Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Opel Zafira B 1.8 A18XER 2014 - Błędy P0068, P1101 i P0171

osmark 05 Feb 2023 10:11 1188 46
  • #1
    osmark
    Level 4  
    Witam!

    Od pazdziernika zeszlego roku mam problem z silnikiem mojej Zafiry B, ktorego nie moge rozwiazac. Auto posiadam od nowosci i ma 150kkm przebiegu. Prosze kolegow o sugestie. Przepraszam za dlugi opis, ale i aktywnosci troche w temacie bylo.

    Opis usterki:

    na biegu jałowym korekty paliwa rosna do +25% (na obrotach zmniejszaja sie), silnik zaczyna nierowno pracowac (open loop), w komputerze pojawiaja sie bledy (najpierw P0068, potem P1101 i P0171). Korekty wracaja do normy (oscylacja wokol 0%) czasami juz po kilku chwilach (przegazowaniu), a czasami dopiero po zgaszeniu i ponownym wlaczeniu silnika. Kolejnego dnia wszystko dziala poprawnie do czasu nagrzania silnika i sprawa powtarza sie. Jak juz wyrzuci blad, to pelne wcisniecie gazu powoduje "szarpanie" - przyspieszenie nie jest plynne.

    P0068: Czujnik położenia przepustnicy
    P1101: Masowy czujnik przepływu powietrza dolotowego
    P0171: Uboga mieszanka

    W moim silniku na rurze dolotowej jest czujnik temperatury powietrza zasysanego oraz czujnik podcisnienia w kolektorze dolotowym. Na tej podstawie silnik okresla ilosc zasysanego powietrza (brak MAF'a).

    Wymienilem:

    1) pokrywe zaworow na nowa oryginalna, gdyz byl wyciek oleju i podejrzewalem niesprawnosc odmy
    2) elektrozawór PCV (par paliwa), gdyz przepuszczał na biegu jalowym i dziwnie halasowal
    3) filtr powietrza ma 15kkm

    Sprawdzilem:

    1) masy i spadki napiec pomiedzy roznymi elementami silnika a plusem AKU - wszystko wydaje sie ok, zauwazylem jedynie, ze na obudowie przepustnicy jest spadek 0.3V, ktorego nigdzie indziej nie bylo
    2) wszystkie wezyki podcisnienia sa na miejscu i nieuszkodzone
    3) luzy zaworowe w normie
    4) przekazniki i bezpieczniki pod maska (UEC) - czy nie dostala sie tam woda

    Te objawy moga sugerowac lewe powietrze, ale takowego nie znalazlem. Jesli to lewe powietrze, to raczej powinno byc permanentne, a nie pojawiac sie co jakis czas i to dopiero na rozgrzaniu silnika. Moze zle rozumuje?

    Pozdrawiam
    osmark
  • #2
    EnergyAID

    Level 15  
    No lewe powietrze jak nic.

    Otwierałeś przepustnicę i sprawdzałeś, czy chodzi płynnie i czy jest czysta?

    W programach diagnostycznych (Opel Scanner) jest możliwość testowania/przesterowywania położenia przepustnicy z poziomu komputera. Trochę nie pamiętam szczegółów.
  • #3
    osmark
    Level 4  
    Nie zagladalem jeszcze do przepustnicy. Mam dostep do oprogramowania OPCOM na laptopie, wiec pewnie tam potrzebna funkcje znajde. Sprawdze i dam znac. Dziekuje za porade.

    Pozdrawiam
    osmark
  • #4
    olo-eu
    Level 20  
    Odepnij serwo evap i odmę (i podciśnienia jeśli jakieś jeszcze są), zaślep i zobacz czy korekty wrócą do normy, po kolei popodpinaj wszystko i patrz na różnice.
  • #5
    osmark
    Level 4  
    To znaczy co od czego mam odpiac? Odme od przepustnicy? Zaworek PCV od kolektora ssacego? Moze cos innego?

    Pozdrawiam
    osmark
  • #7
    osmark
    Level 4  
    Do kolektora podlaczone sa u mnie nastepujace przewody podcisnienia:
    1. przewod od zaworu PCV
    2. przewod od serwa hamulcowego
    Do tego przepustnica jest polaczona przewodem do pokrywy zaworów (odma?).

