie ładuje je prądem 3C

    Raczej wątpię, C to nominalna pojemność akumulatora. Dla 3C musiałby wynosić ~ 300A a tego Twój falownik/inwerter nie da rady zapewnić (w/g noty katalogowej max 80-120A);

    ONGRID, OFFGRID, HYBRID- magazyn energii 5KW

    Dane od producenta.

    Przy takim ładowaniu akumulatory ulegną bardzo szybkiej degradacji. Dołączanie po pewnym czasie drugiego zestawu akumulatorów (nowych) spowoduje przepływ prądów wyrównawczych, tu bym proponował naładować zewnętrzną ładowarką do równych poziomów i dopiero spiąć je razem (prądy wyrównawcze zminimalizowane do zera).

    romulus73 wrote:
    Dzień jest długi to teraz się ładują 20A

    Czyli 0,2C (dla 100Ah).
  • #7
    romulus73
    Level 27  
    Fakt, to jest konfiguracja wbita przez producenta
    Odcięcie przy niskim napięciu nie jest zbyt niskie?
    20.0V
    ONGRID, OFFGRID, HYBRID- magazyn energii 5KW
  • #8
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Akumulatory kwasowe (a AGM takim jest) bardzo nie lubią być rozładowywane poniżej około ~10,5V na całość (12V). Podnieś ustawienia dla "Low Batterry Cut Off Voltage" do 21-22V. Fabryczne nastawy są błędne i często powodują problemy. Mój regulator na fabrycznych ustawieniach potrafił zagotować elektrolit przy napięciu ponad 30V (zwykłe kwasowe, nie AGM). Tak wyglądają ustawienia u mnie;

    ONGRID, OFFGRID, HYBRID- magazyn energii 5KW
  • Przewód Toplex
  • #9
    margas4542
    Level 16  
    Mam w bloku off-gridową fotowoltaikę oparta o falownik GRS-3k-24 [zdjęcie] zasilający wszystko poza łazienką i kuchnią z wyłączeniem lodówki. Panele za oknen to półelastyczne 100 W sztuk 6 w trzecvh nitkach. Co do akumulatorów to wyleczyłem się z AGM-ów, miałem dwa NOWE !!!! 100Ah połączone w szereg [24V] z balanserem który nie "panował" nad akumulatorami ze względu na ich zbyt duże różnice parametrów, przy rozładowaniu jednego do 11,4V drugi spadał nawet do 10,4V. DZIĘKUJE. Teraz mam LIFEPO4 w dwu bankach, jeden to akumulatory SAB60280 55Ah [zdjęcie] a drugi to pryzmatyczne chińczyki 50Ah. Obydwa niezależnie pod kontrola BMS i balansera i .... święty spokój.
    Jedyny problem to sytuacja gdy falownik ma wyłączoną przetwornice 230V i napięcie ładowania jest zbyt niskie by ładować akumulatory co jest sygnalizowane piknięciem po czym falownik powinien się wyłączyć. Niestety ekran tylko przygasa po czy falownik załacza sie ponownie i tak w kółko. Dopiero po zdjęciu zasilania z akumulatorów go stan ten jest zresetowany.
    ONGRID, OFFGRID, HYBRID- magazyn energii 5KW ONGRID, OFFGRID, HYBRID- magazyn energii 5KW [/img]
  • #10
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    margas4542 wrote:
    miałem dwa NOWE !!!! 100Ah połączone w szereg [24V] z balanserem który nie "panował" nad akumulatorami ze względu na ich zbyt duże różnice parametrów

