Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

VW Crafter 2.5 tdi BJL - Wymiana uszczelniaczy zaworowych bez ściagania głowicy

droopi 11 Oct 2022 08:34 1017 26
  • #1
    droopi
    Level 14  
    Witam szanownych kolegów. Zabieram się za wymianę uszczelniaczy zaworowych w swoim Crafterku bez ściągania głowicy. Objawy były takie że na wolnych obrotach wydobywał się niebieski gryzący dymek z rury wydechowej z wielu forów dowiedziałem się ze na 90 % są to uszczelniacze zaworowe (przebieg auta 320 tyś). Zacząłem rozbierać samochód ale jestem w punkcie przed rozpięciem rozrządu wiem że nie mogę go zablokować bo tłokami będę musiał podpierać zawory, również będę musiał zdjąć wałek rozrządu. moje pytanie brzmi czy ktoś to już robił z kolegów czy są jakieś "pułapki" bo doczytałem że koło z wałka rozrządu jest na stożku to jak je później ustawić. Rozrząd był robiony 20 tyś km temu ale dymka puszczał już dużo dużo wcześniej Pan mechanik jakoś zapomniał to sprawdzić i zmienił tylko olej z 5w30 na 10w40 i kazał jeździć i obserwować dlatego zacząłem to sam naprawić poza tym takie są nastawy rozrządu w tej chwili tak jakby o pół zęba był przestawiony widać na dolnym kole (wypustka na kole nie jest idealnie w środku miedzy tymi " kółeczkami" na obudowie. VW Crafter 2.5 tdi BJL - Wymiana uszczelniaczy zaworowych bez ściagania głowicy VW Crafter 2.5 tdi BJL - Wymiana uszczelniaczy zaworowych bez ściagania głowicy VW Crafter 2.5 tdi BJL - Wymiana uszczelniaczy zaworowych bez ściagania głowicy VW Crafter 2.5 tdi BJL - Wymiana uszczelniaczy zaworowych bez ściagania głowicy
  • #2
    Adam-T
    Level 40  
    droopi wrote:
    koło z wałka rozrządu jest na stożku to jak je później ustawić

    Jak się nie mylę są do tego specjalne blokady wałka.
    droopi wrote:
    będę musiał zdjąć wałek rozrządu

    A nie da się zdjąć wałka razem z kołem? 🤔
  • #3
    droopi
    Level 14  
    wałek przechodzi przez obudowę muszę koło zdjąć. Co do blokad to owszem jak się nie rusza później silnikiem ja muszę pokręcić wałem żeby tłokami podeprzeć zawory żeby nie wpadły mi do cylindra po zdjęciu zamków
  • #4
    Adam-T
    Level 40  
    droopi wrote:
    Co do blokad...

    To ja widziałem (gdzieś u kogoś) blokadę (właściwie 2 blokady na 2 wałki) zakładaną na jedną z krzywek i taka blokada ustawiała wałek tylko w jednej tej samej pozycji.
  • #5
    pasta7
    Level 17  
    Punkty na rozrzadzie są pogladowe. Tzn mniej wiecej ustawiony. Do wałka jest płaskownik montowany od tyłu i bolec wkrecany w wał w bloku. Bez tego nie ustawisz go idealnie. Koło na wałku przy ustawianiu powinno być luźne. Dokrecone po napieciu paska.
  • #7
    droopi
    Level 14  
    Blokadę rozrządu już zamówiłem VW Crafter 2.5 tdi BJL - Wymiana uszczelniaczy zaworowych bez ściagania głowicy
    wałek rozrządu już pomierzyłem jaka jest odległość na tym dystansie
    VW Crafter 2.5 tdi BJL - Wymiana uszczelniaczy zaworowych bez ściagania głowicy


    Czyli reasumując po tej całej wymianie :
    1. Wał ustawiam na blokadę wkładając ja do bloku
    2. Wałek rozrządu jak na obrazku dbając o to odległości (po połowie tyle ile wyszło jak na jednej stronie)
    3. Luźne koło z wałka rozrządu do znacznika z obudową i teoretycznie powinno zagrać

    Dodano po 4 [minuty]:

    robokop wrote:
    Uszczelniacze uszczelniaczami. Mam podejrzenia graniczące z pwnością, że przyczyna brania oleju leży gdzie indziej.

