Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Podłączenie wentylatora jednofazowego z detekcją Gazex i czasówką: schemat i porady

simof 21 Feb 2023 21:06 399 25
Computer Controls
  • #1
    simof
    Level 10  
    Witam. Mam do podłączenia wentylator jednofazoy wyciągowy ktory ma byc sterowany czasówką oraz detekcją gazex. Chciałem to zrobić poprzez 2 styczniki tylko zastanawiam sie jak to zrobic żeby napiecie nie wróciło na detekcje i odwrotnie. Mógłby ktoś pomóc i poratować schematem z góry dziękuję 🙂

    3.1.15. Pamiętaj, że porady są udzielane w sposób zdalny przy braku fizycznego dostępu do urządzenia, problem musi być bardzo dobrze opisany i zrozumiany przez użytkowników, a tytuł powinien zawierać markę, model oraz skrótowy opis usterki. [krzysiek7]
  • Computer Controls
  • Helpful post
    #3
    Adam-T
    Level 41  
    Cewkę pierwszego stycznika podłączasz do czasówki a cewkę drugiego stycznika do gazexa. Styki obu styczników łączysz równolegle i podłączasz przez nie zasilanie wentylatora.
  • Computer Controls
  • #5
    ta_tar
    Level 39  
    Mało wiedzy o który Gazex ci chodzi są różne, mają różne wyjścia itp.
  • #6
    simof
    Level 10  
    Gazex w sensie detekcja spalin bo jest to garaż podziemny, a czasówka do przetwarzania. Dzięki za pomoc 🙂
  • #7
    kkas12
    Level 43  
    Przekaźnik czasowy nie musi nic przetwarzać. Wentylator ma pracować tak długo aż stężenie czynnika nie wróci do normy.
    Wtedy wentylator zostanie wyłączony.
    To wszystko zawiera GAZEX.

    Oprócz tego są lampy zabraniające wstępu do garażu i lampy nakazujące opuszczenie garażu.
  • #8
    ta_tar
    Level 39  
    simof wrote:
    Gazex w sensie detekcja spalin
    Wejdź tutaj:Link
    i wybierz co chcesz a potem można będzie doradzać.
  • #9
    Domelski
    Level 18  
    kkas12 wrote:
    To wszystko zawiera GAZEX.

    Nie wprowadzaj w błąd.
    System detekcji reaguje wg zaprogramowanego algorytmu (w oparciu o stężenie bieżące lub średnią ważoną). Natomiast system nie zawiera całej, możliwej, wymaganej lub projektowanej funkcjonalności wentylacji mechanicznej.
    Przede wszystkim system detekcji gazów nie przewiduje sterowania wentylacją w celu przewietrzania hali (w zakresie wymagania redukcji wilgotności i utrzymania jakości powietrza). Chociaż najnowszy MSR ma taką możliwość i wbudowany
    Bardzo często projektanci projektują dodatkowe sterowanie w oparciu o otwieranie bramy, zapalenie światła, ciągłą pracę na I biegu lub sterowanie czasowe. Często projektują także dodatkowe zabezpieczenie w postaci czasowego podtrzymania pracy wentylacji przez kilka lub kilkanaście minut po wyłączeniu alarmu z systemu detekcji gazów.

    kkas12 wrote:
    Oprócz tego są lampy zabraniające wstępu do garażu i lampy nakazujące opuszczenie garażu.

    Zgodnie z przepisami nie są wymagane więc może być hala garażowa bez nich.

    simof wrote:
    Mam do podłączenia wentylator jednofazoy wyciągowy ktory ma byc sterowany czasówką oraz detekcją gazex.

