Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Toyota Corolla E12 2002 - Centralka do zamka centralnego oraz podświetlenie zegarów

ja_pizgam 12 Oct 2022 21:48 204 6
  • #1
    ja_pizgam
    Level 9  
    Witam mam 2 sprawy z ww autem:
    1) Auto posiada zamek centralny ale nie miało oryginalnego otwierania zdalnego, jestem 3 właścicielem i wiem że 2 właściciel kupił już je z dołożoną centralką i więc była ona zamontowana co najmniej 15 lat temu. Niestety u mnie działało to może z 3 miesiące i przestało, postanowiłem w końcu się tym zająć i okazało się że zamontowana centralka nadaje się do wyrzucenia. Po rozmowach ze znajomymi polecili mi taki zestaw: https://allegro.pl/oferta/centralny-zamek-2x-pilot-scyzoryk-logo-rtx-cl9s-4d-5200320876 znajomy ma to już 7 lat i działa bardzo dobrze. Zestaw kupiony i pojawił się problem, nie jest możliwe zamontowanie dołączonych siłowników (konstrukcja zamka w tym aucie) więc chciałem podłączyć centralkę pod instalację poprzedniej, niestety brak jakichkolwiek oznaczeń przewodów ani schematu starej centralki (na centralce zupełny brak jakichkolwiek oznaczeń, jedynie nr płytki PCB, którego wpisane w neta nic nie daje), monter tej starej centralki wpiął tylko 2 przewody, kolejne 2 zmostkował do masy. Myślałem że wystarczy wpiąć któreś przewody od siłowników w te 2 i wszystko będzie działało lecz się myliłem, wychodzi na to że te 2 przewody to jakieś sterowanie bo od zasilania silnika są 2 inne co już rozkminiłem. Niestety nie mogę znaleźć żadnego schematu elektrycznego do tego modelu (próbowałem użyć znalezionego w necie dla modelu z 2004, ale niestety zmienili kolory i ilość przewodów sterujących, zasilanie do silniczków akurat są te same). Siedziałem 2 dni i testowałem różne kombinacje i czasami udawało się sterować z pilota, ale wyglądało to tak że czasami po wciśnięciu zamknięcia lub otwarcia zamek się zamknął i otworzył (albo odwrotnie), albo się tylko zamykał (albo otwierał). Wpadłem więc na pomysł, aby podłączyć 2 przewody z mojej centralki od sterowania silniczkiem pod wypięte z kostki lewych przednich drzwi też przewody od sterowania silniczkiem, tutaj pojawił się progres bo drzwi zaczęły się zamykać i otwierać poprawnie, niestety tylko te jedne (sądziłem że skoro są to "master" to zamknięcie silniczkiem wywoła sygnał i zostanie przesłany do centralnego zamka i zacznie sterować pozostałymi, niestety nie zadziałało to). Tak więc czy ktoś może ma schemat do tego modelu i rocznika żeby to rozgryźć, albo się już tym bawił i coś podpowie? Myślałem jeszcze żeby znaleźć wszystkie wtyczki od tych zamków drzwi i podłączyć się pod nie moją centralką (wiązka dostarczona raczej nie starczy na okablowanie na nowo), ale może da się to łatwiej rozwiązać. Dołączam jeszcze schemat od nowej centralki oraz kolory w kostce i wpięte przewody z poprzedniej centralki:
    Toyota Corolla E12 2002 - Centralka do zamka centralnego oraz podświetlenie zegarów Toyota Corolla E12 2002 - Centralka do zamka centralnego oraz podświetlenie zegarów
    2 i 3 - wpięte 2 białe przewody starej centralki
    5 - wpięty czarny (jako masa do starej centralki)
    12 - wpięty czerwony (stały plus)

    4 i 5 rozkminiłem że jest to sterowanie silnikami w drzwiach (sprawdziłem tylne drzwi i tylko te 2 były wpięte), pod te się podpiąłem ostatecznie nową centralką (przewody niebieski i zielony ze schematu)



    2) Po włączeniu świateł (czy to pozycyjnych czy mijania) przygasa całe podświetlenie zegarów, o ile w nocy jest to może przydatne bo nie razi o tyle w dzień daje to taki efekt że nie widać licznika kilometrów. Niestety ku mojemu zdziwieniu nie znalazłem żadnego pokrętła regulacji podświetlenia jak to zazwyczaj jest, więc czy jest opcja wyłączyć to przygasanie?
  • Helpful post
    #2
    gimak
    Level 40  
    ja_pizgam wrote:
    Niestety ku mojemu zdziwieniu nie znalazłem żadnego pokrętła regulacji podświetlenia jak to zazwyczaj jest, więc czy jest opcja wyłączyć to przygasanie?

