Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ocieplenie domu płytami styropianowymi: porady, czas utwardzania kleju, doświadczenia amatorskie

cdtdsilva 18 Feb 2023 16:21 663 26
  • #1
    cdtdsilva
    Level 7  
    Próbowałem uzyskać inspirację od kogoś, kto wykonał izolację zewnętrzną swojego domu. Oglądam wiele filmów pokazujących, jak je nakładać, ale wydaje mi się, że czas utwardzania kleju jest zbyt krótki, aby mógł go zainstalować jeden człowiek. Czy to prawda? Jakieś doświadczenia z robieniem tego bez fachowca?

    Dzięki
  • Helpful post
    #2
    stanislaw1954
    Level 43  
    Jeśli uważasz, że klej zastygnie w wiadrze, zanim przykleisz kilka płyt styropianu, to rozrób sobie go mniej. Nikt, co robi cokolwiek " z głową" nie rozrabia worka gipsu, jak obsadza puszki elektryczne w ścianach, tylko tyle, ile jest w stanie wykorzystać, zanim gips zacznie twardnąć. Podobnie jest z innymi materiałami budowlanymi- czyli z klejami.
  • #3
    viktor1950
    Level 26  
    cdtdsilva wrote:
    e czas utwardzania kleju jest zbyt krótki, aby mógł go zainstalować jeden człowiek

    Zdążysz jeszcze "herbatkę" wypić zanim się utwardzi.
  • Helpful post
    #5
    stanislaw1954
    Level 43  
    Mnie się wydaje, że teraz nastała moda, na naukę z filmików edytowanych w internecie. Przed laty, chcąc się czegoś nauczyć trzeba było"terminować" u majstra i była to dobra nauka i teoretyczna i praktyczna. Dzisiaj naoglądają się niektórzy filmików, czasem z bzdurnymi pokazami, komentarzami i wydaje się, ze już wszystko wiedzą, a później w praktycznym wykonaniu albo popełniają głupie błędy , albo w połowie roboty widzą , że nic z tego nie będzie i wtedy szukają pomocy .
  • Helpful post
    #6
    marek49ae
    Level 24  
    Są jeszcze kleje do styropianu w puszkach jak pianka. Nakładasz na jedną płytę. Kleisz. Nakładasz na następną i kleisz, i tak aż do wyczerpania zasobów. Na moje oko czas wiązania kleju to jest kwestia pomijalna, w porównaniu z resztą "roboty".
  • #7
    cdtdsilva
    Level 7  
    stanislaw1954 wrote:
    Mnie się wydaje, że teraz nastała moda, na naukę z filmików edytowanych w internecie. Przed laty, chcąc się czegoś nauczyć trzeba było"terminować" u majstra i była to dobra nauka i teoretyczna i praktyczna. Dzisiaj naoglądają się niektórzy filmików, czasem z bzdurnymi pokazami, komentarzami i wydaje się, ze już wszystko wiedzą, a później w praktycznym wykonaniu albo popełniają głupie błędy , albo w połowie roboty widzą , że nic z tego nie będzie i wtedy szukają pomocy .


    Ach, trafiłeś w sedno.
    Rzeczy są często zbyt uproszczone.
    Jestem na tyle duży, że pamiętam czasy, gdy ludzie publikowali postępy na forach, a nie na youtube. Następnie możesz śledzić i zobaczyć błędy oraz rozwój projektu w czasie. To było rzeczywiście pouczające. Zamiast tego YouTube jest zabawny.

    Szkoda, że jest taki brak ludzi na handlu, bo bym się nie zastanawiał.

    Zrobiłem tynk w jednym małym pokoju i to był prawdziwy koszmar. Patrząc na filmy, wydaje się, że robią to w pół godziny. Musiałem zrobić kilka warstw ze szlifowaniem pomiędzy nimi.

    Ale nic wielkiego, zrobiono to spokojnie.

    Oczywiście liczy się też doświadczenie. A doświadczonemu handlowcowi zajmie wielokrotnie mniej czasu i błędów niż początkujący. To wszystko jest częścią zabawy :-)

    Dodano po 15 [minuty]:

    Dzięki chłopcy. Wygląda więc na to, że to nie problem, tylko czas, cierpliwość i rusztowanie na wyższe poziomy?

    Zewnętrzna strona domu to goła cegła. Solidny materiał, więc powinien zapewniać dobry chwyt, ale nie jest idealnie płaski. Czy wystarczy klej i gwóźdź, z paskiem startowym na dole?

