Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wzmacniacz do subwoofera DIY A-135, A-100A, A-140

depsooon 23 Jan 2023 15:07 426 20
  • #1
    depsooon
    Level 5  
    Parę lat temu próbowałem moich sił w budowaniu wzmacniacza do subwoofera ale poległem. Użyłem płytek A-135, A-100A, A-140 ze sklepu Advance Electronic. Odnalazłem stare płytki i stwierdziłem, że spróbóję jeszcze raz. Zdecydowałem się wykonać wzmacniacz w oddzielnej obudowie od Xboxa One, kiedyś był wbudowany w subwoofer także złożyłem wszystko od nowa. Niestety nie mam już dokumentacji także nie wiem czy dobrze to zrobiłem. Boję się finalnie odłączyć żarówkę i sprawdzić bez niej bo nie chcę od nowa tego próbować naprawiać(wzmacniacz był uszkodzony) :) Z żarówką wszystko ładnie gra przez co najmniej pół godziny ,więcej nie sprawdzałem. Te wszystkie złącza i połącznia są tak profilaktycznie poklejone klejem na gorąco aby zapobiec przypadkowemu zwarciu a także nie wiem na ile dobrze to zarobiłem te końcówki od złącz KF2510 ale nie chciałem tego lutować bo chcę aby łatwo można było wszystko odłączyć w razie czego. Oto moje pytania:

    1. Czy na wyjściu wzmacniacza powinienem ustawić takie napięcie aby było jak najbliżej 0V? Uzyskałem praktycznie 0V
    2.Czy prąd spoczynkowy ustawiam wpinając się pomiędzy VCC+ wzmacniacza a VCC+ zasilacza?
    3.Jaki powinien być prąd spoczynkowy? Ustawiłem około 33mA bo nie mam dokumentacji. Oba powyższe parametry ustawiałem jak wzmacniacz już się trochę nagrzał, po jakiś 10 minutach.
    4. Co powinien robić środkowy potencjometr w filtrze bo u mnie totalnie nic nie robi ale poza tym wydaje się wszystko elegancko działa(cały wzmacniacz). Mam też gotowy subwoofer aktywny i tam jest podobne pokrętło i też właściwie nic nie robi :)
    5. Czy zerkając na zdjęcia coś warto zmienić bo zagraża "życiu" tego wzmacniacza?
    6. Po wyłączeniu wzmacniacza w głośniku gra jeszcze muzyka przez kilka sekund. Jeżeli nie ma muzyki jak wyłączam wzmacniacz to kilka sekund jest cisza a potem jest taki dziwny pisk. Mam wrażenie ze kondensatory muszą się rozładować. Czy tak jest? Czy to normalne?
    7.Czy układ A-111A rozwiąże problem z punktu numer 6? Czy jest on konieczny. Jeżeli go nie zastosuję to jak obchodzić się z wzmacniaczem aby się nie uszkodził? Po prostu zostawiać muzykę przez kilka sekund po wyłączeniu? Czy jeżeli są te piski bez muzyki po wyłączeniu wzmacniacza to może to spowodować uszkodzone głośnika?


    PS. Jak ktoś ma dokumentację z opisem to byłbym bardzo wdzięczny.
    Proszę też o wyrozumiałość, starałem się zrobić jak najlepiej ja umiem :)
  • #2
    LEDówki
    Level 38  
    Końcówka mocy z automatycznym zerem? Jeśli tak, to tylko sprawdzasz, czy na wyjściu jest zero V.
    Prąd spoczynkowy ustawia się mierząc spadek napięcia na opornika emiterowych jeśli tam są tranzystory bipolarne. Mierząc pobór prądu z zasilacza ustawisz tylko pobór prądu z zasilacza.
    Jakie tranzystory są przymocowane do radiatorów?
    Spadek napięcia mierzysz na tych dużych białych opornikach 0,22Ω.
  • #3
    depsooon
    Level 5  
    Tranzystory to 2x 2SA1943,2x 2SC5200,KSE340,MJE15030,MJE15031.
    Dodaje również schematy.