    Branie oleju tez jest ale podejrzewam że przez duży wyciek z uszczelki pod pokrywą zaworów. Najbardziej zależny mi na zlikwidowaniu tego cholernego niebieskiego dymku
  • #8
    User removed account
    Level 1  
  • #9
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    majsterek12345 wrote:
    Ten niebieski cholerny dymek na wolnych obrotach nie jest z powodu brania oleju szukaj innej usterki
    A właśnie że jest. Niebieski dym, to spalony olej. Tyle że to może być wina turbosprężarki - uszkodzone uszczelnienie po gorącej stronie.
  • #10
    User removed account
    Level 1  
  • #11
    droopi
    Level 14  
    A więc tak jestem po wymianie uszczelniaczy były bardzo sparciałe i dziury takie że prawie latały na zaworach. jutro skręcam rozrząd do końca
    Wstawiam parę fotek może komuś się przyda w przyszłości jakie sa pozycje zerowe i co i jak po zdjęciu wałka rozrządu silnikiem kręciłem tylko zgodnie z ruchem wskazówek zegara aby tłoki podparły zawory później taką sama ilość razy wróciłem w drugą stronę ponieważ pompa wtryskowa co 5 obrotów wałem jest w pozycji zero, i bym nie ustawił tak jak chce, tak samo wał jest co drugi pełny obrót w właściwej pozycji pomimo tego że blokadę można założyć co każdy obrót jest też zdjęcie jak wałek górny jest w dobrej pozycji i jak poklei tłoki idą do góry czyli uszczelniacze wymieniłem najpierw na tłoku nr 1 potem na 5 potem kolejno na 2, 3 i 4. do soboty wszystko składam zamykam oczy i odpalam hi hi VW Crafter 2.5 tdi BJL - Wymiana uszczelniaczy zaworowych bez ściagania głowicy VW Crafter 2.5 tdi BJL - Wymiana uszczelniaczy zaworowych bez ściagania głowicy VW Crafter 2.5 tdi BJL - Wymiana uszczelniaczy zaworowych bez ściagania głowicy VW Crafter 2.5 tdi BJL - Wymiana uszczelniaczy zaworowych bez ściagania głowicy VW Crafter 2.5 tdi BJL - Wymiana uszczelniaczy zaworowych bez ściagania głowicy
    Później wrzucę zdjęcia jak składałem rożrząd może komuś się przyda

    P.S. wałek rozrządu można ściągnąć razem z kołem trzeba odkręcić plastikową obudowę. Później możemy wypchać go na presie (wałek z koła) u mnie aż strzeliło jak go wypychałem 12t, ściągaczem nie było by szans. Czyli u mnie nikt z poprzednich mechaników nie ruszał koła podczas wymiany rozrządu
  • #12
    marszałekkom
    Level 28  
    Quote:
    ponieważ pompa wtryskowa co 5 obrotów wałem jest w pozycji zero, i bym nie ustawił tak jak chce, tak samo wał jest co drugi pełny obrót w właściwej pozycji pomimo tego że blokadę można założyć co każdy obrót


    Trochę herezje kolego, szczególnie że masz common rail i ustawienie pompy nie ma żadnego znaczenia.
  • #13
    droopi
    Level 14  
    marszałekkom wrote:
    Quote:
    ponieważ pompa wtryskowa co 5 obrotów wałem jest w pozycji zero, i bym nie ustawił tak jak chce, tak samo wał jest co drugi pełny obrót w właściwej pozycji pomimo tego że blokadę można założyć co każdy obrót


    Trochę herezje kolego, szczególnie że masz common rail i ustawienie pompy nie ma żadnego znaczenia.[/quot
    Jeżeli tak jest to przepraszam. Po prostu sugerowałem się cały czas pozycją znaczników na kole.


    Dodano po 4 [minuty]:

    droopi wrote:
    marszałekkom wrote:
    Quote:
    ponieważ pompa wtryskowa co 5 obrotów wałem jest w pozycji zero, i bym nie ustawił tak jak chce, tak samo wał jest co drugi pełny obrót w właściwej pozycji pomimo tego że blokadę można założyć co każdy obrót


    Trochę herezje kolego, szczególnie że masz common rail i ustawienie pompy nie ma żadnego znaczenia.[/quot
    Jeżeli tak jest to przepraszam. Po prostu sugerowałem się cały czas pozycją znaczników na kole.


