Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wodomierz kręci się non-stop: Przyczyny wzrostu zużycia wody, kotłownia, pompa ciepła i rurki

matifcb 19 Feb 2023 22:40 2592 72
Buderus
  • #31
    badboy84
    Level 43  
    Jeżeli masz recyrkulację CWU to krąży, jeżeli nie ma recyrkulacji to woda stoi bo nie ma ujścia więc nie ma jak krążyć. Krąży tylko woda w układzie CO.
  • Buderus
  • #32
    collie2
    Level 17  
    matifcb wrote:
    A gdzie ona jest podawana?

    Podawana jest do kranu z zimną, albo z ciepłą wodą, gdy jest otwarty. Gdy krany są zamknięte, to nie jest nigdzie podawana, choć dalej napiera w rurach - i w baniaku z CWU - pod ciśnieniem sieci.
  • #33
    matifcb
    Level 15  
    Teraz rozumiem. Chodzi o to, że woda napiera z ciśnieniem, ale że jakiś tam automatyczny zawór jest zamknięty bo nie potrzeba w zbiorniku nowej wody to nie jest ona dolewana tylko prze. Jak zużyjemy ciepłej wody i zbiornik się opróżni do jakiegoś poziomu pewnie jakiś zawór się otwiera i wtedy woda do zbiornika wlatuje i jest ogrzewana.
    Z zimną wodą jest tak, że w rurach jest też pod ciśnieniem i prze, ale zanim się kranu nie otworzy to nie ulatuje. Teraz już rozumiem.

    Szkoda, że kotłownia i instalacja jest zaraz za garażem. Bo na tym etapie widzę rury i wiem że się chyba nic złego nie dzieje. To dalej idąc na krany i toalety chyba coś się dzieje.

    Czy coś mi da poszukanie zasilania wody z garażu i zamknięcie w kotłowni zaworów, chyba nie bo pewnie odcinając drogę na instalację w domu wiadomo, że licznik się zatrzyma. No chyba że problem by występował w samej instalacji przy pompie, ale wtedy najlepiej żeby były jakieś zawory "za" pompą, a "przed" rurami które podają wodę na krany i toalety.

    Czy dobrze myślę, że problem dotyczy tylko zimnej wody? Nie zauważyłem aby pompa podgrzewała częściej zbiornik z CWU. Także chyba ciepła woda jest OK?
  • #34
    badboy84
    Level 43  
    Nie ma żadnego zaworu kolego. :-) Woda sama pod wpływem ciśnienia z sieci się uzupełnia, jeżeli odkręcisz kran i wyleci z niego 5 l to tyle samo wpłynie wody z sieci do wymiennika. Tak jak zimna woda, z tą różnicą że w wymienniku jest ogrzewana.

    Szukaj wszędzie, ubytek jest na tyle mały że podobnie może uciekać ciepła woda.

    Zakręć ciepłą wodę za wymiennikiem albo przed, wtedy zobaczysz czy ubywa ciepłej wody. Jeżeli wodomierz dalej będzie się obracał wtedy masz znak że woda zimna znika.
  • #35
    wojtek1234321
    Level 36  
    Tam są raczej dwa obiegi wody, jeden obieg to woda "grzewcza" i raczej nie ma ona (nie powinna mieć) kontaktu z wodą "grzaną", czyli dostarczaną wodą zimną (tą "z licznika"), która się ogrzewa. Ciśnienie w tym zamkniętym układzie utrzymuje przeponowe naczynie wyrównawcze/wzbiorcze. Jest ono napełnione/dopompowane do odpowiedniego ciśnienia i jeżeli układ wody grzewczej jest szczelny to ciśnienie właśnie utrzymuje naczynie wyrównawcze w którym jest przepona i z jednej strony woda, a z drugiej strony przepony powietrze dopompowane tak, aby to ciśnienie było właściwe. Gdyby ciśnienie spadło (wskutek jakiejś nieszczelności i woda grzewcza by "uciekła"), to zapewne trzeba by dopełnić układ wody grzewczej ręcznie do odpowiedniego ciśnienia, chyba, że jest jakiś układ, który robi to automatycznie. I w nieszczelności w układzie wody "grzewczej" i automatycznego układu utrzymywania ciśnienia wody "grzewczej" mogła by "uciekać" również woda z instalacji zasilającej/wodociągu. Bo tak, woda grzewcza "ucieka" z układu, spada jej ciśnienie, automatyczny układ utrzymywania ciśnienia stara się utrzymać to ciśnienie na właściwym poziomie i dopuszcza do układu wodę "z licznika"... To tylko teoretyczne przypuszczenia, no, ale... Niby wszystko jest możliwe...
  • Buderus
  • #36
    ta_tar
    Level 40  
    matifcb wrote:
    czy ta woda krąży po prostu sobie w układzie pod tym ciśnieniem?
    Jeżeli masz zrobiony układ CWU z tzw. cyrkulacją (trzecia rurka) to TAK, woda krąży cały czas w układzie, abyś miał ją ciepłą zaraz po odkręceniu baterii i nie czekał na nią.
    Taka poglądowa instalacja z Internetu:

    Wodomierz kręci się non-stop: Przyczyny wzrostu zużycia wody, kotłownia, pompa ciepła i rurki
  • #37
    SAAX
    Level 16  
    Za głównym wodomierzem załóż zawór zwrotny i będziesz miał spokój. Miałem podobny problem 16 m3 przez dwa miesiące ponad średnią. Trzech hydraulików nie dało rady, dopiero czwarty samouk rozwiązał problem w 30 min za 100 zł.
  • #38
    Michał_74
    Level 26  
    Witam.
    matifcb wrote:
    tzn. wcześniej leciało to jednostajnie, powolutku się kręciło, a teraz kręci się szybciej, zwalnia, przyspiesza, a nawet zauważyłem kręcenie w drugą stronę, jakby się cofał.


