Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Volvo S60 2003 2.4D - Odbija manetkę długich świateł

fireskiller34 02 Dec 2022 17:55 789 15
  • #1
    fireskiller34
    Level 3  
    Witam, posiadam Volvo s60 2.4D 2003r. problem polega na tym, że przy próbie zapalenia świateł drogowych nie zaskakują, tzn. jak nacisnę manetkę żeby załączyć to się zapalą i jak puszczę to od razu odbija i gasną... Dodam że próbowałem w każdy możliwy sposób bawić się z pokrętłem od świateł w kabinie ale to na nic.
    Niżej dołączam filmik z próby włączenia świateł drogowych, jak widać manetka odskakuje cały czas


  • #2
    janek_wro
    Level 29  
    fireskiller34 wrote:
    problem polega na tym, że przy próbie zapalenia świateł drogowych nie zaskakują, tzn. jak nacisnę manetkę żeby załączyć to się zapalą i jak puszczę to od razu odbija i gasną

    Manetka ma mechanicznie wracać od razu. Jednak sprawdź czy manetka długich nie ma "drugiego poziomu" na przyciągnięciu do siebie. Płytsze jest monostabilne, głębsze pozostawia zapalone światła długie.
    Pokrętło z boku jest tylko od pozycyjnych i mijania. Oczywiście masz być na mijania wtedy, żeby zapalić długie.
  • #3
    fireskiller34
    Level 3  
    Quote:
    Manetka ma mechanicznie wracać od razu. Jednak sprawdź czy manetka długich nie ma "drugiego poziomu" na przyciągnięciu do siebie. Płytsze jest monostabilne, głębsze pozostawia zapalone światła długie.
    Pokrętło z boku jest tylko od pozycyjnych i mijania. Oczywiście masz być na mijania wtedy, żeby zapalić długie.

    Tak, ma "drugi poziom" aż tak źle ze mną jeszcze nie jest... Problem w tym że nie zaskakuje w ŻADNYM trybie/"poziomie"
  • #4
    janek_wro
    Level 29  
    fireskiller34 wrote:
    Problem w tym że nie zaskakuje w ŻADNYM trybie/"poziomie"
    No to masz do sprawdzenia dwie rzeczy:
    - czy "drugi poziom" manetki przekazuje odpowiednio sygnał do CEM
    - i czy sam CEM właściwie to interpretuje.

    Nie pamietam dokładnie czy tam za bistabilność odpowiada logika w CEM, czy mechanika w stykach manetki. Sprawdzisz to chociażby po ilości kabli (ze schematu) które idą z manetki od wyłącznika długich.
    Ściągnij sobie schemat elektryczny do swojego rocznika, da się znaleźć w PDFach. Będziesz miał info na którym pinie złącza CEM mierzyć, jaki kolor kabla, itd.
  • #5
    eurotips
    Level 39  
    fireskiller34 wrote:
    Problem w tym że nie zaskakuje w ŻADNYM trybie/"poziomie"

    Tu mamy do czynienia z usterką czy z nowym szczęśliwym posiadaczem samochodu marki Volvo ?
    Jak zachowuje się niebieska kontrolka na desce ?

    fireskiller34 wrote:
    Tak, ma "drugi poziom" aż tak źle ze mną jeszcze nie jest...

    No nie wiem...
    Popchnięcie załącza mrugnięcie długimi, przyciągnięcie na przemian włączenie/wyłączenie długich. Nie ma tam żadnego drugiego poziomu.
  • #6
    janek_wro
    Level 29  
    eurotips wrote:
    No nie wiem...
    Popchnięcie załącza mrugnięcie długimi, przyciągnięcie na przemian włączenie/wyłączenie długich. Nie ma tam żadnego drugiego poziomu.
    No nie wiem, bujasz chyba? Nie mieszaj chłopu w głowie.
    Fragment z owners manuala S60 z tamtych lat:
    Volvo S60 2003 2.4D - Odbija manetkę długich świateł
    Kluczowe 'pull towards you past the flash position'.
    Są dwa poziomy przyciągniecia manetki do siebie.
  • #7
    eurotips
    Level 39  
    Możliwe że nie mam racji bo już sprzedałem swoje Volvo i nie mogę sprawdzić zresztą było młodsze.
    W zależności od rocznika mogą tu być przyciski wyłącznie monostabilne a podtrzymanie realizuje CEM, Po zgaszeniu auta wszystko się kasuje i trzeba wszystko włączyć ponownie -jeśli w tym aucie już to jest to w manetce też nie ma żadnego mechanicznego zatrzasku. Włączenie świateł za każdym razem właczy mijania niezależnie na jakich wyłączysz zapłon.
  • #8
    fireskiller34
    Level 3  
    Quote:
    Jak zachowuje się niebieska kontrolka na desce ?