    Czytając różne tematy na elektrodzie po prostu natknąłem się na to
    ze ludzie piszą ,że tak mierzyli prąd prąd spoczynkowy i ze ma być 0V na wyjściu. Prawdopodobnie wszystko pisało w instrukcji która była na kartce ale niestety jej nie mam
  • #4
    goraj krzysztof
    Level 31  
    Napięcie na wyjściu ma być jak najniższe ustawia się to jednym z potencjometrów. Co do prądu spoczynkowego to po kilku bolesnych doświadczeniach z uszkodzonymi końcówkami to staram się nie przekroczyć 10mA. na parę. Jak bym ja go uruchamiał to przed odłączeniem żarówki ustawił bym taki prąd, a potem cały czas bym go mierzył czy nie zaczyna narastać zbyt mocno w miarę z rozgrzewaniem się końcówki mocy. Jest kilka miejsc do pomiaru prądu spoczynkowego zwykle jest to spadek napięcia na rezystorze emiterowym. To pokrętło w filtrze które nic nie zmienia to regulacja tzw. fazy, możesz w wolnym czasie poczytać o tym zjawisku :D
  • #5
    depsooon
    Level 5  
    Okej, z prądem na wyjściu rozumiem i z tym środkowym potencjometrem chyba też ogarnąłem. I jak to wygląda z pytaniem 6-7? Udało mi się dostać instrukcje i tam jest zalecany układ A-141(Automatyczny wyłącznie subwoofera) Co do prądu spoczynkowego to 10mA czy mV? Czy mierzę to na wszystkich 4 rezystorach? Jeżeli mA to jak mam to zrobić? Muszę wylutowac po jednej nóżce od każdego rezystora i wpiąć się szeregowo pomiędzy rezystor i punkt lutowniczy?
  • #6
    LEDówki
    Level 38  
    Na opornikach mierzysz napięcie i przeliczasz na prąd. Najlepiej ustal jakie ma być napięcie i takie ustaw. Wzór łączący opór, prąd i napięcie I=U/R. Pomiar robisz tylko na dwóch opornikach. Pozostałe dwa są po to, żeby prąd tranzystorów był jednakowy, więc nie ma potrzeby robić dodatkowego pomiaru.
    W bezpośredni pomiar prądu nie baw się, bo zepsujesz tranzystory.
  • #7
    depsooon
    Level 5  
    Czyli jeżeli chciałbym ustawić 10mA tak jak Goraj Krzysztof wyżej zaleca to U=IxR=10x0.22=2.2mV. Czyli wychodzi że prąd spoczynkowy ma wynosić 2.2mV?
  • #8
    LEDówki
    Level 38  
    2,2mV to jest spadek napięcia na oporniku emiterowym. Jeśli zmierzysz spadek napięcia na dwóch opornikach, czyli pomiędzy emiterem tranzystora górnego (NPN) i dolnego (PNP), to napięcie będzie 2 razy wyższe, czyli 4,4mV. Miernik nastawiasz na pomiar napięcia stałego do 200mV.
    Najpierw zrób pomiar według instrukcji do zestawu. Uwzględnia on pobór prądu przez resztę wzmacniacza i to, że rozdziela się na 2 pary tranzystorów mocy.
  • #9
    depsooon
    Level 5  
    W takim razie jutro to zrobię. No to jeszcze takie pytanie. Czym grozi za mały prąd spoczynkowy? Za duży prąd na pewno miałby jakieś większe konsekwencjie a co jeżeli będzie za mały? Jak długo czekać az wzmacniacz się nagrzeje aby mieć pewność ze dobrze ustawiłem?
  • Helpful post
    #10
    LEDówki
    Level 38  
    Za mały prąd to duże zniekształcenia. Za duży, to niepotrzebne grzanie tranzystorów.
  • #11
    depsooon
    Level 5  
    Udało mi się dostać instrukcję od właściciela strony. Wrzucę to tutaj bo może okazać się przydatne. Tak więcej odczekałem kilka minut do ustabilizowania się temperatur i wykonując ustawienie prądu spoczynkowego według instrukcji dostarczonej przez producenta ustawiłem teraz prąd spoczynkowy na 30mA(dolna zalecana granica). Wykonując pomiar napięcia na rezystorach emiterowych przy takim prądzie otrzymałem wartość 1mV, także w tym wzmacniaczu chyba po prostu jakoś inaczej się ustawia ten prąd spoczynkowy :) Napięcie na wyjściu jest dalej blisko 0V.

    Przetestowałem też osobno sam wzmacniacz i gdy wyłączę wzmacniacz z prądu i gra muzyka to po prostu gra ona jeszcze chwilę aż się kondensatory rozładują.