    Kolego to jest instalacja bezpieczeństwa. W Twoim pytaniu nie ma podanych modeli urządzeń, funkcji jakie dokładnie mają pełnić, ani zapewne nie masz schematu, który dla takiej instalacji powinien być. Ponieważ zadanie jest raczej proste, to mam też wątpliwości czy posiadasz wymagane uprawnienia. Adam-T łopatologicznie to wyłożył (jeżeli to nie ma być czasówka podtrzymująca pracę) więc jeżeli masz dalej wątpliwości to sugeruję więc jednak kontakt z firmą, która potrafi wykonać tego typu instalacje ponieważ to ma chronić ludzi i obiekt przed toksycznym tlenkiem węgla (czadem) i/lub wybuchowym LPG (bo nie wiem co tam masz).
    Pozostają kwestie zabezpieczenia silnika, systemu, rozdzielnicy, sygnalizacja stanów itd. zależnie od obiektu.
    Jeżeli jest detekcja LPG to zgodnie z przepisami ppoż wymagany jest projekt.
  • #10
    kkas12
    Level 43  
    Nie pisz o wprowadzaniu w błąd, bo doskonale wiem co montowałem i wiem jak dzała. A brak wymogu lamp sygnalizacyjnych nie jest jednoznaczny z zakazem ich stosowania.
    Zaś powołując sie na przepisy zapytaj o projekt, bo ja na pewno nie zabierał bym się za montaż nie mając projektu.
    Bez względu na to czy jest detekcja LPG czy jej nie ma.

    Później w razie W i tak wszystko spada na wykonawcę.
    Strażacy i reszta przy odbiorze mają to w d....ie.
  • #11
    Domelski
    Level 18  
    kkas12 wrote:
    Nie pisz o wprowadzaniu w błąd, bo doskonale wiem co montowałem i wiem jak dzała.

    To, że montowałeś jakieś rozwiązanie nie oznacza, że w innych obiektach nie jest to rozwiązane inaczej. Napisałeś, że "wszystko zawiera Gazex", a tak nie jest. System detekcji odpowiada tylko za wykrywanie konkretnych gazów i uruchomienie wyjść sterujących przy przekroczonym stężeniu. Nie przewietrza hali ze względu na wilgoć, ani nie powoduje wymiany powietrza. Co ciekawe do jakości powietrza bierze się pod uwagę CO2 i takie systemy są możliwe, ale to rzadkość (chociaż coraz częściej są już montowane). Standardowy system detekcji CO jest coraz mniej skuteczny jako sterownik wentylacji ponieważ coraz nowocześniejsze i coraz mniej wiekowe silniki emitują coraz mniej CO. Oznacza to często, że powietrze w garażu jest znacznie zanieczyszczone spalinami, a czujnik CO nie reaguje bo w spalinach nie ma wystarczająco CO. Za to CO2 jest pełno.
    Stąd sterowanie wentylacją wyłącznie przez detektory CO jest nieprawidłowe i projektanci stosują dodatkowe formy przewietrzania lub sterowania. Czyli Gazex nie zawiera wszystkiego ;)

    kkas12 wrote:
    A brak wymogu lamp sygnalizacyjnych nie jest jednoznaczny z zakazem ich stosowania.

    Nic takiego nie napisałem.

    kkas12 wrote:
    Później w razie W i tak wszystko spada na wykonawcę.

    Nie wiem skąd takie wywody. Przepisy jasno określają odpowiedzialność osób biorących udział w procesie budowlanym. Dlatego wspominam o projekcie, schematach i innych dokumentach, których wykonawca powinien się domagać dla własnego bezpieczeństwa.

    kkas12 wrote:
    Strażacy i reszta przy odbiorze mają to w d....ie.

