Niedawno zakupiłem drukarkę 3D i poza kilkoma testowymi wydrukami chciałem sprawdzić jak poradzi sobie z wydrukowaniem konstrukcji która może być użyteczna.
Padło na skaner 3D Ciclop , którego opracowania dostępne są w sieci.
Kilka zmian z mojej strony w tym opisie - oraz potwierdzenie że da sie to wydrukować - zmontować i uruchomić.
To jakiej jakości skany otrzymamy - zależy od doboru części do budowy skanera- dokładności kalibracji - wybranego przedmiotu do skanowania oraz samozaparcia w obróbce zeskanowanego przedmiotu w programach graficznych
Jego odpowiedniki można w różnej cenie kupić u chińczyków.
Samodzielne wykonanie jakoś dużo taniej nie wyjdzie - ale daje dużo frajdy.
Koszty:
filament ( zależnie od jakości ) do 50zł
silnik krokowy JK42HS40-1704 200 kroków/obr 70zł
kamerka internetowa Logitech C270 3 MP ( rożnie ) do 100zł
Laser Liniowy 650nm 5mW x2 20zł
Arduino UNO ok 60zł
Stepstick A4988 Sterownik Silnika Krokowego 10zł
Moduł Płyty Skanera 3D CICLOP ARDUINO 17zł
pręt gwintowany fi8 2mb plus nakrętki itd 20zł pręt do pocięcia - wymiary w spisie elementów
zasilacz 12V 1,5A ok 40zł
kabel USB i inne kabelki ok 10zł
Łozysko dobrej jakości 16014 70x110x13 ok 50zł
Taca dla wersji z łózyskiem plexi fi 200mm gr 8mm ciecie laser 40zł
patera pod szachownicę ( można wydrukować ) 10zł
Razem jakoś 500zł
do tego kilka przesyłek paczko-matowych po 8,99 czasami smart ok 30zł
filmik z działania w przyspieszonym trybie:
Pliki do wydruku - wprowadziłem modyfikacje
1- zmieniłem średnice na 12mm uchwytów lasera.
2. Dorobiłem tacę montowana bezpośrednio na osi silnika ( bez łozyska )
3. zaślepkę elektroniki usadowiłem na polu startowym bo odpadało od drukarki
Zatem należy zdecydować które aby nie drukować podwójnie
Zrezygnowałem z drukowania osłon kabli ( zbędne )
Opcja z łożyskiem jest OK ale dla bardzo ciężkich przedmiotów.
Drugi raz nie drukowałbym tych elementów co znacznie skróciłoby budowę.
I tutaj możną ograniczyć koszty i wydruki.
( odchodzi łożysko i taca plexi) oszczędzamy ok 100zł
Ja u siebie ostatecznie nie zamówiłem plexi bo czas realizacji był wydłużony - zrezygnowałem i zastosowałem inny materiał - co widać na foto.
Programy i wsad w załącznikach.
Wydruk na Anycubic Kobra
Czas drukowania wszystkich elementów to 2 dni
Montaż całości i uruchomienie .... ok 2h
filmik w załączniku
Zwrócę jedynie uwagę abyśmy po całkowitym montażu dobrze ustawili oś i miejsce przecięcia linii laserów w osi tacy ( silnika )
Co pokazałem na jednym z foto
Co do laserów po ustawieni nacieńszej nierozproszonej wiazki warto zabezpieczyć je klejem na gorąco - ograniczy nam to częste kalibracje ( najtańsze lasery maja dość luźne te elementy.
A pionowanie wiązki wykonać całym laserem w obudowie.
Ja ze swej strony linie laserów ustawiałem razem z poziomica laserową aby były idealnie pionowo ( równolegle do linii z poziomicy linia zarówno prawego jak i lewego lasera - jak ktoś posiada warto to zrobić.
W sieci jest sporo filmów odnośnie kalibracji
Ważne aby podać prawidłowo dane
wysokości szachownicy od tacy ( od 35 do 38 mm) należy zmierzyć
wielkość kwadratów na szachownicy
Ale program sam pokazuje jak ustawić talerz
Warto również zobaczyć instrukcje z załącznika.
Sterowniki kamery pod win10 i 11
Oprogramowanie do obróbki plików ply ze skanera to darmowy
MeshLab 2022.02 - działa w win11
trzeba poszukać i pobrać ( nie było problemu )
Oczywiście dojdzie jeszcze oprogramowanie do wgrania wsadu Arduino
Ten egzemplarz jest na sprzedaż -Nie drukuje skanów przedmiotów bo moje wydruki to raczej elementy tworzone w programie graficznym.
Tutaj mogę polecić DesignSpark Mechanical 5.0 - bardzo intuicyjny już po 1 dniu można rysować dość złożone obiekty.
Przykład :
Aczkolwiek jabłka chyba nie ma sensu rysować lub figurki człowieka np do modeli.
Tutaj skaner na pewno się sprawdzi.
Ja jednak nie przewiduje używania skanera - gdyż takie skanery raczej chyba do dość nieregularnych przedmiotów się odnoszą.
Cena jaka mnie interesuje to pokrycie kosztów i poświęconego czasu.
W razie co pytać.
W kwestii skanowania
Warto oznaczać w programie obszar ( walec na obiekcie ) aby wykluczyć szumy
Obiekty dość regularne o średnicy do 3cm najlepiej skanować jednym laserem
Większe można używać dwóch
Warto przed skanowaniem w programie w kalibracji włączyć sobie
laser prawy lub lewy lub obydwa i ręcznie obrócić tacą aby sprawdzić jak jest oświetlany obiekt i czy wszystkich miejsc dociera wiązka.
Czarne obiekty skanują się dość ciężko - kwestia ustawień czułości i oświetlenia.
Dlatego miedzy innymi taca powinna być czarna.
Jaskrawe wywołują więcej szumów.