    Dla akumulatorów kwasowych (AGM do takich się zalicza) nie stosuje się balanserów i to zapewne było przyczyną szybkiego zużycia baterii. Zbudowałem kilka instalacji off-grid z akumulatorami AGM (4x100Ah szeregowo-równolegle) bez balanserów i działają poprawnie już od 2-3 lat. Użycie balanserów miałoby sens gdyby był dostęp do każdej celi akumulatora.
  • #11
    romulus73
    Level 27  
    Właśnie rozwiązałem problem jak zliczać wszystko i sumować PZEM-017 miernik prądu stałego interfejs RS485 Modbus. 100 na Ali, zabawa przednia jak zawsze 1m czekania
    Aktualnie mogę zliczyć to co wyśle falownik plus różnica miedzy importem z Utility a exportem na dom. dojdą baterie i mam wszystko.
    Ano i tu wielki plus mojego falownika nigdy się nie rozłącza i pracuje jako stabilizator, czas synchronizacji po wstaniu jako OnGrid to 10s, wynik rewelacja.
    Aktualnie zakup OffGrida mija się z celem bo lepiej dopłacić 500pln i kupić wszystko w jednym. wszystkie moduły jako zestawy naprawcze dostępne na Ali, właśnie dopisze to do głównego posta,
    Domyślam się że zimą doładowujecie baterie. To duży minus OffGrida.
  • #12
    margas4542
    Level 16  
    Akumulatory były dziadowskie jakieś leżaki na szybko podładowane i wypchnięte w nadziei że trafili na jelenia. Balanser założyłem dopiero po kilku dniach ale w niczym nie pomógł. W takim razie firma VOLT okłamuje ludzi polecając balansery do połączonych szeregowo akumulatorów 12V . Chyba nie do końca wiesz jak działa balanser stąd taka opinia i niechęć do ich stosowania również ze względu na większe koszty całej instalacji.
    Poszukuje polskiej instrukcji do GRS 3k-24 bo ta od HMS 3k-24 opisuje nieco inne menu programowania.
  • #13
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    margas4542 wrote:
    W takim razie firma VOLT okłamuje ludzi polecając balansery do połączonych szeregowo akumulatorów 12V

    Zwykły chwyt marketingowy i wciskanie ciemnoty.
    margas4542 wrote:
    Chyba nie do końca wiesz jak działa balanser stąd taka opinia i niechęć do ich stosowania

    Ja dokładnie wiem po co jest balanser i gdzie powinno się go stosować i na pewno nie są to akumulatory kwasowe. Czym jest typowy akumulator? Baterią szeregowo połączonych identycznych ogniw! Aby był sens stosować balanser, musiałby być fizyczny dostęp do połączeń pomiędzy ogniwami, tak aby balanser "znał" stan pojedynczych ogniw. Miliony pojazdów jeżdżą z instalacjami 24V i producenci balanserów tam nie montują. Baterie trakcyjne o, o wiele większych napięciach również takowych nie mają. I teraz ciekawostka, dlaczego akumulatory AGM w nowoczesnych autach z systemem Start-Stop również nie mają balanserów? Odpowiedź jest prosta, akumulatory kwasowe nie potrzebują balanserów. Zdanie firmy Volt w porównaniu do renomowanych producentów samochodowych się tu w ogóle nie liczy.
    margas4542 wrote:
    Akumulatory były dziadowskie jakieś leżaki na szybko podładowane i wypchnięte w nadziei że trafili na jelenia.

    Na nic nie warte akumulatory żadne cud balansery i gusła nie pomogą.
  • #14
    Janusz_kk
    Level 35  
    ArturAVS wrote:
    Odpowiedź jest prosta, akumulatory kwasowe nie potrzebują balanserów.

    ArturAVS wrote:
    Miliony pojazdów jeżdżą z instalacjami 24V

    Arturze, to nie jest do końca prawda, bo są to akumulatory wyprodukowane w jednym cyklu produkcyjnym, ale już połączenie dwóch z różnych cyklów prowadzi do ich rozjazdu.
    ArturAVS wrote:
    Miliony pojazdów jeżdżą z instalacjami 24V i producenci balanserów tam nie montują.

    ArturAVS wrote:
    I teraz ciekawostka, dlaczego akumulatory AGM w nowoczesnych autach z systemem Start-Stop również nie mają balanserów

    To jest żaden argument, producenci mają w odwłoku trwałość akumulatorów, podobnie jak producenci ups-ów.

    ArturAVS wrote:
    Baterie trakcyjne o, o wiele większych napięciach również takowych nie mają.

    Bo to jest nadal jeden cykl produkcyjny, wiem bo to widzę :)
  • #15
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Janusz, ale właśnie dlatego nie stosuje się balanserów. Owszem jeśli weźmiemy np. dwa akumulatory od innych producentów lub z różnych serii to będą się różnić i przy niewielkich różnicach balanser może pomóc.
    Janusz_kk wrote:
    są to akumulatory wyprodukowane w jednym cyklu produkcyjnym, ale już połączenie dwóch z różnych cyklów prowadzi do ich rozjazdu.

