Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Dyson V6: Regeneracja baterii, wymiana ogniw, BMS, używanie ogniw VTC6 3Ah zamiast VTC4 2.1Ah

Pontikos 10 Oct 2022 22:56 906 5
Automation24
  • #1
    Pontikos
    Level 38  
    Witam Kolegów,

    Mam baterię Dyson V6, jako że dość znacznie spadła już jej pojemność, chcę po prostu wymienić ogniwa na nowe.

    I tu pytanie do doświadczonych Kolegów - czy jest to takie "po prostu" (tak, zgrzewam akumulatory, wiem do czego służy BMS ;-) - chodzi mi o to czy:
    1. Oryginalny BMS ma jakiś licznik ładowań, i np. po przekroczeniu jakiejś ich liczby trzeba wymienić PCB?
    2. Oryginalny BMS ma "zadaną na sztywno" pojemność baterii na 2.1Ah (tak jest np. w BMS Nineboot), czy nie?
    Czyli czy mogę zastosować ogniwa np. VTC6 - 3Ah (zamiast VTC4 - 2.1Ah), wszystko zadziała, po prostu ładujac się dłużej?
  • Automation24
  • Helpful post
    #2
    LEDówki
    Level 39  
    Możesz zamontować akumulatory o większej pojemności. ładowarka musi je ładować do napięcia ok. 4.2V a i być może jeszcze jakiś czas malejącym prądem jeśli konstruktor przewidział ładowanie baterii do 100% pojemności. Ważne, żeby nowe akumulatory nie yły gorsze od starych - może muszą być odporne na duże prądy i wysoką temperaturę? Układ zabezpieczający (ang. PCM) nazywany BMS w narzeczach ponglisch i chinglisch nie liczy ilości ładowań. Takie rzeczy jak do tej tej pory są tylko w laptopach. Sprawdzisz jaki jest układ kontrolujący stan baterii, to będzie wiadomo, co on potrafi.
  • Automation24
  • Helpful post
    #3
    andrzej61
    Level 24  
    Ja wymieniałem na VCT4 i raczej żadnego licznika nie ma, dodam tylko że BMS w Dyson-ach są bardzo czułe na zablokowanie ( zapala się czerwona LED ). Ja blokuje wyłącznik taśmą przed przypadkowym wciśnięciem,odcinam dremelkiem blaszki przy ogniwach,zaczynając od (+). Zgrzewam pakiet i podłączam do BMS zaczynając od (-). Jest jeszcze mały problem z wyjęciem ogniw 2 i 3 od strony (-),są przyklejone do czujnika temperatury . Wyzwaniem też jest dostanie się do samych ogniw , zaczepy z dołu , boku i z góry.
  • #4
    Pontikos
    Level 38  
    Dziękuję Kolegom za rozwianie moich wątpliwości!

    Potwierdzam, otwarcie pakietu najlepiej zacząć od wsunięcia np. blaszek pod zapadki obudowy, później śrubka na BMS i odrobina siły- wyjeżdża pakiet.
    Wklejone ogniwa 4 i 5 udało mi się lekko wysunąć, a następnie wykręcić, można tez odciąć koszulkę, samo wyjedzie ;-)

    Na koniec jeszcze pytanie - oryginalnie użyte są ogniwa VTC4, które mają prąd pracy 30A,
    natomiast na pakiecie napisano: 350W - co prosto z wzoru daje pracę z prądem rzędu 16A.

    Czy ktoś z kolegów stosował ogniwa np. 20A i chodzą bez problemu w trybie Turbo?
    Czy raczej aż tak nie oszczędzać i zastosować VTC6 - 3Ah, 30A?
  • #5
    LEDówki
    Level 39  
    Ja bym nie oszczędzał, ale ja to rozrzutny i ostrożny jestem. Akumulatory litowo jonowe lubią się zapalić od byle czego. Prąd przy rozruchu silnika jest znacznie większy niż w czasie pracy. Może w odkurzaczu jest słabe chłodzenie i konstruktor włożył akumulatory o większym dopuszczalnym prądzie i mniejszym oporze, żeby się one nie grzały ponad miarę? Wszystko trzeba sprawdzać przed wymianą, żeby nie wzywać strażaków w niedzielną noc.
  • #6
    Pontikos
    Level 38  
    Dziękuję Kolegom którzy pomogli praktycznie i merytorycznie! :-)
    Zastosuję VTC4, bo są relatywnie tanie i o wysokich parametrach. Jeśli dostanę gdzieś drugi zużyty taki pakiet, poeksperymentuję z wyższymi pojemnościami, oczywiście uważając na wrażliwy na zablokowanie BMS.