Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Fuzja danych jest kluczem do autonomicznych pojazdów

ghost666 07 Dec 2022 16:31 360 0
Texa Poland
  • Fuzja danych jest kluczem do autonomicznych pojazdów
    Rys.1. Podejście Ambarelli:
    „najpierw algorytm”.
    Plany działania w zakresie rozwoju autonomicznych pojazdów zostały właśnie nakreślone, przy czym coraz ważniejsze i innowacyjne wyniki osiągają producenci samochodów, start-upy i badacze. Jazda autonomiczna jest jednym z najbardziej wymagających wyzwań, z jakimi kiedykolwiek zmierzył się cały sektor motoryzacyjny i jako takie wymaga najnowocześniejszych rozwiązań sprzętowych i programowych. W poniższym artykule przyjrzymy się firmie Ambarella, która dzięki ukierunkowanym przejęciom innowacyjnych przedsiębiorstw oraz rozwojowi awangardowych narzędzi wnosi znaczący wkład we wdrażane systemy do autonomicznej jazdy pojazdów.

    Historia Ambarelli

    Założona w 2004 roku z siedzibą w Santa Clara w Kalifornii firma Ambarella weszła na giełdę w 2012 roku. Zatrudnia dziś prawie 1000 osób. Marka koncentruje się na krawędziowych systemach AI realizowanych na lokalnych SoC, które służą do przetwarzania danych wizyjnych, z radaru i innych sensorów, a także fuzji czujników i podejmowania decyzji. Jeśli chodzi o produkty, Ambarella zaczęła od układu do kodowania/dekodowania transmisji, a następnie przeniosła się do SoC dla kamer itp. Wszystkie te urządzenia były kompaktowe, wydajne i zasilane bateryjnie.

    „Stworzyliśmy technologię przetwarzania obrazu, aby obsłużyć potok z kamery, zapewniając najwyższą efektywność przy najniższej mocy. System ten pozostaje wyjątkowy i wyprzedza konkurencję” — mówi Lazaar Louis, dyrektor ds. marketingu motoryzacyjnego w firmie Ambarella. „To, co zrobiliśmy od tego czasu, to rozszerzenie tej technologii z obszarów tradycyjnej wizji komputerowej na obliczenia sztucznej inteligencji, przy jednoczesnym dodaniu nowych innowacji, aby zaoferować znaczące korzyści w zakresie wydajności i energooszczędności dla zaawansowanych produktów AI” — dodaje. Dziś firma koncentruje się na obszarach bezpieczeństwa korporacyjnego i konsumenckiego, na które przypada około 70% przychodów spółki, oraz na rynku motoryzacyjnym. Ten generuje 25% zysków marki.

    Oferta produktów

    Asortyment Ambarelli dzieli się na trzy grupy:

    * Produkty do przeglądania i nagrywania. Skupiają się na rynku rejestratorów jazdy i lusterek elektronicznych, a głównym odbiorcą tych pierwszych jest Azja (gdzie każdy samochód jest w takowe wyposażony);
    * Produkty, które dodają funkcje widzenia maszynowego i AI. Te chipy są używane w przednim ADAS, w kamerach pojedynczych lub stereo, celem monitorowania kabiny i do dźwięku przestrzennego;
    * Rodzina centralnych kontrolerów domeny dla zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) i autonomicznej jazdy (AD) do wykonywania percepcji wieloczujnikowej, fuzji i planowania trasy.

    „Firmy takie jak Rivian, Motional i Arrival używają naszych układów SoC do łączenia wielu sensorów i obliczania 360-stopniowego obrazu wokół samochodu. W niektórych przypadkach wspomagają również kierowcę za pomocą naszych SoC” — informuje Louis.

    Produkty radarowe

    Według Ambarelli radar i wizja komputerowa są bardzo naturalnymi dopełnieniami. Jako że w obszarach, w których kamera jest słaba, radar jest silny, a tam, gdzie ten ostatni jest mniej sprawczy, to pierwsze działa lepiej. „Łącząc te dwa sensory jako natywne surowe dane wejściowe, które AI może przetwarzać jednocześnie, zapewniamy firmom wyjątkową przewagę w zakresie tworzenia bezpieczniejszych i bardziej wydajnych algorytmów percepcji” — powiedział Steven Hong, wiceprezes i dyrektor generalny ds. technologii radarowych w firmie Ambarella.

    Tu właśnie pojawia się CV3. Jest to centralny kontroler domeny zaprojektowany ze wszystkimi wymaganymi możliwościami do przetwarzania czujników, łączenia ich i planowania ścieżek. „Dzisiaj nie ma firmy, która byłaby w stanie dostarczać informacje radarowe o wysokiej rozdzielczości w cenach umożliwiających ich wdrożenie w tradycyjnych systemach w komercyjnych pojazdach pasażerskich” — dodaje Hong. Według niego dzieje się tak dlatego, że standardowe radary to kompromis między kosztem, poborem mocy i rozmiarem. Aby osiągnąć wyższą rozdzielczość, potrzebnych jest więcej anten. Ponieważ ich liczba jest limitowana ze względu na koszty, radar zazwyczaj ma słabą rozdzielczość i ograniczone pole widzenia. „Nasza technologia radarowa Oculii jest inna, ponieważ używamy dynamicznego, adaptacyjnego kształtu fali, który uczy się od otoczenia. Ta nauka pozwala nam wykorzystać koncepcję, zmniejszając liczbę fizycznych anten wymaganych do uzyskania wysokiej rozdzielczości” — objaśnia Hong.

    Oprogramowanie służy do skutecznego uzupełniania brakujących informacji, które nie są fizycznie zbierane. Dane te są wypełniane w adaptacyjnym procesie, w którym system uczy się od otoczenia i rozwija niekompletne zasoby, skutecznie zwiększając rozdzielczość. Jak widać na rysunku 2, rozdzielczość przestrzenna (czerwona linia) jest bardzo płaska. Nawet dodając do systemu więcej anten nie poprawia się tak bardzo. Niebieska linia jest tym, co technologia Ambarella mogła osiągnąć przed przejęciem Oculii. Wreszcie zielona pokazuje, jak można zwiększyć wydajność, łącząc algorytmy Oculii z chipami Ambarella.

    Fuzja danych jest kluczem do autonomicznych pojazdów
    Rys.2. Rozdzielczość kątowa w funkcji liczby anten.


    „Zapewniamy przetwarzanie surowych danych w celu fuzji czujników, zarówno z radaru, jak i kamery na jednym centralnym chipie wewnątrz pojazdów i robotów. Wierzymy, że to będzie przyszłość radarów” — podsumowuje Hong. „Dzisiaj nie ma innej firmy na świecie, która miałaby doświadczenie w zakresie radarów, kamer i sprzętu w jednym rozwiązaniu”.

    Źródło: https://www.eeweb.com/data-fusion-is-the-key-to-autonomous-vehicles/

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    ghost666
    Translator, editor
    Offline 
    Fizyk z wykształcenia. Po zrobieniu doktoratu i dwóch latach pracy na uczelni, przeszedł do sektora prywatnego, gdzie zajmuje się projektowaniem urządzeń elektronicznych i programowaniem. Od 2003 roku na forum Elektroda.pl, od 2008 roku członek zespołu redakcyjnego.
    ghost666 wrote 11500 posts with rating 9721, helped 157 times. Live in city Warszawa. Been with us since 2003 year.
  • Texa Poland