    Tak, i jest zalecana wymiana jednocześnie obu. Co też zawsze robiłem gdy choć jeden z pary wykazywał znaczne zużycie/różnice względem drugiego.
    Janusz_kk wrote:
    wiem bo to widzę

    Widziałeś tam balanser ? :D. Te wszystkie balansery/wyrównywacze akumulatorów powstały tylko dla amatorów którzy w większości korzystają z różnych akumulatorów ale nie znaczy to iż są konieczne.
  • #16
    margas4542
    Level 16  
    Nie będę się w wdawał w polemikę roztrząsając budowę akumulatora, zdolność gromadzenia energii przez poszczególne cele itd. Jest faktem ze wielu produkuje złom który po dwu trzech latach wylatuje na złom bo interes musie się kręcić a klient kupować. Jak mam dać za RENOMOWANEJ firmy akumulator 1200zł który może pociągnie 5 lat, na dodatek swoje waży, raczej nie pachnie a ja aku mam w mieszkaniu. Wydałem więcej ale widzę duża różnice na korzyść LIFEPO4, i gdybym miał teraz kupować jakieś aku do PV to tylko takie.
  • #17
    romulus73
    Level 27  
    To może zrobimy test rozładuje aku zdejmę przed lądowaniem balanser i zmierzymy napięcia na obu aku do tego rezystancje wewnętrzna.
  • #18
    Janusz_kk
    Level 35  
    ArturAVS wrote:
    Tak, i jest zalecana wymiana jednocześnie obu. Co też zawsze robiłem gdy choć jeden z pary wykazywał znaczne zużycie/różnice względem drugiego.

    Artur, nie piszę o zużyciu tylko produkcji, każdy producent ma minimalnie inne parametry, nawet różne zmiany mogą produkować trochę różne akumulatory.
    ArturAVS wrote:
    Widziałeś tam balanser ?

    Widzę produkcję, producent tez nie będzie instalował balanserów bo i po co? przecież to nie jego interes podobnie jak producenta np ups-ów, to my użytkownicy mamy problem, np popatrz jak szybko wspomniane przez ciebie
    ArturAVS wrote:
    dlaczego akumulatory AGM w nowoczesnych autach z systemem Start-Stop

    padają? a dlaczego? bo są przeciążone ilością cykli z dużym poborem prądu, czy producent aut się tym przejmuje? absolutnie, i ma to głęboko ... :(

    margas4542 wrote:
    Wydałem więcej ale widzę duża różnice na korzyść LIFEPO4, i gdybym miał teraz kupować jakieś aku do PV to tylko takie.

    A ja zasadowe :)
  • #19
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Janusz_kk wrote:
    A ja zasadowe

    Też bym takie chciał :-( , tak ze 400Ah@24V. Niestety fundusze nie pozwalają nawet nowych AGM kupić i testowo muszę męczyć zwykłe Pb 74Ah, na razie do czasu ukończenia dedykowanego falownika wystarczają w roli bufora. Obiło mi się o uszy że zasadowe są stosowane na kolei (w lokomotywach), czy to prawda? Nigdy jakoś specjalnie z tą branżą styczności nie miałem a mam kilku znajomych którzy być może byliby w stanie co nieco zorganizować.
  • #20
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    @ArturAVS W starych centralach telefonicznych zwykłych abonenckich jak i kolejowych były używane akumulatory kadmowo niklowe. w drewnianych skrzyniach.
    ONGRID, OFFGRID, HYBRID- magazyn energii 5KW
    Zobacz tutaj https://kb.pl/cenniki/skup-duzych-akumulatorow-niklowo-kadmowych/ Złomiarze skupują za grosze, a te akumulatory maja trwałość nierzadko i 50 lat. Zainteresuj się sprawą. :D
  • #21
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Dzięki Krzysiek. Tak teraz coś kojarzę że widziałem taką skrzynię około 1x0,5m u pewnego znajomego którego ojciec zajmował się sprzętem łączności kryzysowej w UM. Bardzo podobnie wyglądały. To mi poddało pewien pomysł, mam kilka znajomych punktów skupu złomu i po prostu poproszę o info jakby jakieś nietypowe akumulatory się im trafiły. Jeśli cela nie będzie mechanicznie uszkodzona (oberwana) to pewnie płukanka+świeży elektrolit przywróci je do życia.
  • #22
    romulus73
    Level 27  
    @ArturAVS Akumulator Ni-Cd wytrzymuje około 1000 cykli ładowania i rozładowania. Ładowanie takich ogniw nie jest łatwe, gdyż w trakcie ładowania napięcie na ogniwie praktycznie nie rośnie. Zaleca się ładowanie przez 16 godzin prądem o wartości będącej ilorazem ładunku akumulatora w mAh przez 10 (C/10). Można stosować też procedury szybkiego ładowania, w których natężenie prądu ładującego jest zależne od czasu ładowania i temperatury ogniwa[1].

    Chyba nie bardzo do PV do tego prądy lądowania.