    Sami prewentyści raczej nie natomiast biorąc pod uwagę finansowanie i możliwości wydziałów prewencji (np. ilość osób, a ilość spraw) to jest to mega niedoinwestowane. A wystarczyłoby wprowadzić obowiązkowe odbiory z taryfikatorem ustalanym do średniej krajowej i temat by się sam finansował bez uszczerbku dla żadnej ze stron.
  • #12
    kkas12
    Level 43  
    Jeszcze raz.
    To wszystko, łącznie z podaniem sygnału uruchomienia wentylatora, uruchomieniem lamp ostrzegawczych, podanie sygnału otwarcia bramy podaje GAZEX. Pojawia się zagrożenie następuje uruchomienie pewnych urządzeń. Jeśli zagrożenie mija urządzenia są wyłączane, Jeśli stężenie czynnika zagrażającego nie maleje to uruchamiane są kolejne urządzenia, które pracują aż zagrożenie minie.
    Inne obiekty tak jak i wilgoć oraz filozofia mnie nie interesują :)

    Wentylacja również wentylacji nie jest równa, bo jak mawiał mój irlandzki kolega jeśli coś jest do wszystkiego to jest do du...py.
    Czyli powierzając instalacji odpowiedzialnej za bezpieczeństwo innych zadań jest moim zdaniem (z dużą dozą optymizmu) trochę niepoważne, bo należy powierzyć to projektantowi a nie forumowym "doradcom".
    Więc projekt, projekt i jeszcze raz projekt a nie forumowe wywody, których laik nie jest w stanie ocenić. Bo to że autor wątku żadnego projektu nie posiada jest dla mnie jasnym jak słońce.
    Zaś to co twoim zdaniem należałoby wprowadzić aby "wystarczyło" kompletnie tego tematu nie dotyczy i chyba w żadnym odbiorze budynku nie uczestniczyłeś.

    Tyle w kwestii tytułowego postu z tego wątku.
  • #13
    Domelski
    Level 18  
    kkas12 wrote:
    podanie sygnału otwarcia bramy podaje GAZEX

    System detekcji nie powinien automatycznie otwierać bramy. Takiego scenariusza raczej się nie realizuje.
    Odwrotnie i owszem. Otwarcie bramy jest często wykorzystywane jako sygnał dla wentylacji do przewietrzania (w domyśle przejechał samochód to trzeba przewietrzyć). Nie oceniam czy to dobre, a jedynie, że często się tak projektuje. To jeden z sygnałów właśnie dla czasówki.

    kkas12 wrote:
    Inne obiekty tak jak i wilgoć oraz filozofia mnie nie interesują

    A powinny. Bo wentylacja ma wiele funkcji i wcale nie są mniej ważne. Dlatego o tym wspomniałem autorowi bo częstym błędem przy instalacji systemu detekcji jest założenie, że wentylacja ma być uruchamiana tylko przez system detekcji gazów.

    kkas12 wrote:
    Czyli powierzając instalacji odpowiedzialnej za bezpieczeństwo innych zadań jest moim zdaniem (z dużą dozą optymizmu) trochę niepoważne

    Czyli hamulce w samochodzie elektrycznym nie mogą jednocześnie ładować akumulatorów, a kierunkowskazy nie mogą jednocześnie być światłami awaryjnymi?
    Instalacja może mieć wiele funkcji pod warunkiem, że jest to dobrze wykonane. Dublowanie wentylacji jeżeli nie ma takiej potrzeby jest nieekonomiczne. To nie prom kosmiczny.

    kkas12 wrote:
    bo należy powierzyć to projektantowi a nie forumowym "doradcom".
    Więc projekt, projekt i jeszcze raz projekt a nie forumowe wywody, których laik nie jest w stanie ocenić. Bo to że autor wątku żadnego projektu nie posiada jest dla mnie jasnym jak słońce.

    Tu się zgadzam w 100%.

    kkas12 wrote:
    Zaś to co twoim zdaniem należałoby wprowadzić aby "wystarczyło" kompletnie tego tematu nie dotyczy i chyba w żadnym odbiorze budynku nie uczestniczyłeś.