    Czy to oznacza, ze moge odpiac tylko ten jeden przewod od zaworu PCV i zaslepic (zamowilem juz odpowiednie zatyczki)? Mozna tak jezdzic testowo?

    Dziekuje za odpowiedz
    osmark
  • #9
    ZAHYR
    Level 32  
    Może zawór evap zacina się w pozycji otwartej? Sprawdź też wskazania przepływomierza na nagrzanym silniku, bieg jałowy. Bez podłączonego serwa hamulcowego lepiej nie jeździć.
  • #10
    ociz
    Moderator of Cars
    osmark wrote:
    to raczej powinno byc permanentne, a nie pojawiac sie co jakis czas i to dopiero na rozgrzaniu silnika

    Dopiero po rozgrzaniu wskazania sondy są brane pod uwagę, i jak widzi ubogo to dodaje paliwa.
  • #11
    osmark
    Level 4  
    ZAHYR wrote:
    Może zawór evap zacina się w pozycji otwartej? Sprawdź też wskazania przepływomierza na nagrzanym silniku, bieg jałowy. Bez podłączonego serwa hamulcowego lepiej nie jeździć.


    Zawór EVAP był niesprawny i został wymieniony miesiac temu na nowy, który nie wykazywał już przecieku i nie hałasował. Przepływomierza nie ma w moim silniku, jak pisalem w pierwszym poscie. Odlaczanie od serwa hamulcowego tylko na postoju.

    Pozdrawiam
  • #12
    sigwa18
    Level 41  
    Polecam podjechanie na stację diagnostyczną i badanie spalin czy faktycznie jest uboga mieszanka.
  • #13
    osmark
    Level 4  
    Dziekuje za wszystkie porady.

    Niestety, problem jest bardzo chimeryczny i pojawia sie najczesciej na chwile w postaci bledu w kompie, korekty jak pisalem sie zwiekszaly, ale po jednym przegazowaniu wracaly do normy. Ciezko w takich warunkach cos podpinac/odpinac, gdyz to nie jest wtedy miarodajne. Oczywiscie, jak sprawa sie pogorszy, to podejrzewam, ze problem bedzie bardziej staly i bedzie mozna wykorzystac opisane metody.

    W miedzyczasie praktycznie codziennie pojawial mi sie blad P0068 i szarpanie, wiec dzisiaj wykonalem kilka prac z efektami opisanymi ponizej:

    1. test szczelności dolotu i pokrywy zaworów i przewodów podciśnienia za pomocą spryskiwania brake cleanerem (na zimnym silniku, nie chce pozaru) - nie wykrylem zmiany pracy silnika, wiec mozna podejrzewac brak zasysania lewego powietrza z zewnatrz

    2. wymieniłem świece (miały 30000km) - były brązowe, ale gwinty były lekko zaolejone w stosunku do poprzednich (mam wszystkie do porównań) - po tej operacji zniknelo szarpanie przy wciskaniu mocniejszym gazu, ale pojawial sie znow blad P0068. Zdecydowalem sie wymienic swiece, gdyz wczoraj podczas przyspiesznia/szarpania wyskoczyl check engine i blad wypadnia zaplonu na cylindrze nr 4.

    3. OPCOM - wykonałem test zaworu PCV/EVAP Fuel Tank Vent Valve test (0%/100%) z silnikiem wyłączonym - zauważyłem, że raz na 10 razy kliknięcie w DEACTIVATE nie powodowało wyłączenia zaworu (pozostawał nadal na 100% otwarcia) - czy to normalne?

    4. OPCOM - obserwowałem w trakcie jazdy testowej procent otwarcia zaworu PCV/EVAP i zauważyłem, że nie zawsze na biegu jałowym miał 0%. Czasami utykał na wartościach około 10%-20%. Po przegazowaniu czasami się zamykał. Czy to normalne?