    Gdy nie gra żadna muzyka to jest taki dźwięk, ja bym go nazwał przydźwiękiem sieciowym, przynajmniej tak mi się wydaje. Po odłączeniu wzmacniacza z prądu i gdy nie gra muzyka przydźwięk ten staje się dużo głośniejszy.
    Po podłączeniu filtra z powrotem i wyłączeniu wzmacniacza z włączoną muzyką, gra ona jeszcze chwilę aż się kondensatory rozładują. Gdy się wyłączy wzmacniacz i nic akurat nie gra to po kilku-kilkunastu sekundach są takie piski które po chwili ustają.
    Mam pewien pomysł rozwiązania tego problemu ale nie wiem czy ma to jakiś sens. A mianowicie czy mógłbym dorobić wyłącznik do wyjścia wzmacniacza i przed wyłączeniem wzmacniacza będę po prostu odcinał dopływ prądu do głośnika a potem dopiero wyłączał wzmacniacz?

    No i ostatnia rzecz jaką zrobiłem to uruchomiłem kamerę termowizyjną i sprawdziłem temperatury. Niektóre układy/rezystory/tranzystory dobijają po kilku minutach do 66 stopni ale trzy elementy osiągają bardzo duże temperatury. Kamera może pokazywać nie do końca dokładnie ale myślę że maksymalnie to kilka stopni różnicy. Jeden rezystor miał 115 stopni i pozostałe dwa 85. Te które mają po 85 rzeczywiście parzą a tego 115 nie byłem w stanie sprawdzić ale po nałożeniu patyczkiem na niego alkoholu izopropylowego, ten bardzo szybko odparowywuje.
    Moje napięcie zasilania do 60V. Według zaleceń producenta zalecane rezystory to 3,3K i 3W ale ja zastosowałem 2,2K i 3W bo takie były w zestawie. Czy warto je wymienić? To by pewnie rozwiązało problem ich dużej temperatury. Niestety nie wiem dlaczego ten ostatni rezystor osiąga aż taką temperature.
  • Helpful post
    #12
    LEDówki
    Level 38  
    Możesz odłączać głośnik w momencie wyłączenia zasilania wzmacniacza. Tak się robi w niektórych fabrycznych sprzętach a i schematów dla amatorów było sporo w Radioelektroniku czy Praktycznym Elektroniku, a podejrzewam, że i Elektronika Praktyczna oraz Hobby Elektronik zawierały takie schematy.
    Można też dodatkowym przekaźnikiem dołączać opornik rozładowujący kondensatory, ale to już chyba przerost formy nad treścią.
    Oporniki mogą się grzać, ale nie mogą być długotrwale przeciążane. Warto więc sprawdzić spadki napięcia na nich i ze wzoru P=U²/R wyliczyć traconą moc i porównać z dopuszczalną mocą dla danego opornika.
  • #13
    depsooon
    Level 5  
    Jest to rezystor 10k 1W. Ale nie wiem czy dobrze rozumiem jak to zrobić. Czyli przykładam końcówki miernika z obu stron rezystora i mierzę napięcie? Dostałem 73V. Teraz wyliczając z wzoru : P=5329/10000= 0.53W. Czyli wychodziłoby ze taka temperatura jest w normie? To na tym mniejszym rezystorze. Na tych większych otrzymałem moc wydzieloną na rezystorze 1W a rezystory są o mocy 2W jeżeli obliczenia do pierwszego są poprawne. Czy można zastosować rezystor większej mocy aby uniknąć aż takich temperatur?
  • #14
    LEDówki
    Level 38  
    Moc strat nie jest przekroczona, więc temperatura jest w normie. Jeśli temperatura otoczenia wzrośnie o 10 stopni, to temperatura opornika też o tyle wzrośnie. Nie ma sensu wkładać większych oporników, ale takie o mocy 3W, 5W, 8W, 10W będą się mniej grzały. Oporniki większej mocy to już oporniki drutowe, więc nie do każdego zastosowania się nadają.
  • #15
    depsooon
    Level 5  
    Czyli zostaje jeszcze kwestia odłączania tego głośnika przez wyłączeniem wzmacniacza. Dodam zdjęcie czy dobrze to zrozumiałem.
