Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Volvo FH 2010: Brak ogrzewania w kabinie - zawór nagrzewnicy, obieg płynu, czujnik temperatury

lukasz56 19 Jan 2023 18:55 783 27
  • #1
    lukasz56
    Level 13  
    Witam , Volvo FH 2010 rok nagle po dłuższym postoju stracił ogrzewanie w kabinie.Wstępnie diagnoza padła a zawór nagrzewnicy pod kabiną ( ten czterodrożny ) ponieważ rury przed nim byly ciepłe.Niestety wymiana nie pomogła.Zdemontowałem osłonę w kabinie i odpiąłem kostkę od zaworu przy nagrzewnicy ( co teoretycznie otwiera zawór ) ale bez rezultatu.Raz na jakiś czas po odpaleniu silnika rura gumowa zasilająca nagrzewnicę robi się ciepła ( rura metalowa wchodząca do nagrzewnicy robi się gorąca ) ale po chwili znów jest zimna.Wychodzi jakby nie było obiegu płynu chłodzącego wychodzącego z bloku silnika.Muszę podnieść kabinę zobaczyć gdzie te dwie rurki wchodzą do silnika.Ma ktoś jakiś pomysł co to może być?Czytałem , że może być uszkodzony czujnik temperatury w nagrzewnicy ale go wykluczam wstępnie bo jak do nagrzewnicy nie wchodzi gorący płyn chłodniczy to raczej tu nie lezy problem.Ma ktoś jakieś sugestie co to może być?
  • #3
    lukasz56
    Level 13  
    Norbert 1981 wrote:
    Możliwe że panel sterowania padł. Miałem podobnie w manie TGX

    To nie wina panelu sterowania , do nagrzewnicy nie wchodzi ciepły płyn chłodniczy , gdzieś jest po drodze zablokowany obieg , obstawiam , ze to jest zawór nagrzewnicy ale przed wymianą chcę się jeszcze upewnić.
  • #6
    lukasz56
    Level 13  
    Wyczyszczony zawór elektryczny nagrzewnicy w kabinie , niestety bez zmian.Po dokładnej analizie problemu wychodzi , ze sama nagrzewnica może być niedrożna i ona powoduje brak pełnego obiegu płynu chłodzącego.Po czyszczeniu nagrzewnicy dam znać czy jest poprawa.
  • #7
    Trucker Daf
    Level 11  
    Może zapowietrza się układ chłodzenia a nagrzewnica jest najwyższym punktem w obiegu?
  • #8
    lukasz56
    Level 13  
    Może też się układ zapowietrzać nie wykluczam tego ( tylko co może byc tego przyczyną ) Nagrzewnica jest najwyższym punktem układu ale nie bardzo jest jak ją odpowietrzyć bo nie ma do niej dostępu za bardzo ( idą do niej rurki aluminiowe w kabinie i nie bardzo da sie je zdemontować )
  • #9
    Trucker Daf
    Level 11  
    Powodem zapowietrzenia może być: uszkodzona uszczelka pod głowicą, pęknięta głowica, nieszczelne obsady wtrysków, awaria sprężarki powietrza, opadnięte lub pęknięta tuleja cylindrowa, niedostateczne odpowietrzenie układu chłodzenia np. po wymianie płynu.
    Wykonanie testu na CO2 pomaga w diagnozie.
  • #10
    lukasz56
    Level 13  
    Po przejrzeniu wszystkiego i po wymianie nagrzewnicy na nową bez zmian. Jak go trzymam na 1500 obrotów to zaczyna lecieć gorące powietrze. Rozmawiałem z dobrym mechanikiem powiedział, że mogą być oberwane łopatki w pompie wody ( pompa była jakiś czas temu wymieniana) Jest to możliwe? Auto się nie grzeje w czasie jazdy, strzałka stoi na równo 90 stopni.
  • #11
    iWaM
    Level 21  
    lukasz56 wrote:
    mogą być oberwane łopatki w pompie wody

    Nie wiem jak w Volvo ale w innych się to działo, tylko czy wtedy by się nie przegrzewał silnik?

    Dodano po 27 [minuty]:

    lukasz56 wrote:
    Może też się układ zapowietrzać

    Ale wtedy słychać przelewanie i bąbelkowanie w kabinie, przynajmniej w Manach i Premiumkach.

