Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Minitraktorek YANMAR F145D - Niskie napięcie ładowania, kontrolka, alternator, regulator

piotrek1313 30 Oct 2022 23:43 570 10
Automation24
  • #1
    piotrek1313
    Level 17  
    Witam, mam traktorek jak w temacie - praktycznie dopiero kupiony i pomału go "ogarniam". Sprzedający zamontował nowy akumulator, kontrolka ładowania gaśnie po uruchomieniu silnika, ale coś jest nie tak. Zmierzyłem napięcie na akumulatorze podczas pracy i miernik pokazuje napięcie 12,6V czyli w zasadzie spoczynkowe.
    Alternator wygląda tak:
    Minitraktorek YANMAR F145D - Niskie napięcie ładowania, kontrolka, alternator, regulator
    Wychodzą od niego 2 niebieskie przewody, na których napięcie na najniższych obrotach silnika również wynosi trochę ponad 12V, ale później rośnie - do ponad 20V (AC).
    Przewody dochodzą do regulatora napięcia, który wygląda tak:
    Minitraktorek YANMAR F145D - Niskie napięcie ładowania, kontrolka, alternator, regulator
    Napięcie z alternatora dochodzi normalnie do regulatora. Co jest dziwne (przynajmniej dla mnie :D ) to to, że czerwony przewód z osobną wtyczką również pokazuje 12,6V ale po odpięciu wtyczki od strony regulatora jest ponad 20V. Odpinając wtyczkę alternatora kontrolka na desce normalnie się włącza. Aku kręci silniczkiem bez problemów, nawet pomimo tego, że był już kilkadziesiąt razy odpalony najwyraźniej bez ładowania bo gasnąca kontrolka nie dała sygnału do podjęcia jakiegokolwiek działania a nadgorliwość i miernik pod ręką :D
    Jak ten temat ugryźć? Mam w okolicy dobrego elektromechanika, ale raz, że u niego z terminami słabo, a dwa, że po prostu lubię coś zrobić samemu i nauczyć się czegoś nowego ;)
    Aha, jeszcze jedno - te dwa przewody na prawo od niebieskich (cienkie zielony i czerwony) to jaką pełnią funkcję? Jeszcze nie dochodziłem tego, ale podejrzewam, że może właśnie do kontrolki na desce?
    Pozdrawiam
  • Automation24
  • #2
    rnb_bolii
    Level 39  
    Witam. To nie jest altetnator, a prądnica. Całkem możliwe że uszkodzony regulator napięcia. Watrto też sprawdzić przewody.
  • Automation24
  • #3
    piotrek1313
    Level 17  
    rnb_bolii wrote:
    Witam. To nie jest altetnator, a prądnica. Całkem możliwe że uszkodzony regulator napięcia. Watrto też sprawdzić przewody.

    Tak mi się początkowo wydawało, że to tak "bardziej" prądnica niż alternator ale też z kolei myślałem, że prądnica to daje DC a alternator AC - widać byłem w błędzie ;)
    Choć się nie znam za bardzo to też podejrzewałem regulator, ale wolę najpierw zasięgnąć języka i nie wydawać pieniędzy na darmo tym bardziej, że akurat temat nie pilny.
    Przewody z grubsza przejrzałem i wydają się być ok, co oczywiście nie znaczy że są bo większość idą w peszlach (przetarć nie stwierdziłem a sam traktorek zachowany bardzo ładnie - nic nie było "rzeźbione" i chciałbym go utrzymać w takim stanie jak najdłużej)
  • Helpful post
    #4
    kkknc
    Level 43  
    Jak najbardziej jest to alternator nie prądnica. Z magnesami trwałymi. Na wyjściu masz prąd zmienny więc przestaw miernik na zmienne i zobacz czy generuje prawidłowo napięcie. Potem sprawdź regulator. Jest typowy dla tego układu czyli stratny. Nie ruszy bez kl15 i kl31.
    A jak spojrzysz od spodu na regulator to zobaczysz schemat podłączenia. Jest nad kostką połączeniową.
  • #5
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    @piotrek1313 Ten Twój multimetr prawdopodobnie kłamie jak Premier Krzywousty. :cry: Przy braku ładowania, ten mały akumulatorek rozładował by się zupełnie po paru rozruchach...nieprawdaż? Poza tym, po odłączeniu akumulatora napięcie w instalacji rośnie, czyli jakiś prąd płynie przez akumulator i go ładuje. Możesz zamiennie użyć regulator skuterowy, ale one nie mają z reguły wyjścia na lampkę kontroli ładowania.
  • Helpful post
    #6
    Jarzabek666
    Level 38  
    Po pierwsze w tym systemie nie ujrzy na jałowym 14V, i nawet ponad 14V na wyższych obrotach.

