Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Gramofon Pioneer PLC-1700 - wadliwie pracujący napęd

Ferdek11 09 Sep 2022 19:51 171 2
  • #1
    Ferdek11
    Level 6  
    Witajcie Panowie,

    Potrzebuję pomocy w naprawie gramofonu Pioneer PLC-1700. Niestety nie ma do niego dokumentacji serwisowej, ale postaram się przedstawić w czym jest problem i co zdążyłem ustalić. Gramofon trafił z powodu usterki takiej, że gdy wciska się start to napęd nie zawsze sam ruszał. Czasami znajdowała się pozycja talerza w której tak jakby cewki silnika równoważyły siły i trzymały talerz. Trzeba było lekko palcem popchnąć talerz i zaczynał się kręcić. Obroty były stabilne. Można je było regulować. Na moje oko, to on też tak jakby trochę zamulał. Myślę że powinien startować szybciej, choć nie mam porównania, bo pierwszy raz mam ten gramofon. Tak więc skupiłem się na elementach które bezpośrednio sterują silnikiem. Pomyślałem że może któryś tranzystor jest uszkodzony i nie ma napięcia na którejś z cewek. Cewkami sterują cztery tranzystory 2SA715. Okazały się w porządku. Tranzystorami natomiast steruje układ M5109P. Pomyślałem, że może to on jest uszkodzony. Kupiłem więc taki sam u chińczyka. Wlutowałem podstawkę, podmieniłem układy, ale nic się nie zmieniło. Posprawdzałem więc wszystkie drobne tranzystory które są na płytce. Okazały się ok. Jest tam też kilka diod. Też są w porządku. Pomyślałem więc, że sprawdzę elektrolity. Pierwsze dwa miały zawyżone pojemności o około 50% od znamionowych, więc pomyślałem, że może tu jest problem i że któryś ma za dużą upływność i wymieniłem wszystkie. Większość z nich miała pojemność znacznie przekraczającą znamionową o 50-70%. Nic to nie dało. Ostatnią rzeczą za jaką się wziąłem to sam silnik. Jest oparty o dwa hallotrony. Cewki sprawdziłem już wcześniej, są ok. Gdy dostałem się do hallotronów, to okazało się że ich wyprowadzenia są miękkie jak nitka, a gdy ruszyłem delikatnie śrubokrętem to się rozsypały. Ja już kiedyś miałem problem z hallotronami w innym gramofonie, ale miałem identyczne i podmieniłem i zadziałało. Tu jest inaczej. To są hallotrony w obudowie podobnej do małych prostokątnych, płaskich kondensatorów. Są na nich nadrukowane kolorowe kropki. I teraz miałem w częściach dwa inne silniki z hallotronami. Tylko że kropki są inne. Pokazałem to na ostatnim zdjęciu. Ten najbardziej z prawej to oryginalny. Ten który jest po środku pomyślałem że wlutuję i zobaczą czy to coś da. Na przedostatnim prowizorycznie wlutowane dwa hallotrony. Uruchomiłem napęd i stała się dziwna rzecz. Talerz zaczął się kręcić obroty stabilne, dalej trzeba palcem pomagać, tyle tylko, że talerz obraca się w drugą stronę. Mam jeszcze jeden silnik z którego mogę wylutować hallotrony, ale wszystkie różnią się kropkami i myślę że chyba w tym tkwi problem, dlatego pomyślałem że spytam was.



    Chodzi o to, czy może ktoś z was wie jak czytać kod który jest w kropkach. Jakie parametry on oznacza. Nie mam symboli tych elementów, więc nie mam szans żeby znaleźć jakąś dokumentację. Nie wiem czy wyprowadzenia we wszystkich są takie same, czy są inne. Jedno ustaliłem, że we wszystkich trzech silnikach drugie od lewej nóżki hallotronów są połączone ze sobą. Byłbym bardzo wdzięczy za pomoc w tych kwestiach, ponieważ co bym nie wpisywał, to w google nawet jednego zdjęcia takiego elementu nie ma. Nie chcę kombinować na chybił trafił z nóżkami, żeby nie uszkodzić czegoś.

    Intuicja mi podpowiada jeszcze jedną rzecz. Że te oryginalne hallotrony które były, to mimo, że miały wyprowadzenia zgniłe, to jednak jakoś pracowały. Ale to, że napęd pracował jak pracował, to była wina czegoś innego. Natomiast teraz to, że kręci się w drugą stronę, to ewidentnie wina hallotronów, bo na oryginalnych kręcił się w dobrą stronę, teraz odwrotnie. Zasilacz daje napięcie około 15-16V, pomyślałem że wspomnę.

    Będę bardzo wdzięczny za pomoc i ewentualne sugestie.

    Pozdr
  • #2
    Ferdek11
    Level 6  
    Pomoże ktoś?
  • #3
    Dorian Olech
    Level 29  
    Konstrukcje takich silników jest bardzo podobna do silników Capstan motor w Magnetowidach
    Takie czujniki-hallotrony mają 3 lub 4 wyprowadzenia
    Zawsze to MASA, +zasilanie ( najczęściej 5V ) i wyjścia ( u ciebie są zwarte więc obojętne )
    Każdy taki czujnik możesz sprawdzi miernikiem . Mierzysz napięcie na wyjściu i powoli kręcisz talerzem ma być wysoko albo nisko. Tam nie ma stanów pośrednich. Sprawdź i napisz co zmierzyłeś.
    Z doświadczenia wiem że w większości układów każdy idzie za każdy- czujnik.