    A nie pomyślałeś, że ja mogę być od tej drugiej strony. ;)
    Food for thought.
  • #14
    kkas12
    Level 43  
    Domelski wrote:
    A nie pomyślałeś, że ja mogę być od tej drugiej strony.
    Treści jakie tu zamieszczasz moim zdaniem wykluczają taką możliwość :)
    Domelski wrote:
    Tu się zgadzam w 100%.
    I tego proponuje byś się trzymał.
    A pisanie
    Domelski wrote:
    Adam-T łopatologicznie to wyłożył (jeżeli to nie ma być czasówka podtrzymująca pracę)...

    przeczy wymaganiu istnienia projektu z czym podobno się nie zgadzasz.

    I nie porównuj proszę instalacji w samochodzie do zagadnienia w tym wątku poruszanym.
    Wentylator usuwający czynnik zagrażający życiu ma ten czynnik usunąć. Więc ma być sprawny wtedy kiedy jest potrzebny.
    Zaś używanie go do innych celów może postawić ową sprawność pod znakiem zapytania.

    Może jeszcze RCD w obwodzie zasilającym GAZEX i w obwodzie wentylatora zamontujesz?

    A bramę otwiera się wtedy gdy pomimo pracy wentylatora stężenie szkodliwego czynnika dalej wzrasta.
    To sie nazywa przewietrzanie.
    Jednak aby było to mozliwe należy istnienie takiej opcji zgłosić w specyfikacji zamówienia napędu bramy.
    Jeśli tego sie nie zgłosi wtedy są problemy. Bo nie każdą bramę da się w ten sposób uruchomić.

    A jedną z tych niewymaganych tablic informacyjnych jest tablica zakazująca wjazdu na parking z wiadomego powodu.
  • #15
    simof
    Level 10  
    Moja literówka nie przetwarzanie a przewietrzanie. Detektory posiadaja 3 progi alarmowe praca normalna, wentylacja wyciagowa i tablice oczywiscie. Miałem tylko watpliwosci co do podlaczenia bo co do tego nie mialem zadnego schematu wiec stwierdziłem ze na 2 stycznikach będzie to najlepiej zrobić. Dzieki jeszcze raz wszystkim 🙂
  • #16
    Domelski
    Level 18  
    Jakoś przeoczyłem odpowiedź.

    kkas12 wrote:
    Wentylator usuwający czynnik zagrażający życiu ma ten czynnik usunąć. Więc ma być sprawny wtedy kiedy jest potrzebny.
    Zaś używanie go do innych celów może postawić ową sprawność pod znakiem zapytania.

    W ten sposób ograniczasz użycie wentylatora tylko do jednego zadania. Nie ma takiej potrzeby. Wentylacja bytowa pełni tu standardowo rolę przewietrzania jak i usuwania zagrożenia ze strony CO czy LPG.

    kkas12 wrote:
    Może jeszcze RCD w obwodzie zasilającym GAZEX i w obwodzie wentylatora zamontujesz?

    Please...

    kkas12 wrote:
    A bramę otwiera się wtedy gdy pomimo pracy wentylatora stężenie szkodliwego czynnika dalej wzrasta.
    To sie nazywa przewietrzanie.

    Otwarcie bramy nic nie daje Panie kolego. To nie mieszkanie, że otworzysz drzwi na balkon. Takie coś zadziałałoby w małej hali garażowej na kilka samochodów, która nie jest za bardzo pod ziemią i oczywiście ma kanały wentylacyjne grawitacyjne.
    Na wielopoziomowej hali o dużej powierzchni otwarcie bramy jest niezauważalne dla ogólnej wentylacji. Nie stosuje się automatycznego otwierania bramy na halach garażowej. Natomiast odwrotnie stosuje się załączanie wentylacji mechanicznej od otwarcia bramy (jako jeden z sygnałów przy którym domniema się, że jakiś pojazd korzystał z hali).
    W swoim doświadczeniu mogę się wypowiadać za ponad 5'000 hal garażowych i żadna nie ma bramy otwieranej automatycznie od systemu detekcji. W kilku projektanci mieli takie pomysły i szybko się z nich wycofali.
    Na dużych halach same czerpnie są wielokrotnie większe niż ta brama ;)
    Jak Cię to interesuje to poczytaj w przepisach jak duże muszą być otwory wentylacyjne i jak usytuowane, żeby był rzeczywisty przewiew i hala mogła pracować bez detekcji i wentylacji mechanicznej.

    kkas12 wrote:
    A jedną z tych niewymaganych tablic informacyjnych jest tablica zakazująca wjazdu na parking z wiadomego powodu.