    A nie robi tych wahań zbiornik przeponowy? I brak albo uszkodzony zawór zwrotny?

    Pozdrawiam.
  • #39
    Ture11
    Level 38  
    SAAX wrote:
    Za głównym wodomierzem załóż zawór zwrotny i będziesz miał spokój


    A dokładniej to zawór antyskażeniowy (który zresztą zaworem zwrotnym jest), ale taki zawór jest chyba prawnie wymagany i myślę, że autor go ma (a czy sprawny... skoro autor pisze o cofaniu się wskazówki licznika, to najwyraźniej nie jest sprawny i to pewnie rozwiązanie całego tematu).
  • #40
    Rysio4001
    Heating systems specialist
    Witam.

    SAAX wrote:
    Za głównym wodomierzem załóż zawór zwrotny i będziesz miał spokój.
    Istnie możliwość, że brak zaworu zwrotnego przy wodomierzu, będzie powodować nabijanie wodomierza, ale objaw ten jest bardzo charakterystyczny. W czasie gdy nie ma poboru wody, to obserwując wodomierz jakiś czas, będzie się on na przemian obracał i zatrzymywał. Wynika to ze zmian ciśnienia w wodociągu, sprężania się i rozprężania pod wpływem zmian ciśnienia chociażby np: pęcherzy gazu w instalacji wodnej (jeśli jest gdzieś zapowietrzona), albo w naczyniu przeponowym przy zasobniku CWU jeśli zawór zwrotny przy tym zasobniku nie trzyma, albo go brak, itp. W efekcie woda przez wodomierz płynie raz w jedną stronę, raz w drugą, a że wodomierze zwykle mają blokadę przed kręceniem się wstecz, to mamy nabijanie licznika bez poboru wody.
    Jednakże jeżeli obserwując wodomierz przez jakiś czas (wystarczy kilkadziesiąt sekund do parę minut), ten się stale obraca w tym samym tempie - to tą hipotezę można wykluczyć.
    Nie zmienia to faktu, że zawór zwrotny za wodomierzem (tak zwany antyskażeniowy), powinien być.
    Poobserwuj wodomierz, i daj odpowiedź, czy wodomierz stałe się powoli kręci, czy z przerwami.

    Co do pompy ciepła, to dajcie jej spokój. Skoro ciśnienie w układzie C.O. jest około 1,5 bar, a na wodociągu prawie 4, to jeśli przepuszczał by zawór napełniania do układu C.O., to dawno by już tam przyrosło ciśnienie.

    Natomiast do tej pory dyskusja trwa już kilkadziesiąt postów i nie wiemy nic.

    Na początek zamknąć zawór na dopływie zimnej wody do zasobnika C.W.U. i sprawdzić czy nadal wodomierz się kręci.
    Dać odpowiedź.
    Po tym będziemy wiedzieli, czy problem leży po stronie ciepłej wody, czy jeszcze po stronie zimnej wody.
    Może być chociażby tak, że sączy zawór bezpieczeństwa przy zasobniku C.W.U., a jeśli odpływ ma np: odprowadzony do kanalizacji, to może nie zostać to zauważone.

    Co do wycieku wody w ścianach, i wsiąkanie w ściany, to ta hipoteza na podstawie dotychczasowych informacji, została już obalona.
    Skoro wyciek jest na poziomie kilkunastu litrów na godzinę (kilkanaście metrów sześciennych na miesiąc), i trwa to już parę miesięcy, to żadna ściana czy strop w normalnym domu, nie zdoła wchłonąć czy odparować takich ilości wody, i dawno była by już była nasiąknięta, jak gąbka pływająca w wannie z wodą.
    Chyba, że wyciek jest w gruncie pod posadzką, albo pomiędzy budynkiem a np. studnią wodomierzową, jeśli rura jest zakopana w ziemi.
    I tu odpowiedz gdzie jest wodomierz, w budynku domu, czy gdzieś indziej, i czy rura za wodomierzem nie idzie częściowo w ziemi.

    Jeśli wodomierz jest poza budynkiem domu, a w budynku jest zawór na wejściu rury do budynku, to go zamknij, I też daj odpowiedź, czy wodomierz nadal się kręci.

    Pozostaje jeszcze kwestia szczelności zaworów odcinających, o których napisałem, bo jeżeli przepuszczają w stanie zamkniętym, to te testy mogą nic nie dać.

    My jak szukamy wycieków, to dodatkowo przy użyciu manometrów kontrolujemy ciśnienie. To umożliwia wykrycie przepuszczających zaworów, oraz dokładnie wskazuje nieszczelne obiegi.

    Tak więc proszę na początek o odpowiedzi na pytania zawarte powyżej.

