Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Xiaomi 1S - zwarcie na kole, uwalony sterownik

idczakkrzysztof 12 Aug 2022 22:35 393 3
  • #1
    idczakkrzysztof
    Level 4  
    Witam, dzisiaj zdarzyła się przykra sytuacja.
    Odkręciło się przednie koło i skręciło wiązkę. Prawdopodobnie coś zwarło na silniku, hulajnoga zgasła. W kole urwany zielony przewód, nie zasilający cienki raczej sygnałowy. Po naprawie, diagnoza. Sterownik zero reakcji, koło kręci się swobodnie, nic się nie grzeje, nie reaguje, 100% trup. I teraz pytania jak diagnozować taki sterownik? Nawet jeśli nie ma to sensu ze względu na żywice itd. jestem ciekaw i chciałbym spróbować, nowy dopiero będzie po weekendzie, a zawsze został by w zapasie. Od czego wy byście zaczęli? Bateria ok naładowana. Jak sprawdzić mosfety? (Choć pewnie poszło coś innego, tylko co?)
    Dziękuję za wskazówki. Pozdrawiam a o to pacjent:
    Xiaomi 1S - zwarcie na kole, uwalony sterownikIMG_202208...222914.jpg Download (2.66 MB) Xiaomi 1S - zwarcie na kole, uwalony sterownikIMG_202208...222906.jpg Download (2.63 MB) Xiaomi 1S - zwarcie na kole, uwalony sterownikIMG_202208...222921.jpg Download (2.51 MB)
  • #2
    banmar_2005
    Level 28  
    Cienkie przewody które idą do silnika to sygnał z halotronów. Powinny być trzy, może być tak że silnik nie ma halotronów, a ten cięki przewód jest od wyłącznika termicznego, czy też termistora. Jeżeli jest tylko jeden przewód cięnki lun para to sprawdź czy nie idą właśnie do wyłącznika termicznego. wtedy możesz je zewrzeć i silnik powinien ruszyć
    tam zwarcie raczej nie powodowało by całkowitą reakcje silnika lub uszkodzenie sterownika. Chyba że gdzieś przetarte przewody grube zasilające silnik, wtedy uszkadzają się mosfety.
    Przy uszkodzonych mosfetach najczęściej też uszkadzają się tez wtedy tranzystory sterujące mosfetami
  • #3
    idczakkrzysztof
    Level 4  
    Dziękuję za szybką odpowiedź, później będę w pracy to pomierze mosfety .
    A czy w przypadku ich uszkodzenia faktycznie cała hulajnoga gaśnie ? A jeśli tak to czy da się uruchomić resztę elektroniki bez mosfetow (napędu hulajnogi) aby sprawdzić pozostała elektronikę ? (Np wylutowac je ?) Czy w przypadku ich uszkodzenia to po prostu nie ruszy ? Dziękuję i pozdrawiam

    Ps' podłączając tylko baterie do sterownika słychać delikatny trzask zwarcia(nie zawsze) i powstaje delikatne wyładowanie jak po zwarciu kondensatora . Jeśli masę wezmę z obudowy tranzystorów to na prawie każdym przewodzie zdaje się jest napięcie 36v .


    Podłączając zasilacz laboratoryjny 30v
    Prąd poboru równa się zeru . I też przy pierwszym podłączeniu widoczne wizualnie iskrzenie .

    Zwarcie na linii zasilania . Jakieś pomysły ?
  • #4
    banmar_2005
    Level 28  
    idczakkrzysztof wrote:

    Ps' podłączając tylko baterie do sterownika słychać delikatny trzask zwarcia(nie zawsze) i powstaje delikatne wyładowanie jak po zwarciu kondensatora

    Ten trzask to normalna sprawa, bo po podłączeniu baterii sterownik na chwilę pobiera bardzo dużo prądu przy ładowaniu kondensatorów. Nie zalecam częstego podłączenia baterii, bo szybko styki się wypalą lub jak będzie zły styk szybko się wykończą (upalą).
    Tak jak pisałem wcześniej uszkodzenie tych cienkich przewodów nie powinno uszkodzić mosfetów.
    Nie widzę wiec nie mogę coś doradzić, wyślij jakieś zdjęcia tych przewodów które idą do silnika. Ile tych cienkich przewodów jest a ile tych grubych.
    w silnikach BLDC czasami jest zamontowany wyłącznik termiczny który rozłącza elektronikę gdy silnik osiągnie krytyczną temperaturę. Jeżeli przewód uszkodził się od niego to będzie przerwa i elektronika nie uruchomi silnika.