Padło na skaner 3D Ciclop , którego opracowania dostępne są w sieci.
Kilka zmian z mojej strony w tym opisie - oraz potwierdzenie że da sie to wydrukować - zmontować i uruchomić.
To jakiej jakości skany otrzymamy - zależy od doboru części do budowy skanera- dokładności kalibracji - wybranego przedmiotu do skanowania oraz samozaparcia w obróbce zeskanowanego przedmiotu w programach graficznych
Jego odpowiedniki można w różnej cenie kupić u chińczyków.
Samodzielne wykonanie jakoś dużo taniej nie wyjdzie - ale daje dużo frajdy.
Koszty:
filament ( zależnie od jakości ) do 50zł
silnik krokowy JK42HS40-1704 200 kroków/obr 70zł
kamerka internetowa Logitech C270 3 MP ( rożnie ) do 100zł
Laser Liniowy 650nm 5mW x2 20zł
Arduino UNO ok 60zł
Stepstick A4988 Sterownik Silnika Krokowego 10zł
Moduł Płyty Skanera 3D CICLOP ARDUINO 17zł
pręt gwintowany fi8 2mb plus nakrętki itd 20zł pręt do pocięcia - wymiary w spisie elementów
zasilacz 12V 1,5A ok 40zł
kabel USB i inne kabelki ok 10zł
Łozysko dobrej jakości 16014 70x110x13 ok 50zł
Taca dla wersji z łózyskiem plexi fi 200mm gr 8mm ciecie laser 40zł
patera pod szachownicę ( można wydrukować ) 10zł
Razem jakoś 500zł
do tego kilka przesyłek paczko-matowych po 8,99 czasami smart ok 30zł
filmik z działania w przyspieszonym trybie:
Pliki do wydruku - wprowadziłem modyfikacje
1- zmieniłem średnice na 12mm uchwytów lasera.
2. Dorobiłem tacę montowana bezpośrednio na osi silnika ( bez łozyska )
3. zaślepkę elektroniki usadowiłem na polu startowym bo odpadało od drukarki
Zatem należy zdecydować które aby nie drukować podwójnie
Zrezygnowałem z drukowania osłon kabli ( zbędne )
Opcja z łożyskiem jest OK ale dla bardzo ciężkich przedmiotów.
Drugi raz nie drukowałbym tych elementów co znacznie skróciłoby budowę.
I tutaj możną ograniczyć koszty i wydruki.
( odchodzi łożysko i taca plexi) oszczędzamy ok 100zł
Ja u siebie ostatecznie nie zamówiłem plexi bo czas realizacji był wydłużony - zrezygnowałem i zastosowałem inny materiał - co widać na foto.
Programy i wsad w załącznikach.
Wydruk na Anycubic Kobra
Czas drukowania wszystkich elementów to 2 dni
Montaż całości i uruchomienie .... ok 2h
filmik w załączniku
Zwrócę jedynie uwagę abyśmy po całkowitym montażu dobrze ustawili oś i miejsce przecięcia linii laserów w osi tacy ( silnika )
Co pokazałem na jednym z foto
Co do laserów po ustawieni nacieńszej nierozproszonej wiazki warto zabezpieczyć je klejem na gorąco - ograniczy nam to częste kalibracje ( najtańsze lasery maja dość luźne te elementy.
A pionowanie wiązki wykonać całym laserem w obudowie.
Ja ze swej strony linie laserów ustawiałem razem z poziomica laserową aby były idealnie pionowo ( równolegle do linii z poziomicy linia zarówno prawego jak i lewego lasera - jak ktoś posiada warto to zrobić.
W sieci jest sporo filmów odnośnie kalibracji
Ważne aby podać prawidłowo dane
wysokości szachownicy od tacy ( od 35 do 38 mm) należy zmierzyć

wielkość kwadratów na szachownicy
Ale program sam pokazuje jak ustawić talerz
Warto również zobaczyć instrukcje z załącznika.
Sterowniki kamery pod win10 i 11
Oprogramowanie do obróbki plików ply ze skanera to darmowy
MeshLab 2022.02 - działa w win11
trzeba poszukać i pobrać ( nie było problemu )
Oczywiście dojdzie jeszcze oprogramowanie do wgrania wsadu Arduino
Ten egzemplarz jest na sprzedaż -Nie drukuje skanów przedmiotów bo moje wydruki to raczej elementy tworzone w programie graficznym.
Tutaj mogę polecić DesignSpark Mechanical 5.0 - bardzo intuicyjny już po 1 dniu można rysować dość złożone obiekty.
Przykład :

Aczkolwiek jabłka chyba nie ma sensu rysować lub figurki człowieka np do modeli.
Tutaj skaner na pewno się sprawdzi.
Ja jednak nie przewiduje używania skanera - gdyż takie skanery raczej chyba do dość nieregularnych przedmiotów się odnoszą.
Cena jaka mnie interesuje to pokrycie kosztów i poświęconego czasu.
W razie co pytać.
W kwestii skanowania
Warto oznaczać w programie obszar ( walec na obiekcie ) aby wykluczyć szumy
Obiekty dość regularne o średnicy do 3cm najlepiej skanować jednym laserem
Większe można używać dwóch
Warto przed skanowaniem w programie w kalibracji włączyć sobie
laser prawy lub lewy lub obydwa i ręcznie obrócić tacą aby sprawdzić jak jest oświetlany obiekt i czy wszystkich miejsc dociera wiązka.
Czarne obiekty skanują się dość ciężko - kwestia ustawień czułości i oświetlenia.
Dlatego miedzy innymi taca powinna być czarna.
Jaskrawe wywołują więcej szumów.







Cool? Ranking DIY