    A jest ciśnienie przy odkręcaniu korka?
  • #12
    lukasz56
    Level 13  
    Ciśnienie jest przy odkręcaniu korka ale wydaje mi się ,że jest w normie ( jak się silnik zagrzeje to podnosi się poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym ale nie jakoś mega dużo ) Wychodzi , że mam pompę wody z taka wiskozą ze sprzęgłem , może rzeczywiście ta pampa siadła mimo , że widać , że była wcześniej wymieniana na nową ( zasugerował to bardzo dobry mechanik z 20 letnim stażem przy ciężarówkach , powiedział , że albo nagrzewnica albo pompa wody tak powiedział )
  • #15
    iWaM
    Level 21  
    Czyli jak wyeliminowałeś zawór przelewowy i ten drugi zamykający obieg na nagrzewnicę to pozostają węże, słyszałem że potrafią się rozwarstwić w środku i nie puszczają płynu. Jak masz dostęp to załóż jakieś kawałki nowych węży na ten przelewowy czterodrożny na chwilę i podłącz pod nie tą starą nagrzewnicę z wymiany w powietrzu. Będziesz wiedział czy robi się ciepła.
  • #16
    lukasz56
    Level 13  
    Ma ktoś zdjęcie jak ten zawór termostatu powinien być prawidłowo zamontowany? ( można go zamontować w dwóch kierunkach ) bo może wymieniłem wszystko a zawór zamontowałem na odwrót i nie puszcza prawidłowego obiegu...
  • #17
    marcos5
    Level 22  
    Podałem wyżej opis zaworu od scanii, działanie takie same ( cały schemat działania) ,scania ma strzałkę ale można dmuchnąć w niego i będzie wiadomo jak działa .Sprawdziłem zawór z volvo też ma strzałkę, producent jest ten sam jak w scanii .
  • #18
    iWaM
    Level 21  
    Jeśli dobrze rozumiem schemat to odwrotne zamontowanie dalej puszczałoby płyn na nagrzewnicę, tylko po zamknięciu zaworu nagrzewnicy by ciśnienie urosło.
  • #19
    marcos5
    Level 22  
    Dokładnie taki byłby efekt dużego ciśnienia , a następnie zawór zamykający nagrzewnicę otrzymując duże ciśnienie odszedł by do wieczności.
  • #20
    lukasz56
    Level 13  
    Prawa rura która zasila nagrzewnicę ma wychodzić w płaszcza wodnego a ta lewa z tej dolnej rury ( przy misce olejowej ) Może ktoś to sprawdzić?U mnie ktoś coś kombinował i te metalowe rurki przechodzące przez ramę są luzem ( nie ma tego wspornika który je łączy i tego profilu do przykręcania do ramy , choć rurki wyglądają na oryginalne )
  • #21
    lukasz56
    Level 13  
    Sprawdziłem dziś te przewody gumowe wychodzące z silnika i idące do tych rurek stalowych przechodzących przez ramę i znalazłem jeden przewód gumowy wychodzący z płaszcza wodnego który był delikatnie przetarty za opaska ( ale nie było widać wycieku ) Nie zauważyłem tam nic podejrzanego.Namierzyłem też drobny wyciek płynu z głowiczki sprężarki , z tego krućca do którego wsunięty jest przewód z płynem chłodniczym.Nie mogłem sprawdzić czy płyn ucieka z pod gwintu tego mosiężnego kolanka , prewencyjnie wymieniłem wchodzący na króciec przewód bo wizualnie był już zmęczony ( może to z niego podciekało na króciec , będę to weryfikował ) Nie było już czasu na odpalanie silnika i weryfikację czy jest poprawa.
    W nocy był mróż -10 stopni , rano widziałem , że z płaszcza wodnego delikatnie podcieka płyn chłodniczy w dwóch czy trzech miejscach ( płaszcz jest defakto oryginalny bo jest zielony mimo , że auto ma już 1160000 km przebiegu ) jedyne co mnie zastanowiło to to , że parę kropel płynu chłodniczego ( łatwe do poznania bo ma taki kolor jasno zielony ) było między głowicą a górną częścią płaszcza wodnego ( jakby uszczelka pod głowicą puściła czego raczej nie obstawiam i taką mam nadzieję )
    Jutro odpalę silnik i jeśli na wolnych obrotach nie będzie się nagrzewnica nagrzewała to wywalam całkiem ten zawór czterodrożny na tych gumowych przewodach idących do nagrzewnicy...
  • #22
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Rozepnij układ idący na nagrzewnicę, trzymaj palcami rurki i niech ktoś odpali, a ty zobaczysz czy jest w ogóle obieg płynu na tych rurkach.
    Inaczej będziesz to gnębił do św bożego narodzenia.
  • #23
    lukasz56
    Level 13  
    Już omijalem nagrzewnice w kabinie montujac w jej miejsce taka mała z samochodu osobowego ( w miejscu gdzie gumowe węże wchodzą do nagrzewnicy pod maską) i efekt ten sam czyli na wolnych obrotach nie grzeje a jak go trzymam na obrotach to aż nagrzewnica parzy.Tak jakby coś blokowało przepływ płyny.Wywale ten zawór czterodrozny pod maską i wstawię tam zwykle rurki, bo już nie mam konceptu co to może być bo jak to nie pomoże to pozostaje tylko sprężarka która wali powietrze w układ chłodzenia i zapowietrza nagrzewnicę.Mam już dość tego samochodu...
  • #24
    forestt
    Level 14  
    Hej, czemu od razu nie zacząłeś od sprawdzenia sprężarki, to chyba jedna z najczęstszych przyczyn.