    Ocieplenie domu płytami styropianowymi: porady, czas utwardzania kleju, doświadczenia amatorskie
  • Helpful post
    #8
    r103
    Level 34  
    Pomyśl o oknach - będzie tam trudno zrobić ocieplenie bez mostka termicznego - pasuje przesunąć je na równo z tymi "cegłami" czy raczej jakimiś bloczkami + skucie węgarków...

    Czy to tak jakoś dziwnie wyszło na zdjęciu czy dom pęka /odspaja się narożnik/ ?

    Założyłeś już kilka wątków o domku - może masz jakiegoś znajomego najlepiej krewnego emerytowanego kierownika budowy - by cię wprowadził w pracę bo inaczej to będziesz brnął na ślepo - a to wyburzyć, a to ocieplić, a to handlarze materiałów budowlanych źli itp
  • Helpful post
    #9
    stanislaw1954
    Level 43  
    cdtdsilva wrote:
    Czy wystarczy klej i gwóźdź, z paskiem startowym na dole?
    Ja listwę startowa raczej bym przykręcał.
    cdtdsilva wrote:
    Wygląda więc na to, że to nie problem, tylko czas, cierpliwość i rusztowanie na wyższe poziomy?
    Nie wyobrażam sobie pracy na rusztowaniu w jedną osobę. Kto poda następną kostkę styropianu. Kto "umiesza "kolejne wiadro kleju?
    r103 wrote:
    Pomyśl o oknach - będzie tam trudno zrobić ocieplenie bez mostka termicznego - pasuje przesunąć je na równo z tymi "cegłami" czy raczej jakimiś bloczkami + skucie węgarków...
    Nie bardzo widać na powiększeniu ile futryny jest przy ścianie, czy da się wkleić choć kilka cm styropianu, czy nie?
  • #10
    cdtdsilva
    Level 7  
    r103 wrote:
    Pomyśl o oknach - będzie tam trudno zrobić ocieplenie bez mostka termicznego - pasuje przesunąć je na równo z tymi "cegłami" czy raczej jakimiś bloczkami + skucie węgarków...

    Czy to tak jakoś dziwnie wyszło na zdjęciu czy dom pęka /odspaja się narożnik/ ?

    Założyłeś już kilka wątków o domku - może masz jakiegoś znajomego najlepiej krewnego emerytowanego kierownika budowy - by cię wprowadził w pracę bo inaczej to będziesz brnął na ślepo - a to wyburzyć, a to ocieplić, a to handlarze materiałów budowlanych źli itp


    Powiedz mi więcej o oknach. Plan był taki, aby zainstalować nowe okna, aby były zlicowane ze ścianą zewnętrzną. i zaizolować górną część ściany, pozostawiając okna odsłonięte. Czy to wystarczy?

    Cement jest po prostu głębszy w szczelinie między cegłami.

    Prace kominiarskie, mamy już dostępne materiały na pokrycia dachowe. okna zostanie zainstalowany przez firme. Izolacja - plan był taki, że po prostu ją położę, a kiedy skończę, zatrudnię kogoś do tynkowania, ponieważ wydaje się to czasochłonne, ale nie niemożliwe.

    Twoja rada brzmi rozsądnie. Poszukam rekomendacji produktowych, może zapłacę komuś za konsultację. Wszelkie porady tutaj są bardzo mile widziane.

    Niestety w branży nie ma przyjaciół ani rodziny.
  • Helpful post
    #11
    r103
    Level 34  
    I tak zeznania stają się coraz obszerniejsze :-)

    Jak nowe okna - to jak najbardziej zlicowane z ścianą od zewnątrz.

    Tylko tam są chyba tzw. węgarki czyli przed oknem wypusty ściany /z boku i góry/ i jak okna wstawisz w te węgarki to po prostu będą mniejsze te okna i to sporo

    I już rośnie następny problem...


    A w szczelinach nie jest "głębszy cement" tylko ewentualnie zaprawa. Cement to takie coś w workach co przywożą na budowę
  • #12
    collie2
    Level 17  
    cdtdsilva wrote:

    Zewnętrzna strona domu to goła cegła. Solidny materiał, więc powinien zapewniać dobry chwyt, ale nie jest idealnie płaski.

