Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Skoda O1 1.8T - Wymiana rozrządu - sposób na napinacz hydrauliczny

AoT_Hunter_PL 08 Oct 2022 23:56 357 13
  • #1
    AoT_Hunter_PL
    Level 21  
    Witajcie zabrałem się za rozrząd w swoim samochodzie.


    Skoda O1 1.8T 150KM (AUM) , kpl rozrząd INA + pasek conti

    Mam dwa problemy:

    Irytująca łapa silnika (jest ciasno i nie za bardzo jest jak ją wyjąc jak jest już zamontowany osprzęt rozrządu (napinacz ,rolka , poma wody itp)

    - druga gorsza sprawa zachciało mi się "oryginalnych rozwiązań" i mam napinacz hydrauliczny.

    Za chiny ludowe nie potrafię założyć paska klinowego (continental)
    Jest za ciasno , macie jakiś na to sposób , lub kolejność ?

    czy mam się wyposażyć w normalną rolkę napinająca z możliwością naciągu, na pewno jest więcej luzu przy tej opcji i bezproblemowo można założyć pasek i go naciągnąć.

    Pozdrawiam
  • #2
    marszałekkom
    Level 27  
    Ja nie kombinuję, zakładam zawsze to co było. Jak był hydrauliczny to zakładam hydrauliczny. Nie wiem czemu masz tam ciasno, normalnie nie ma problemu z założeniem paska jeśli blokada napinacza jest na miejscu. Bo jest? Nie wyciągnąłeś jej przypadkowo? Możesz ewentualnie wykręcić tą małą rolkę prowadzącą na czas wkładania paska, ale niew wiem czy ci to dużo pomoże.
  • #3
    grala1
    VAG group specialist
    Co to za dziwny zestaw - INA + Continental?
    INA już dawno wycofała ten napinacz z tego co pamiętam - przynajmniej w 2.0.
    Możesz napisać jaśniej o co chodzi?
    Nie możesz założyć paska klinowego czy paska rozrządu?
    Napinacz hydrauliczny powinien być zablokowany zawleczką.
    Wyjmujesz ja dopiero wtedy kiedy pasek jest już założony.
    Tutaj potrzebny jest przyrząd T10092 ale można i bez niego.
    Ten przyrząd do śruba M5x55 z nagwintowana podkładką. Można stać powiększana podkładkę i nakrętkę.
    Przyrządem dociągasz rolkę tak by można było łatwo wyjąć zawleczkę na napinaczu hydraulicznym.

    Jak masz problem z włożeniem paska rozrządu bo rolka napinająca przeszkadza to możesz zamontować napinacz hydrauliczny na końcu - po założeniu paska lub zakładasz najpierw pasek na górę (koło rozrządu, rolka napinająca, pompa wody) a na końcu na koło wału.

    Łapa silnika wyjdzie tylko trzeba podnieść lub opuścić silnik.
  • #4
    AoT_Hunter_PL
    Level 21  
    marszałekkom wrote:
    Ja nie kombinuję, zakładam zawsze to co było. Jak był hydrauliczny to zakładam hydrauliczny. Nie wiem czemu masz tam ciasno, normalnie nie ma problemu z założeniem paska jeśli blokada napinacza jest na miejscu. Bo jest? Nie wyciągnąłeś jej przypadkowo? Możesz ewentualnie wykręcić tą małą rolkę prowadzącą na czas wkładania paska, ale niew wiem czy ci to dużo pomoże.


    Robie wszystko zgodnie z sztuką , wiadomo że nowy pasek będzie ciut ciaśniejszy.
    Tak z hydraulicznym napinaczem jest wszystko w porządku , zawleczka na swoim miejscu , bez małej rolki udało mi się założyć , ale musiałem poprawiać bo przeskoczyło.

    (Nie potrzeba wkręcać M5 po to żeby wyciągnąć zawleczkę, główne służy do zdemontowania i zluzowania napinacza)

    W instrukcji jest ze się nic nie odkręca i montuje na kpl. podzespołach.

    Problem polega na tym że oryginalna rolka nie ma możliwości napięcia -- miejsce na imbus jest tylko do przykręcenia śruby montażowej.

    W nowych typach zestawów to rolką decydujesz o napięciu i popuszczeniu i możesz bardziej zluzować pasek.