    Może, ale nie musi. Wiele hal garażowych nie ma żadnej sygnalizacji, inne mają sygnalizację tylko wewnątrz, a jeszcze inne mają tylko sygnalizator (a nie tablice).

    simof wrote:
    Detektory posiadaja 3 progi alarmowe praca normalna, wentylacja wyciagowa i tablice oczywiscie.

    Sposób sterowania powinieneś mieć określony w projekcie. Jak rozumiem wentylacja 2-biegowa.

    simof wrote:
    Miałem tylko watpliwosci co do podlaczenia bo co do tego nie mialem zadnego schematu wiec stwierdziłem ze na 2 stycznikach będzie to najlepiej zrobić.

    Przykładowe schematy dla samej detekcji udostępnia każdy producent na swojej stronie. Natomiast co potem w szafie to vide projekt. Jak mówisz, że nie ma schematu to trochę ryzykowne jeżeli nie masz doświadczenia bo nawet w najprostszej wentylacji jest kilka elementów zabezpieczających więc nadal sugeruję kontakt z kimś z doświadczeniem. Potem i tak do odbiorów powinieneś stworzyć schematy rozdzielnicy itd.
  • #17
    kkas12
    Level 43  
    Domelski wrote:
    W ten sposób ograniczasz użycie wentylatora tylko do jednego zadania. Nie ma takiej potrzeby.

    Ale to nie jest twoj problem o tylko twój punkt widzenia kolego.
    Domelski wrote:
    Może, ale nie musi. Wiele hal garażowych nie ma żadnej sygnalizacji, inne mają sygnalizację tylko wewnątrz, a jeszcze inne mają tylko sygnalizator (a nie tablice).
    I co z tego? Są jakieś przeciwwskazania by tablice montować?
    Jeśli są to je po prostu wskaż a nie bij piany typu "może, ale nie musi". Tylko nie pisz o kasie, bo ta "troska" wyrażana przez osobę nie znajacą obiektu powala na kolana.


    Autorze wątku czy sprawdziłeś czy ilość detektorów jest wystarczająca by ich "zasięg" pokrywał całą powierzchnię garażu?
    Jest to bardzo istotna kwestia.
  • #18
    ta_tar
    Level 39  
    Domelski wrote:
    Wentylacja bytowa pełni tu standardowo rolę przewietrzania jak i usuwania zagrożenia ze strony CO czy LPG.

    A wiesz może o tym, że do garaży podziemnych nie wolno wjeżdżać samochodami które posiadają instalację LPG?
  • #19
    kkas12
    Level 43  
    Ten "zakaz" żadnej mocy prawnej nie ma. Jest to tylko pobożne życzenie administratora czy właściciela garażu
    Tak przynajmniej strażacy twierdzą.
    Dlatego mimo istnienia owego "zakazu" montuje się również detektory LPG.

    Ale wyprzedzając to co napiszesz :) zgadzam się z tym, że jest to paranoja.
  • #20
    ta_tar
    Level 39  
    kkas12 wrote:
    Ale wyprzedzając to co napiszesz zgadzam się z tym, że jest to paranoja.
    Nie wiem w którą stronę uważasz że paranoja?
  • #22
    ta_tar
    Level 39  
    Ale to też zależy od administratora. Znam właśnie taki przypadek, że kolego mając garaż podziemny (pod blokiem) ni jak nie mógł "przeskoczyć", żeby do swojego samochodu założyć LPG. Nie przeszło przez administratora. Tak że ktoś jednak tego przestrzega.
  • #24
    Domelski
    Level 18  
    kkas12 wrote:
    Jeśli są to je po prostu wskaż a nie bij piany typu "może, ale nie musi". Tylko nie pisz o kasie, bo ta "troska" wyrażana przez osobę nie znajacą obiektu powala na kolana.