    Ten dom wygląda na budowany bardzo popularnym w PRL-u systemem gospodarczym, czyli - "my ze szwagrem i teściu". Przed ociepleniem styropianem, dobrze byłoby ocieplić go najpierw dobrym tynkiem, a dopiero potem brać się za klejenie styropianu.
  • #13
    RitterX
    Level 39  
    Może to tak wygląda jedynie na zdjęciu ale podmurówka a tym samym i fundament wyglądają bardzo mokro. Weź szpadel, wykop w jednym, dwóch miejscach dołek przy podmurówce i sprawdź czy to jest izolowane choćby smołą albo papą przylepioną smołą? Prawdę mówiąc nie sądzę.
    Woda w odróżnieniu od powietrza to dosyć dobry przewodnik ciepła. Cegły, z których jest wykonany budynek na zdjęciu mają całkiem niezłą nasiąkliwość i zdolności do kapilarnego podciągania wody. Mokry od spodu dom jest trudny/niemożliwy do ogrzania a to tylko jeden problem.
  • #14
    stanislaw1954
    Level 43  
    @RitterX Izolowanie i ocieplenie fundamentów, to oddzielny temat...
  • #15
    collie2
    Level 17  
    RitterX wrote:
    Weź szpadel, wykop w jednym, dwóch miejscach dołek przy podmurówce

    Nic nie będę kopał, bo to nie mój dom... Wpisy bez cytatu odnoszą się bezpośrednio do przedpiścy. Chcąc odnieść się do wcześniejszych wpisów, przywołujemy odpowiedni cytat. Tak to działa na forum dyskusyjnym.
  • #16
    r103
    Level 34  
    RitterX wrote:
    Może to tak wygląda jedynie na zdjęciu ale podmurówka a tym samym i fundament wyglądają bardzo mokro. Weź szpadel, wykop w jednym, dwóch miejscach dołek przy podmurówce i sprawdź czy to jest izolowane choćby smołą albo papą przylepioną smołą? Prawdę mówiąc nie sądzę.
    Woda w odróżnieniu od powietrza to dosyć dobry przewodnik ciepła. Cegły, z których jest wykonany budynek na zdjęciu mają całkiem niezłą nasiąkliwość i zdolności do kapilarnego podciągania wody. Mokry od spodu dom jest trudny/niemożliwy do ogrzania a to tylko jeden problem.


    Ritterze -
    - akurat izolację przeciwwilgociową pomiędzy ścianą piwnicy a ścianą parteru raczej wykonano z sercem - bo na zdjęciu widać że lepik aż się lał po ścianie,

    kopanie dołków i oglądanie ściany piwnicy nie ma nic wspólnego z tą izolacją, wiesz, zresztą ścianę widać nad ziemią dosyć dobrze
  • #17
    RitterX
    Level 39  
    r103 wrote:
    kopanie dołków i oglądanie ściany piwnicy nie ma nic wspólnego z tą izolacją, wiesz, zresztą ścianę widać nad ziemią dosyć dobrze

    Ten lepik to nie jest całe zabezpieczenie przeciwwilgociowe budynku a jedynie część. Tak druga zwykle znajduje się pod ziemią.
  • #18
    stanislaw1954
    Level 43  
    @RitterX W latach, w których budowano ten dom, to jedynie "odcinano" fundamenty od ścian nad nimi lepikiem i papą. Pewnie nikt wtedy nie stosował żadnej izolacji pomiędzy ziemią, a bokiem fundamentów. Najczęściej wlewało się beton w wykopany ręcznie rów i to było wszystko.
  • #19
    r103
    Level 34  
    RitterX wrote:
    r103 wrote:
    kopanie dołków i oglądanie ściany piwnicy nie ma nic wspólnego z tą izolacją, wiesz, zresztą ścianę widać nad ziemią dosyć dobrze

    Ten lepik to nie jest całe zabezpieczenie przeciwwilgociowe budynku a jedynie część. Tak druga zwykle znajduje się pod ziemią.


    Ten lepik /+ papa której nie widać/ - jest jak najbardziej całościowym zabezpieczeniem ściany parteru przed podciąganiem wody z ściany piwnicznej :-)
  • #20
    RitterX
    Level 39  
    stanislaw1954 wrote:
    @RitterX W latach, w których budowano ten dom, to jedynie "odcinano" fundamenty od ścian nad nimi lepikiem i papą. Pewnie nikt wtedy nie stosował żadnej izolacji pomiędzy ziemią, a bokiem fundamentów. Najczęściej wlewało się beton w wykopany ręcznie rów i to było wszystko.