    Wzmacniacz do subwoofera DIY A-135, A-100A, A-140
    Jeżeli tak to prąd spoczynkowy i napięcie na wyjściu mam ustawione tak jak zaleca producent. Temperatury wychodzi na to że są w normie. Wzmacniacz też działa to jeżeli dodam wyłącznik aby odłączać wyjście głośnika to mogę odłączać żarówkę i zamykać obudowę czy coś jeszcze warto zrobić?
  • #16
    LEDówki
    Level 38  
    Przekaźnik na napięcie przemienne i powinien być zasilany wprost z transformatora. Po wyłączeniu od razu odetnie głośnik. Gdyby miał dołączać głośnik po jakimś czasie od włączenia zasilania, to trzeba robić układ opóźnionego włączania kolumn. W większości wypadku układ taki od razu odcina kolumny po wyłączeniu zasilania.
    Gotowe zestawy są do kupienia Układ opóźnionego dołączania kolumn.
  • #17
    depsooon
    Level 5  
    Tek który wysłałeś chyba nie będzie bo ma napięcie zasilania do 24V a u mnie jest więcej. Czy mogę użyć takiego(załącznik)? Ma napięcie zasilania do 85V. Wysyłam zdjęcie bo nie wiem czy dobrze rozumiem jak podłączyć. Mój zasilacz ma pin o nazwie AC i teoretycznie w opisie pisze ze można zasilić tym pinem(zmierzyłem i jest tam 45V, czyli tyle ile wychodzi z transformatora). Czyli po prostu musiałbym tylko GND skądś wziąć i powinno chyba działać?
  • Helpful post
    #18
    LEDówki
    Level 38  
    Liczymy napięcie. 45V*1,41=63,45V, po zwiększeniu o 10% uzyskamy 69,795V, co jest wartością niższą niż 85V. Napięcie zasilania jest w porządku.
    Płytka jest zasilana napięciem stałym a nie przemiennym, więc należy ją podłączyć do masy zasilacza i + napięcia za mostkiem. Na schemacie A-100a są to wyprowadzenia +VCC oraz GND.
    Ogarniasz już temat, bo zwróciłeś uwagę na maksymalne napięcie zasilania. Ono powinno być trochę wyższe niż napięcie, jakie masz do dyspozycji (to uwaga dla naśladowców autora).
    Wejście ac podłączamy do transformatora (strona wtórna, przed diodami prostowniczymi). Po zaniku tego napięcia układ rozłącza przekaźnik i kolumny.
    +Z i -Z służą do wykrycia napięcia stałego na wyjściu wzmacniacza. Podłączamy do emiterów tranzystorów mocy lub jak na schemacie do źródeł.
  • #19
    depsooon
    Level 5  
    Czyli muszę koniecznie wszystkie te rzeczy podłączyć do tej płytki A-111A? Tzn VCC+,GDN,AC,Z+ i Z-? Z drugiej strony jest głośnik to oczywiste że muszę :)
  • #20
    LEDówki
    Level 38  
    Jak nie podłączysz +Z i -Z, to nie będzie zabezpieczenia przed stałym napięciem. Jak nie podłączysz AC, to nie rozwiążesz swojego problemu, bo głośnik odłączy się przy jakimś niskim napięciu, przy którym wzmacniacz jeszcze będzie grał.
    Nie podłączysz VCC, to układ nie będzie działał. No i głośnik trzeba podłączyć do GND oraz wyjścia OUT. Wejście IN podłączasz do wyjścia wzmacniacza. GND też do masy wzmacniacza. To są najprostsze układy i trudno tutaj o pomyłkę. NO, chyba że monter jest pijany, niewyspany, naćpany, albo zwyczajnie głupi/młody.
  • #21
    depsooon
    Level 5  
    No to jak już złożyłem to wszystko do tego momentu to dam radę raczej :) Niestety nie mieszkam w Polsce to nie wiem kiedy dokończę finalnie budowę tego wzmacniacza, może być nawet za parę miesięcy, ale mam nadzieję, że szybciej. Jak mi się uda to postaram się wrzucić zdjęcia jak to ostatecznie wyszło i dam znać czy pograło dłużej niż pół godziny(bo ostatnim razem niestety nie). Jeżeli coś się zepsuję to też się pewnie jeszcze pojawię zapytać o pomoc.
    Na chwilę obecną bardzo dziękuję za pomoc :)