Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Instalacja elektryczna - hydroforu oraz rura studnia kręgowa->pompa

misiekk89 05 Nov 2022 22:49 348 9
Wago
  • #1
    misiekk89
    Level 16  
    Jako że moja obecna pompa hydroforowa zakończyła żywot, jestem na etapie planowania modernizacji instalacji elektrycznej i hydraulicznej hydroforu. W związku z tym zrodziło się kilka pytań... a mianowicie...

    Obecnie wodę ze studni kręgowej do pompy, doprowadza mi rura ocynkowana fi 40, owinięta taśma Denso, zakończona w studni koszem ssawnym. Rura zakopana jest w ziemi od około 30 lat. Planuję ją wymienić na rurę wodociągową PE 40 mm niebieska bezpośrednio w ziemię, w studni natomiast dać taki filtr studzienny:
    Instalacja elektryczna - hydroforu oraz rura studnia kręgowa->pompa

    Czy to dobry pomysł z tym plastikiem? Czy lepiej dać nową rurę ocynkowana i owinąć ja tą taśma, czyli zrobić tak ja było do tej pory?

    Czy dobry pomysł z filtrem studziennym?

    Planuję zakupić pompę SM 4.02 1,5 kW 400V. I tak też chciałbym, zmodernizować instalację elektryczną.

    Instalacja miała by wyglądać tak: istniejąca puszka z prądem ->przewód ->bezpieczniki automatyczne? (jaki rodzaj?) -> przewód ->jakiś włącznik/wyłącznik? (jaki rodzaj?) ->przewód ->łącznik ciśnieniowy -> przewód -> silnik.
    Oczywiście instalacji elektrycznej nie będę podłączał sam. Nie wiem czy właściwą ale mam taką koncepcję i proszę o opinię.

    Obecnie wygląda to tak:
    Instalacja elektryczna - hydroforu oraz rura studnia kręgowa->pompa Instalacja elektryczna - hydroforu oraz rura studnia kręgowa->pompa
  • Wago
  • #2
    trojan 12
    Level 38  
    Zacząć od kupienia końcówki serii, II gatunku płytek podłogowych na ścianę. Powinno być taniej jak 10 zł/m2. Kupowałem ścienne po 8 zł, były trochę krzywe, nierówne wymiary.
    Do sterowania zabezpieczenie przed zanikiem fazy.
    Moderated By Krzysztof Reszka:

    3.1.14. Nie wysyłaj wiadomości nie związanych z tematem lub w złym dziale forum.

  • Wago
  • Helpful post
    #3
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Rury PE to lepsze rozwiązanie, bo nie ulegają korozji. Warto jednak rurę taką zabezpieczyć dodatkową rurą osłonową arota lub obsypać tę rurę PE piaskiem bez kamieni. Sypiemy na dno wykopu przesiany piasek, układamy rurę i znów sypiemy warstwę piasku, a dopiero na to ziemię z wykopu.
    Zastosowanie filtra to dobry pomysł. Zwróć tylko uwagę jaki zastosowano tam zawór zwrotny i aby nie miał wewnątrz plastikowego grzybka i trzpienia. Dobre zawory wykonane są w całości z mosiądzu, a najlepsze mają mechanizm z nierdzewki lub są w całości wykonane z nierdzewki.
    Jeżeli chodzi o rury to nie kupuj czasami w markecie budowlanym, bo tam są sprzedawane rury cienkościenne 2,4mm SDR17 PN10, a nawet słabsze. Oznaczenie PN... to jest ciśnienie nominalne. SDR to jest stosunek średnicy zewnętrznej rury do grubości ścianki.
    Najlepiej do takiego celu kupić rurę z materiału PE100 powyżej PN10 i SDR nie większym jak 11
    Zatem rurę o ściance 3,7mm lub 4,2mm. Są też grubsze, ale trudniej dostępne i o wiele droższe.
    Jak głęboką masz tę studnię? Pamiętaj, że wytypowana przez Ciebie pompa ma tylko zdolność zasysania 8m. Jeżeli studnię masz głębszą to rozważ montaż pompy głębinowej, zanurzeniowej, bo ta pompa może nie dawać rady. Głębokość zasysania większa jak 8-9m nie jest możliwa ze względu na prawa fizyki.
    Wytypowana przez Ciebie pompa ma korpus żeliwny i średnio nadaje się do pompowania wody pitnej. Tutaj o wiele lepszym byłaby pompa wykonana z nierdzewki lub z tworzywa sztucznego z wirnikiem wykonananym z nierdzewki lub norylu.

    Co do zabezpieczeń to warto jest zainwestować w nową rozdzielnicę. Zabezpieczenia w zależności od zastosowanej pompy. Zapewne jakiś wyłącznik nadmiarowo-prądowy w zasadzie wystarczyłby C6 lub C10. Do tego jakaś różnicówka przeciwporażeniowa 30mA oraz zabezpieczenie silnikowe termiczne o zakresie regulacji prądu 2,5-4A. Silnik 3-fazowy 1,5kW pobiera prąd ok. 3,5A. Można też pomyśleć o czujniku zaniku faz.
    No i to co najważniejsze - dobre uziemienie.
  • #4
    misiekk89
    Level 16  
    Plumpi wrote:
    Jak głęboką masz tę studnię?

