Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Arrow Multisolution Day
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sony KV25M - kineskop

P@WEŁ 15 Lis 2005 23:56 1929 8
  • #1 15 Lis 2005 23:56
    P@WEŁ
    Poziom 20  

    Sprawa jest skomplikowana...
    Dostałem TV Sony, który po kilku minutach od włączenia wyświetlał tylko niebieskie paski na ciemnoniebieskim tle. Po zdjęciu obudowy i przekręceniu potencjomertu umieszczonego na płytce osadzonej na kineskopie pojawił się obraz, tyle, że bez zielonego koloru. Przeprowadziłem badania. Oscylogramy były poprawne na wszystkich działach (sprawdzałem też sterowanie RBG) więc wygląda na to, że winny jest kineskop.
    Wymiana czy regeneracja kineskopu odpada - ze względu na koszty.
    Dostałem taką dziwną radę, że być może zielone działo dostało zwarcia i jest dość kontrowersyjna metoda, która pozwala na usunięcie tej usterki. Polega to na tym, że podłącza się naładowany kondensator między dane działo, a anodę przy wyłączonym TV...
    Wiem o tym tylko tyle i chciałem dowiedzieć się, co o tym myśleć. Moje szanse na powodzenie tej metody są równe 30%, ale być może nie jest to takie złe :)
    Zauważyłem, że gdy wyciemnię barwy, jasność i kontrast do minimun, to przy zgaszonym świetle widać blado zielonkawą poświatę...
    Za opinie i pomoc z góry dziękuję...
    Pozdrawiam :)

    0 8
  • Arrow Multisolution Day
  • Pomocny post
    #2 16 Lis 2005 00:29
    RAM128
    Poziom 12  

    Witam.
    Kineskopy najczęściej dostają zwarcia między katodą a żarnikiem lub między katodą a siatka pierwszą (czyli tam gdzie odległości między elektrodami są najmniejsze). W kineskopach „Sony” starszej produkcji takie usterki praktycznie się nie zdarzały i kineskopy "umierały" w wyniku długiej eksploatacji na skutek stopniowej utraty emisji. Niestety kineskopy nowsze (kilkuletnie) szczególnie duże baniaki (25'', 28'', 29'') „Sony” i „Philipsa” bardzo często lubią dostawać zwarcia:(.
    Zwarcia takie mogą utrzymywać się po powstaniu w sposób ciągły lub np. pojawiać się dopiero po silniejszym rozgrzaniu się lampy. W ich wyniku na ekranie pojawiają się linie powrotu i ekran zaczyna intensywnie świecić w kolorze, którego katoda dostała zwarcia. Często w tych momentach dochodzi do wyłączenia się odbiornika w skutek zadziałania układów PROTECT wykrywających przeciążenie układu odchylania H, lub przeciążenia samego zasilacza. Tego typu zwarcia można próbować usunąć włączając naładowany do kilkuset woltów kondensator między daną katodę a wyprowadzenie siatek pierwszych (oczywiście po odłączeniu pozostałych wyprowadzeń cokołu z wyjątkiem zasilania żarnika). Im większa pojemność kondensatora (kilka nF do 100nF) tym większa szansa usunięcia zwarcia, ale też większe ryzyko trwałego uszkodzenia kineskopu, szczególnie jeśli zwarcie wystąpiło między katodą a podgrzewaczem (można upalić żarnik), tak więc zaczynać regenerację należy od stosowania małych pojemności (kilka nF), stopniowo je zwiększając w przypadku nie odnoszenia pozytywnych rezultatów. Przyznam, że potrzeba przy tym mieć dużo wyczucia i niestety doświadczenia.
    Jednak objawy, które Ty opisałeś nie bardzo pasują do typowego zwarcia. Być może w kineskopie wcześniej następowało zwarcie, które w konsekwencji doprowadziło do zaniku emisji „zielonego” działa lub nawet powstania przerwy w którejś z elektrod w tej wyrzutni. Zalecałbym na początek pomiar kineskopu porządnym miernikiem (przyrządem do aktywacji katod), by ustalić faktyczną przyczynę niedomagań lub np. pobudzić daną katodę do lepszej emisji.
    Pozdrawiam.