    Nie wiem czemu odpowiadasz w takim stylu. Nie atakuję Cię tylko staram sie rzetelnie tłumaczyć zagadnienie.
    Piszę jakie jest prawo i nie oceniam. W wielu miejscach tablice mają sens, ale nie wszędzie.
    Poza tym aby spełniały one swoje zadanie cały układ musi dobrze pracować. Przykładowo:
    1. Bardzo często systemy są 2 progowe z użyciem wentylacji 2 biegowej. Tablice są wtedy podpięte na 2 próg razem z 2 biegiem wentylacji. Czyli wentylacja jeszcze nie zdąży wykonać przewietrzenia na maksymalnej mocy, a tablice już się uruchomią zakazujac wjazdu.
    2. Istotne są progi. Zgodnie z normą PN-EN 50545-1 progi dla CO są kolejno 30/60/150ppm i 300ppm zakres. Jeżeli masz system 2 progowy to tablice odpalisz już na 60ppm. Jeżeli 4 progowy to na 300ppm dając wentylacji czas na jej pracę.
    Proponuję zobacz ten artykuł: https://detektory.pl/pliki/detektory-co-lpg-no2-w-garazach-pnen50545.pdf
    Tablice też nie są jedynym sposobem na niewpuszczanie samochodów. Obecnie możliwe jest połączenie systemu detekcji z systemem wskazywania wolnych miejsc parkingowych (czyli zielone i czerwone wskaźniki). Przy zbyt wysokim stężeniu system wskazywania wyświetla wszystkie miejsca na czerwono i informuje, że w hali garażowej nie ma już miejsc. Fajny patent na duże obiekty.

    ta_tar wrote:
    A wiesz może o tym, że do garaży podziemnych nie wolno wjeżdżać samochodami które posiadają instalację LPG?

    Nie jest to prawda. Przepisy (a dokłanie par. 108 WT) definiują do jakich garaży wolno wjeżdżać pojazdom LPG. Aby garaż mógł przyjmować takie pojazdy musi być do tego przystosowany czyli musi mieć odpowiednią wentylację (zdolną usunąć LPG), konstrukcję (np. bez studzienek) oraz system detekcji LPG sterujący tą wentylacją.
    "Par.108 pkt.1. W garażu zamkniętym należy stosować wentylację:
    3) mechaniczną, sterowaną czujkami niedopuszczalnego poziomu stężenia tlenku węgla - w innych garażach, niewymienionych w pkt 1 i 2, oraz w kanałach rewizyjnych, służących zawodowej obsłudze i naprawie samochodów bądź znajdujących się w garażach wielostanowiskowych, z zastrzeżeniem § 150 ust. 5;
    4)43) mechaniczną, sterowaną czujkami niedopuszczalnego poziomu stężenia gazu propan-butan - w garażach, w których dopuszcza się parkowanie samochodów zasilanych gazem propan-butan i w których poziom podłogi znajduje się poniżej poziomu terenu."


    kkas12 wrote:
    Ten "zakaz" żadnej mocy prawnej nie ma. Jest to tylko pobożne życzenie administratora czy właściciela garażu
    Tak przynajmniej strażacy twierdzą.
    Dlatego mimo istnienia owego "zakazu" montuje się również detektory LPG.