    Pozdrawiam.
  • #41
    Michał_74
    Level 26  
    Witam.
    To i ja zadam proste pytanie.
    Wodomierz puszcza wodę w dwie strony, ale liczy tylko to co na "plus"?
    Pozdrawiam.
  • #42
    matifcb
    Level 15  
    ta_tar wrote:
    Jeżeli masz zrobiony układ CWU z tzw. cyrkulacją (trzecia rurka) to TAK, woda krąży cały czas w układzie, abyś miał ją ciepłą zaraz po odkręceniu baterii i nie czekał na nią.


    Raczej tak nie mam, bo w każdym kranie czekam trochę zanim ciepła woda poleci.

    Dodano po 1 [minuty]:

    SAAX wrote:
    Za głównym wodomierzem załóż zawór zwrotny i będziesz miał spokój.


    A co to da? Myślisz, że woda mi się cofa i licznik nabija nieistniejące realnie zużycie?

    Tak wygląda licznik, który jest w garażu:

    Wodomierz kręci się non-stop: Przyczyny wzrostu zużycia wody, kotłownia, pompa ciepła i rurki

    Rura z drogi pewnie w ziemi idzie do najbliższego rogu w garażu. Właśnie w tym rogu rura wychodzi pionowo z podłogi i na wysokości 1,5 m jest licznik. Za nim idzie rura pex przy suficie do kotłowni za ścianą garażu. W kotłowni rozchodzi się różnymi drogami do kranów i toalet, które są tak naprawdę ściana w ścianę. Za garażem jest kotłownia, za nią jest wiatrołap, za którym jest toaleta, za którą jest kuchnia. Wszystko idzie po linii prostej miej więcej. Nad kotłownią jest jedna łazienka. Jedyne rury, które odchodzą to prysznic i pralnia, gdzie musi być też woda pociągnięta do pralki i prysznica. Raczej wszystko jest w ścianie lub podłodze, tak, że wyciek moim zdaniem byłby widoczny.

    Dodano po 28 [minuty]:

    Rysio4001 wrote:
    W efekcie woda przez wodomierz płynie raz w jedną stronę, raz w drugą, a że wodomierze zwykle mają blokadę przed kręceniem się wstecz, to mamy nabijanie licznika bez poboru wody.


    Jak wczoraj w kotłowni zamknąłem jeden zawór, który myślałem, że doprowadza wodę do zbiornika CWU, to licznik obracał się w dwie strony, bardziej chaotycznie i szarpiącymi ruchami. Właśnie raz szybciej, raz wolniej, raz się lekko cofnął, żeby zaraz znowu ruszyć w drugą stronę.

    Teraz postałem trochę przy liczniku. Myślałem, że on się ciągle kręci, ale jednak nie. 3/4 to jest lekkie kręcenie się, ale nieraz zwolni nieraz przyspieszy. Nieraz nawet tak powoli zwalnia, że się na chwile zatrzymuje. Nieraz nawet się leciutko cofnie, żeby zaraz ruszyć w drugą stronę. Może to nie wyciek, a nabijanie pustych przebiegów wywołanych jakimiś podciśnieniami itp.?

    Dodano po 6 [minuty]:

    Rysio4001 wrote:
    i czy rura za wodomierzem nie idzie częściowo w ziemi.
    Tak jak opisałem wyżej, raczej widzę wszystkie rury oprócz odcinka od kotłowni do jednej toalety i za nią do kuchni. Otóż za kotłownią jest 1,5 m szeroki wiatrołap i w jego posadzce idą rury do toalety i dalej do kuchni. Reszta moim zdaniem jest. Zrobię parę zdjęć z kotłowni żeby to zobrazować.

    Dodano po 27 [minuty]:

    Rysio4001 wrote:
    Na początek zamknąć zawór na dopływie zimnej wody do zasobnika C.W.U. i sprawdzić czy nadal wodomierz się kręci.
    Dać odpowiedź.


    Moim zdaniem zamknąłem zawór zimnej wody do zbiornika i nic to nie zmieniło. Kręci się z taką samą charakterystyką, jakby zamknięcie tego zaworu nic nie zmieniło.

    Wodomierz kręci się non-stop: Przyczyny wzrostu zużycia wody, kotłownia, pompa ciepła i rurki Wodomierz kręci się non-stop: Przyczyny wzrostu zużycia wody, kotłownia, pompa ciepła i rurki Wodomierz kręci się non-stop: Przyczyny wzrostu zużycia wody, kotłownia, pompa ciepła i rurki
  • #43
    collie2
    Level 17  
    matifcb wrote:

    Teraz postałem trochę przy liczniku. Myślałem, że on się ciągle kręci, ale jednak nie. 3/4 to jest lekkie kręcenie się, ale nieraz zwolni, nieraz przyspieszy. Nieraz nawet tak powoli zwalnia, że się na chwile zatrzymuje. Nieraz nawet się leciutko cofnie,żeby zaraz ruszyć w drugą stronę. Może to nie wyciek, a nabijanie pustych przebiegów wywołanych jakimiś podciśnieniami itp.?

    A może po prostu licznik fiksuje? Zgłoś w Wodociągach awarię licznika, bo jego zachowanie też może na to wskazywać i dla monterów z Wodociągów będzie to przekonujące, a Ty zyskasz przynajmniej jedną pewność: że licznik zdrowy.
  • #44
    matifcb
    Level 15  
    Dziś rozmawiałem z zakładami komunalnymi. Mogą wziąć licznik na ekspertyzę i założyć mi nowy i go zostawić. Jednak jak sprawdzą stary i nic nie stwierdzą to dostanę fakturę około 300 zł za sprawdzenie.