    Wiem o tym i dlatego zwróciłem uwagę na ten element izolacji. Jeżeli dom został postawiony na dołku to piwnica była wilgotna i urokliwa jak w horrorze. Ciekawa sprawa, na ograniczenie nasiąkliwości muru fundamentowego i podpiwniczenia od spodu istotnie wpływała np. wykopana niedaleko studnia, która zbierała lwią część wilgoci.
  • #21
    stanislaw1954
    Level 43  
    Jeśli ta studnia zbierała wody podskórne, to tak by mogło być, ale jeśli studnia była na źródle to mogło by być na odwrót, czyli bardziej wilgotno w piwnicy.
  • #22
    cdtdsilva
    Level 7  
    RitterX wrote:
    Może to tak wygląda jedynie na zdjęciu ale podmurówka a tym samym i fundament wyglądają bardzo mokro. Weź szpadel, wykop w jednym, dwóch miejscach dołek przy podmurówce i sprawdź czy to jest izolowane choćby smołą albo papą przylepioną smołą? Prawdę mówiąc nie sądzę.
    Woda w odróżnieniu od powietrza to dosyć dobry przewodnik ciepła. Cegły, z których jest wykonany budynek na zdjęciu mają całkiem niezłą nasiąkliwość i zdolności do kapilarnego podciągania wody. Mokry od spodu dom jest trudny/niemożliwy do ogrzania a to tylko jeden problem.


    Dom jest suchy i w piwnicy nie ma wody. Ściany poniżej cegieł mają w środku warstwę smoły, podobnie jak podłogi nad piwnicą.

    Chciałbym trzymać obszar poniżej cegły, odkryty dla wentylacji. Mieliśmy wycenę instalacji izolacyjnej i powiedzieliśmy nam, że chcą to zrobić bardzo blisko ziemi. Myślałem, że mogą zacząć od cegieł i użyć normalnego tynku lub zostawić go, tak jak jest z warstwą farby. Ocieplenie domu płytami styropianowymi: porady, czas utwardzania kleju, doświadczenia amatorskie
  • #23
    r103
    Level 34  
    A co ty chcesz "wentylować" ?

    A ścianę piwniczną też trzeba ocieplić, odkopując byle bez przesady nie cały dom dookoła bo się jeszcze zawali
  • #24
    cdtdsilva
    Level 7  
    >>20456446
    Jakieś sugestie, jak to by działało? Także ... jak izolowane są balkony? Jeśli postawią warstwę styropianowa pod wpływem balkonu, co dzieje się z uwięzioną tam wodą, od góry?

    Dodano po 28 [minuty]:

    r103 wrote:
    A co ty chcesz "wentylować" ?

    A ścianę piwniczną też trzeba ocieplić, odkopując byle bez przesady nie cały dom dookoła bo się jeszcze zawali


    Piwnica będzie trzymana wentylowana i nieogrzewana z pewną izolacją na suficie, dzięki której płyta jest gorąca, ale ciepło nie spada.
  • #25
    RitterX
    Level 39  
    cdtdsilva wrote:
    Chciałbym trzymać obszar poniżej cegły, odkryty dla wentylacji. Mieliśmy wycenę instalacji izolacyjnej i powiedzieliśmy nam, że chcą to zrobić bardzo blisko ziemi. Myślałem, że mogą zacząć od cegieł i użyć normalnego tynku lub zostawić go, tak jak jest z warstwą farby.

    Rozumiem, że chcesz to zrobić rozsądnie by renowacja nie zmieniła się w skarbonkę połączoną z niekończącą się opowieścią.
    Ocieplenie powinno być od ziemi. To jest zasadnicza różnica czy smoła jest od wewnątrz czy na zewnątrz. Skoro podpiwniczenie jest suche to masz spore pole manewru. Nie musisz robić wszystkiego na raz.
    Tak jak napisał Kolega r103, jeżeli nieco obkopiesz i izolujesz podpiwniczenie to załatwisz dwie sprawy. Poprawisz ocieplenie czyli możliwość przemarzania muru od zewnątrz oraz radykalnie zmniejszysz nasiąkliwość ścian podpiwniczenia od wody opadowej.

    W przypadku balkonów izolacją jest zgrzana na łączeniach papa kładziona na zbrojoną wylewkę balkonu oraz jego parapet. Tu też chodzi o to by podstawa konstrukcji balkonu nie nasiąkała wodą. Woda w betonie lub cegle i mróz to bardzo złe połączenie.
  • #26
    cdtdsilva
    Level 7  
    Dzięki.
    Więc jedno pytanie: czy firma wykonująca izolację powinna robić takie przygotowania w ramach swojej pracy? Ktoś przyszedł mnie zacytować i nic nie wspomniał, stąd te wszystkie pytania :-)

    Czy ocieplenie pod gruntem można zakończyć po ociepleniu domu? czy też trzeba to zrobić w tym samym czasie?
  • #27
    stanislaw1954
    Level 43  
    Ocieplenie fundamentów można potraktować jako oddzielne zadanie.