    Tutaj już samo położenie ramienia rolki na tym napinaczu hydraulicznym częściowo napina pasek (nie jest to najniższy możliwy punkt zluzowania rolki)
    Przez to jest ciasnota .. :/

    Ech , robię to też pierwszy raz wiec poniekąd tez przez to mam problem.

    Dodano po 8 [minuty]:

    grala1 wrote:
    Co to za dziwny zestaw - INA + Continental?
    INA już dawno wycofała ten napinacz z tego co pamiętam - przynajmniej w 2.0.
    Możesz napisać jaśniej o co chodzi?
    Nie możesz założyć paska klinowego czy paska rozrządu?
    Napinacz hydrauliczny powinien być zablokowany zawleczką.
    Wyjmujesz ja dopiero wtedy kiedy pasek jest już założony.
    Tutaj potrzebny jest przyrząd T10092 ale można i bez niego.
    Ten przyrząd do śruba M5x55 z nagwintowana podkładką. Można stać powiększana podkładkę i nakrętkę.
    Przyrządem dociągasz rolkę tak by można było łatwo wyjąć zawleczkę na napinaczu hydraulicznym.

    Jak masz problem z włożeniem paska rozrządu bo rolka napinająca przeszkadza to możesz zamontować napinacz hydrauliczny na końcu - po założeniu paska lub zakładasz najpierw pasek na górę (koło rozrządu, rolka napinająca, pompa wody) a na końcu na koło wału.

    Łapa silnika wyjdzie tylko trzeba podnieść lub opuścić silnik.





    Wszystko robione zgodnie z sztuką.
    Zestaw skompletowany wg zaleceń te same podzespoły montowane są na "pierwszy montaż"
    - wszystko dobrane dla tego silnia po numerze VIN itp.

    - nie ruszam zawleczki
    - za pierwszym razem tak musiałem kombinować żeby zakładać pasek w ostatnim miejscu jako " na kole zębatym wału korbowego".
    Ale też ciasnawo wchodzi musiałem przytrzymać ręcznie na parę wypustów i pokręcić wałem żeby wskoczyło, nie ma mowy żeby wlazło na całym obrębie koła i wsunięcie -- to są jakieś jaja ....

    Wszędzie w nowszych rozwiązaniach gdzie ludzie wymieniają paski klinowe rozrządu nie mecze się z zakładaniem bo jest stosowny luz :)

    No ale się przestawił wiec muszę kombinować jeszcze raz.

    Oczywiście że silnik jest podparty i podstawiony do góry , żeby w ogóle zdemontować podpory i łapy ale tam jest tak ciasno (+ klima), że z tą łapą jest masakra. Przy zamontowanym osprzęcie rozrządu już jej nie wymanewrujesz jak ją wyciągniesz musi zostać.

    Jest sposób ponoć żeby luzować łapy od spodu i skrzyni biegów i ile wlezie cofnąć silnik ale nie będę kombinował.

    Po prostu konstruktorzy dali tu tyłka i nie przemyśleli sprawy.


    Ps.

    - ilość zębów i typ paska klinowego zgodna z starym
    - rolka napinająca zgodna z starą (również wymiary ramienia rolki - bo występuje w dwóch wariantach)
  • #5
    marszałekkom
    Level 27  
    Quote:
    Problem polega na tym że oryginalna rolka nie ma możliwości napięcia -- miejsce na imbus jest tylko do przykręcenia śruby montażowej.

    No i prawidłowo - to jest rolka kierunkowa, za napięcie paska odpowiada napinacz hydrauliczny.

    Quote:
    robię to też pierwszy raz wiec poniekąd tez przez to mam problem

    No właśnie, z rozrządem zawsze jest ciasnota. To nie jest wyjątek.
  • #6
    AoT_Hunter_PL
    Level 21  
    Tak fachowo to konstruktorzy chyba bardziej ten napinacz traktują jako "tłumik drgań"
    Samo położenie na nim łapy rolki (w pozycji jeszcze nie odbezpieczonej) tak napina pasek ze hoho ;)
  • #7
    AoT_Hunter_PL
    Level 21  
    Witam mam kolejny problem, nie zgadzają mi się znaki na kole pasowym rozrządu i kole zamachowym

    Dosłownie różnica o "pół ząbka" lub około 2-3mm patrząc na znaki koła rozrządu.