    Pan mi powiedział tak. Jak chcesz sprawdzić czy gdzieś jest wyciek zakręć na 15 min zawór za licznikiem i potem zobacz czy i ile napełni wody. U mnie po 15 minutach i włączeniu licznika nabiło 0,5 L, jutro dzwonię do niego z tym wynikiem i prośba o komentarz. Nie wiem czy to dużo czy mało. Może w ogóle po 15 min nic nie powinno wylecieć.
  • #45
    badboy84
    Level 43  
    Jeżeli instalacja byłaby szczelna to nie powinno nic wypłynąć.
  • #46
    matifcb
    Level 15  
    No na pewno z wodomierzy koleś powie mi to samo i cześć.
  • #47
    Rysio4001
    Heating systems specialist
    Witam.

    Michał_74 wrote:
    Witam.
    To i ja zadam proste pytanie.
    Wodomierz puszcza wodę w dwie strony ale liczy tylko to co na "plus" ?
    Pozdrawiam.
    Jest wiele producentów wodomierzy.
    Wiele modeli wodomierzy ma blokadę "biegu wstecznego" (zapadkę), i nie mogą się kręcić wstecz, co za tym idzie, nabijają tylko na "plus".
    Również te wodomierze, które nie mają powyższej blokady, i mogą się kręcić wstecz, to i tak na przepływie wstecznym są dużo mniej czułe niż na przepływie w zgodnym kierunku (zwłaszcza przy małych przepływach), co za tym idzie, przy takich samych przepływach wstecznych i zgodnych, i tak będą naliczały na "plus". Wynika to z ukształtowania turbinki oraz komory w której ta turbinka się znajduje, zastosowanych kierownic strumienia na wlocie do wodomierza, itp.

    matifcb wrote:
    SAAX wrote:
    Za głównym wodomierzem załóż zawór zwrotny i będziesz miał spokój.

    A co to da? Myślisz, że woda mi się cofa i licznik nabija nieistniejące realnie zużycie?
    W przypadku takiego "kołysania się wody", wodomierz może nabijać bardzo duże nieistniejące w rzeczywistości zużycie wody, czasem nawet przekraczające rzeczywiste zużycie wody. Nabijanie takich ilości wody, jak w tym przypadku, są realne. Tak więc zamontować zawór antyskarzeniowy (zwrotny) za wodomierzem. Na zdjęciu wodomierza, nie widać takiego zaworu, więc pewnie go niema.
    matifcb wrote:
    Teraz postałem trochę przy liczniku. Myślałem, że on się ciągle kręci, ale jednak nie. 3/4 to jest lekkie kręcenie się, ale nieraz zwolni, nieraz przyspieszy. Nieraz nawet tak powoli zwalnia, że się na chwile zatrzymuje. Nieraz nawet się leciutko cofnie, żeby zaraz ruszyć w drugą stronę.
    To są typowe objawy "kołysania się wody". Więc cała przyczyna może leżeć w braku zaworu antyskażeniowego za wodomierzem. Mechanizm tego zjawiska, opisałem w poprzednim poście.

    matifcb wrote:
    Moim zdaniem zamknąłem zawór zimnej wody do zbiornika i nic to nie zmieniło. Kręci się z taką samą charakterystyką jakby zamknięcie tego zaworu nic nie zmieniło.
    Zasobnik C.W.U. widać na trzecim zdjęciu - ten szary z czarną pokrywą. Zawór powinien być na rurze dochodzącej do dolnego króćca zasobnika. Zrób zdjęcia podejść do tego zasobnika u jego dołu, tak żeby było widać zamontowany osprzęt (zawory, itp.).
    Nad zasobnikiem jest niebieska belka z odpowietrznikiem, zaworem bezpieczeństwa, manometrem, i niebieskim naczyniem przeponowym. Ten zestaw (grupa bezpieczeństwa) też powinien być połączony z rurą doprowadzającą zimną wodę do zasobnika, pomiędzy zaworem zamykającym dopływ zimnej wody do zasobnika, a zasobnikiem. Powinien tam być też zawór zwrotny za zaworem zamykającym. Idąc po rurze doprowadzającej zimną wodę do zasobnika, powinna być taka kolejność: zawór odcinający wodę, zawór zwrotny, trójnik do którego powinna być dołączona powyższa grupa bezpieczeństwa, i zasobnik. Zrób zdjęcia, tak aby było to widać, co tam dokładnie jest, i jak jest połączone.

    I co ja widzę? Czyżby na rurze dochodzącej do belki grupy bezpieczeństwa był wstawiony zawór odcinający? Jeśli rzeczywiście jest tam zawór, to w żadnym wypadku go nie zamykaj! Zrób zdjęcie tej grupy bezpieczeństwa, żeby było widać dokładnie, co to za zawór, i gdzie jest zamontowany.

    Ten biały zbiornik na drugim zdjęciu, to bufor dla pompy ciepła. On nie ma związku z problemem ubytku wody.

    matifcb wrote:
    Otóż za kotłownią jest 1,5 m szeroki wiatrołap i w jego posadzce idą rury do toalety i dalej do kuchni.
    I to jest ewentualne możliwe miejsce tak dużego wycieku, które mogło by się nie ujawnić - woda może iść w ziemię pod budynkiem.