    5 Podejrzewam cały czas nieprawidłową pracę zakupionego niedawno zaworu PCV/EVAP firmy AT Autoteile (AT22076), dlatego odpiąłem go od przewodu prowadzącego do baku i zaślepiłem korkiem. Pytanie, czy mogę tak jeździć testowo? Nie spowoduje to ryzyka eksplozji zbierających się par paliwa w baku? Na razie wydaje mi sie, ze silnik odzyskał wigor, pracuje równo, korekty zachowują sie wzorcowo, a sondy pieknie oscylują. Po paru dniach zdam raport jakie bledy sie pojawia.

    Aha, jeszcze odnosnie poprzedniego komentarza, ani OPCOM (na kablu), ani mój ELM27+Torque nie posiadają testu otwarcia przepustnicy.

    Pozdrawiam i dziekuje za pomoc!
  • #14
    osmark
    Level 4  
    Niestety, co 2 dni pojawia sie blad P0068 i korekty chwilowo wzrastaja do 25%, a sygnal sondy utyka na niskim napieciu (ubogo). Po wylaczeniu i ponownym wlaczeniu silnika zachowanie korekt i sygnalu z sond wraca do normy na kolejne 2 dni. Co pozytywne, auto calkowicie przestalo szarpac przy przyspieszaniu. Przypominam, ze zawor PCV (EVAP) jest caly czas zatkany korkiem (testowo).
  • #16
    osmark
    Level 4  
    olo-eu wrote:
    Spróbuj zmierzyć cisnienie paliwa w momencie jak masz korekty na plus.


    Niestety, problem pojawia sie raz na okolo dwa dni i czesto na chwile - wylaczenie/wlaczenie silnika, czy nawet kilkukrotne przegazowanie powoduje powrot do normy. W takich warunkach nie da sie nic testowac (chwilowo) i mierzyc - tylko 2 dni normalnej eksploatacji wywoluje blad - dzisiaj na przyklad P0133 (powolna odpowiedz pierwszej sondy lambda), choc zwykle P0068.
  • #18
    osmark
    Level 4  
    olo-eu wrote:
    Masz jakieś narzędzie które nagra logi? Może być do pliku tekstowego csv obojętnie.


    Dobry pomysł - sprobuje zapisać logi w Torque i OPCOM.
  • #22
    osmark
    Level 4  
    olo-eu wrote:
    W którym momencie wywalil ci błąd ?


    Niestety dokladnie nie moge powiedziec. Jadac co jakis czas sprawdzalem, czy blad sie pojawil i jak tylko wykrylem jego obecnosc (pending code), to zatrzymalem zapis logow. Dlatego mysle, ze blad wystapil w ostatnich 3 minutach. W torque nie mam "zamrozonych ramek". Sprobuje jeszcze OPCOM.
  • #23
    osmark
    Level 4  
    Zapisalem raz jeszcze log. W trakcie jazdy wywalilo bledy P0068 i P0133 (pending), ktore latwo znalezc na samym koncu zapisu. Korekty poszly obydwie do 25% (06:28:58). Jesli chodzi o warunki drogowe, to nastapilo to zaraz po dlugim hamowaniu silnikiem na zjezdzie.
  • #25
    osmark
    Level 4  
    Pokrywa zaworów z uszczelką i śrubami jest nowa (oryginał), gdyż ciekło. Sprawdzałem, czy zawór odmy nie przepuszcza na biegu jałowym (hałas, ssanie z otworu, itp.), ale nic niepokojącego nie zauważyłem. Można to jakoś inaczej przetestować?
  • #26
    bubu1769
    Level 42  
    Tak zapytam jaką masz zamontowana sondę lambda?
    Sondy Delphi znane są z tego że potrafią pokazywać bzdury.
    Kiedyś miałem podobne objawy w Aveo gdy zamontowałem sondę z dość małymi otworkami w osłonie
    tego typu
    Opel Zafira B 1.8 A18XER 2014 - Błędy P0068, P1101 i P0171
    silnik spalał mi trochę oleju i te małe otworki zalepialy się sądzą, dopiero przegazowanie oczyszczało je i przez jakiś czas byl spokój.
  • #27
    osmark
    Level 4  
    Sondę mam oryginalną GM, ale nie demontowałem jej jeszcze, wiec nie wiem jaka dokladnie to konstrukcja.
  • #29
    osmark
    Level 4  
    Silnik konsumuje od nowości około 300ml-500ml oleju pomiędzy wymianami.