    Próbowałem na dwóch różnych paskach, efekt jest ten sam co może być przyczyną ?

    Zdjęcia , poniżej:

    Skoda O1 1.8T - Wymiana rozrządu - sposób na napinacz hydrauliczny
    Skoda O1 1.8T - Wymiana rozrządu - sposób na napinacz hydrauliczny Skoda O1 1.8T - Wymiana rozrządu - sposób na napinacz hydrauliczny

    1) Czerwony znacznik - pokrywa się z pomarańczowym

    W przypadku prawidłowego ustawienia na górze , czyli koła rozrządu na znaki, ale
    znak na kole zamachowym ucieka w prawo, tak że nie ma go już w polu widzenia, czyli zakładam jakieś 2-3 zęby koła zamachowego


    2) Czerwony znacznik pokrywa się z niebieskim

    W przypadku gdy znacznik koła zamachowego jest zgodny, natomiast znacznik na kole rozrządu ucieka w prawo o "pół zęba" lub 2-3mm

    Przyznam się że nie wyciągałem zawleczki z napinacza (test na "sucho"), ale myślę że to nie wiele zmieni, skoro to jest różnica pół zęba a paski i tak mega ciasno nachodziły, żeby je założyć


    Mogę to jakoś skorygować ?

    Staram się patrzeć oczywiście na znaki prawidłowo na wprost.
    Na kole zamachowym wkładałem telefon i robiłem zdjęcia żeby było wygodniej i nie było przekłamania (pod kątem).
  • #8
    piachu1994
    Level 38  
    Ustaw na fabryczne znaki.

    I następnie odblokuj napinacz.

    Na te "białe" jak patrzę to krew mnie zalewa. Tak prosty rozrząd, a go komplikujesz.
  • #9
    AoT_Hunter_PL
    Level 21  
    Witaj dzięki za wypowiedź, ale chyba nie jest do końca odpowiedzią na moje pytanie.

    Skoro jest niezgodnias znaków minimalna ale jest to może być coś nie tak? Może to kwestia napinacza łańcucha rozrządu nie zaglądałem tam, auto ma dopiero przejechane 180 tys.
  • #10
    irekw
    Level 23  
    AoT_Hunter_PL wrote:
    ale jest to może być coś nie tak?

    Nie wiem może źle to widzę może to wina perspektywy ale na górnym zdjęciu/koło rozrządu/też jest przesunięcie o pół ząbka.
  • #12
    AoT_Hunter_PL
    Level 21  
    Witam ponownie mam opis z auto daty, sam naprawiam WKŁ, jak i serwisówki producenta po angielsku, ale

    zwróć uwagę na kolejność wg ich (auto data) wskazówek z tym typem napinacza tak nie założysz paska trzeba odwrotnie tak jak tu się już wypowiedzieliście na końcu koło zębate wału. Dalej to nie jest odpowiedź na moje obawy co do zgodności znaków i przesunięcia. Na innych forach przeczytałem że też ludzie mieli podobne przypadki.

    Dodano po 7 [minuty]:

    irekw wrote:
    AoT_Hunter_PL wrote:
    ale jest to może być coś nie tak?

    Nie wiem może źle to widzę może to wina perspektywy ale na górnym zdjęciu/koło rozrządu/też jest przesunięcie o pół ząbka.


    Tylko tak się wydaje na zdjęciu, jest ok jak ustawiam.
  • #13
    marszałekkom
    Level 27  
    Pół zęba to żaden błąd. Poza tym jeśli koła są na klinach to nie masz wpływu na to ustawienie.
  • #14
    piachu1994
    Level 38  
    AoT_Hunter_PL wrote:

    zwróć uwagę na kolejność wg ich (auto data) wskazówek z tym typem napinacza tak nie założysz paska trzeba odwrotnie tak jak tu się już wypowiedzieliście na końcu koło zębate wału. Dalej to nie jest odpowiedź na moje obawy co do zgodności znaków i przesunięcia. Na innych forach przeczytałem że też ludzie mieli podobne przypadki.


    Jak chcesz ustawić rozrząd na swoich znakach? Pomazane i nic z tego nie wynika. Ustaw go na tych co ma być i koniec.

    To co piszą na innych forach to nadaje się na osobny wątek.