    Kontrolka się zapala ale jak puszczę to nie zostaje
    Quote:

    No nie wiem...
    Popchnięcie załącza mrugnięcie długimi, przyciągnięcie na przemian włączenie/wyłączenie długich. Nie ma tam żadnego drugiego poziomu.

    Nie chodzi mi o mruganie bo mrugać, mruga tylko o normalne załączenie długich świateł to podczas tego nie zostają
  • #9
    eurotips
    Level 39  
    Ja ci zadałem fundamentalne pytanie:
    eurotips wrote:
    Tu mamy do czynienia z usterką czy z nowym szczęśliwym posiadaczem samochodu marki Volvo ?

    Czy w ogóle kiedyś na tym przełączniku to działało dobrze ? może on jest za nowy, już bistabilny a w twoim roczniku może szły jeszcze z przełącznikami mechanicznymi ? A może to auto zostało sprowadzone z USA? tu każdy szczegół może mieć znaczenie w takiej sytuacji.
  • #10
    fireskiller34
    Level 3  
    No więc tak:
    Samochód kupiłem niedawno, więc można mnie nazwać "nowym szczęśliwym posiadaczem Volvo"
    Samochód został sprowadzony z Niemiec.
    W podręczniku dla właścicieli napisane jest, że długie światła włącza się po ustawieniu świateł mijania oraz pociągnięciu dźwigni kierunkowskazów do siebie do pierwszej pozycji żeby "mrugnąć" i do drugiej pozycji żeby zostały, czyli standardowo tak jak w prawie wszystkich samochodach.

    Volvo S60 2003 2.4D - Odbija manetkę długich świateł
  • #11
    janek_wro
    Level 29  
    Poszukaj sobie schematów z volvo EWD (electric wiring diagrams), do Twojego modelu i rocznika. Zobacz jak jest podłączona manetka.
    [hipoteza]
    Obstawiam dwa przewody idące do CEM, w manetce dwa styki mechanicznie monostabilne, każdy podaje tylko krótki impuls do CEM, a przekaźnik długich podtrzymywany jest logiką z CEMa
    [/hipoteza]
  • #12
    eurotips
    Level 39  
    Tam są ksenony czy halogeny w światłach mijania? jak zapalaj się długie to mijania gasną ?
    Wiązki reflektorów mają jakieś przejściówki? tu wszystko jest ważne a autor skąpi informacji. Co za błąd zapalił ten wykrzyknik na desce, wyświetla jakieś inne błędy na komputerze ?
    Jeśli wina przekaźnika to Vida to wyłapie.
  • #13
    fireskiller34
    Level 3  
    Spróbuję założyć przekaźnik na długie może to pomoże na tyle żeby można było w miarę normalnie z nich korzystać
  • #14
    janek_wro
    Level 29  
    Co rozumiesz przez 'założyć przekaźnik'? Bo nie zabrzmiało to jak wymienić w CEM. Chyba nie zamierzasz rzeźbić jakiejś protezy?
    Zamiast zdiagnozować problem, zamierzasz pokonać go trytytką i druciarstwem?
    Wyśłałem Ci pare dni wstecz na PW przykładowy schemat, i opis diagnozowania. Poczytałeś chociaż?
    Tyle co mogę pomóc.
  • #15
    eurotips
    Level 39  
    Volvo to nie Golf że wstawisz jakiś magiczny przekaźnik i pojedziesz.
    CEM szybko wykryje obejście sterownika i wyłaczy cały reflektor.
    Volvo to nie jest auto dla majsterkowicza! nie zdziwiłbym się jakby same żarówki do długich były winne, CEM wykrywa nieodpowiedni pobór prądu i wyłączy, w oryginale siedzą dość drogie HB3 55W więc nie zdziwi jak ktoś wsadził tam H7 albo jakieś OffRoad 100W.
  • #16
    fireskiller34
    Level 3  
    Samochód koniec końców poszedł do elektryka, nie kombinowałem jednak z przekaźnikami, gdyż stwierdziłem że fachowiec lepiej się tym zajmie.