Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Astra H 2008 r 1,7 CDTI 100 KM - słabe ładowanie akumulatora, alternator, regulator ładowania

stalin2 17 Nov 2022 19:32 1197 14
  • #1
    stalin2
    Level 16  
    Witam.
    Astra H z 2008r, 1,7 CDTI, 100 KM.
    Słabe ładowanie akumulatora, ok. 13,5 V, mierzone na alternatorze, na akumulatorze ok 13,35 V.

    Alternator wygląda w środku jakby był po regeneracji, szczotki jak nowe, diody sprawdziłem, czysty w środku.

    Jak sprawdzałem alternator na stole, to ładuje i osiąga 14,5 V, a po zamontowaniu do samochodu zaledwie 13,5 V i po kilku dniach akumulator do ładowania prostownikiem.
    Akumulator zamontowałem nowy.

    Podejrzewam, że w samochodzie jest zamontowany niewłaściwy alternator, albo regulator ładowania.

    Na jednym z 2 cienkich przewodów idących do alternatora na wyłączonym silniku i włączonym zapłonie jest sygnał o częstotliwości ok. 500 Hz, a po uruchomieniu silnika i pracy na wolnych obrotach sygnał ten się zmienia na 25 Hz i częstotliwość ta rośnie wraz ze wzrostem obrotów.


    Proszę o informacje jaki tam ma być zamontowany regulator ładowania, ten co tam jest wygląda jak na zdjęciu.

    Astra H 2008 r 1,7 CDTI 100 KM - słabe ładowanie akumulatora, alternator, regulator ładowania
  • #3
    stalin2
    Level 16  
    Klemy sprawne, zimne, czyste, masa dobra, oszlifowana.

    Napięcie mierzyłem na alternatorze.
  • #4
    gimak
    Level 40  
    Ja w tej sytuacji sprawdziłbym połączenia masowe: alternator-silnik, silnik-karoseria, karoseria-akumulator (-) oraz alternator(+)-akumulator(+). Podejrzewam, że nie będzie większych zastrzeżeń odnośnie ich oporności.
    Nie wiem jak to wygląda w tej Astrze. W kilku współczesnych samochodach, w których to z ciekawości sprawdzałem mając podobny problem, napięcie jakie dawał zimny alternator, zaraz po uruchomieniu silnika, wynosiło 14,4 V, ale po kilkunastu minutach napięcie to zaczynało stopniowo spadać i stabilizowało się na poziomie 13,8-13,9 V. Wg mnie ten spadek napięcia, to efekt nagrzewania się regulatora napięcia (przejmuje ciepło od alternatora).
    Przypuszczam, że alternator na stole sprawdzany był na biegu luzem (bez obciążenia) i stąd ten wynik 14,5 V.
    Podłączony do instalacji w samochodzie, po uruchomieniu silnika, ładuje akumulator i jego temperatura i regulatora rośnie (może nadmiernie), czego efektem jest niższe napięcie.
    Inna sprawa, że w tym przypadku spada trochę za nisko.
  • #5
    stalin2
    Level 16  
    Okazuje się, że grzeją świece żarowe podczas pracy silnika do osiągnięcia ok. 40 st. C.
    Grzeją impulsowo, jak podłączę żarówkę zamiast świecy żarowej to mruga na pracującym zimnym silniku.

    Po rozgrzaniu silnika napięcie na akumulatorze osiągało 14,3 V na włączonych światłach mijania.

    Wygląda, że jest w normie.
  • Helpful post
    #6
    andrzej20001
    Level 43  
    Powinien być regulator FL, a wsadzili WL. Wygląda tak samo, ale nie są zamienne w stronę nowszych modeli.
    Wsadź ARE 2032.
  • #7
    lukasz12345678910
    Level 30  
    Andrzeju, co to znaczy FL i WL? Pytam z ciekawości, bo te alternatory często robię, głównie spalony mostek prostowniczy.
  • #8
    stalin2
    Level 16  
    Skoro mam 14,3 V to ma sens wymieniać regulator?

    Mam wrażenie, że alternator niema pełnej mocy.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Piny w złączu są oznaczone FL lub WL.

    Dodano po 17 [minuty]:

    Zmontuje FL ARE2032, on powinien ładować nawet na zimnym silniku.
  • #10
    stalin2
    Level 16  
    Zamontowałem regulator typu ARE2032.

    Jest znacznie lepiej, na zimnym na wolnych obrotach ma 13,85 V, może być błąd pomiarowy miernika +- 0,1 V, bo dogrzewają świece żarowe do czasu rozgrzania silnika takimi impulsami, jak podłączę żarówkę zamiast świecy żarowej to mruga.

    Pomiar przy włączonych światłach mijania.
  • #11
    gimak
    Level 40  
    Nie wiem jak długa jest ta przerwa między tymi impulsami, ale wydaje mi się, że w momentach gdy tego impulsu nie ma, to napięcie powinno minimalnie się podnosić.
  • #12
    andrzej20001
    Level 43  
    Zobacz czy któraś klema nie robi się gorąca.
  • #13
    stalin2
    Level 16  
    gimak wrote:
    Nie wiem jak długa jest ta przerwa między tymi impulsami, ale wydaje mi się, że w momentach gdy tego impulsu nie ma, to napięcie powinno minimalnie się podnosić.


    podczas pracy zimnego silnika świece grzeją z częstotliwością zbliżoną do mrugania kierunkowskazu
    - badałem żarówką zasilanie 1 świecy , może sterownik świec zasilanie włącza impulsowo na każdą świece zgodnie z kolejnością spalania .
    - Świeca żarowa w tym silniku pobiera ok 15A
    4 świece to mamy 60A - w impulsach , do tego jeszcze elektryczne wspomaganie kierownicy
    to alternator ma co robić

    Dodano po 1 [minuty]:

    andrzej20001 wrote:
    Zobacz czy któraś klema nie robi się gorąca.


    - Sprawdzane na początku klemy zimne , czyste ,nowy akumulator

    Dodano po 1 [minuty]:

    na razie auto jeździ , zobaczę za tydzień lub 2 czy będzie trzeba prostownikiem ładować akumulator , jeśli będzie ok to problem rozwiązany
  • #14
    stalin2
    Level 16  
    jak na razie auto działa prawidłowo ,, prądu nie brakuje
  • #15
    stalin2
    Level 16  
    po zamontowaniu właściwego regulatora FL problem ustąpił