Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
SterControl
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik DC Siemens 1HC2061-Z

noiro 17 Lis 2005 12:10 2030 4
  • #1 17 Lis 2005 12:10
    noiro
    Poziom 12  

    Mam silnik DC Siemens 1HC2061-Z 1,4kw

    Zrobilem do niego sterownik na:
    1. U2008 + triak BTA41600 (40A) + mostek regulacja 0-230V do sterowania na wirniku

    2. U2008 + triak BTA12-800 (12A) + mostek regulacja 150-200V do sterowania na wzbudzeniu

    Dane z tabliczki znamionowej:

    I 4,2-4,4A
    U 22-380V
    P 0,009-1,4kW
    Obr. 0-3000 1/min

    Err./Excit Fremd ?
    I 0,25A
    U 190V

    Zaciski HA:HB (4,3 om) wirnik
    E:F (5,2 om) uzwojenie szeregowe ?
    I:K (590 om) uzwojenie obcowzbudne ?

    Podlaczalem go jako silnik szeregowy -HA:HB-E:F- tylko do ukladu 1. zakreci ale zaraz padal triak i wywalala bezpieczniki

    Teraz podlaczam go jako obcowzbudny
    uklad 1. na wirnik HA:HB
    uklad 2. na wzbudzenie I:K
    Uklad 1. skrecony na minimum. Uklad 2. 180V
    Kręci mizernie prąd w obwodzie wzbudzenia 0.9A, a powinno byc chyba 0,25 A, buczy jak przeciazony trasformator boje sie rozkrecic obroty bo prad w wzbudzeniu zaczyna wtedy rosnac.

    Cos robie nie tak moze trzeba podlaczy tez E i F ?

    -1 4
  • SterControl
  • Pomocny post
    #2 17 Lis 2005 14:30
    secure
    Poziom 12  

    Witam
    Wygląda to na silnik szeregowo-bocznikowy.
    W takim silniku ważne są połączenia kierunków uzwojeń, uzwojenia komutacyjnego G-H, i szeregowego E-F . Próbuj zamienić końce tych cewek (E-F). Próbuj podłączyć celem sprawdzenia z jednego zasilacza ten silnik jako szeregowo bocznikowy. Jednocześnie ważne jest aby szczotki wirnika były ustawione w "strefie" czyli beziskrowo.( upraszczając szczotki muszą byc jakby poza polem mag.działania cewek stojana, czyli szczotki między cewkami) Możesz także sprawdzić czy nie ma zwarć na uzwojeniu wirnika, na komutatorze. ( rezystancja cewek mierzona po przeciwległych stronach komutatora =podobna , mierzysz po kolei wszystkie cewki .
    Uzwojenie bocznikowe (590om -exciting ) -wzbudzenie, także podłącz Generalnie: zaciski wirnika są wyprowadzone z uzwojeniami komutacyjnymi AH- BH Uzwojenie szeregowe E-F osobno, oraz uzwojenie bocznikowe J-K

    Podłączenie szeregowo bocznikowe:
    Podłącz bez napięcia !

    Zasilanie (+) do AH teraz mostek BH i E.. koncówkę F podłącz do (-)
    drugi koniec zasilacza. To jest teraz silnik szeregowy. Gdybyś miał zasilacz dużej mocy to taki silnik by "poszedł przy b.duzym prądzie rozruchu z obrotami w nieskończoność.
    Dalej - możesz podłączyć uzwojenie wzbudzenia(J-K) do tego samego zasilacza , ale może być b.duży prąd rozruchu, więc..
    Podłącz uzwojenie wzbudzenia (J-K) do drugiego zasilacza (=) na "J " oraz (-) na "K" Następnie podaj napięcie tylko na uzwojenie wzbudzenia (J-K) około 180VDC, nic się nie będzie działo.
    dalej..
    Podaj napięcie jak najniższe do zacisku AH(+) oraz zacisk F (-) . Pamiętaj aby na uzwojeniu (J-K) było zawsze napięcie zasilania ,przed podaniem napięcia na zaciski AH .. F.

    Silnik powinien się już pomału kręcić, zwiększając napięcie na zaciskach
    ( AH .. F ) obroty powinny wzrastać.
    Uwaga przy niskim napięciu wzbudzenia silnik może się rozbiegać !
    Wyłączając... najpierw wyłącz napiecie z zacisków (AH.. F) ... Zachowaj ostrożność i powodzenia !

    0
  • SterControl
  • #3 17 Lis 2005 22:43
    noiro
    Poziom 12  

    Wstawiłem triak 50A i co dziwo silnik ruszył; triak wytrzymał; połaczenie jako silnik szeregowy + HA-HB mostek E-F -. Mocy na wale prawie żadnej miekki jak cholercia na wolnych obrotach ręką zatrzymam widać i słychać tendencje do rozbiegania.
    Na dzisiaj jestem zadowolony z tego że coś zaczeło działać- trzeba troche odpocząć :).

    Mam pytanko co się stanie jak podlącze 190VDC na zaciski J-K i zostawie silnik bez napięcia na wirniku.
    Tylko będzie się niepotrzebnie grzać i pobierać prąd czy grozi to uszkodzeniem uzwojenia (silnika)?

    0
  • #4 18 Lis 2005 11:15
    secure
    Poziom 12  

    Witam
    Czasami uzwojenie bocznikowe jest podłączane na stałe pod napięcie- tak się robi aby uniknąć uszkodzenia izolacji międzyzwojowej cewek gdy narażone są na wilgoć :(outdoor). Lub wstawia się wewnątrz grzejnik elektryczny Możesz zostawić (J-K) pod napięciem gdy silnik ma w/w warunki pracy. W innym przypadku podłączone napięcie na(J-K) zabezpieczy przed startem jako silnik szeregowy (gdyby na (J-K) nie było napięcia)
    Oczywiście podłączone uzwojenie (J-K) na stałe pod napięcie skraca jego żywotność, można np: ustawić wysokość U aby płynął mały prąd. W ten sposób można ustawić temperature np: 40 st.C.
    Pozdrowienia

    0
  • #5 18 Lis 2005 17:02
    noiro
    Poziom 12  

    Dzięki za odpowiedzi bardzo pomogło.

    Wieczorem oczywiście podczas rozruchu załatwiłem triak i mostek silnik podłączony jako szeregowy (zostawiłem potencjometr gdzieś na połowie wyłączyłem a później włączyłem nie skęcając potencjometru na minimum).

    Dzisiaj do autotransformatora podłączyłem mostek na uzwojenie bocznikowe 170V (tylko tyle daje trafo) prąd przepisowy 0.25A reszta jak wczoraj z regulatora na wirnik + szeregowo uzwojenie szeregowe. Moment na wale jest pod obciążeniem nie siada jeszcze tylko nie moge uzyskac 3000 1/min,ale chyba to wina tego że nie moge podać 390VDC tylko 230VDC, no i buczy ten silnik jak go rozpędzam nawet bez obciąźenia jak trafo przeciążone.

    Styczniki i wyłączniki zamówiłem będą prawe lewe obroty z hamowaniem elektrycznym. Sądze że za tydzień lub dwa powinno chodzić na tip-top.

    Jeszcze raz wielkie dzięki, a teraz ide czytać jeszcze o maszynach elektrycznych.

    0
  Szukaj w 5mln produktów