Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Citroen C5 - Naprawa sterownika pompy wspomagania kierownicy

polczyk 08 Nov 2022 20:58 561 19
Texa Poland
  • #1
    polczyk
    Level 9  
    Witam,
    Próbuje naprawić sterownik pompy wspomagania kierownicy (Citroen C5 II HDI 136KM) part number pompy 9657739080. Jest to pompa elektryczno-hydrauliczna. Usterka pompy elektryczna. Mimo podłączonego przewodów zasilania i sterowania silnik pompy nie obraca się. Usterka jest typu znikającej. Dwa razy w ciągu kilku dni braku wspomagania, wspomaganie na kilkadziesiąt minut wracało i działało poprawnie. Rozebrałem pompę dostając się do zintegrowanego sterownika. Silnik trójprzewodowy. Poszukuje informacji na temat tego sterownika: schemat, sposoby sprawdzenia, testowania, powszechnie znane usterki w tego typu sterownikach. W załączeniu zdjęcie sterownika.

    Za wszystkie sugestie, rady i pomoc z góry dziękuję
  • Texa Poland
  • #2
    polczyk
    Level 9  
    Rozlutowałem płytę z logiką. Cały układ końcówki mocy sterownika jest zalany pianką. Praktycznie naprawa będzie niewykonalna.
    Jaka rezystancja na wyjściu sterownika? Ktokolwiek się spotkał z takim problemem?
    Citroen C5 - Naprawa sterownika pompy wspomagania kierownicy Citroen C5 - Naprawa sterownika pompy wspomagania kierownicy Citroen C5 - Naprawa sterownika pompy wspomagania kierownicy
  • #3
    polczyk
    Level 9  
    Witam,
    Cisza, wiem temat trudny a naprawa nieopłacalna. Proszę chociaż o informacje ogólne. Może ktoś na forum będzie wiedział czy trójprzewodowy silnik zastosowany w tej pompie jest typu BLDC? Jakiego rodzaju jest magistrala sterująca tą pompą, CAN, RS232, inna?

    pozdrawiam,
    Piotr Olczyk
  • Texa Poland
  • #4
    radiogaga
    Service technician RTV
    Znajdź pdf. 8 pinowego IC przy wtyczce sterującej.Wygląda na interfejs can.Sprawdź luty na 2 większych elektrolitach.Pomierz oporności pomiędzy zasilaniem,a wyprowadzeniami na silnik.Sprawdź stan pinów w gniazdach.
  • #5
    polczyk
    Level 9  
    radiogaga wrote:
    Znajdź pdf. 8 pinowego IC przy wtyczce sterującej.Wygląda na interfejs can. Sprawdź luty na 2 większych elektrolitach.Pomierz oporności pomiędzy zasilaniem,a wyprowadzeniami na silnik.Sprawdź stan pinów w gniazdach.


    "radiogaga" - Sprawdziłem elektrolity, nie są spuchnięte, połączenia OK. Oporności pomiędzy wyprowadzeniami na silnik a plusem zasilania i minusem zasilania wysokoprądowego, (omomierz zakres 0-200 om) pomijalnie małe, podczas zamiany kabli miejscami "widać" przeładowanie elektrolitów. Piny w złączach, czyste bez oznak nadpalonych styków połączeń.
    Jakieś uwagi pomysły?
  • #6
    lukasz12345678910
    Level 30  
    Miałem kiedyś w siatce scudo tak że przyczyną ginącego wspomagania był słaby Aku. Auto normalnie paliło ale czasem wspomaganie nie startowało. Pomogła wymiana akumulatora
  • #7
    polczyk
    Level 9  
    Jak sprawdzić czy to wina akumulatora? Kupno nowego absolutnie nie wchodzi w grę. Nie zakupię nowego akumulatora żeby sprawdzić Twoją sugestię.
  • Helpful post
    #8
    lukasz12345678910
    Level 30  
    Sprawdź dobrym testerem ten który masz w aucie, zobacz czy w innych modułach nie masz błędów napięcia, zapnij drugie na kablach rozruchowych. Pozycz od kolegi i podłóż.
  • #9
    radiogaga
    Service technician RTV
    Dobra diagnoza,parametry (zasilanie przy skrętach),ramki zamrożone.
  • #10
    polczyk
    Level 9  
    radiogaga wrote:
    Dobra diagnoza,parametry (zasilanie przy skrętach),ramki zamrożone.