    To ja wolę LiFePo w klasie A

    Co do balansera jeżeli jest więcej jak dwa akumulatory o identycznej pojemności, uklas jest zawsze tak slaby jak jego najsłabsze ogniwo jezleli jeden z aku ma mniejsze napięcie wiąże sie to z gęstością elektrolitu i rezystancja wewnętrza wiec nie uzyska pełnej pojemności wiec aby to zniwelować stosuje się balansery w dodatku to fajny bajer bo ma woltomierz i zawsze widać ile ma każdy aku:
    1 Zapewniają równy rozkład napięć ogniw pod­czas ich ładowania i rozładowywania.
    1 Przedłużają żywotność akumulatorów, nie pozwalając na nadmierne obciąże­nie żadnego z nich i zapewniają ich równomierne starzenie.
  • #23
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    romulus73 wrote:
    Akumulator Ni-Cd wytrzymuje około 1000 cykli ładowania i rozładowania.

    Nie mówimy tu o zwykłych NiCd tylko o zasadowych; https://sklep.lbat.pl/pl/zasadowe-ni-cd/92-ba...dowa-48v-60ah-4kl60p-akumulator-zasadowy.html , https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3755521.html.
    romulus73 wrote:
    To ja wolę LiFePo w klasie A

    Zanim coś napiszesz to sprawdź o czym mowa.

    romulus73 wrote:
    uklas jest zawsze tak slaby jak jego najsłabsze ogniwo jezleli jeden z aku ma mniejsze napięcie wiąże sie to z gęstością elektrolitu i rezystancja wewnętrza wiec nie uzyska pełnej pojemności wiec aby to zniwelować stosuje się balansery

    Tyle że każdy akumulator składa się z pojedynczych ogniw, więc traktowanie całego akumulatora jako jednego ogniwa jest błędem w tym wypadku.
  • #24
    romulus73
    Level 27  
    I nie zmienia to faktu że zasadowy nie da mocy, gdzie przy 2kW zużycia potrzebuje 100A więc gdzie ta aku się sprawdzą do zasilania żaróweczki w latarce.

    Moderated By tmf:

    Fragmenty posta niezwiązane z tematem usunąłem. Proszę trzymać się tematu.

  • #25
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    romulus73 wrote:
    Lol agresja plus 5 od razu

    Jaka agresja? Zwróciłem Ci uwagę że nie o takich akumulatorach mowa. Oczywiście nie ma o czym z Tobą dyskutować ponieważ zrobiłeś coś i wszyscy maja nad tym wpaść w achy i ochy. Skoro piszesz publicznie to musisz się zarówno z krytyką jak i odmiennym zdaniem innych liczyć.
  • #26
    romulus73
    Level 27  
    Jak to mówił inżynier" zaufaj wiem co robię" a jeżeli wiesz lepiej "zbuduj własny układ" pokaż że twój jest lepszy a nie krytykuj mojego. Jeżeli zrobisz to lepiej na pewno skorzystam z twojego rozwiązania.
    Dla mnie w tym wypadku wyrocznia jest producent i wielu producentów oraz inżynierów wiec waga ich słowa jest większa czy to jest właściwe pozostaw to mojej ocenie nie narzucaj swoje racji.
    W mojej ocenie balanser jest mi potrzebny.
  • #27
    Janusz_kk
    Level 35  
    romulus73 wrote:
    I nie zmienia to faktu że zasadowy nie da mocy, gdzie przy 2kW zużycia potrzebuje 100A więc gdzie ta aku się sprawdzą do zasilania żaróweczki w latarce.

    Pleciesz głupoty aż oczy bolą, mowa o zasadowych które wytrzymują 10tys cykli.
    Poczytaj i nie błądź https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3755521.html
  • #28
    romulus73
    Level 27  
    Dlaczego próbujesz mnie obrazić? napisałem o prądzie rozładowania, mocy jakiej potrzebuje z akumulatorów gdzie widzisz słowo cykle? co mają cykle do mocy?
  • #29
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    romulus73 wrote:
    W mojej ocenie balanser jest mi potrzebny.

    Więc go stosuj, kto bogatemu zabroni?
    romulus73 wrote:
    Dla mnie w tym wypadku wyrocznia jest producent i wielu producentów oraz inżynierów

    Dałem Ci linki do który nawet nie zajrzałeś niestety.
  • #30
    Janusz_kk
    Level 35  
    romulus73 wrote:
    napisałem o prądzie rozładowania, mocy jakiej potrzebuje z akumulatorów gdzie widzisz słowo cykle? co mają cykle do mocy?

    Przeczytałeś linka?