    0
  • Arrow Multisolution Day
  • Pomocny post
    #3 16 Lis 2005 09:49
    rafalbecht
    Poziom 28  

    Jeżeli to zwarcie jest między katodą a żarnikiem to jest bardzo proste wyjście z sytuacji które jednak nie usówa przyczyny ale w 100% usówa objawy należy odłączyć od kineskopu zasilanie żarnika na trafo wysokiego ( na rdzeń ferrytowy) nawinąć trzy zwoje przewodu i podłączyć do żarnika indukujące się napięcie zasili żarnik a galwanicznie odseparuje go od reszty układu i objawy znikają. Metoda sprawdzona i w takim przypadku 100%

    0
  • #4 16 Lis 2005 10:08
    RAM128
    Poziom 12  

    rafalbecht napisał:
    Jeżeli to zwarcie jest między katodą a żarnikiem to jest bardzo proste wyjście z sytuacji które jednak nie usówa przyczyny ale w 100% usówa objawy (..)

    Z tego co napisał PAWEŁ nie wynika jednoznacznie, że chodzi tu o zwarcie (brak jaskrawego świecenia ekranu). Jednak gdyby zwarcie występowało między żarnikiem a katodą to separacja napięcia żarzenia od masy jest pewnym wyjściem, choć nie idealnym. Nie zgodzę się z Tobą, że po zastosowaniu separacji obraz będzie w 100% idealny, bowiem każde podłączenie dodatkowych elementów w obwód katody powoduje zwiększenie pojemności pasożytniczych, a te spowodują pewne rozmycie obrazu w kolorze, którego katoda jest zwarta. Robiłem takie przeróbki mnóstwo razy i widziałem ich efekty, a te niestety nie były zachwycające. Często też dostawałem na serwis odbiorniki w których początkowo robiło się zwarcie (jeszcze u klienta), a później następowała przerwa, co czyniło kineskop bezużytecznym :(
    Pozdrawiam.

    0
  • #5 17 Lis 2005 01:19
    P@WEŁ
    Poziom 20  

    Przeprowadziłem badania ponownie i zauważyłem, że zmieniły się napięcia na katodach dział. Teraz na dziale czerwonym jest 130V(+/-5V), na niebieskim 175V (+/-5V), a na dziale zielonym jest ponad 1kV (ile dokładnie- tego nie wiem - mój multimert mierzy napięcia tylko do 1KV, a pokazywał przekroczenie zakresu)...
    Przy pełnym wyciemnieniu kineskopu w ciemnym pokoju widać poświatę tego co jest transmitowane w TV. Pod lupą zobaczyłem, że świecą 2 działa - zielone i niebieskie :/
    Dodatkowo widać niebieskie linie powrotów...
    Proszę o informacje, jak dokonać pomiaru i diagnozy - wtedy postaram się bardziej uściślić ten problem...
    Za pomoc serdecznie dziękuję...

    0
  • #6 17 Lis 2005 07:27
    RAM128
    Poziom 12  

    Na pewno dobrze to pomierzyłeś? Katody poszczególnych wyrzutni są przez rezystory podłączone do wyjść wzmacniaczy RGB, a te nie wytrzymałyby tak wysokiego napięcia (1kV). To napięcie wyższe od 1kV bardziej pasuje mi do napięcia siatki przyspieszającej S2. Sprawdź jak możesz jeszcze raz te napięcia i rezystor sprzęgający wyjście wzmacniacza „zielonego” z katodą. Zrób jeszcze taki eksperyment: odlutuj wyprowadzenia katod RGB na podstawce pozostawiając je niepodłączonymi i włącz telewizor. Następnie połącz po kolei (na chwile) wyjście każdej katody z masą przez rezystor 27k/1W. W momencie podłączanie rezystora powinieneś uzyskiwać na ekranie jasne świecenie danego koloru z widocznymi liniami powrotów. Pozwoli Ci to sprawdzić czy wszystkie działa mają emisję. Jak sprawdzisz to opisz co uzyskałeś.
    Pozdrawiam.

