Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] DeLonghi ECAM 22.110 SB - nie uruchamia się do końca

walimar 24 Aug 2022 15:44 765 25
  • #1
    walimar
    Level 11  
    Witam serdecznie.
    Po prawie 7 latach użytkowanie coś stało się z ekspresem do kawy DeLonghi ECAM 22.110 sb. Nagle przestał działać - nie może skończyć procesu uruchamiania się. Po włączeniu przyciskiem B2 słychać jak podejmuję próbę włączenia się. Włącza się kontrolka Eco, miga pomarańczowa kontrolka przy tym włączniku i słychać jakieś ruch zespołu zaparzającego. Na tym proces się zawiesza. Nie chce przejść do pompowania wody. Po zawieszeniu się, nie reaguje na żadne przyciski, jedynie można go wyłączyć.
    Zrobiłem test podzespołów i wówczas pompka pompuje wodę, młynek mieli, rusza się zespół zaparzający. Z tego co jeszcze ustaliłem, to pewien luz na tzw. windzie co przejawia się czasami głośniejszym stukiem.
    Moje pytanie to: co może być przyczyną takiego stanu rzeczy, gdzie szukać usterki w mechanice czy może w elektronice. Może ktoś spotkał się taką awarią. Nagrałem krótki filmik - https://youtube.com/shorts/jNd-Vhuq_Ck
    Pozdrawiam i czekam na sugestie.
  • #2
    ssss
    Level 37  
    A czy idzie woda przez dysze . Z tego co widac maszyna jest nie nagrzana czy grzalka grzeje.
  • #3
    walimar
    Level 11  
    Woda idzie przez dysze ale tylko w czasie tzw. testu. Czy grzałka grzeje tego nie wiem. Jak to sprawdzić?.
    Normalnie po uruchomieniu, po tym co robi teraz jeszcze się płukał, ale czy zimną wodą czy gorącą tego nie wiem. Z jakiegoś powodu nie podejmuje teraz tego płukania.
  • #4
    ssss
    Level 37  
    Poniewaz maszyna jest nie nagrzana dlatego sprawdz grzalke czujnik temperatury i bezpieczniki termiczne.
  • #5
    walimar
    Level 11  
    A gdzie szukać czujnika temperatury i bezpieczników termicznych.
  • #7
    walimar
    Level 11  
    Dzięki za info. Są zamontowane w środku pod grzałką (bojlerem).
    No to teraz następne pytanie - jak sprawdzić czy są dobre. Przypuszczam, że grzałce należy sprawdzić rezystancję i chyba podobnie czujnikowi temperatury. Tylko jakie znamionowe wartości rezystancji powinny mieć. A te bezpieczniki sprawdzić na ciągłość obwodu czy wg. innego parametru.

    DeLonghi ECAM 22.110 SB - nie uruchamia się do końca DeLonghi ECAM 22.110 SB - nie uruchamia się do końca
  • Helpful post
    #8
    Janek_15
    Level 24  
    Bezpieczniki - na całość, czujnik i grzałkę -na oporność.
  • #9
    walimar
    Level 11  
    No i wszystko jasne. Padł jeden z bezpieczników termicznych - ten z białą końcówką.
    Teraz jest pytanie, czy wymieniać tylko ten jeden czy od razu obydwa. Nie wiem czy one zużywają się w jakoś naturalny sposób czy tylko w chwili większego przeciążenia. Cena bezpiecznika nie jest duża (ok. 16 zł) i może lepiej i jego wymienić póki jest na wierzchu.

    Nurtuje mnie jeszcze jeden temat troszkę z innej beczki, a mianowicie stan techniczny windy (przekładni). Na sankach czuć wyraźny luz ok. 1 mm. Od pewnego czasu słuchać też dodatkowe głośne stuki w czasie pracy zespołu zaparzającego, zwłaszcza przy włączaniu i wyłączaniu się ekspresu. Jeżeli mam zdemontowane pół ekspresu to może jest sens naprawy - regeneracji windy.

    Nie wiem czy luz ten powstaje na gwincie między śrubą windy a mosiężną tuleją czy też między tuleją a plastikowym suwakiem do którego przykręcane są sanki trzymające zaparzacz, a może tu i tu. Koszt mosiężnej tulei i suwaka to ok. 50 zł , czyli całkiem akceptowalny.

    Niepokoi mnie, czy po wymianie tych elementów dam sobie radę z odpowiednim ustawieniem mosiężnej tulei na śrubie i późniejszą prawidłową regulacją odległości między zaparzaczem a termoblokiem czy też krańcówkami, a może ekspres sam się skalibruje.