    Zrób jeszcze taki test.
    Nigdzie nie pobieramy wody. Zamknij zawory przy wodomierzu, i poobserwuj parę minut manometr na grupie bezpieczeństwa nad zasobnikiem. Odpowiedz jak się zachowuje ciśnienie, czy nie spada do zera.

    collie2 wrote:
    A może po prostu licznik fiksuje? Zgłoś w Wodociągach awarię licznika, bo jego zachowanie też może na to wskazywać i dla monterów z Wodociągów będzie to przekonujące, a Ty zyskasz przynajmniej jedną pewność: że licznik zdrowy.
    NIE! Jeśli przez wodomierz nie płynie woda, to sam się nie będzie obracał - to nie perpetuum mobile. Takie objawy wyraźnie wskazują na "kołysanie się wody". Zgłaszając awarię wodomierza, tylko narazi się na koszty! Najpierw trzeba zamontować zawór antyskażeniowy!

    matifcb wrote:
    Pan mi powiedział tak. Jak chcesz sprawdzić czy gdzieś jest wyciek zakręć na 15 min zawór za licznikiem i potem zobacz czy i ile napełni wody. U mnie po 15 minutach i włączeniu licznika nabiło 0,5 L
    Może to świadczyć o ubytku wody, ale taka ilość w takim teście może również wynikać z innych przyczyn, np:
    - Spadek temperatury w zasobniku, i zmiana objętości wody wynikająca z rozszerzalności termicznej.
    - Wystarczy, że na wodociągu w czasie zamykania zaworu było niższe ciśnienie, a podczas otwierania wyższe, i trochę wody wpłynie do naczynia przeponowego grupy bezpieczeństwa przy zasobniku.
    Tak, że wynik tego testu jest niejednoznaczny. Powtórz go kilkakrotnie (oczywiście zachowując ten sam czas próby), i sprawdź powtarzalność wyników. Wtedy będzie to bardziej obiektywne.

    Pozdrawiam.
  • #48
    matifcb
    Level 15  
    Rysio4001 wrote:
    W przypadku takiego "kołysania się wody", wodomierz może nabijać bardzo duże nieistniejące w rzeczywistości zużycie wody, czasem nawet przekraczające rzeczywiste zużycie wody. Nabijanie takich ilości wody, jak w tym przypadku, są realne. Tak więc zamontować zawór antyskarzeniowy (zwrotny) za wodomierzem. Na zdjęciu wodomierza, nie widać takiego zaworu, więc pewnie go niema.
    matifcb wrote:


    Na pewno założę, czy to pomoże nie wiem, ale przyda się go mieć. Dziś niestety jak nie grzebałem to widzę, że licznik chodzi w jedną stronę, tak jak wcześniej widziałem - jednostajnie. Wczoraj te zmiany musiały być spowodowane właśnie zamykaniem i puszczaniem po 15 min wody i stąd ten niejednostajny ruch. Teraz chodzi wolniutko, ale w jedną stronę.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Rysio4001 wrote:
    To są typowe objawy "kołysania się wody". Więc cała przyczyna może leżeć w braku zaworu antyskażeniowego za wodomierzem. Mechanizm tego zjawiska, opisałem w poprzednim poście.


    Tak jak wyżej napisałem, niestety dziś gdy nie kręciłem zaworami ruch już odbywa się jednostajnie..

    Dodano po 9 [minuty]:

    Rysio4001 wrote:
    Nigdzie nie pobieramy wody. Zamknij zawory przy wodomierzu, i poobserwuj parę minut manometr na grupie bezpieczeństwa nad zasobnikiem. Odpowiedz jak się zachowuje ciśnienie, czy nie spada do zera.


    To już teraz mogę ci powiedzieć, bo wczoraj przecież zamykałem na 15 min zawór za wodomierzem aby sprawdzić ile po 15 min licznik nabija wody. Ten manometr z 3,8 bara spada do mniej niż 1, a później jest bardzo blisko 0, ale chyba niedokładnie 0, tylko ciut wyżej. Tak jak wczoraj patrzyłem z ciekawości, jak zakręciłem zawór, co się dzieje w kotłowni, to to zaobserwowałem. Dziś będę znowu robił próby na 15 min, to spojrzę jak nisko opada, a nawet może zdążę nagrać jakiś filmik.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Rysio4001 wrote:
    Tak, że wynik tego testu jest niejednoznaczny. Powtórz go kilkakrotnie (oczywiście zachowując ten sam czas próby), i sprawdź powtarzalność wyników. Wtedy będzie to bardziej obiektywne.