    Dodano po 1 [minuty]:

    I najprostszych do sprawdzenia;)
  • #25
    iWaM
    Level 21  
    lukasz56 wrote:
    Sprawdziłem dziś te przewody gumowe

    Ale wyciągałeś je? Sprawdzałeś czy nie są zapadnięte w środku?
  • #26
    lukasz56
    Level 13  
    iWaM wrote:
    Ale wyciągałeś je? Sprawdzałeś czy nie są zapadnięte w środku?

    Sprawdzałem ten wąż zasilający wychodzący z płaszcza wodnego do tej rurki metalowej przechodzącej przez ramę , prześwit ma nie jest zablokowany ani zapadnięty , rurka też sprawdzona jest jak nowa w środku.Węże idące od metalowej rurki w ramie do nagrzewnicy są ok , jak je zdejmę z krucca od nagrzewnicy to płyn się leje strumieniem.Na tej drugiej rurce metalowej w ramie odchodzi w bok króciec powrotny z grzałki adblue , raczej nic tam nie jest przyblokowane bo układ działa , pobiera mącznik , komputer nie wywala żadnego błędu.Dostałem też radę od jednego kumatego gościa , żeby wywalić całkiem ten zawór czterodrożny na przewodach do nagrzewnicy tylko się wstrzymuje z tym bo nie mam już płynu chłodniczego na dolewkę ( mam taki płyn zielony z firmy Ravenol i ciężko go gdzieś kupić lokalnie pozostaje internet )

    Dodano po 6 [minuty]:

    forestt wrote:
    Hej, czemu od razu nie zacząłeś od sprawdzenia sprężarki, to chyba jedna z najczęstszych przyczyn.

    Po rozmowie z lokalnym mechaniorem który naprawia ciężarówki ze 20 lat stwierdziliśmy , że sprężarka jest na samym końcu do sprawdzenia i wszystko juz przepatrzone to może pora poszukać w tym kierunku.Ogólnie sprężarka bije ciśnienie , nie ma z nią problemów jeśli chodzi o układ ciśnienia w układzie hamulcowym
    Jestem mechanikiem samochodowym z wykształcenia ale nie siedzę w ciężarówkach napisz mi jak można zaślepić tą sprężarkę żeby sprawdzić czy to czasami ona nie robi całego tego bałaganu z zapowietrzaniem układu chłodzenia.Z góry dzięki.
  • #27
    iWaM
    Level 21  
    lukasz56 wrote:
    jak można zaślepić tą sprężarkę żeby sprawdzić

    Dawniej zakładałem 2 przeźroczyste dłuższe węże na sprężarkę, wieszałem je do góry, wlewałem do nich wodę, zaślepiałem te od układu chłodzenia i na chwilę odpalałem żeby sprężarka ruszyła i patrzyłem w tych przeźroczystych czy lecą bąble powietrza.

    Może jest lepsza metoda.
    Tylko pamiętaj że sprężarka chodzi bez chłodzenia i nie testuj za długo.
  • #28
    forestt
    Level 14  
    Procedura sprawdzenia którą opisałeś jest bardzo dobra, tylko nie odpalaj silnika a odkręć przewód powietrza a w jego miejsce podaj ciśnienie ze stacjonarnej sprężarki.