    Dziękuję wszystkim za podpowiedzi, jestem coraz bliżej celu, może niedługo znowu normalna kawa - pozdrawiam.
  • #10
    ssss
    Level 37  
    Do wymiana uszczelki w zaparzaczu i na tloku gornym.Zarazem sprawdz opornosc na grzalce miedzy masa a grzalka czy niema przebicia i dlatego bezpiecznik padl.
  • #11
    walimar
    Level 11  
    ssss wrote:
    Do wymiana uszczelki w zaparzaczu i na tloku gornym

    A to w jakim celu ?.
    Z 1,5 roku temu wymieniałem wszystkie uszczelki w zaparzaczu i termobloku, bo dużo wody leciało do tacki. Teraz przy składaniu trochę przeczyszczę i przesmaruje i tyle.
    Sprawdziłem bojler, przebicia między obudową (masą) a grzałką nie ma.

    Wymieniać tylko jeden czy obydwa bezpieczniki termiczne ?.
  • #12
    ssss
    Level 37  
    Jezeli jest mozliwosc to najlepiej komplet.
  • #13
    Janek_15
    Level 24  
    Bezpiecznik termiczny można kupić taniej Link

    Dodano po 2 [godziny] 10 [minuty]:

    Ten bezpiecznik padł przez temperaturę. Do sprawdzenia system kontroli temperatury bojlera.
  • #14
    walimar
    Level 11  
    Janek_15 wrote:
    Do sprawdzenia system kontroli temperatury bojlera.


    Coś dokładniej co i jak sprawdzić
  • #15
    Janek_15
    Level 24  
    Bardzo trudno mnie to opisać po polsku. Nie jestem Polakiem. Wiesz jak pracuje system kontroli temperatury?
  • #17
    walimar
    Level 11  
    Może macie dane jaką oporność powinien mieć czujnik temperatury.
  • #19
    walimar
    Level 11  
    Po pomiarach sprawa wygląda tak:
    - grzałka ma - 37 ohm
    - czujnik temperatury - 97 kohm przy ok. 24*C
    Czyli raczej wszystko ok. z tymi elementami. Jutro zamawiam 2 bezpieczniki termiczne.
    Zobaczymy jak długo będzie działać.

    A tak przy okazji, czujnik temperatury ma włączać czy wyłączyć grzałkę i który element jest za to odpowiedzialny - może z nim coś nie tak. Można to jakoś sprawdzić ?.
  • #20
    ssss
    Level 37  
    Pomimo tego podsawilbym zarazem czujnik temperatury bo sam pomiara nic nie daje.
  • #21
    walimar
    Level 11  
    To proponujesz aby wymienić też czujnik temperatury. Mówisz to z zawodowego doświadczenia czy to tylko taka lekka sugestia. Sprawdzając czujnik lekko go ogrzewałem (tyle co mogłem) i oporność mu spadała.

    Rozumiem, że po osiągnięciu konkretnej temperatury (może wiesz jakiej), dane z czujnika powodują wyłączenie grzania grzałki bojlera. Pewnie za to odpowiedzialny jest jakiś układ elektroniczny z przekaźnikiem i może to ten układ nie działa prawidłowo - czy można to sprawdzić w domowych warunkach.

    Na bezpiecznikach termicznych jest symbol 192*C - co chyba znaczy że przy takiej temperaturze następuje przepalenie. Czy może ten bezpiecznik przepalić się również ze zbyt długiego użytkowania (starości), mimo prawidłowej temperatury grzania.
  • #22
    ssss
    Level 37  
    Ale nie wiesz jak dziala po czasie a jednag czujni termiczny sie uszkodzil .Tzn grzalka uszkodzona albo za wysoka temperatura co wskazuje na czujnik temperatury.
  • #23
    walimar
    Level 11  
    No dobra, na razie dosyć tych teoretycznych dywagacji. Zamówiłem 2 bezpieczniki termiczne i dla świętego spokoju nowy czujnik temperatury chociaż nie mam przekonania co do jego uszkodzenia. Przyjdą części, zmontuję i zobaczymy jaki będzie wynik.
    Na razie dzięki za pomoc.
  • #24
    Janek_15
    Level 24  
    Przekaźnik sterują grzałkę. Jaki przekaźnik - to można zobaczyć za obwodem zasilającym grzałkę.
    Przekaźnik trzeba sprawdzić na zwarcie stuków.
    Moim zdaniem - czujnik jest OK, można go nie wymieniać. Zachowaj ostrożność przy montowaniu bezpiecznika, możesz uszkodzić go.
  • #25
    walimar
    Level 11  
    Dwa dni temu przyszły części i wymieniłem 2 bezpieczniki termiczne i na wszelki wypadek czujnik temperatury (nowy czujnik miał 94 kOhmy przy 23*C). Ekspres odpalił i do dzisiaj działa poprawnie. Zrobił już ze 20 kaw i jest ok. Zobaczymy na jak długo.
    Dziękuję serdecznie wszystkim za pomoc i zaangażowanie.
    Pozdrawiam. :lol: :sm9: :spoko:
  • #26
    walimar
    Level 11  
    Do dzisiaj wszystko działa poprawnie, więc zamykam temat.
    Dziękuję wszystkim za pomoc. :bye: :bye: :bye: