Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

System Night Vision - czym jest i jak się go kalibruje

magic9 14 Nov 2022 11:22 2910 17
Testo
  • #1
    magic9
    Editor
    System Night Vision - czym jest i jak się go kalibruje


    Kamery termowizyjne znane nam są już od wielu lat. Początkowo wykorzystywane do celów wojskowych, szybko zyskały dodatkowe zastosowania. Dziś kamerę termowizyjną możemy spotkać nawet w smartfonie. Ale jako, że nas interesują głównie zagadnienia dotyczące pojazdów i rozwiązań w nich stosowanych, przyjrzyjmy się, co daje nam system Night Vision oraz w jaki sposób przebiega jego ewentualna kalibracja.

    W chwili tworzenia artykułu u schyłku sierpnia, dni odczuwalnie zaczynają się skracać, dodatkowo ruch na drogach ze względu na zbliżające się rozpoczęcie roku szkolnego znacząco się zwiększa. Co prawda większość z nas ma ten komfort, że drogę z pracy i do pracy i inne podróże pokonuje przy świetle dziennym, ale jak mówi klasyk - nic nie trwa wiecznie. Już niebawem zmrok zacznie zapadać coraz szybciej. W okresie zimowym duża część naszych podróży pokonywać będziemy po ciemku. Oczywiście nie w całkowitej ciemności – przecież w swoich pojazdach mamy reflektory z coraz to wydajniejszymi źródłami światła. Ale niestety pomimo tego, co roku dochodzi do ogromnej ilości wypadków z udziałem pieszych lub rowerzystów. Do dużej części tych wypadków dochodzi po zmroku. Na terenie naszego kraju obowiązuje nakaz noszenia przez pieszych użytkowników drogi specjalnych odblasków, które znacząco poprawiają widoczność takiej osoby. Ale jak wiemy - nie każdy respektuje to zalecenie, bezpośrednio narażając siebie i kierowców na niebezpieczeństwo potrącenia.

    W przypadku, gdy prowadzimy pojazd po zmroku, w dodatku w niekorzystnych warunkach pogodowych, a nieszczęsny pieszy nie zadbał o swoje bezpieczeństwo nawet w minimalnym stopniu, ratunkiem dla kierowcy, oprócz doskonałych świateł może okazać się system Night Vision. System ten jest wyposażony w specjalną kamerę termowizyjną. Jak sama nazwa sugeruje, kamera wykrywa temperaturę obiektów, które znajdują się w jej zasięgu. Obiekty o wyższej temperaturze kontrastują z zimniejszym tłem, dzięki czemu możliwe jest ich wykrycie i za pomocą specjalnego oprogramowania zidentyfikowanie z czym mamy do czynienia. Oczywiście przede wszystkim chodzi o wyodrębnienie na przekazywanym kierowcy obrazie, postaci człowieka lub zwierzęcia, których temperatura jest wyższa od infrastruktury, wśród której się poruszają. System Night Vision posiada tą zaletę, że wykrywa postać człowieka lub zwierzęcia, jeszcze przed tym, zanim znajdzie się ona w zasięgu reflektorów, dając kierowcy czas na ewentualną reakcję.

    System Night Vision - czym jest i jak się go kalibruje
    Rys. 2 (obszar wyświetlania obrazu z kamery termowizyjnej w pojeździe AUDI.


    Tak samo jak kamera czołowa czy radar w znanych nam już dobrze systemach ADAS, również kamera termowizyjna do poprawnego działania wymaga odpowiedniej kalibracji w przypadku, gdy dojdzie do jej rozkalibrowania, np. na skutek stłuczki lub innych zdarzeń, w których doszło do zmiany pozycji czujnika termowizyjnego lub innej usterki elementów wchodzących w skład tego systemu.

    Po wykonanej zgodnie z technologią naprawie całego systemu, ostatnią czynnością, którą należy wykonać, jest kalibracja kamery termowizyjnej.

    Aby przeprowadzić taką kalibrację, niezbędne jest posiadanie odpowiednich narzędzi oraz oprogramowania. Na podstawie pojazdu AUDI A6 4K2 2018 roku. Poniżej przedstawiamy, jak wygląda taka procedura.

    W tym celu posłużymy się oprogramowaniem TEXA IDC5 CAR oraz interfejsem diagnostycznym TEXA Navigator Multihub. Dodatkowym przyrządem, którego musimy użyć w przypadku kalibracji pojazdu z grupy VGA jest TEXA NIGHT VISION VGA mocowany na prowadnicy zestawu RCCS3 BT (wykorzystywanego do kalibracji kamer i radarów, rys.3).

    System Night Vision - czym jest i jak się go kalibruje
    Rys. 3 TEXA RCCS3 BT, Night Vision, interfejs diagnostyczny TXT Multihub


    Gdy po naprawie wykonanej zgodnie z wytycznymi producenta, system pokładowy oraz błędy w sterowniku Night Vision wskazują na konieczność przeprowadzenia kalibracji, wykonujemy ją w dwóch kolejnych krokach:
    Krok 1. Odpowiednie wypozycjonowanie zestawu RCCS3 BT względem pojazdu oraz kamery termowizyjnej.
    Krok 2. Zainicjowanie procedury kalibracji za pomocą oprogramowania diagnostycznego (rys. 4).

    System Night Vision - czym jest i jak się go kalibruje
    Rys. 4 Zainicjowanie procedury kalibracji w oprogramowaniu IDC5 CAR (krok 2)


    Krok 1 jest bardzo ważnym etapem całego procesu, odpowiednie i precyzyjne ustawienie RCCS3 względem pojazdu ma decydujący wpływ na ostateczne powodzenie kalibracji. W oprogramowaniu IDC5 znajdziemy kartę techniczną omawiającą cały proces pozycjonowania. Dzięki wyposażeniu RCCS3 w dalmierze elektroniczne (komunikujące się z RCCS3 po Bluetooth) ustawienie przyrządu jest wyjątkowo proste. Jedyne, co należy zrobić, to wykonywać kolejne kroki instrukcji do osiągnięcia „zielonych” wskaźników na specjalnej wizualizacji przedstawionej w oprogramowaniu IDC5 (rys. 5).

    System Night Vision - czym jest i jak się go kalibruje
    Rys. 5 Screen z pozycjonowania zestawu RCCS3 – zielone oznaczenia kół oznaczają uzyskanie prawidłowej pozycji.


    Podczas pozycjonowania bardzo ważne jest postępowanie zgodnie z wyświetlanymi wytycznymi:
    • pojazd ustawiony na równym podłożu;
    • kierownica ustawiona w pozycji centralnej, a koła ustawione na wprost;
    • ustawienie zawieszenia w tryb Konfort/Normal (o ile pojazd jest wyposażony);
    • skontrolować ciśnienie w kołach – ewentualnie skorygować ciśnienie do wartości zadanej przez producenta;
    • bagażnik oraz przedział pasażerki musi być pusty (pojazd nieobciążony);
    • załączony hamulec postojowy;
    • brak osób w pojeździe;
    • pełny zbiornik paliwa;
    • nominalna ilość płynów eksploatacyjnych.

    Gdy RCCS3 jest już ustawiony zgodnie z instrukcją, możemy przystąpić do kroku drugiego.

    W tym kroku należy uzyskać odpowiednią wysokość urządzenia TEXA NIGHT VISION względem kamery termowizyjnej (rys. 6). W tym celu należy zmierzyć wysokość, na której zamontowana jest kamera i uzyskać taką samą wysokość urządzenia NV TEXA.

    System Night Vision - czym jest i jak się go kalibruje
    Rys. 6 Wytyczne co do wysokości ustawienia NIGHT VISION.


    Gdy wysokość zestawu została ustawiona, możemy włączyć urządzenie TEXA Night Vision. Urządzenie musi osiągnąć temperaturę roboczą 70 stopni C (rys. 7).

    System Night Vision - czym jest i jak się go kalibruje
    Rys. 7 Urządzenie TEXA Night Vision musi uzyskać odpowiednią temperaturę, by kalibracja przebiegła prawidłowo.


    Następnie, o ile pojazd umożliwia taką funkcję, należy aktywować kamerę noktowizyjną na zestawie wskaźników w pojeździe (gdy nie ma możliwości aktywacji kamery na zestawie wskaźników, należy wykonać procedurę kalibracji, która uwzględnia brak możliwości aktywacji kamery).

    System Night Vision - czym jest i jak się go kalibruje
    Rys. 8 Wyświetlany obraz kamery termowizyjnej z obszarami kalibracyjnymi.


    System Night Vision - czym jest i jak się go kalibruje
    Rys. 9 przykład poprawnego wyświetlenia urządzenia kalibracyjnego.


    Głównym założeniem jest zlokalizowanie linii błękitnej oraz niebieskiej w przybliżonym środku wyświetlanych zielonych ramek. Na rys. 9. przedstawiono prawidłowy obraz uzyskany po poprawnym zamontowaniu kamery termowizyjnej. W przypadku, gdy linie nie znajdą się w środku zielonej ramki, ustawienie kamery uznawane jest za nieprawidłowe (rys. 10).

    System Night Vision - czym jest i jak się go kalibruje
    Rys. 10 Przykład niepoprawnego wyświetlenia urządzenia kalibracyjnego.


    W przypadku, gdy wykryte zostanie błędne ustawienie kamery, do dyspozycji mam jedną śrubę regulacji, umożliwiającą regulację w poziomie. W przypadku, gdy odczytywana jest niepoprawna regulacja w pionie, należy sprawdzić poprawność mocowania kamery lub możliwe jest błędne mocowanie pasa przedniego.

    System Night Vision - czym jest i jak się go kalibruje
    Rys. 11 tabela w oprogramowaniu IDC5 wskazująca pochylenie kamery – po osiągnięcia poziomu poprzez regulację śruby regulacyjnej, procedura przechodzi dalej.


    Po wykonanej kalibracji wyświetlane są wyniki kalibracji:

    System Night Vision - czym jest i jak się go kalibruje
    Rys. 12 Tabela wyświetlona po wykonaniu kalibracji.


    Procedura kalibracji w przypadku, gdy odpowiednio wypozycjonowaliśmy zestaw RCCS3 BT oraz urządzenie TEXA Night Vision nie powinna przysporzyć nam problemu.

    Zachęcamy do zapoznania się z innymi możliwościami zestawu TEXA RCCS3 BT – takimi jak kalibracja kamer o radarów w systemach ADAS.

    Więcej informacji na stronie: https://www.texapoland.pl/produkty/adas/

    W razie jakichkolwiek pytań służymy pomocą na infolinii wsparcia technicznego TEXA Call Center – tel. 32 364 18 88.

    Dział Techniczny TEXA Poland

    [Artykuł sponsorowany]
  • Testo
  • #2
    KonradGatek
    Level 27  
    magic9 wrote:
    Jedyne, co należy zrobić, to wykonywać kolejne kroki instrukcji do osiągnięcia „zielonych” wskaźników na specjalnej wizualizacji

    Czyli w kilku słowach wyszkolony mechanik w profesjonalnym serwisie nie musi się znać, tylko musi być w stanie kliknąć start i ustawić ciepłe pudełko po butach z plusikiem. A skoro wiedza nie jest potrzebna, to i pensja nie musi być wysoka, bo nie ma za co płacić.
  • #3
    cefaloid
    Level 33  
    KonradGatek wrote:
    Czyli w kilku słowach wyszkolony mechanik w profesjonalnym serwisie nie musi się znać, tylko musi być w stanie kliknąć start i ustawić ciepłe pudełko po butach z plusikiem. A skoro wiedza nie jest potrzebna, to i pensja nie musi być wysoka, bo nie ma za co płacić.


    A na czym się tu znać? Przecież w wielkim skrócie nie jest to żadna 'kalibracja' tylko ustawienie kamery za pomocą śrubek by obraz nie był przesunięty - tak jak ustawia się reflektory. A że tej kamery mogą używać systemy jak asystent pasa ruchu czy asystent awaryjnego hamowania - to i ustawienie jej po jakimś 'gongu' jest raczej ważne. Kto by chciał dziwnych reakcji samochodu bo system uznał że zaraz wjedziesz np w słupek kilometrowy?

    A że urządzenie kosztuje ze 35tys zł to może 'nie ma za co płacić' ale pracownikowi... ale klientowi już zdecydowanie jest za co.

    Takie życie. Zapewne spora część tej ceny wynika z konieczności uzyskania stosownych certyfikatów i zgód.
  • #4
    KonradGatek
    Level 27  
    cefaloid wrote:
    Przecież w wielkim skrócie nie jest to żadna 'kalibracja' tylko ustawienie kamery za pomocą śrubek by obraz nie był przesunięty

    Ciiiiiiicho!
    cefaloid wrote:
    A że urządzenie kosztuje ze 35tys zł to może 'nie ma za co płacić' ale pracownikowi... ale klientowi już zdecydowanie jest za co.

    Ale za co płacić? Przecież takie urządzenie się nie zużywa. Prądu zużyje za 10gr. No może wyciera się klawisz na myszce, która kosztuje 10 zł. Podobnie jak wkrętak elektryczny, wkręci setki śrubek. A młotek wbije setki gwoździ.
    Tak mi mówił jeden z szanowanych biznesmenów, co ma dużą fYrmę.
  • Testo
  • #5
    eurotips
    Level 38  
    Taka kamera to zupełnie zbędny gadżet a przy tym jeszcze niebezpieczny. Daleko nie zajedziesz gapiąc się w ten monitorek zamiast bacznie obserwować drogę przed sobą. Do kalibracji radaru też potrzeba specjalistycznego sprzętu i kosztuje to majątek w ASO ale do radaru mam większe zaufanie. Kamera sprawdza się przy Lane assist, rozpoznawaniu znaków i ochronie pieszych, Front assist lepiej działa na radarze.
  • #6
    KonradGatek
    Level 27  
    eurotips wrote:
    Do kalibracji radaru też potrzeba specjalistycznego sprzętu i kosztuje to majątek w ASO

    Myślisz, że jest trudniejsze? Wystarczy klikać aby było zielone: Jedyne, co należy zrobić, to wykonywać kolejne kroki instrukcji do osiągnięcia „zielonych” wskaźników na specjalnej wizualizacji.
    Byle amerykaniec zrobi, tylko aby były ich literki. Za co tyle piniędzy chce na pensję?
    Większe zagrożenie jest:
    Samochód z nieprzytomnym kierowcą przejechał w niedzielę autostradą ponad 25 kilometrów, zanim policji udało się go zatrzymać - informuje belgijski dziennik „Het Nieuwsblad”. Samochód miał włączony tempomat i system korekty jazdy utrzymujący go na pasie ruchu.
    Więcej: https://wiadomosci.radiozet.pl/Swiat/Auto-prz...-kierowca.-Z-autostrady-pojazd-zdjela-policja
    Do tego radar, aktywne poszukiwanie stacji benzynowej... Kierowca milcząco potwierdził chęć zatankowania paliwa Premium extra plus.
  • #7
    cefaloid
    Level 33  
    KonradGatek wrote:

    Większe zagrożenie jest:
    Samochód z nieprzytomnym kierowcą przejechał w niedzielę autostradą ponad 25 kilometrów, zanim policji udało się go zatrzymać - informuje belgijski dziennik „Het Nieuwsblad”. Samochód miał włączony tempomat i system korekty jazdy utrzymujący go na pasie ruchu.
    Więcej: https://wiadomosci.radiozet.pl/Swiat/Auto-prz...-kierowca.-Z-autostrady-pojazd-zdjela-policja.


    Czemu zaraz zagrożenie? Pomyśl co by mogło być gdyby nie miał tych systemów a tylko np tempomat. Bum do rowu, bum w słup / drzewo, bum w inny samochód.
    Wybierz sobie opcję.
  • #8
    kubahpi
    Level 20  
    eurotips wrote:
    Taka kamera to zupełnie zbędny gadżet a przy tym jeszcze niebezpieczny.


    Najwyraźniej nigdy kolega nie jeździł samochodem z kamerą NightVision. Rozwiązanie to diametralnie poprawia bezpieczeństwo na drodze w nocy, szczególnie w skrajnie niesprzyjających warunkach.
  • #9
    Karaczan
    Level 41  
    eurotips wrote:
    Do kalibracji radaru też potrzeba specjalistycznego sprzętu i kosztuje to majątek w ASO


    Generalnie jest to zwykłe lustro z poziomnicami i zapadkami na kilka zakresów, do tego wskaźnik laserowy zaczepiany na felgę.
    Ale tak, kosztuje chore pieniądze. Niewspółmiernie duże w stosunku do myśli technicznej i samego wykonania ;)
  • #10
    eurotips
    Level 38  
    kubahpi wrote:
    Najwyraźniej nigdy kolega nie jeździł samochodem z kamerą NightVision

    Miałem okazję z tym jeździć a na co dzień mam ACC na radarze Boscha.
    Kamera odmawia pracy we mgle a radar wyłacza się w deszczu.
    Jedno i drugie jedno i wielkie g... z wielką kupę kasy.
    Dobre na pokaz ale wtedy jak tego na prawdę potrzebujesz to odmawia ci współpracy.
  • #11
    Jarosław Filipiuk
    Level 14  
    Dziwne, że policja musiała spowodować kontakt zderzakami.
    Tempomat powinien reagować po dystansie i zatrzymać się bezkolizyjnie.
    Mam asystenta pasa ruchu...dramat. Całe szczęście, że każdorazowo dwoma kliknięciami da się go wyłączyć.
    Mowa o prze...cudownej marce VW. VWieświagen Pastuch.
    Koledze system zaserwował ekstremalne doznania:) Autostarda, 200km/h, słońce świeci, droga równa...i ostre heblowanie. Kamera na pustej drodze zobaczyła przeszkodę. Taki mały błąd:)
    Autostrada w Niemczech, bo zaraz się zacznie...
  • #12
    eurotips
    Level 38  
    Jarosław Filipiuk wrote:
    Tempomat powinien reagować po dystansie i zatrzymać się bezkolizyjnie.

    Tak właśnie działa ACC na radarze , nazywany tempomatem aktywnym. Kosztuje słono i mało kto taki ma.
    Reszta to zabawki z końca ubiegłego wieku razem z grzanymi fotelami podnoszące walory SUVa. Tak tak, takie wyposażenie mają "wypasione" SUVy w polskich salonach. Golizna że dramat. Taki pasywny tempomat utrzymuje jedynie stałą prędkość i to przeważnie tylko w określonym przedziale prędkości i obrotów silnika. Dlatego potzebny był zderzak radiowozu do wyhamowania tego full wypasu z pasywnym tempomatem .
  • #14
    Jarosław Filipiuk
    Level 14  
    eurotips wrote:
    Jarosław Filipiuk wrote:
    Tempomat powinien reagować po dystansie i zatrzymać się bezkolizyjnie.

    Tak właśnie działa ACC na radarze , nazywany tempomatem aktywnym. Kosztuje słono i mało kto taki ma.
    Reszta to zabawki z końca ubiegłego wieku razem z grzanymi fotelami podnoszące walory SUVa. Tak tak, takie wyposażenie mają "wypasione" SUVy w polskich salonach. Golizna że dramat. Taki pasywny tempomat utrzymuje jedynie stałą prędkość i to przeważnie tylko w określonym przedziale prędkości i obrotów silnika. Dlatego potrzebny był zderzak radiowozu do wyhamowania tego full wypasu z pasywnym tempomatem .


    Oj, to teraz podniosłeś walory mojego pastucha, właśnie tak mam.
    Chyba go w nagrodę umyję:)
    Tempomat śledził dystans i poprawnie wyhamował do zera. Uczucie baaaardzo korczące, żeby dotknąć hamulca.
    Kiedy poprzedzające auto rusza, to i moje za nim podąża. Dobre w korkach.
    Zgadza się, jest to ACC. Niestety system się dezaktywuje łącznie z asystentem pasa ruchu, a tego nienawidzę!
    Wyrywanie z łap kiery jest idiotyczne i bardzo źle się wtedy prowadzi. Nie da się zrobić manewru wychylenia bez kierunku.
    System interpretuje to jak bezwolne opuszczanie jezdni.

    Są też podgrzewane fotele, ale z wróbla orła nie zrobisz:) To tylko VW.
  • #15
    eurotips
    Level 38  
    Jarosław Filipiuk wrote:
    Kiedy poprzedzające auto rusza, to i moje za nim podąża. Dobre w korkach.

    To nie ACC, to Asystent jazdy w korkach TJA (Traffic Jam Assist)
    Niestety ACC nie działa od zera, trzeba rozpędzić do 30km/h
    Lane Assist działa dopiero od 70km/h więc trochę oszukujesz nas kłamczuszku.
  • #16
    Jarosław Filipiuk
    Level 14  
    uuuuu, to chyba będzie trzeba załączyć film z tego faktu.
    Mogę to zrobić dopiero po powrocie z delegacji za 2 tygodnie.

    Jeszcze prościej, przecież nie posiadam jakiegoś cudownego auta...może ktoś potwierdzi, że jednak jest tak jak mówię.
    Dwuletni pastuch 1,5B, żadne premium itp.

    Coś Kolega, bez obrazy ale...bredzi.
    Wygląda to tak...jedziesz, załaczasz ACC i zadajesz tempomatowi prędkość, moze i min. 30km/h. Ciągniesz za autem, które Ciebie poprzedza.
    Przodownik zwalnia i zatrzymuje się, system utrzymując dystans robi to samo. Przodownik rusza...i kurde! Rusza pastuch!
    Tyle w temacie.
    Na bank nie posiadam TJA.
  • #17
    eurotips
    Level 38  
    Jarosław Filipiuk wrote:
    Wygląda to tak...jedziesz, załaczasz ACC i zadajesz tempomatowi prędkość, moze i min. 30km/h. Ciągniesz za autem, które Ciebie poprzedza.
    Przodownik zwalnia i zatrzymuje się, system utrzymując dystans robi to samo. Przodownik rusza...i kurde! Rusza pastuch!
    Tyle w temacie.

    Kolega nie wspomniał że to dwuletni pastuch, bo ja mam 4-letniego Comfortline i mam jak napisałem.
    I jeszcze na jeden szczegół należy zwrócić uwagę, nie wspominasz o tym, ta prędkość ustawiona na ACC to jest prędkość maksymalna z jaką może poruszać się zarówno twoje auto jak i auto poprzedzające. Jeśli ktoś przed tobą da w rurę i przekroczy tą prędkość to twój ACC odpuści sobie.
    W tym roczniku masz również Front Assist ale on jest na kamerze modułu A5 i on też sam hamuje jak wykryje potencjalną kolizję. Widzę to często w przypadku jak pieszy wtryni mi się pod auto, wtedy brzęczyk, czerwony ekran i po heblach. I trzeba mieć farta że nikt za tobą nie jedzie bo jak to wyłączysz to wywala na ekranie wielki wykrzyknik.

    Więc już chyba wiemy dlaczego auta takie same a zachowania różne: bo różne daty produkcji. Widać że ciągle to modyfikują bo ludzie są tym zainteresowani, to pożyteczny dodatek, nie to co ten Night Vision, jakiś wynalazek gdzie sam producent nie wie jak to właściwie ma działać na drodze, więc wciska magiczną "kalibrację" żeby upewnić frajera że to bardzo pomocny gadżet i w każdych warunkach zadziała uruchamiając.... brzęczyk hahaha
  • #18
    Jarosław Filipiuk
    Level 14  
    Cześć,
    teraz zgadzam się w 100%. Dokładnie jest tak jak piszesz.
    Sygnały otoczenia brane są z kamery, np. rozpoznawanie znaków. Dokładnie tak...czerwone aletry, heble, rwanie kiery z łap.
    Jedyny dobry sposób to guzik w lewej manetce i ok na kierownicy. Dezaktywowano.
    A i jeszcze start/stop na tunelu. Ogromnie wkurza czkawka kiedy auto nie zdąży odpalić jak wszyscy ruszają.
    To taka procedura startu, obowiązkowe trzy kliknięcia i jest w miarę poprawnie.