    Te trzy cienkie zielony- kontrolka, niebieski-licznik motogodzin, czarny-plus po zapłonie "kl15"

    Zmierz jeszcze raz ale z wysokimi obrotami silnika, jak jest powyżej 13,5V przy naładowanym akumulatorze to nie zawracaj sobie tym głowy...
  • Helpful post
    #7
    BANANvanDYK
    Level 41  
    To jest alternator typu „dynamo” i w zasadzie nie wiele różni się tym co można spotkać w skuterach i mniejszych motocyklach. Na obrotach biegu jałowego będzie bardzo słabe ładowanie. Teoretycznie występowały dynamo 20 A, ale możliwe że były też słabsze wersje.
    Regulator napięcia może być typu „open” czyli szeregowy który mniej się nagrzewa podczas pracy. Stosowanie regulatora stratnego z motocykli może przegrzewać alternator i ew. przypalać pasek klinowy. Regulator napięcia wymaga doprowadzenia zasilania po stacyjce na czerwony przewód z prawej strony, na tym zacisku następuje także pomiar napięcia.
    Sprawdzenie prądu ładowania najlepiej przeprowadzić miernikiem cęgowym, gdyż przy małych prądach ładowania i akumulatorze o większej pojemności trudno go zauważyć po wzroście napięcia akumulatora.
    Stator nie może mieć przebicia na masę. Można przeprowadzić test zwarciowy (złączenie wyprowadzeń) i pomiar natężenia prądu podczas pracy silnika. Zwarcie międzyzwojowe tutaj łatwo sprawdzić po zdjęciu paska klinowego — uszkodzony stator będzie hamował obrót wirnika.
  • #8
    piotrek1313
    Level 17  
    Już jestem i mam dobre wieści - ładowanie już jest :) I w sumie teraz nie wiem czemu nie było bo poza kilkukrotnym wypięciem i wpięciem kilku wtyczek oraz zabawą z multimetrem nic nie zrobiłem. Możliwe, że po prostu faktycznie gdzieś na wtyczce nie było przejścia - traktorek prawdopodobnie więcej stał jak jeździł, szczególnie przez ostatnie lata.

    kkknc wrote:
    Jak najbardziej jest to alternator nie prądnica. Z magnesami trwałymi. Na wyjściu masz prąd zmienny więc przestaw miernik na zmienne i zobacz czy generuje prawidłowo napięcie. Potem sprawdź regulator. Jest typowy dla tego układu czyli stratny. Nie ruszy bez kl15 i kl31.
    Czyli jednak dobrze początkowo oceniłem, że to alternator ;) Na początku pomiędzy zdjęciami dałem info, że sprawdzałem na AC i na wyższych obrotach pokazywało ponad 20V. Czy "kl15 i kl31" to minus i plus idący przez stacyjkę? Sprawdzałem wszystko na włączonym zapłonie oczywiście :)

    Krzysztof Kamienski wrote:
    Ten Twój multimetr prawdopodobnie kłamie jak Premier Krzywousty. Przy braku ładowania, ten mały akumulatorek rozładował by się zupełnie po paru rozruchach...nieprawdaż?
    Multimetr nie kłamie - nie jest to żaden wyrafinowany profesjonalny model, ale kupę lat używam zwykłych mierników UNI-Ta i na domowe potrzeby rewelacja za nieduże pieniądze. Poza tym jakby oszukiwał i pokazywał za niskie napięcie niż jest to przy naładowanym aku miałbym wskazanie poniżej 12V i to byłby sygnał, że jeśli rozrusznik kręci normalnie to z miernikiem coś musi być nie tak. A co do rozruchów to z tych kilkudziesięciu to tak naprawdę większość była na ciepłym silniku, było ciepło plus garaż więc świece grzały po pół sekundy a silnik pali na strzała więc 45Ah nowy aku w takich warunkach te kilkadziesiąt kręceń wytrzymuje bez problemu.

    Jarzabek666 wrote:
    Po pierwsze w tym systemie nie ujrzy na jałowym 14V, i nawet ponad 14V na wyższych obrotach.