    Dziś zrobię 5 testów po 15 min, ale wczoraj zrobiłem 2 lub 3 i wynik był zbliżony, do 0,5 L na 15 min.
  • #49
    Rysio4001
    Heating systems specialist
    matifcb wrote:
    Dziś, niestety jak nie grzebałem, to widzę, że licznik chodzi w jedną stronę, tak jak wcześniej widziałem - jednostajnie.
    To niestety sugeruje wyciek.
    Natomiast niejednostajny ruch wodomierza, raczej nie miał związku z przeprowadzanymi testami, a ze zmianami ciśnienia w wodociągu i brakiem zaworu antyskażeniowego. Otóż ciśnienie na przyłączu z wodociągu zmienia się, i to znacząco. Czasem te zmiany są bardzo duże i dynamiczne, a w innym czasie ciśnienie się utrzymuje stabilnie przez dłuższy czas. Wynika to z tego, że rurociąg wodociągu ma swoje opory hydrauliczne, a płynąca woda z pewną prędkością w rurze, swoją masę i bezwładność. W efekcie zmiany intensywności poboru wody z wodociągu, powodują w nim zmiany ciśnienia z powodu oporów hydraulicznych. Natomiast sam moment rozpoczęcia i zakończenia poboru wody, powoduje chwilowe spadki oraz skoki ciśnienia, z powodu bezwładności płynącej wody.
    I wcale pobór wody nie musi być u Ciebie. Tu chodzi o pobory wody w całym wodociągu, a im bliżej końca wodociągu jesteś przyłączony, to zmiany ciśnienia będziesz miał większe.

    No i żeby była jasność. Testy i obserwacje wodomierza przeprowadzasz, gdy u Ciebie w domu nie ma żadnych poborów wody.

    Zrób zdjęcia i daj odpowiedzi na zapytania z poprzedniego mojego postu.
  • #50
    matifcb
    Level 15  
    Rysio4001 wrote:
    No i żeby była jasność. Testy i obserwacje wodomierza przeprowadzasz, gdy u Ciebie w domu nie ma żadnych poborów wody.


    Tak, oczywiście. Wszyscy już śpią i nie tykają kranów i spłuczek.

    Wodomierz kręci się non-stop: Przyczyny wzrostu zużycia wody, kotłownia, pompa ciepła i rurki Wodomierz kręci się non-stop: Przyczyny wzrostu zużycia wody, kotłownia, pompa ciepła i rurki Wodomierz kręci się non-stop: Przyczyny wzrostu zużycia wody, kotłownia, pompa ciepła i rurki Wodomierz kręci się non-stop: Przyczyny wzrostu zużycia wody, kotłownia, pompa ciepła i rurki Wodomierz kręci się non-stop: Przyczyny wzrostu zużycia wody, kotłownia, pompa ciepła i rurki Wodomierz kręci się non-stop: Przyczyny wzrostu zużycia wody, kotłownia, pompa ciepła i rurki
  • #51
    Rysio4001
    Heating systems specialist
    matifcb wrote:
    To już teraz mogę ci powiedzieć, bo wczoraj przecież zamykałem na 15 min zawór za wodomierzem aby sprawdzić ile po 15 min licznik nabija wody. Ten manometr z 3,8 bara spada do mniej niż 1, a później jest bardzo blisko 0, ale chyba niedokładnie 0, tylko ciut wyżej.

    matifcb wrote:
    ...wczoraj zrobiłem 2 lub 3 i wynik był zbliżony do 0,5 L na 15 min
    Niestety to już raczej jednoznacznie potwierdza przeciek.

    Trzeba jeszcze zlokalizować zawór na podejściu zimnej wody do zasobnika. Będzie wiadomo czy wyciek jest na stronie wody ciepłej, czy zimnej.

    Wodomierz kręci się non-stop: Przyczyny wzrostu zużycia wody, kotłownia, pompa ciepła i rurki Wodomierz kręci się non-stop: Przyczyny wzrostu zużycia wody, kotłownia, pompa ciepła i rurki

    Zaznacz na zdjęciach, gdzie idą dalej rury oznaczone cyframi 1, 2, 3, oraz 4.

    Zawór oznaczony cyfrą 5 - nie powinno go być. Odcinanie grupy bezpieczeństwa zaworem odcinającym od zabezpieczanego urządzenia (w tym przypadku zasobnika CWU), jest niedopuszczalne. Zamknięcie tego zaworu grozi uszkodzeniem lub rozsadzeniem zasobnika CWU, lub/oraz rur i armatury w instalacji wody użytkowej!


    Na zdjęciach stare rury wodne, wyglądają na plastikowe klejone NIBCO. Czy dobrze to widzę. I czy takie same rury są położone pod tą posadzką, idące do łazienki?
  • #52
    matifcb
    Level 15  
    Jestem po pierwszym teście. 15 min i znowu 0,0006 m3 czyli na liczniku najbardziej po lewej stronie zmienia się o 5/6 jednostek czyli tak jak wczoraj 0,5-0,6 ,L na 15 min. Już się zabieram za odpowiedzi dla Ciebie.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Rysio4001 wrote:
    Na zdjęciach stare rury wodne, wyglądają na plastikowe klejone NIBCO. Czy dobrze to widzę. I czy takie same rury są położone pod tą posadzką, idące do łazienki?


    Tak NIBCO 1 120 jest napisane na rurze idącej od wodomierza, to jest instalacja, która ma 25 lat. A kilka to chudsze pexy, takie mniejsze, a bardziej giętkie, które założyli mi przerabiając instalacje jak zakładałem w 2021 pompę ciepła. Od tej grubej Nibco idą chudsze do poszczególnych kranów albo toalet.

    Dodano po 17 [minuty]:

    Co do pracy manometru nad zbiornikiem z CWU. Jak zamknąłem zawór i w około 10 sek pojawiłem się w kotłowni to było 2 bary i spadało powoli do 1 bara, co trwało minutę, kolejna minuta opadało do 0,5 bara i znowu coraz wolniej około 2 minuty, aż opadło prawie do zera, wskazówka się nie ruszała, ale ona nie dotknęła tej wystającej szpileczki na której mogłaby się oprzeć, tylko była ciut wyżej, ale nieruchomo.