    Dobra diagnoza - Co to znaczy, ktoś podał dobra diagnozę, czy trzeba wykonać dobrą diagnozę?
    parametry (zasilanie przy skrętach)- jakie parametry? zasilanie przy skrętach - jakie zasilanie, czego pompy, czy napięcie akumulatora podczas skrętu?
    ramki zamrożone. - Co to znaczy?
  • Helpful post
    #12
    carrot
    Moderator of Cars
    Jak połączysz się testerem diagnostycznym ze wspomaganiem w samochodzie, to możesz odczytywać parametry bieżące podczas pracy modułu: napięcie zasilania, pobór prądu przez silnik pompy, kąt skrętu kierownicy etc. na tej podstawie można wywnioskować co się dzieje i dlaczego wspomaganie się wyłącza.
  • #13
    polczyk
    Level 9  
    carrot wrote:
    Jak połączysz się testerem diagnostycznym ze wspomaganiem w samochodzie, to możesz odczytywać parametry bieżące podczas pracy modułu: napięcie zasilania, pobór prądu przez silnik pompy, kąt skrętu kierownicy etc. na tej podstawie można wywnioskować co się dzieje i dlaczego wspomaganie się wyłącza.

    "carrot" proszę W której sekcji tych danych szukać? Jakim Interfejsem/oprogramowaniem Lexia czy/lub DiagBox?
  • #15
    polczyk
    Level 9  
    lukashb wrote:
    Oczywiście wypalający się styk bezpiecznika chyba 80A lub 60A nie pamiętam już, pod skrzynką BSM - wykluczyłeś? objawy daje własnie tożsame.

    Nie sprawdzałem tego gniazda bezpiecznikowego bo nie wiedziałem że takie gniazdo bezpiecznikowe jest. Gdzie dokładnie znajduje się gniazdo z bezpiecznikiem 60A. Mówimy o samochodzie Marki Citroen C5 (Lift) MKII HDI 136KM, rocznik 2006.
  • Helpful post
    #16
    carrot
    Moderator of Cars
    BSM jest w skrzynce koło akumulatora, na tych zdjęciach widać bezpieczniki maxi fuse pod spodem Link
  • #17
    polczyk
    Level 9  
    carrot wrote:
    BSM jest w skrzynce koło akumulatora, na tych zdjęciach widać bezpieczniki maxi fuse pod spodem Link


    link do opisu bezpieczników do Citroen C5 II HDI 136KM
    https://autobezpieczniki.pl/citroen-c5-ii-mk2-2007-skrzynka-bezpiecznikow/
    "lukashb" "carrot" Bardzo proszę wskazać które gniazdo/bezpiecznik mam sprawdzić. Żaden z opisanych bezpieczników na stronie do której załączyłem link nie jest 60A lub 80A-owy.
  • #18
    User removed account
    Level 1  
  • #19
    polczyk
    Level 9  
    carrot wrote:
    BSM jest w skrzynce koło akumulatora, na tych zdjęciach widać bezpieczniki maxi fuse pod spodem Link


    "carrot" To BSM jest od auta Citroen C5 MK I z 2002 roku i jest różne od tego które ja mam w Citroen C5 MK II (LIFT) z 2006 roku.

    Dodano po 2 [godziny] 30 [minuty]:
  • #20
    polczyk
    Level 9  
    Zamykam temat, rozwiązanie to wypalone gniazdo bezpiecznika 80A. Post "lukashb" jest opisem rozwiązania problemu znikającego wspomagania kierownicy. Dziękuję, pomógł "lukashb", natomiast "carrot" udzielił pomocy w lokalizacji gniazda i bezpiecznika maxi fuse 80A.