Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ogrzewanie w minikoparce - jak przyłączyć dmuchawę 12V?

shikoo 14 Jan 2023 17:33 330 12
Automation24
  • #1
    shikoo
    Level 7  
    Witam wszystkich
    Chcę zrobić ogrzewanie kabiny w minikoparce. Kupiłem w tym celu nagrzewnicę elektryczną 12V i daje radę-w kabinie jest ciepło z tym że dziś po godzinie pracy poczułem że jakiś plastik się jara :) Okazało się że stopił się włącznik który jednocześnie był regulatorem dwustopniowym-raczej w teorii bo pozycja 2 od początku nie działała.
    Mam plan podłączyć to przez regulator obrotów i jakiś przekaźnik tylko jak to z głową zrobić? Na tej nagrzewnicy jest napisane że ma 150W ale jakoś mnie się nie wydaje-naprawdę mocno się nagrzewa. Przekaźnik 30A da radę czy lepiej większy np.60A? Chciałbym też oprócz regulacji obrotów móc regulować moc grzania. Obawiam się jednak że zwykły potencjometr się skopci..
  • Automation24
  • Helpful post
    #2
    LEDówki
    Level 39  
    Fakty:
    Moc urządzenia 150W.
    Napięcie zasilania 12V (faktycznie 13,8-14,4V w czasie pracy silnika).
    Uszkodzony przełącznik regulatora mocy.
    Pytania:
    Czy potencjometr skopci się przy regulacji mocy? To zależy do mocy odbiornika i mocy strat w potencjometrze. Trzeba to policzyć.
    Czy przekaźnik 30A będzie odpowiedni czy może trzeba użyć taki 60A? Tu trzeba wyliczyć pobór prądu przez nagrzewnicę.
    Oprócz regulacji obrotów chcę mieć regulację mocy. To ma być jedna regulacja czy dwie niezależne?

    Najpierw policzyć trzeba pobór prądu, albo zmierzyć. Moc 150W, napięcie 12V (celowo biorę niższe). Wzór na moc prądu stałego, a raczej na moc wydzielaną przez prąd stały w odbiorniku - P=U*I. Po przekształceniu I=P/U, więc I=150VA/12V= 12,5A. Nie wiemy czy jest to moc grzałki czy grzałki i silnika. Moim zdaniem jest to moc samej grzałki. Silnik może mieć podobną moc, co trzeba sprawdzić oglądając silnik lub zmierzyć pobór prądu amperomierzem. O sposobie pomiaru prądu nie chce mi się pisać, bo już to koledzy opisali tysiąc razy.
    Zakładamy, że silnik ma moc 150W (typowa moc w silnikach do wentylacji samochodowych), grzałka 150W. Daje to łącznie 25A prądu w stanie ustalonym. Przy rozruchu silnik pobiera większy prąd, więc w sumie wyjdzie więcej niż 30A.
    Przekaźnik 30A nada się do regulacji mocy grzałki (mogą być dwie mniejsze i raz jest włączona jedna, raz dwie). Do zasilania całego urządzenia potrzebny jest przekaźnik o większym dopuszczalnym prądzie styków.
    Teraz potencjometr - typowe potencjometry mają znikomą moc - do 0,5W. Gdybyś zechciał podłączyć go szeregowo z silnikiem lub grzałką, to z pewnością spali się. Są jednak potencjometry drutowe o większej mocy, które mogą jednocześnie służyć jako regulatory i jako grzałki. Rozwiązanie to nie będzie trwałe, więc lepiej kupić regulator obrotów silnika prądu stałego na napięcie 12V. Na Allegro cena takiego ok. 35zł. Jeśli kupisz dwa takie, to jednym możesz regulować obroty, drugim moc. Drugi musi być podłączony do grzałki. Pierwszy do silnika. Nie ma jednak gwarancji, że nie będą się zakłócały. Możesz Całe urządzenie podłączyć do takiego regulatora i regulować jednocześnie obroty i moc grzania. Regulacja trochę bardziej uciążliwa, ale możliwa. W takim wypadku regulator musi być na prąd większy niż 25A.
    Możesz też pozostać przy dwustopniowej regulacji mocy.
  • Automation24
  • Helpful post
    #3
    Jacdiag
    Level 27  
    Ogrzewanie w minikoparce - jak przyłączyć dmuchawę 12V?
    LEDówki wrote:
    Zakładamy, że silnik ma moc 150W (typowa moc w silnikach do wentylacji samochodowych), grzałka 150W.
    Producent przewidział to do zasilania z gniazda zapalniczki, więc deklarowana moc 150W to może być "chłyt matetingowy". Bez sprawdzenia poboru prądu miernikiem nie ma co dobierać 50A przekaźników.
  • Helpful post
    #4
    Gerri
    Mercedes specialist
    LEDówki wrote:
    Jeśli kupisz dwa takie, to jednym możesz regulować obroty, drugim moc. Drugi musi być podłączony do grzałki. Pierwszy do silnika. Nie ma jednak gwarancji, że nie będą się zakłócały.

