kkas12 wrote: Jeśli są to je po prostu wskaż a nie bij piany typu "może, ale nie musi". Tylko nie pisz o kasie, bo ta "troska" wyrażana przez osobę nie znajacą obiektu powala na kolana.
Nie wiem czemu odpowiadasz w takim stylu. Nie atakuję Cię tylko staram sie rzetelnie tłumaczyć zagadnienie.
Piszę jakie jest prawo i nie oceniam. W wielu miejscach tablice mają sens, ale nie wszędzie.
Poza tym aby spełniały one swoje zadanie cały układ musi dobrze pracować. Przykładowo:
1. Bardzo często systemy są 2 progowe z użyciem wentylacji 2 biegowej. Tablice są wtedy podpięte na 2 próg razem z 2 biegiem wentylacji. Czyli wentylacja jeszcze nie zdąży wykonać przewietrzenia na maksymalnej mocy, a tablice już się uruchomią zakazujac wjazdu.
2. Istotne są progi. Zgodnie z normą PN-EN 50545-1 progi dla CO są kolejno 30/60/150ppm i 300ppm zakres. Jeżeli masz system 2 progowy to tablice odpalisz już na 60ppm. Jeżeli 4 progowy to na 300ppm dając wentylacji czas na jej pracę.
Proponuję zobacz ten artykuł:
https://detektory.pl/pliki/detektory-co-lpg-no2-w-garazach-pnen50545.pdf
Tablice też nie są jedynym sposobem na niewpuszczanie samochodów. Obecnie możliwe jest połączenie systemu detekcji z systemem wskazywania wolnych miejsc parkingowych (czyli zielone i czerwone wskaźniki). Przy zbyt wysokim stężeniu system wskazywania wyświetla wszystkie miejsca na czerwono i informuje, że w hali garażowej nie ma już miejsc. Fajny patent na duże obiekty.
ta_tar wrote: A wiesz może o tym, że do garaży podziemnych nie wolno wjeżdżać samochodami które posiadają instalację LPG?
Nie jest to prawda. Przepisy (a dokłanie par. 108 WT) definiują do jakich garaży wolno wjeżdżać pojazdom LPG. Aby garaż mógł przyjmować takie pojazdy musi być do tego przystosowany czyli musi mieć odpowiednią wentylację (zdolną usunąć LPG), konstrukcję (np. bez studzienek) oraz system detekcji LPG sterujący tą wentylacją.
"Par.108 pkt.1. W garażu zamkniętym należy stosować wentylację:
3) mechaniczną, sterowaną czujkami niedopuszczalnego poziomu stężenia tlenku węgla - w innych garażach, niewymienionych w pkt 1 i 2, oraz w kanałach rewizyjnych, służących zawodowej obsłudze i naprawie samochodów bądź znajdujących się w garażach wielostanowiskowych, z zastrzeżeniem § 150 ust. 5;
4)43) mechaniczną, sterowaną czujkami niedopuszczalnego poziomu stężenia gazu propan-butan - w garażach, w których dopuszcza się parkowanie samochodów zasilanych gazem propan-butan i w których poziom podłogi znajduje się poniżej poziomu terenu."
kkas12 wrote: Ten "zakaz" żadnej mocy prawnej nie ma. Jest to tylko pobożne życzenie administratora czy właściciela garażu
Tak przynajmniej strażacy twierdzą.
Dlatego mimo istnienia owego "zakazu" montuje się również detektory LPG.
Nie jest to prawda. Owszem tu nie ma zastosowania Kodeks Drogowy bo to nie droga publiczna. Ale...
Każdy obiekt jest do czegoś przystosowany. Więc jeżeli hala garażowa nie jest przystosowana do parkowania pojazdów LPG to nie wolno do niej wjeżdżać. Jeżeli wjedziesz do takiej hali to łamiesz przepisy budowlane i przeciwpożarowe stwarzając zagrożenie. Grozi za to odpowiedzialność karna.
Dlatego przepisy przeciwpożarowe przewidują, że na każdym garażu ma być czytelna informacja o dopuszczeniu lub nie dopuszczeniu takiego obiektu do parkowania pojazdów LPG. Administrator jest tu jedynie zobowiązany do powieszenia takiej informacji.
Dz.U.Nr 109 poz. 719 "Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów"
Rozdz.2 par.4. pkt.2. Właściciele, zarządcy lub użytkownicy budynków oraz placów składowych i wiat, z wyjątkiem budynków mieszkalnych jednorodzinnych:
5)umieszczają, przy wjazdach do garaży zamkniętych z podłogą znajdującą się poniżej poziomu terenu, czytelną informację o dopuszczeniu lub niedopuszczeniu parkowania w tych garażach samochodów zasilanych gazem płynnym propan-butan, o których mowa w przepisach techniczno-budowlanych."
Tu nie chodzi o to, że dosztaniesz mandat od Policji. (
notabene możesz dostać mandat od Straży Pożarnej). Tu chodzi o to, że jeżeli się nie zastosoujesz do tej informacji, wjedziesz i Twój pojazd stworzy zagrożenie to odpowiesz karnie.
Tu masz to opisane:
https://www.klimatyzacja.pl/wentylacja/zakaz-parkowania-pojazdow-lpg-w-halach-garazowych
kkas12 wrote: Dlatego mimo istnienia owego "zakazu" montuje się również detektory LPG.
Robi się to z innego powodu. Chodzi o to, że wiele osób pomimo informacji (zakazu) wjeżdża pojazdami z LPG. Ten system pełni wtedy rolę dodatkowego zabezpieczenia budynku pomimo, że hala nie jest przystosowana do parkowania pojazdów LPG.
ta_tar wrote: Ale to też zależy od administratora. Znam właśnie taki przypadek, że kolego mając garaż podziemny (pod blokiem) ni jak nie mógł "przeskoczyć", żeby do swojego samochodu założyć LPG. Nie przeszło przez administratora. Tak że ktoś jednak tego przestrzega.
Tak wiele wspólnot chce, żeby do ich hali mogły wjeżdżać pojazdy LPG. Niestety jak mają halę nieprzystosowaną to muszą najpierw ją przystosować, a to jest długa droga budowlana (nie wystarczy założyć detektory LPG jak niektórzy myślą).
Podobne tematy zaczynają się z elektrykami. Ale tu jest osobny wątek do tego:
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3925316.html