Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

152 FMH - Własny regulator napięcia z ogni 18650 dla akumulatora kwasowego i oświetlenia LED

LemuRR 11 25 Oct 2022 18:21 216 4
  • #1
    LemuRR 11
    Level 26  
    Cześć i czołem, w miarę degradacji akumulatora kwasowego w pojeździe z wyżej wymienionym silnikiem, postanowiłem sobie że zaufam ogniowym 18650.
    Kwestie pakietu pomijam, ponieważ to sprawa drugorzędna.
    Zacząłem przyglądać się schematom regulatorów, aby stworzyć własny.
    Zasada działania w większości przypadków jest taka, że gdy napięcie na akumulatorze przekroczy próg zadany diodą zenera, prądnica zostaje zwartą tyrystorem, aż do spadku napięcia, i przejścia przez zero. Moim zdaniem nie jest to optymalne rozwiązanie, w szczególności przy posiadaniu oświetlenia LED. W szczególności że po wpięciu regulatora, czuć że obroty silnika przysiadają.
    Czemu nie jest stosowane rozwiązanie dokładnie odwrotne ? Tyrystor wpięty szeregowo z prostownikiem, gdy napięcie na akumulatorze "siądzie" wtedy klucz przewodzi ?
  • Helpful post
    #2
    Megawe
    Level 34  
    Po jednej stronie tyrystora będziesz miał przykładowo 200V a po drugiej 12 V.
    Napięcie stojana przy kilku tysiącach obrotów wirnika potrafi przekroczyć 200V.
    Stojan jest zwierany do masy by jego napięcie było blisko wymaganego.
  • Helpful post
    #4
    BANANvanDYK
    Level 41  
    Owszem, nie jest to optymalne rozwiązanie. Dlatego japoński Shindengen opracował nowe rozwiązania, w tym specjalny regulator napięcia dla pojazdów z oświetleniem LEDowym.
    Szeregowe regulatory napięcia w motocyklach bywały bardzo rzadko stosowane. Mam tu na myśli układy alternatorów „dwufazowych”, gdyż w jednofazowych to standard — ładowanie jednopołówkowe przez tyrystor.
    Dopiero od niedawna regulatory szeregowe pojawiły się w seryjnie produkowanych motocyklach. Osobiście spotkałem się w Sym GTS 250 Euro 3, gdzie prawdopodobnie były tyrystory w górnej stronie mostka. Regulator w ogóle się nie grzał, niestety nie miałem czasu pobawić się z tym, podłączyć pod oscyloskop, przeanalizować jak pracuje. Głównym czynnikiem decydującym o zmianie budowy regulatorów jest sposób wykonania kół magnesowych (magnesy neodymowe) oraz względy ekologiczne (mniejsze straty energii, które przekładały się na generowanie ciepła).