Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mazda 6 dodatkowy akumulator - ładowanie z przetwornicy LTC3780

G.A.P.A 03 Oct 2022 11:19 216 8
Relpol
  • #1
    G.A.P.A
    Level 16  
    Cześć,

    zastanawiam się nad dołożeniem dodatkowego akumulatora 12V o pojemności rzędu 20-30Ah na potrzeby wideorejestratora w trybie parkingowym itp.
    Auto posiada "inteligentny" alternator przez co nie ma stałego napięcia 14.4V jak w klasycznej instalacji. Myślałem aby zastosować przetwornice LTC3780 z ustawionym bezpiecznym napięciem wyjściowym 14.2-14.3V oraz ograniczeniem prądowym aby nie katować akumulatora zbyt dużym prądem. Oczywiście ładowanie tylko i wyłacznie podczas jazdy. Pozwoli to utrzymać odpowiednie napięcie na zaciskach dodakowego akumulatora niezależnie od napięcia ładowania. Czy taka konfiguracja jest poprawna, czy powinienem jeszcze coś dodać?

    Wiem, że są dedykowane powerbanki na LiFePo4 ale stosunek ceny co do pojemności jest średnio zadowalający.
  • Relpol
  • Helpful post
    #2
    LEDówki
    Level 38  
    Powerbank - zasilacz bateryjny. Bateria akumulatorów z przetwornicą stabilizującą napięcie (stabilizator impulsowy) i ładowarką (to na zewnątrz, to zasilacz do telefonu, ale spece od reklamy mają większą siłę przebicia niż technicy, więc g..mowa się szerzy bez trudu jak Covid-19).
    Chcesz zrobić sobie ładowarkę do dodatkowej baterii - ok, może tak być, przetwornica buck/boost to dobry wybór do samochodu. Ograniczenie prądu ładowania wydaje się zbędne , bo przy maksymalnym napięciu 14,4V prąd ładowania szybko osiągnie wartość Q/10h.
    Inteligentny alternator nie jest przeszkodą w ładowaniu baterii akumulatorów kwasowo ołowiowych, bo w końcu ma on takie baterie ładować i nie wygotować z nich elektrolitu.
    Między przetwornicę a zasilanie włóż bezpiecznik, żeby nie spalić samochodu. W zasadzie miedzy przetwornicę a ładowaną baterię też by wypadało włożyć bezpiecznik, żeby nie ryzykować pożaru.
  • #3
    G.A.P.A
    Level 16  
    Dzięki.

    W kwestii powerbanka miałem na mysli dedykowane do wideorejestratorów na pakietach LiFePo4 które dają możliwość dość szybkiego naładowania ale jak pisałem cena jest zaporowa w stosunku do pojemności. Stąd pomysł na dodatkowy zwykły akumulator i jego ładowanie.
    Inteligentny alternator jest trochę przeszkodą ale nie w kwestii gotowania elektrolitu a w druga stronę, jego niedoładowania. PCM przy każdej możliwej okazji zbija napięcie ładowania aby odzyskać kroplę paliwa i skupia się na generowaniu energii w momencie hamowania - ale to inny temat. Dodatkowo mierzy sobie SOC akumulatora i na tej podstawie steruje ładowaniem, w konsekwencji napięcie ładowania podtrafi być zaniżane nawet w czasie dłuższych przejazdów. Przy takim napięciu cięzko jest utrzymać np. gęstość w EFB. Dlatego też nie chcę nadmiernie rozładowywać na postoju akumulatora (mam moduł odcinający zasilanie poniżej ustawionego progu) a wykorzystać dodatkowy mniejszy akumulator.
    Zatem: zasilanie z akumulatora plus bezpiecznik jak najbliżej klem, przetwornica, bezpiecznik w obwodzie wyjściowym. Czy jest na rynku coś lepszego od LTC3780 ? Trochę szukałem ale ta wydaje się sensowna, jednak może jest coś lepszego?
  • #4
    LEDówki
    Level 38  
    Zasilanie przetwornicy najlepiej po kluczyku albo przez jakiś przekaźnik włączający zasilanie po przekręceniu kluczyka w pierwszą pozycję - żeby nie rozładowywać baterii akumulatorów w samochodzie.
  • #5
    G.A.P.A
    Level 16  
    Dokładnie, zapomniałem tego dopisać. Zasilanie z akumulatora aby mieć pewność wydajności, jednak poprzez przekaźnik po kluczyku. Zasilanie przetwornicy tylko i wyłącznie w momencie pracy samochodu.
  • #6
    G.A.P.A
    Level 16  
    Czy do takiej konfiguracji nada się akumulator AGM 12V? Widzę, że można dostać taki o zbliżonych parametrach jakich szukam wymiary vs pojemność, tj. ok 15-20Ah przy 12V.
  • Helpful post
    #7
    LEDówki
    Level 38  
    Nada się. Sprawdź tylko do jakiego napięcia można go ładować, albo nawet do jakiego napięcia trzeba go ładować żeby był naładowany. No i czy lubi wysokie temperatury panujące w samochodzie?
  • #8
    G.A.P.A
    Level 16  
    Planuje go umieścić w bagażniku więc będzie odizolowany od wysokich temperatur których AGM nie lubią.
  • #9
    G.A.P.A
    Level 16  
    Zostawię informację dla innych. Po przejrzeniu tematu najsensowniejszym wydaje się zastosowanie do tego celu akumulatorów LiFePO4 o pojemności 10-15Ah ze względu na stosunkowo duży prąd ładowania co znacznie skraca jego czas. Jest to ważne przy przejazdach dziennych np. na poziomie 30min w jedną stronę do pracy, łącznie dziennie daje to ok 1h ładowania. Akumulatory posiadają także zabezpieczenie przed przeładowaniem oraz głębokim rozładowaniem co jest dodatkową zaletą. Jedyny ich minus to brak możliwości ładowania poniżej 0 stopni. Dla mnie nie jest to problem, auto jest garażowane. Akumulator będzie umieszczony w bagażniku z dodatkowym termostatem który będzie odcinał zasilanie przetwornicy poniżej 0 stopni.