Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Realizacja systemów kontroli w statkach powietrznych

skorakora 18 Jan 2023 03:56 168 3
  • #1
    skorakora
    Level 4  
    Witam.
    Studiując przedmiot systemy kontroli napotkałem się z rysunkiem (patrz załącznik) pokazujący schemat układu sterującego wysuwaniem klap/lotek w samolotach. Na rysunku jest przedstawiony potencjometr jako sensor, jednak wątpię że używa się tam zwykłych potencjometrów. Według mojego doświadczenia potencjometr średnio się nadaje do elementu który ciągle zmienia swoją pozycję. Z resztą studiując rysunki oraz budowę typowej kolumny sterowej zauważyłem sporo dosyć dużych mechanizmów które raczej są bez sensu przy tak małym elemencie jakim jest potencjometr.
    Oznacza to że w praktyce używa się czegoś innego niż potencjometr.

    Moje pytanie to w jaki sposób układ kontrolujący wie jaka jest pozycja kolumny sterowej. Jak wygląda/jak jest zbudowany taki czujnik.
    Podobnie jak taki czujnik wygląda przy pozycji klap.
  • #2
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Przecież to typowy układ serwo /wspomagania/ elektrohydraulicznego, znane od 100 lat i to nie tylko w samolotach :D . Zasada działania jest taka, że przy wychyleniu drążka mostek Wheatstone'a stworzony z dwóch potencjometrów zostaje wytrącony z równowagi i na uzwojeniu zaworu elektromagnetycznego pojawi się jakieś napięcie, zawór przestawia siłownik klapy i mostek dąży do równowagi poprzez mechaniczne połączenie z drążkiem. Układ absolutnie bezpieczny, bo przy zaniku zasilania w dalszym ciągu jest możliwość sterowania, tyle że przy przyłożeniu znacznie większej siły na drążek sterowy.
  • #3
    skorakora
    Level 4  
    Acha, czyli takie coś. To jest najzwyklejszy potencjometr? Czy jakiś "specjalny" np cermentowy.

    A jak to jest zrobione w układach typowo elektrycznych, takich np. spotykanych w airbusach? Jak taki joystick jest zbudowany. Słyszałem coś o potencjometrach używających czujników halla, ale mało informacji jest na ten temat.
  • #4
    abart64
    Level 32  
    Potencjometr to niekoniecznie coś co kojarzy się z kręceniem gałeczką w radiu. W samochodach są np. potencjometry pedału gazu, potencjometry przepustnicy i działają przez wiele lat ciągle w ruchu. Zasada ta sama jak w takich małych, ścieżka oporowa i suwaki. Ale są dużo większe, solidnie zbudowane mechanicznie i elektrycznie. Pewnie takie jeszcze solidniejsze stosują w samolotach.