Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ładowarka do baterii Panasonic w rowerze Flyer Urban

tico 03 Feb 2023 10:44 282 5
  • #1
    tico
    Level 13  
    Witam szukam pomocy w rozwiązaniu problemu jak podłączyć zamiennik ładowarki w miejsce oryginalnej 24V do tego systemu by działało ładowanie, o ile w przypadku złącza baterii ze zdjęcia nr1 nie ma problemu podłączamy ładowarkę minus do minusa (czarny) a plus ładowarki do czerwonego kabla z oznaczeniem C i to działa ładuje rozłącza nie ma problemu. To w przypadku złącza ze zdjęcia nr 2 nie sprawdza się to bo tam C i + są razem zwarte i ładowanie nie startuje, jaki sygnał i na które wejście należało by podać by ładowanie ruszyło . Wiem że temat ciężki ale być może ma ktoś rozwiązanie którym chciał by się podzielić. Z góry dziękuję. Ładowarka do baterii Panasonic w rowerze Flyer Urban
    Ładowarka do baterii Panasonic w rowerze Flyer Urban
  • #2
    kyku
    Level 15  
    Witam, nie ciężki temat tylko niechlujnie to opisane. Pytasz
    tico wrote:
    jak podłączyć zamiennik ładowarki w miejsce oryginalnej 24V
    to logiczne, że jak zamiennik ładowarki, to odpowiedź brzmi: tak samo, bo zamiennik powinien być kompatybilny z oryginalną ładowarką?

    Przy tym nie piszesz jaki "zamiennik ładowarki" chcesz wykorzystać (model zasilacza, cokolwiek), więc powstają domysły. Może nie chodzi o podłączenie ładowarki, a pytanie na które piny złącza podać napięcie i co zrobić, żeby BMS baterii wystartował ładowanie. Ale skoro nie ma problemu z baterią ze zdjęcia nr 1 i zamiennikiem ładowarki, to rodzą się inne pytania. Jak zamiennik dobry i nie ładuje baterii ze zdjęcia nr 2, to może ta bateria jest zła, a jak zła to czemu?

    Pierwsze co sprawdź, to bezpiecznik na przewodzie B+ baterii ze zdjęcia nr 2 i czemu go tam nie ma włożonego (a widać go na zdjęciu nr 1) chyba nie zamierzałeś ładować bez niego? Potem sprawdź jakie jest napięcie na przewodzie B+ gdzie jest bezpiecznik i minusie. Jeśli więc bateria nie chce się ładować, to BMS baterii może mieć ku temu powód.
  • #3
    tico
    Level 13  
    Być może nie dokładnie to wszystko opisałem to fakt, ale osoby zajmujące się bateriami i ładowarkami rowerowymi doskonale znają temat. Problem tkwi w tym że oryginalna ładowarka ma trzy przewody i 3 piny +,-," i przewód sterujący"- kosztuje majątek i nie mam do niej dostępu w układzie z 1 zdjęcia zwykła ładowarka 2 przewodowa (+ i -) podłączona jak opisałem wyżej działa bez problemu natomiast w układzie ze zdjęcia 2 nie działa to bo jest potrzebny ten trzeci pin który wyzwoliłby BMS do ładowania i tu moje pytanie czy ktoś ma pomysł jak oszukać BMS by można było używać ładowarki 2 przewodowej do naładowania takiej baterii. Zdjęcia są poglądowe przedstawiające konkretny typ baterii, czy jest tam bezpiecznik czy nie nie ma znaczenia Bms w bateriach są sprawne.
  • #4
    kyku
    Level 15  
    Tu podobny temat
    Ładowarka do baterii Panasonic w rowerze Flyer Urban

    Nie wiem czemu piszesz o oryginalnej ładowarce 24V do tego roweru, bo oryginalnie jest ładowarka i bateria Panasonic oznaczona 26V (24V były dla starych baterii z ogniwami Ni-Cd/Ni-MH i okrągłą wtyczką). A dokładniej dla ogniw w konfiguracji 7s napięcie nominalne baterii oznaczone jest 25,2V lub 25,9V (7x3,6V lub 7x3,7V), co oznacza maksymalne napięcie ładowania 29,4V. Oryginalna ładowarka daje na wyjściu 29,3V (Panasonic NKJ048 4A, NKJ038/039, NKJ044 NKJ050 1.8A). Więc trzeba ładować z ograniczeniem max. 4A.