    Jeżeli tak to przepraszam. Po prostu sugerowałem się znacznikami na kole. Czyli rozumiem że pompa cały czas pompuje a wtryskiwacze dostają sygnał z komputera kiedy mają się otworzyć ?
  • #14
    marszałekkom
    Level 28  
    Dokładnie tak. Również położenie wału jest dokładnie takie samo co obrót.
  • #15
    droopi
    Level 14  
    A więc tak. PODSUMOWANIE PRAC.
    Dymek niestety unosi się dalej ! ALE ! już nie zaraz po odpaleniu samochodu tylko jak trochę pochodzi na wolnych obrotach tak samo jak przy dodawaniu gazu poza tym intrcooler jak i węże od turbiny są zarzygane olejem. Czyli uszczelniacze raz bo były naprawdę zużyte a dwa chyba turbina (staram się zrobić wszystko by nie ruszać pierścieni na tłokach bo z tym już nie dam sam rady).
    Czy możecie mi coś zasugerować podsunąć jakiś pomysł

    ( u mnie w okolicy jak chodziłem pytać po warsztatach to nikt mi turbiny nie sprawdzi bo ma takie drogie maszyny do regeneracji że boi się wkładać turbinę nie zregenerowana oczywiście przez niego itd... szkoda słów)

    Zresztą nie chce regenerować turbo już jedno wywaliłem jak kupowałem tego craftera wtedy też poprzedni właściciel zregenerował turbo i auto nie chciało jeździć wtedy kupiłem używany oryginał z jakiegoś rozbitka i do tej pory zrobiłem na nim 150 tyś km (i nie jeżdzi źle tylko ten dymek )
    czy te turbiny z Allegro to są oryginały bo niby nowy ale chińczyk czy co bo już nie wiem https://allegro.pl/oferta/turbina-turbosprezarka-vw-crafter-2-5-tdi-nowa-12735262546
  • #16
    Megawe
    Level 34  
    Jak odkrecisz turbinę razem z kolektorem to chyba będzie widać skąd przechodzi olej.
    Zmierz ciśnienie oleju.
  • #17
    marszałekkom
    Level 28  
    Nie da się określić pewnie skąd bierze najwięcej oleju, w kanale dolotowym w dieslu zawsze jest olej. Są cztery drogi: uszczelniacze zaworowe, odma, turbina, pierścienie, i trzeba robić w kolejności od najtańszej naprawy. Zrobiłeś uszczelniacze, teraz pewnie trzeba będzie wymienić turbinę, ale na twoim miejscu spróbowałbym wyjąć wąż z odmy i wsadzić do jakiejś butelki czy coś, i tak pojeździć parę dni. Ewentualnie wstawić OCT, to zawsze trochę osusza kanał dolotowy.
  • #18
    _darek_darek
    Level 10  
    u mnie było podobnie crafter 2.5 winą była sonda lambda która dodatkowo opózniała reakcje na gaz i za wczas była przymykana przepystnica która cały czas reguluje dopływ powietrza podczas pracy silnika ( klapa gasząca) w zwiazku z tym wczesnym przymykaniem robiło sie podcisnienie olej wciagał przez turbine do dolotu . i dlatego te ubywało mi oleju. spotkałem sie ze przepływomierz tez moze byc winowajcą przydymiania oczywiscie bez wykazywania jakich kolwiek błedów przy uszkodzonej sondzie też nie miałem błedów ..
  • #19
    droopi
    Level 14  
    _darek_darek wrote:
    u mnie było podobnie crafter 2.5 winą była sonda lambda która dodatkowo opózniała reakcje na gaz i za wczas była przymykana przepystnica która cały czas reguluje dopływ powietrza podczas pracy silnika ( klapa gasząca) w zwiazku z tym wczesnym przymykaniem robiło sie podcisnienie olej wciagał przez turbine do dolotu . i dlatego te ubywało mi oleju. spotkałem sie ze przepływomierz tez moze byc winowajcą przydymiania oczywiscie bez wykazywania jakich kolwiek błedów przy uszkodzonej sondzie też nie miałem błedów ..

    Sonda wymieniona już rok temu bez rezultatu
  • #20
    _darek_darek
    Level 10  
    ja troche przerobiłem temat z powodu braku mocy w crafterze wyminiełem podmieniałem kupiłem kupe czesci mam trzy przepływomierze które przekładałem na dwóch mi dymił na wolnych obrotach . a maszjeszcze jakies objawy inne ? brak mocy ? czy kci tylko na wolnych czy w całym zakresie obrotów ?
  • #21
    droopi
    Level 14  
    _darek_darek wrote:
    ja troche przerobiłem temat z powodu braku mocy w crafterze wyminiełem podmieniałem kupiłem kupe czesci mam trzy przepływomierze które przekładałem na dwóch mi dymił na wolnych obrotach . a maszjeszcze jakies objawy inne ? brak mocy ? czy kci tylko na wolnych czy w całym zakresie obrotów ?