    Wodomierz kręci się non-stop: Przyczyny wzrostu zużycia wody, kotłownia, pompa ciepła i rurki

    Dodano po 5 [minuty]:

    Rysio4001 wrote:
    Zaznacz na zdjęciach, gdzie idą dalej rury oznaczone cyframi 1, 2, 3, oraz 4.


    1 i 3 to ciepła woda a 2 i 4 zimna. 4 zimna idzie na sam dół zbiornika, a 3 ciepła idzie też z tylu zbiornika CWU, ale na górze. Widać je na tym zdjęciu.

    Wodomierz kręci się non-stop: Przyczyny wzrostu zużycia wody, kotłownia, pompa ciepła i rurki

    Dodano po 5 [minuty]:

    1 ciepła i 2 zimna.

    Wodomierz kręci się non-stop: Przyczyny wzrostu zużycia wody, kotłownia, pompa ciepła i rurki

    Dodano po 2 [minuty]:

    Moim zdaniem od wodomierza idzie gruba rura i dochodzi do 2, która wpływa przez zbiornik wyrównawczy do zasobnika wody numerem 3. Stamtąd wychodzi ciepła woda 4 i idzie aż do 2, gdzie jest rozprowadzona po kranach.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Rysio4001 wrote:
    Trzeba jeszcze zlokalizować zawór na podejściu zimnej wody do zasobnika. Będzie wiadomo czy wyciek jest na stronie wody ciepłej, czy zimnej.


    Tego jeszcze nie rozumiem, zimna woda idzie od zaworu nr 2, zaznaczonego przeze mnie. Jak go zakręcam, to ciśnienie ciągle jest. No bo w sumie w instalacji jest woda. Może by go zamknąć na noc? I zobaczyć, czy ciśnienie spadnie? Oznaczałoby to, że woda ucieka tamtędy? Albo może zamknąć zimną wodę i spuścić z instalacji, wtedy powinien manometr spaść z ciśnieniem i zobaczyć, czy licznik się kreci na wodomierzu? Kurcze, ale pamiętam, że próbowałem zamykać ten zawór nr 2 i wodomierz się kręcił, ale przed tym zaworem są i tak odnogi np. do toalety i kranów z zimną wodą.
  • #53
    Rysio4001
    Heating systems specialist
    Na zimnej wodzie, na rurze przy zasobniku u dołu, nie ma zaworu? Bo na zdjęciu niezbyt dobrze widać.

    Rury NIBCO są bardzo awaryjne, bardzo łatwo pękają, często bez konkretnej przyczyny, zwłaszcza gdy mają kilkanaście lat.
    Tak więc obstawiam niemalże 100%, że to właśnie te rury gdzieś pękły.

    Zachowanie manometru, niestety potwierdza nieszczelność.

    Tak naprawdę jeszcze nie wiemy, jak duży jest to przeciek, bo te kilkanaście litrów na godzinę, to może być suma rzeczywistego wycieku, oraz nabijanie wodomierza z powodu "kołysania się wody".
  • #54
    matifcb
    Level 15  
    :( :( Cholerka. :(

    Zawór oczywiście jest na dole. Tak naprawdę są 4 króćce od zasobnika i każdy ma zawór. 2 i 4 pexy i dwa inne to takie większe rury idące do wewnętrznej jednostki pompy ciepła i do bufora.

    Dodano po 8 [minuty]:

    A jest jakiś sposób żeby zawęzić czy to zimna woda, czy ciepła?
  • #55
    Ture11
    Level 38  
    Wydaje mi się, że kolega ma dwie usterki - jedna to wyciek, a druga to brak zaworu antyskażeniowego.

    Ale nie o tym chciałem. Koledzy, a gdyby tak zrobić eksperyment... Jeśli w instalacji wodnej nie będzie ciśnienia wymuszonego, to na manometr będzie działała tylko siła nacisku słupa wody. Czy po wycieku całej wody, która chce wyciec, nie dałoby się zmierzyć na manometrze ciśnienia słupa wody i obliczyć, na jakiej wysokości jest nieszczelność? Wszakże 1 m słupa wody to 0,1 bar, choć to zależne od ciśnienia atmosferycznego. Pozostaje kwestia tego, jak dokładny jest manometr... Teoretycznie, skoro wskazówka nie dotknęła ogranicznika, to nieszczelność będzie nie wyżej, niż 2,5 metra nad manometrem - co chyba wyeliminuje kilka pomieszczeń i chyba też wyklucza wyciek poniżej manometru (o ile nie ma pionowej rury tuż przy manometrze?) :-)
  • #56
    Rysio4001
    Heating systems specialist
    matifcb wrote:
    1 i 3 to ciepła woda, a 2 i 4 zimna.

    matifcb wrote:
    Od wodomierza idzie gruba rura i dochodzi do 2, która wpływa przez zbiornik wyrównawczy do zasobnika wody numerem 3. Stamtąd wychodzi ciepła woda 4 i idzie az do 2 gdzie jest rozprowadzona po kranach.
    Coś tu naplątałeś. Najpierw 1 i 3 to ciepła woda, a za chwilę ciepła to 4 i 2. Z zimną też jest poplątane naplątane.