    Jeśli na + i - nie ma napięcia, najpierw sprawdziłbym, czy bateria nie jest w stanie głębokiego uśpienia i spróbował ją wybudzić podając napięcie 29,3V na (C) i (-) z ograniczeniem prądowym typu ~200mA. Jeśli brak poboru prądu i po odłączeniu brak jakiegokolwiek napięcia + i -, to spróbować zasymulować podłączenie ładowarki. Oryginalna ładowarka na pinie T wystawia 12V po rezystorze 10kOhm. BMS baterii steruje na tym pinie ładowarką, czy ma podać napięcie na (C) i kiedy przerwać.
    W linkowanym temacie jest link do francuskiego forum i jest tam opisane jak to działa:

    Quote:
    Summary T 26V :
    # no battery , the T input is open at 12V (with 10kΩ in series inside the charger) the load is inactive, the C output is at 0V.
    # battery charging : input T is at around 3.4V (the battery signals its presence by a 4kΩ resistor to ground) then charging is activated.
    # battery charge finished: the battery puts 560Ω to ground, the voltage T drops to 0.66V and the charger stops.


    Czyli samo wpięcie rezystora 10k między - a T w baterii nie wystarczy i BMS nie da się w ten sposób oszukać.

    Jednak i tak jeśli któryś szereg ogniw jest uszkodzony lub jego napięcie odbiega od innych, to BMS będzie zablokowany i nie dopuści do ładowania baterii.

    T pin ładowarki
    Ładowarka do baterii Panasonic w rowerze Flyer Urban

    Poglądowo ten BMS (kontroler M37512) tak wygląda:
    Ładowarka do baterii Panasonic w rowerze Flyer Urban
  • #5
    tico
    Level 13  
    Dziękuje kyku za podpowiedz wcześniejszy temat na elektrodzie z tym związany czytałem, byłem także na tej francuskiej stronie ale widać nie dokładnie przeczytałem temat.
    Masz rację że jest to ładowarka 26V ( 25,2V) do 29,4V 2A i taką mam - zamiennik, z tym 24V to mój skrót myślowy. Moje baterie są sprawne bo odłączone od BMS ładują się normalnie i napięcia na pakietach są równe.
    Brakowało mi właśnie pomysłu co podać na T by BMS wystartował teraz będę próbował patent z tą diodą zenera ale dopiero w poniedziałek zobaczymy czy wystartuje.
    Co do poglądowego schematu tego BMS to pasuje on do zdjęcia nr1 natomiast na zdjęciu nr2 piny C i + są razem zwarte i jest to coś innego.
  • #6
    kyku
    Level 15  
    Najprościej byłoby sprawdzić wtykając na gnieździe baterii pomiędzy (-) a (T) rezystor 10k i podając napięcie 12V na (-) i (T) z zasilacza regulowanego z ograniczeniem prądowym 29,3V/2,2k= ~14mA i zobaczyć wówczas ile będzie wynosiło napięcie na pinie T i czy wtedy rusza pobór prądu na (C). Ale to są takie eksperymenty, najlepiej mieć pewność, że BMS jest sprawny i ładuje, podłączając do niego dedykowaną, oryginalną ładowarkę.

    tico wrote:
    Co do poglądowego schematu tego BMS to pasuje on do zdjęcia nr1 natomiast na zdjęciu nr2 piny C i + są razem zwarte i jest to coś innego.

    Tak na zdj. 2 musi być inny układ w BMS. Kontroler który steruje tranzystory kiedy jest ładowanie, a kiedy obciążenie i tu wtedy wystawia (B+) na przewodzie (C). Układ musi rozpoznawać kiedy jest podłączana ładowarka, a kiedy sterownik/obciążenie silnika i robi to, bo po to jest pin T podłączany do ładowarki (ten pin nie jest podłączany do roweru), a na pinie S jest komunikacja 1-wire ze sterownikiem w rowerze. Dla nowszych wersji jest bateria 36V i tam też już jest ta komunikacja z (S) z ładowarką i bez tej komunikacji BMS także nie wystartuje ładowania.

    Zobacz jeszcze tutaj Link temat na innym forum, tam gość próbował z tym samym samą rezystancją, ale nie wiedział jak to wszystko działa.