    0
  • #7 19 Lis 2005 13:55
    P@WEŁ
    Poziom 20  

    Witam... Zrobiłem tak jak mi napisałeś.
    Odlutowałem rezystory przy działach, włączyłem TV i na krótki czas podłączyłem rezystorem 27K kolejne działa do masy.
    Niebieski i czerwony świeci baaardzo intensywnie, natomiast zielony słabo.
    Napięcia na odlutowanych działach:
    czerwone: 148V
    niebieskie: 165V
    zielone: 2V
    No to teraz nic nie rozumiem :/

    Po podlutowaniu rezystorów:
    czerwone: 206
    niebieskie: 208
    zielone:
    I tu jest ciekawa sprawa. Zrobiłem dzielnik napięcia z rezystorów 27k i 750Ohm. Czyli przekładnia wyszła wskazanie woltomierza razy 37 (pominąłem rezystancję multimetru umyślnie, gdyż już sam dzielnik zmienia wartości napięć)...

    Telewizor chwilkę po włączeniu miał na dzielniku (na 750ohm) 4.12V (czyli 152.44V). Po około 1-1.5 min. pracy napięcie spadło do 1.48V (czyli 54.76V) - w tym momencie pojawił się obraz. Odczekałem jeszcze minutę - napięcie spadło do 1,1V (czyli 40.7V).

    Wygląda na to, że mój miernik nie był w stanie poprawnie odczytać tej wartości bez obciążenia (dzielnikiem).

    Na pozostałych działach miernik wskazał:
    przed wyświetleniem obrazu:
    niebieskie: 4.08V, czyli 151V
    czerwone: 4.11V, czyli 152V

    Z momentem włączenia się obrazu:
    niebieskie: 2.66V, czyli 99.42V (niebieskie działo zaczęło intensywnie świecić);
    czerwone: 2.5V, czyli 92.5V (podobnie jak niebieskie - też zaczęło intensywnie świecić);

    Mam nadzieję, że przedstawione przeze mnie pomiary przybliżą trochę ten problem i jakoś uda mi się przywrócić do życia ten TV :)

    Pozdrawiam.

    0
  • #8 20 Lis 2005 14:15
    RAM128
    Poziom 12  

    Witam.
    Z tego co Paweł podajesz wynika, że w kineskopie nie ma jako takiego zwarcia, jest natomiast duży problem z emisją katody w „zielonej” wyrzutni. Elektronika TV Sony jest tak zaprojektowana, że obraz na ekranie pojawia się dopiero w momencie uzyskania przez wszystkie działa odpowiedniej emisji (układ sprawdza sobie jej poziom), więc jeżeli „zielone” działo będzie mieć emisje o zaniżonym poziomie to obraz może w ogóle nie pojawić się na ekranie. Często jest też tak, że obserwujemy zjawisko bardzo długiego okresu braku obrazu, który pojawia się dopiero po kilku lub nawet kilkunastu minutach od włączenia odbiornika. Również to świadczy o słabszej emisji jednej, dwóch lub wszystkich katod, która to emisja osiąga minimalny niezbędny poziom dopiero po dłuższym nagrzewaniu się kineskopu. Jedynym rozwiązaniem mogłaby być ponowna aktywacja katody, którą można dokonać przyrządem do regeneracji kineskopów. Jednak nikt nie jest w stanie zagwarantować klientowi, że po takiej regeneracji uzyskana emisja będzie trwała i kineskop popracuje jeszcze z kilka lat. Warto jednak spróbować.
    Pozdrawiam.

    0
  • #9 23 Lis 2005 13:42
    P@WEŁ
    Poziom 20  

    OK. Kończę ten temat... Zrobiłem separację żarzenia i podniosłem napięcie na nim :D
    Teraz kolory są w porządku. TV działa o dziwo poprawnie, serdecznie dziękuję wszystkim za pomoc...
    Pozdrawiam :)

    0