    Powiedz czy 1 i 3 to ciepła a 2 i 4 to zimna, czy jednak inaczej.
    I czy rura po lewej stronie rury kanalizacyjnej, którą zaznaczyłeś jako 2, to ta sama co ja zaznaczyłem jako dwa, i analogicznie prawa 1.
    3 idzie z góry zasobnika, a 4 na dół zasobnika?
    Potwierdź albo sprostuj jeśli jest inaczej. Tyle mi wystarczy.

    W międzyczasie dopisałeś kolejne informacje:
    matifcb wrote:
    Zimna woda idzie od zaworu nr 2 zaznaczonego przeze mnie. Jak go zakręcam to ciśnienie ciągle jest.
    Z tego by wynikało, że przeciek jest na rurach z zimną wodą.

    Co do zamykania zaworu na noc, to zamknij przy wodomierzu, bo jak nieszczelność bardziej się rozszczelni (tak też się zdarza), to możesz zalać dom. Tak samo zamykaj przy wodomierzu, jak nikogo nie ma w domu.
  • #57
    matifcb
    Level 15  
    2 i 4 zimna, a 1 i 3 ciepła.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Rysio4001 wrote:
    I czy rura po lewej stronie rury kanalizacyjnej, którą zaznaczyłeś jako 2, to ta sama co ja zaznaczyłem jako dwa, i analogicznie prawa 1.
    3 idzie z góry zasobnika, a 4 na dół zasobnika?


    Tak, wszystko się zgadza.
  • #58
    Rysio4001
    Heating systems specialist
    Ture11 wrote:
    Wydaje mi się, że kolega ma dwie usterki - jedna to wyciek, a druga to brak zaworu antyskażeniowego
    To już jest pewnik. Już o tym pisałem.

    Ture11 wrote:
    Koledzy, a gdyby tak zrobić eksperyment... Jeśli w instalacji wodnej nie będzie ciśnienia wymuszonego, to na manometr będzie działała tylko siła nacisku słupa wody.
    Tak też się robi. Ale tu mamy stanowczo zbyt mało dokładny manometr, oraz o zbyt dużym zakresie, żeby przy jego użyciu tak to szacować. Ponadto nie zawsze ciśnienie na poziomie przecieku, ustali się zerowe (równe ciśnieniu atmosferycznemu), bo np: pęknięcie może się rozszerzać i wypuszczać wodę dopiero pod jakimś ciśnieniem. Ponadto rury są też zabetonowane częściowo w ścianach, lub pod posadzkami, co też może utrudniać wypływ wody przy niskim ciśnieniu, i zafałszować taki pomiar.
    Jest też wiele innych czynników, które mogą zafałszowywać wyniki pomiarów i testów (chociażby ciepła woda w zasobniku, której temperatura w czasie w jakimś stopniu się zmienia), itp. Są też inne skuteczne metody poszukiwania przecieków. Ale nawet o tym nie wspominałem, bo autor tematu (sądząc po jego wypowiedziach i wiedzy w tym temacie), nie zrobi tego, i pewnie nie posiada odpowiedniego sprzętu. Pomoc jest zdalna, i próbuje ustalić na razie najbardziej podstawowe rzeczy, co i tak idzie dosyć ciężko.
  • #59
    matifcb
    Level 15  
    Kolejne pomiary 15 min dają równo 6 jednostek przy 0,0001 m3, czyli idzie równo... Manometr jest wyżej niż posadzka. Jest on przy suficie piwnicy, a posadzka około 3/4 wysokości kotłowni. Jeśli to tam jest wyciek oczywiście...

    Rysio4001 wrote:
    Z tego by wynikało, że przeciek jest na rurach z zimną wodą.


    Trochę nie rozumiem tego działania. Możesz wyjaśnić dlaczego myślisz, że wyciek jest na zimnej wodzie?

    Dodano po 6 [minuty]:

    Zawór antyskażeniowy 3/4 cala potrzebuje, tak? Chce go kupić, nie wiem czemu poprzedni właściciel go nie miał tyle lat.
  • #60
    vodiczka
    Level 43  
    Sądząc po twoim pierwszym wpisie, woda ucieka już od kilkunastu lub więcej dni, a za licznikiem rury nie idą pod posadzką/podłogą.
    W tej sytuacji powinna być widoczna plama wody na podłodze lub zawilgocone miejsce na ścianie, chyba, że masz na ścianie kafelki i pękniętą rurę pod kafelkami, a woda idzie środkiem ściany do gruntu.

    Kilka lat temu u sąsiada mieszkającego na parterze, pojawiła się na ścianie pokoju mała plama na wysokości ok. 50 cm od podłogi. Powiększała się stopniowo, aż osiągnęła ponad 1 m? powierzchni. Sąsiad podejrzewał przeciek z łazienki drugiego sąsiada, która była za ścianą jego pokoju. Sprawdzali kilkakrotnie, a w łazience wszędzie sucho. Zdesperowany posiadacz coraz większej plamy, zaczął rozkuwać mur (przedwojenna cegła) aż dotarł do przerdzewiałej rury w łazience sąsiada (położonej kilka centymetrów pod płytkami) skąd wyciekała woda i szła w cegły. Fugi pomiędzy płytkami nie nasiąknęły wodą, dlatego oglądając ścianę w łazience niczego podejrzanego nie zauważono.