    Ryzyko jest inne. Jak ustawisz moc grzania na full, a obroty dmuchawy na minimum, to jest bardzo duże ryzyko że grzałka się przegrzeje (wskutek zbyt małego przepływu powietrza) obudowa się stopi i będzie dym.
  • Helpful post
    #5
    ociz
    Moderator of Cars
    O jeszcze jednej kwestii warto wspomnieć, takie minikoparki mają maleńkie alternatory, ledwie wystarczają na fabryczne oświetlenie robocze, jak jeszcze dokładasz taką grzałkę to mu prądu nie starczy, chyba że lamp nie używasz lub wymienisz na LED-y.
  • #6
    shikoo
    Level 7  
    Dzięki za pomysły. Silniczek w tej nagrzewnicy jest taki jak wiatraczki od komputera więc myślę że ma znikomą moc-przewody cienkie jak siki pająka. Kupiłem regulator PWM 20 amperowy (tak twierdzi chińczyk) Włącznik wstawię od zetora od wycieraczek, wydaje mnie się że gdzieś mi śmignęło że jest 80 amperowy i ma dwie pozycje a to mi wystarczy. Albo będę nim przełączał moc o połowę albo obroty-tylko jaki opornik wstawić?

    Dodano po 1 [minuty]:

    ociz wrote:
    O jeszcze jednej kwestii warto wspomnieć, takie minikoparki mają maleńkie alternatory, ledwie wystarczają na fabryczne oświetlenie robocze, jak jeszcze dokładasz taką grzałkę to mu prądu nie starczy, chyba że lamp nie używasz lub wymienisz na LED-y.

    Koparka ma już oświetlenie LED a silnik jest Yanmara i odziwo dość duży oryginalnie akumulator więc zaryzykuję :)
  • Helpful post
    #7
    Jacdiag
    Level 27  
    shikoo wrote:
    tylko jaki opornik wstawić?

    Żarówkę reflektorową H4 24V - oba włókna równolegle - jako ograniczenie mocy. Do regulacji obrotów potrzebna wartość prądu pobieranego przez silnik.
  • Helpful post
    #8
    LEDówki
    Level 39  
    Można wstawić wściekle drogi opornik z samochodowych regulatorów obrotów. Opornik będzie się mocno grzał, więc powinien być w strumieniu zimnego powietrza zasysanego do nagrzewnicy. Opornik dobiera się do mocy sinika. Są oporniki dużej mocy do użytku ogólnego, więc ich cena jest niespecjalnie wysoka. Można zacząć od opornika 1Ω/25W lub większej mocy. Moc opornika musi być równa lub większa niż moc strat. Moc strat P=U*I, P=I²*R, P=U²/R. Jeśli kupiony opornik będzie zbyt mały wg. obliczeń, to umieszczenie go w strumieniu zimnego powietrza poprawi warunki chłodzenia i zwiększy moc maksymalną, która może się w oporniku wydzielić.
  • Helpful post
    #9
    jarekstryszawa
    Level 22  
    A nie lepiej uniwersalną nagrzewnicę wodną wpiąć w układ chłodzenia? Wtedy będzie naprawdę ciepło, a energia elektryczna będzie potrzebna tylko do zasilenia wentylatora nadmuchu.
  • #10
    shikoo
    Level 7  
    A taki opornik co wstawia się zamiast ledów żeby się nie świeciła kontrolka spalonej żarówki? :) Mam taki:Rezystor filtr LED canbus 25W 6 Ohm

    Dodano po 3 [minuty]:

    jarekstryszawa wrote:
    A nie lepiej uniwersalną nagrzewnicę wodną wpiąć w układ chłodzenia? Wtedy będzie naprawdę ciepło, a energia elektryczna będzie potrzebna tylko do zasilenia wentylatora nadmuchu.

    Lepiej by było ale nie mam miejsca. Póki co ratuję się przed parowaniem szyb tym co mam.. W dłuższej perspektywie pewnie skorzystam z pomysłu kolegów (już kolega Ledówki zasugerował takie rozwiązanie) ale narazie musi to być taka nagrzewnica-korzystam z koparki jesienią i zimą kilka razy w roku..reszta to sezon wiosna/lato i ogrzewanie nie jest potrzebne a nawet im mniej grzejących się elementów w kabinie tym lepiej, bo wytrzymać nie idzie :)
  • Helpful post
    #11
    LEDówki
    Level 39  
    Opornik 6Ω może mieć zbyt duży opór. Przy 12V prąd to I=U/R=12V/6Ω=2A. To może być za mało dla silnika. Nie wiem jednak jaką moc ma silnik.
  • #12
    shikoo
    Level 7  
    Z tego co znalazłem w necie podobnie wyglądające wiatraki mają pobór 0.16A więc mnożąc przez 12v wychodzi coś w okolicy 2W?
  • #13
    Jacdiag
    Level 27  
    Nie szukaj podobnych w necie, tylko miernik w rączki i sprawdź ten o którym jest mowa !