    Nie wiem jak to wygląda w Twojej Corolli, w mojej z 2004r. regulacji podświetlenia tablicy dokonuje się przyciskiem do przełączania i kasowania liczników kilometrów, ale dokonuje się tego przy nieuruchomionym silniku i chyba przy włączonych światłach pozycyjnych, tego nie jestem pewien, ale sprawdzę.
    Co do centralnego zamka, to w corolli z nic z nim nie robiłem więc nic specjalnego na ten temat nie powiem, ale wydaje mi się, że te dwa dodatkowe przewody do zamka przednich drzwi, nie są sterującymi, ale informacyjnymi dla centralki czy zamek (drzwi) jest otwarty czy zamknięty. Istotne jest to wg mnie, przy otwieraniu/zamykaniu drzwi z kluczyka. Wnioskuję to po tym, bo u mnie w corolli dwudrzwiowej + bagażnik, przy otwieraniu/zamykaniu z kluczyka drzwi otwiera/zamyka się również bagażnik. Natomiast przy otwieraniu/zamykaniu z kluczyka bagażnika otwiera/zamyka się tylko bagażnik.
  • #3
    ja_pizgam
    Level 9  
    Co do 2 przewodów starej centralki to nie mogą one być informacją o stanie zamka bo wtedy nie ma żadnego sterowania nim (do centralki były doprowadzone 4 przewody z czego 2 to: stały plus i masa, choć ona nie wiedzieć czemu była wzięta z jednego ze sterowania silnika zamka.

    Co do podświetlenia to spróbuję tego co napisałeś.
  • #4
    gimak
    Level 40  
    Tak jak pisałem wcześniej przy centralnym zamku w corolli nie grzebałem, bo nie miałem takiej potrzeby, ale w megance już tak i wiem jak w megance wygląda siłownik do zdalnego otwierania/zamykania drzwi. do siłownika idą tylko dwa przewody zasilające. Otwieranie i zamykanie jest realizowane przez zmianę biegunowości zasilania. Przypuszczam, że w corolli jest podobnie. Co do tych dwóch dodatkowych przewodów do zamków w przednich drzwiach, w których jest możliwość otwierania kluczykiem, to wg mnie po nich idzie informacja do centralki w jakim położeniu (zamknięty/otwarty) są zamki, a centralka dba o to, aby obydwa były w takim samym położeniu, żeby nie było tak, ze jeden jest zamknięty, a drugi otwarty. Ja bym sprawdził co w tych przewodach (jakie zmiany potencjału) powoduje zamykanie lub otwieranie zamka kluczykiem.
  • #5
    ja_pizgam
    Level 9  
    Ad 1. No odłączyłem jeden z przewodów (nr 2) i przestały zamykać się pozostałe drzwi więc rzeczywiście jest to jakiś sygnał stanu zamka, tylko że zastanawia mnie w takim razie jak działała stara centralka, była podpięta pod stały plus i pod czerwony (jeden z 2 od sterownia silnikiem), a w nowej muszę mieć przecież stały plus i masę a od sterownia są osobne przewody (zielony i niebieski) i tak odwracają one kierunek prądu raz na zielonym jest plus raz minus, w takim razie jak ja mam się teraz podłączyć?