    Od miejsca gdzie rura przechodzi przez kręg, do dna jakieś 4m.
  • #5
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Ale poziom zasysania należy liczyć od poziomu montażu pompy, a nie miejsca przejścia rury przez krąg.
    Rura musi z budynku wychodzić przynajmniej na głębokości 1,5m w ziemi i na takiej głębokości lub niżej musi wchodzić do studni.
    Jeżeli pompa znajduje się w piwnicy, poniżej poziomu gruntu to jest to na plus, bo wtedy jest mniejsza różnica poziomów pomiędzy sakiem, a pompą.
    Jeżeli z piwnicy na zewnątrz rura musi wychodzić powyżej pompy to trzeba w najwyższym punkcie tej rury umieścić dodatkowy zawór umożliwiający zalanie wodą całej rury ssącej.
  • #6
    misiekk89
    Level 16  
    Plumpi wrote:
    Rura musi z budynku wychodzić przynajmniej na głębokości 1,5m w ziemi i na takiej głębokości lub niżej musi wchodzić do studni.

    I tak też jest obecnie.
    Plumpi wrote:
    Jeżeli pompa znajduje się w piwnicy, poniżej poziomu gruntu to jest to na plus, bo wtedy jest mniejsza różnica poziomów pomiędzy sakiem, a pompą.

    Tak, pompa jest w piwnicy.
  • #7
    misiekk89
    Level 16  
    Odnośnie rury PE i złączek PE...
    Czy te złączki to nadają się do zakopania w ziemię? Czy to są tylko złączki do użycia wewnątrz pomieszczeń?

    Czy do zakręcania złączek używa się jakiegoś klucza czy tylko siły rąk?

    Wystarczy tylko złączkę nałożyć na rurę PE i ją skręcić, czy trzeba użyć jakiegoś narzędzia, zarabiać końcówkę rury etc.?

    Czym połączyć rurę metalową 32 mm z rurą PE 40 mm?
  • #8
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Złączek skręcanych do rur PE (bo chyba o takie pytasz) raczej unikaj ich montażu w ziemi, ponieważ potrafią się luzować i przeciekać. W ziemię stosuje się złączki zgrzewane elektrooporowo. Ale w Twoim przypadku raczej nie ma potrzeby stosowania takich złączek w ziemi. Z budynku wychodzisz już odcinkiem prostym i odcinkiem prostym wchodzisz do studni. Potrzebne Ci jest tylko jedno kolano w studni.

    Ręką to będzie słabo dokręcone. Trzeba użyć kluczy typu "żabka", "Stillson" czy też kluczy "Morse'a".
    Rurę stalową należy nagwintować i na ten gwint nakręca się odpowiednią złączkę PE.
    Jeżeli nie ma możliwości nagwintować rury stalowej można zastosować złączkę zaciskową Gebo https://gebo-online.pl/index.php/produkty/gebo-quick/
  • #9
    misiekk89
    Level 16  
    Plumpi wrote:
    Złączek skręcanych do rur PE (bo chyba o takie pytasz)

    Tak, o takie.
    Plumpi wrote:
    Trzeba użyć kluczy typu "żabka", "Stillson" czy też kluczy "Morse'a".

    Dwa pierwsze posiadam w domu.
    A taki klucz coś jest wart?
    Instalacja elektryczna - hydroforu oraz rura studnia kręgowa->pompa
    Plumpi wrote:
    nakręca się odpowiednią złączkę PE.

    Możesz podrzucić linka jak ona wygląda?
    Plumpi wrote:
    Jeżeli nie ma możliwości nagwintować rury stalowej można zastosować złączkę zaciskową Gebo https://gebo-online.pl/index.php/produkty/gebo-quick/

    Mam gwintownicę.
    misiekk89 wrote:
    arczy tylko złączkę nałożyć na rurę PE i ją skręcić, czy trzeba użyć jakiegoś narzędzia, zarabiać końcówkę rury etc.?

    Musze użyć coś takiego jak na poniższym filmie?

    https://www.youtube.com/watch?v=Rjkt1j-fbX4
  • #10
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Czy taki klucz jest coś wart? Nie wiem, bo nigdy takiego nie używałem, a żabek, Stillsonów i kluczy Morse'a to mam wiele sztuk.
    Jeżeli to ma być robota jednorazowa to nie ma sensu zakupu narzędzi specjalistycznych, służących tylko i wyłącznie do danego celu. W tym także i gratowników. W zupełności do jednorazowej roboty możesz użyć dowolnego noża czy nożyka do tapet, aby zukosować krawędzie.