    Te trzy cienkie zielony- kontrolka, niebieski-licznik motogodzin, czarny-plus po zapłonie "kl15"

    Zmierz jeszcze raz ale z wysokimi obrotami silnika, jak jest powyżej 13,5V przy naładowanym akumulatorze to nie zawracaj sobie tym głowy...

    Nawet nie liczyłem na 14V na obrotach jałowych. Jak zakładałem temat to miałem po prostu 12,6V nawet przy wyższych obrotach - mam nadzieję, że to faktycznie był tylko problem styków a nie jakieś fochy regulatora (odpukać). Obecnie po odpaleniu na jałowych jest trochę ponad 13V, przy 1000-1200 obrotów już ze 13,5 a powyżej 1500-1700 (zależy kiedy bo się trochę waha) to już tak 14,6-14,7V :) I oby tak zostało. Oczywiście testowane bez obciążenia, choć w sumie poza rozruchem i światłami w nocy (2x25W) to za bardzo nie ma czym tego obciążać :D Co do "niebieskiego przewodu" to chyba u mnie jest coś inaczej bo do licznika motogodzin na pewno on nie idzie - napęd jest na linkę, traktorek jest jeszcze z lat 80-tych.

    BANANvanDYK wrote:
    To jest alternator typu „dynamo” i w zasadzie nie wiele różni się tym co można spotkać w skuterach i mniejszych motocyklach. Na obrotach biegu jałowego będzie bardzo słabe ładowanie. Teoretycznie występowały dynamo 20 A, ale możliwe że były też słabsze wersje.
    Regulator napięcia może być typu „open” czyli szeregowy który mniej się nagrzewa podczas pracy. Stosowanie regulatora stratnego z motocykli może przegrzewać alternator i ew. przypalać pasek klinowy. Regulator napięcia wymaga doprowadzenia zasilania po stacyjce na czerwony przewód z prawej strony, na tym zacisku następuje także pomiar napięcia.
    Sprawdzenie prądu ładowania najlepiej przeprowadzić miernikiem cęgowym, gdyż przy małych prądach ładowania i akumulatorze o większej pojemności trudno go zauważyć po wzroście napięcia akumulatora.
    Stator nie może mieć przebicia na masę. Można przeprowadzić test zwarciowy (złączenie wyprowadzeń) i pomiar natężenia prądu podczas pracy silnika. Zwarcie międzyzwojowe tutaj łatwo sprawdzić po zdjęciu paska klinowego — uszkodzony stator będzie hamował obrót wirnika.
    20A to nie tak źle przy tak małym zapotrzebowaniu na prąd. no może poza rozruchem, ale jak wszystko sprawne i pali elegancko to to co na podgrzanie świec i zakręcenie 2x silnikiem to sobie nawet tymi 20A bez problemu szybko doładuje. Dzięki za dodatkową porcję wiedzy - mi się chwilowo nie przyda, ale zostanie na przyszłość, jak nie dla mnie to dla kogoś innego. Temat niby prosty, traktorków "tego typu" w obrocie dość sporo, ale jakieś konkretne dane, informacje, schematy czy metody rozwiązania problemów znaleźć bardzo ciężko albo praktycznie niemożliwe :(

    Dzięki wszystkim za odpowiedzi i pomoc.
    Pozdrawiam
  • Helpful post
    #9
    kkknc
    Level 43  
    Kl15 to plus po stacyjce. A kl31 to masa masz przykręconą po prawej stronie regulatora. Wyjścia na licznik nie było w tych i innych regulatorach. Za to jest wyjście do obrotomierza.
  • #10
    piotrek1313
    Level 17  
    kkknc wrote:
    Kl15 to plus po stacyjce. A kl31 to masa masz przykręconą po prawej stronie regulatora. Wyjścia na licznik nie było w tych i innych regulatorach. Za to jest wyjście do obrotomierza.
    Spoko - będę pamiętał oznaczenia. Nie moja branża, więc dla mnie plus za stacyjką to plus za stacyjką a masa to masa :D Wyjście obrotomierza w regulatorze nawet jak jest to u mnie niewykorzystane bo cały licznik jest na jednej "dwustronnej" wskazówce sterowanej linką idącą gdzieś od silnika. Wskazówka u góry wskazuje obroty silnika i gdzieś "w tle" zlicza motogodziny, które są pod dolną wskazówką pokazującą obroty WOM.
  • #11
    Jarzabek666
    Level 38  
    Ten silnik nie szedł tylko do tego ciągnika, a te rozwiązania są dość uniwersalne i nie są tylko w tym silniku..