    Edit: Rozkminikem następujące przewody
    4 i 5 sterowanie silnikami
    7 masa
    11 stały plus
    8 i 9 sterownie z przycisku wewnętrznego na panelu drzwi kierowcy:
    8 zwarty z 7 - otwarcie zamka
    9 zwarty z 7 - zamknięcie zamka

    Edit2:
    Sprawdziłem wtyczkę w drzwiach kierowcy i są tam takie przewody i zastosowanie:
    Toyota Corolla E12 2002 - Centralka do zamka centralnego oraz podświetlenie zegarów
    1 - niebieski (sterowanie silnika)
    2 - nic
    3 - nic
    4 - czerwony (sterownie silnika)
    5 - niebiesko czerwony (zamknięcie zamka kluczem)
    6 - niebiesko żółty (otwarcie zamka kluczem)
    7 - biały (po zamknięciu kluczem cały czas zwarty z 8)
    8 - biało czarny (masa)

    Okazuje się że te 2 przewody od starej centralki są wpięte właśnie w 5 i 6 (we wtyczkę pod kierownicą), sprawdziłem miernikiem i oba przewody (jak i 7) mają stałe napięcie ok 0,5V, próbowałem się wpiąć w to z mojej centralki przewodami niebieski i zielony, no i czasami działa to a czasami nie, nie wiem co jest problemem ale potrafią się drzwi zamykać i otwierać poprawnie 10x pod rząd, ale za chwilę coś się chrzani i np. zamknięcie uznawane jest przez zamek jako zamknięcie i otwarcie, ponowne wciśnięcie zamknięcia brak reakcji, wciśnięcie otwarcia znów albo otworzy albo otworzy i zaraz zamknie, po chwili znów działa wszystko poprawnie (zamknięcie zamknie, otwarcie otworzy) ale po np. 2 razach albo przy wybraniu zamknięcia drzwi wcale nie zareagują albo robią podwójne użycie. Więc już powoli tracę nadzieję że uda się wpiąć tak jak była stara centralka i będę musiał odpiąć całkiem zamek centralny i podpiąć swoją centralkę.



    Ad 2. Udało się zmienić jasność podświetlenia, trochę też mi zeszło rozkminienie tego, ale na włączonym zapłonie trzeba najpierw przejść przyciskiem do zmiany licznika na ekran z kreskami i dopiero tutaj wcisnąć na chwilę przycisk i tak wciskać i przytrzymać do każdego stopnia podświetlenia, bardzo dziwny system xD
  • #6
    gimak
    Level 40  
    ja_pizgam wrote:
    Więc już powoli tracę nadzieję że uda się wpiąć tak jak była stara centralka i będę musiał odpiąć całkiem zamek centralny i podpiąć swoją centralkę.

    Nie wiem czy się już z tym uporałeś. Wg mnie jak masz dostęp do wtyczek w drzwiach i dostęp do wtyczki do starej centralki oraz stwierdzone za co poszczególne piny we wtyczce drzwi są odpowiedzialne (a to masz już ustalone), to nie powinno być problemu z ustaleniem odpowiadających im pinów we wtyczce starej centralki, a te z kolei skojarzyć z odpowiednimi pinami nowej centralki.
    Przypuszczam, że w nowej centralce piny do opcjonalnego siłownika bagażnika pozostaną wolne, bo chyba siłownik bagażnika podłączony jest równolegle do siłowników tylnych drzwi.
  • #7
    ja_pizgam
    Level 9  
    Niestety sposób działania zamka centralnego w tym aucie jest jakoś dziwnie zrobiony więc postanowiłem przeciągnąć przewody z nowej centralki i połączyć z przewodami przy kostkach od drzwi. Niestety nawet z kostkami był problem bo chciałem jak najmniej rozbierać, niestety o ile przednie drzwi mają kostki z przodu zaraz po wejściu od drzwi do ramy auta, to tylne drzwi są ciągnięte zupełnie gdzie indzie więc musiałem dociągać przewody na słupki. Wypiąłem potrzebne piny z kostki i kostki podłączyłem tak jak były bo są też inne przewody jeszcze w nich, dodatkowo wypiąłem bezpiecznik od drzwi i na tym kończy się przygoda z tym problemem. Jeszcze myślę czy nie podłączyć tego jednego siłownika który mam do klapy bagażnika bo obecnie muszę go otwierać albo kluczem w klapie albo dźwignią koło siedzenia.