    Ogólnie ma moc ale wydaje mi się że czasami zap...a jakby miał 20 koni więcej a znowu innego dnia taki ospały
  • #22
    _darek_darek
    Level 10  
    proponuje wypiąć wtyczke przepustnicy i egr . przeustnica bedzie stale otwarta a egr zamkniety i porobic jazdy próbne . ja bym raczej obstawiał przepływke która często zakłamuje przepływy powietrza i daje duze dawki paliwa w pewnym zakresie obrotów lub swirujacą przepustnice ktora nie koniecznie bedzie wywalac błedy a moze sie przymykać i robic podcisnienie w dolocie i wciagac olej z turbiny. Tym bardziej ze moc jest nie stabilna proponuje przepatrzyć wszystko co jest na dolocie . w crafterach wtryski tez mogą narobic zamieszania , i uwierz mi komputer pokaze wszystkie parametry idealnie ksiazkowo a one bedą lały, zle rozpylały i tez bedzie przykapcał początkowo na wolnych obrotach . ja to wiem po swoim przykładzie
  • #23
    pasta7
    Level 17  
    Crafterem na wypietych wtyczkach niepojedziesz z pełną mocą.
  • #24
    droopi
    Level 14  
    _darek_darek wrote:
    proponuje wypiąć wtyczke przepustnicy i egr . przeustnica bedzie stale otwarta a egr zamkniety i porobic jazdy próbne . ja bym raczej obstawiał przepływke która często zakłamuje przepływy powietrza i daje duze dawki paliwa w pewnym zakresie obrotów lub swirujacą przepustnice ktora nie koniecznie bedzie wywalac błedy a moze sie przymykać i robic podcisnienie w dolocie i wciagac olej z turbiny. Tym bardziej ze moc jest nie stabilna proponuje przepatrzyć wszystko co jest na dolocie . w crafterach wtryski tez mogą narobic zamieszania , i uwierz mi komputer pokaze wszystkie parametry idealnie ksiazkowo a one bedą lały, zle rozpylały i tez bedzie przykapcał początkowo na wolnych obrotach . ja to wiem po swoim przykładzie

    Czyli po prostu w ciemno wymieniać, zaczynając od przepływomierza i obserwować? trochę mi się nie uśmiecha, tym bardziej że nie są tanie
  • #25
    _darek_darek
    Level 10  
    nie no co ty nic nie kupuj . zagrzej silnik odkrec przepływke powieś luzno na wiązce gdzies tak zeby był podłączony. auto normalnie ci zapali bez wywalania błędów jezeli bedzie dalej przykapcał na wolnych pomimo zerowego przepływu powietrza to problem jest inny. mozesz wypiać do tego testu tez egr i przepustnice tyle ze wypiecie spowoduje jakieś błedy ale to nic . chodzi tylko test na wolnych obrotach a jak srednie spalanie bez ładunku ? miescisz sie tak 9,5 do 10 L ? .
  • #26
    droopi
    Level 14  
    _darek_darek wrote:
    nie no co ty nic nie kupuj . zagrzej silnik odkrec przepływke powieś luzno na wiązce gdzies tak zeby był podłączony. auto normalnie ci zapali bez wywalania błędów jezeli bedzie dalej przykapcał na wolnych pomimo zerowego przepływu powietrza to problem jest inny. mozesz wypiać do tego testu tez egr i przepustnice tyle ze wypiecie spowoduje jakieś błedy ale to nic . chodzi tylko test na wolnych obrotach a jak srednie spalanie bez ładunku ? miescisz sie tak 9,5 do 10 L ? .

    pusty czy pełny równa 10. Bedzie chwilka to tak zrobię na razie dzięki za sugestie napisze jak coś będę wiedział więcej.
  • #27
    _darek_darek
    Level 10  
    VW Crafter 2.5 tdi BJL - Wymiana uszczelniaczy zaworowych bez ściagania głowicy VW Crafter 2.5 tdi BJL - Wymiana uszczelniaczy zaworowych bez ściagania głowicy
    A czy ktos z was podpinał sie do craftera 2.5 vcds lub delphi i moze potwierdzic ze ten kat wtrysku jest ok ? mam jakis dziwny problem po rozgrzaniu traci na mocy. czy jezeli kąt jest ok to moze byc przyczyna zle ustawinego wałka rozrządu w tym aucie niema synchronizcji i ponoc przy kazdej wymianie paska trzeba luzować koło na wałku rozrządu które jest na stozku i trzeba za pomocą tego liniału dopasować czy jest jakis sposób zeby bez rozkrecania pokrywy jakoś to sprawdzić ?