Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik DC Siemens 1HC2061-Z

noiro 17 Nov 2005 12:10 2231 4
SterControl
  • #1
    noiro
    Level 12  
    Mam silnik DC Siemens 1HC2061-Z 1,4kw

    Zrobilem do niego sterownik na:
    1. U2008 + triak BTA41600 (40A) + mostek regulacja 0-230V do sterowania na wirniku

    2. U2008 + triak BTA12-800 (12A) + mostek regulacja 150-200V do sterowania na wzbudzeniu

    Dane z tabliczki znamionowej:

    I 4,2-4,4A
    U 22-380V
    P 0,009-1,4kW
    Obr. 0-3000 1/min

    Err./Excit Fremd ?
    I 0,25A
    U 190V

    Zaciski HA:HB (4,3 om) wirnik
    E:F (5,2 om) uzwojenie szeregowe ?
    I:K (590 om) uzwojenie obcowzbudne ?

    Podlaczalem go jako silnik szeregowy -HA:HB-E:F- tylko do ukladu 1. zakreci ale zaraz padal triak i wywalala bezpieczniki

    Teraz podlaczam go jako obcowzbudny
    uklad 1. na wirnik HA:HB
    uklad 2. na wzbudzenie I:K
    Uklad 1. skrecony na minimum. Uklad 2. 180V
    Kręci mizernie prąd w obwodzie wzbudzenia 0.9A, a powinno byc chyba 0,25 A, buczy jak przeciazony trasformator boje sie rozkrecic obroty bo prad w wzbudzeniu zaczyna wtedy rosnac.

    Cos robie nie tak moze trzeba podlaczy tez E i F ?
  • SterControl
  • Helpful post
    #2
    secure
    Level 12  
    Witam
    Wygląda to na silnik szeregowo-bocznikowy.
    W takim silniku ważne są połączenia kierunków uzwojeń, uzwojenia komutacyjnego G-H, i szeregowego E-F . Próbuj zamienić końce tych cewek (E-F). Próbuj podłączyć celem sprawdzenia z jednego zasilacza ten silnik jako szeregowo bocznikowy. Jednocześnie ważne jest aby szczotki wirnika były ustawione w "strefie" czyli beziskrowo.( upraszczając szczotki muszą byc jakby poza polem mag.działania cewek stojana, czyli szczotki między cewkami) Możesz także sprawdzić czy nie ma zwarć na uzwojeniu wirnika, na komutatorze. ( rezystancja cewek mierzona po przeciwległych stronach komutatora =podobna , mierzysz po kolei wszystkie cewki .
    Uzwojenie bocznikowe (590om -exciting ) -wzbudzenie, także podłącz Generalnie: zaciski wirnika są wyprowadzone z uzwojeniami komutacyjnymi AH- BH Uzwojenie szeregowe E-F osobno, oraz uzwojenie bocznikowe J-K

    Podłączenie szeregowo bocznikowe:
    Podłącz bez napięcia !

    Zasilanie (+) do AH teraz mostek BH i E.. koncówkę F podłącz do (-)
    drugi koniec zasilacza. To jest teraz silnik szeregowy. Gdybyś miał zasilacz dużej mocy to taki silnik by "poszedł przy b.duzym prądzie rozruchu z obrotami w nieskończoność.
    Dalej - możesz podłączyć uzwojenie wzbudzenia(J-K) do tego samego zasilacza , ale może być b.duży prąd rozruchu, więc..
    Podłącz uzwojenie wzbudzenia (J-K) do drugiego zasilacza (=) na "J " oraz (-) na "K" Następnie podaj napięcie tylko na uzwojenie wzbudzenia (J-K) około 180VDC, nic się nie będzie działo.
    dalej..
    Podaj napięcie jak najniższe do zacisku AH(+) oraz zacisk F (-) . Pamiętaj aby na uzwojeniu (J-K) było zawsze napięcie zasilania ,przed podaniem napięcia na zaciski AH .. F.

    Silnik powinien się już pomału kręcić, zwiększając napięcie na zaciskach
    ( AH .. F ) obroty powinny wzrastać.
    Uwaga przy niskim napięciu wzbudzenia silnik może się rozbiegać !
    Wyłączając... najpierw wyłącz napiecie z zacisków (AH.. F) ... Zachowaj ostrożność i powodzenia !
  • SterControl
  • #3
    noiro
    Level 12  
    Wstawiłem triak 50A i co dziwo silnik ruszył; triak wytrzymał; połaczenie jako silnik szeregowy + HA-HB mostek E-F -. Mocy na wale prawie żadnej miekki jak cholercia na wolnych obrotach ręką zatrzymam widać i słychać tendencje do rozbiegania.
    Na dzisiaj jestem zadowolony z tego że coś zaczeło działać- trzeba troche odpocząć :).

    Mam pytanko co się stanie jak podlącze 190VDC na zaciski J-K i zostawie silnik bez napięcia na wirniku.
    Tylko będzie się niepotrzebnie grzać i pobierać prąd czy grozi to uszkodzeniem uzwojenia (silnika)?
  • #4
    secure
    Level 12  
    Witam
    Czasami uzwojenie bocznikowe jest podłączane na stałe pod napięcie- tak się robi aby uniknąć uszkodzenia izolacji międzyzwojowej cewek gdy narażone są na wilgoć :(outdoor). Lub wstawia się wewnątrz grzejnik elektryczny Możesz zostawić (J-K) pod napięciem gdy silnik ma w/w warunki pracy. W innym przypadku podłączone napięcie na(J-K) zabezpieczy przed startem jako silnik szeregowy (gdyby na (J-K) nie było napięcia)
    Oczywiście podłączone uzwojenie (J-K) na stałe pod napięcie skraca jego żywotność, można np: ustawić wysokość U aby płynął mały prąd. W ten sposób można ustawić temperature np: 40 st.C.
    Pozdrowienia
  • #5
    noiro
    Level 12  
    Dzięki za odpowiedzi bardzo pomogło.

    Wieczorem oczywiście podczas rozruchu załatwiłem triak i mostek silnik podłączony jako szeregowy (zostawiłem potencjometr gdzieś na połowie wyłączyłem a później włączyłem nie skęcając potencjometru na minimum).

    Dzisiaj do autotransformatora podłączyłem mostek na uzwojenie bocznikowe 170V (tylko tyle daje trafo) prąd przepisowy 0.25A reszta jak wczoraj z regulatora na wirnik + szeregowo uzwojenie szeregowe. Moment na wale jest pod obciążeniem nie siada jeszcze tylko nie moge uzyskac 3000 1/min,ale chyba to wina tego że nie moge podać 390VDC tylko 230VDC, no i buczy ten silnik jak go rozpędzam nawet bez obciąźenia jak trafo przeciążone.

    Styczniki i wyłączniki zamówiłem będą prawe lewe obroty z hamowaniem elektrycznym. Sądze że za tydzień lub dwa powinno chodzić na tip-top.

    Jeszcze raz wielkie dzięki, a teraz ide czytać jeszcze o maszynach elektrycznych.