    Nie jest to prawda. Owszem tu nie ma zastosowania Kodeks Drogowy bo to nie droga publiczna. Ale...
    Każdy obiekt jest do czegoś przystosowany. Więc jeżeli hala garażowa nie jest przystosowana do parkowania pojazdów LPG to nie wolno do niej wjeżdżać. Jeżeli wjedziesz do takiej hali to łamiesz przepisy budowlane i przeciwpożarowe stwarzając zagrożenie. Grozi za to odpowiedzialność karna.
    Dlatego przepisy przeciwpożarowe przewidują, że na każdym garażu ma być czytelna informacja o dopuszczeniu lub nie dopuszczeniu takiego obiektu do parkowania pojazdów LPG. Administrator jest tu jedynie zobowiązany do powieszenia takiej informacji.
    Dz.U.Nr 109 poz. 719 "Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów"
    Rozdz.2 par.4. pkt.2. Właściciele, zarządcy lub użytkownicy budynków oraz placów składowych i wiat, z wyjątkiem budynków mieszkalnych jednorodzinnych:
    5)umieszczają, przy wjazdach do garaży zamkniętych z podłogą znajdującą się poniżej poziomu terenu, czytelną informację o dopuszczeniu lub niedopuszczeniu parkowania w tych garażach samochodów zasilanych gazem płynnym propan-butan, o których mowa w przepisach techniczno-budowlanych."


    Tu nie chodzi o to, że dosztaniesz mandat od Policji. (notabene możesz dostać mandat od Straży Pożarnej). Tu chodzi o to, że jeżeli się nie zastosoujesz do tej informacji, wjedziesz i Twój pojazd stworzy zagrożenie to odpowiesz karnie.
    Tu masz to opisane: https://www.klimatyzacja.pl/wentylacja/zakaz-parkowania-pojazdow-lpg-w-halach-garazowych

    kkas12 wrote:
    Dlatego mimo istnienia owego "zakazu" montuje się również detektory LPG.

    Robi się to z innego powodu. Chodzi o to, że wiele osób pomimo informacji (zakazu) wjeżdża pojazdami z LPG. Ten system pełni wtedy rolę dodatkowego zabezpieczenia budynku pomimo, że hala nie jest przystosowana do parkowania pojazdów LPG.

    ta_tar wrote:
    Ale to też zależy od administratora. Znam właśnie taki przypadek, że kolego mając garaż podziemny (pod blokiem) ni jak nie mógł "przeskoczyć", żeby do swojego samochodu założyć LPG. Nie przeszło przez administratora. Tak że ktoś jednak tego przestrzega.

    Tak wiele wspólnot chce, żeby do ich hali mogły wjeżdżać pojazdy LPG. Niestety jak mają halę nieprzystosowaną to muszą najpierw ją przystosować, a to jest długa droga budowlana (nie wystarczy założyć detektory LPG jak niektórzy myślą).
    Podobne tematy zaczynają się z elektrykami. Ale tu jest osobny wątek do tego: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3925316.html
  • #25
    kkas12
    Level 43  
    Domelski wrote:
    Chodzi o to, że wiele osób pomimo informacji (zakazu) wjeżdża pojazdami z LPG.
    Tak właśnie wygląda "prawomocność" owego zakazu.
    Sam sobie przeczysz kolego :)
    Domelski wrote:
    Proponuję zobacz ten artykuł:
    Ja natomiast proponuje byś przynajmniej jeden taki sysyem w realu wykonał aby zrozumieć jak działa i dlaczego tak.

    Ale może przyjdzie czas (czego nie życzę), że sam sie przekonasz ile warte jest kurczowe trzymanie się "ekonomicznych wytycznych" i tego co ktoś gdzieś napisał.

    Może kiedyś wejdziesz czy wjedziesz do garażu gdy panowało będzie w nim wysokie stężenie CO, CO2 czy LPG a wentylator czy układ go zasilający uległ awarii z powodu nadmiernej eksploatacji podczas usuwania wilgoci z pomieszczenia, bo kwestie izolacji zostały spaprane w trakcie budowy, a tablice sygnalizacyjne nie zostały zamontowane bo przecież wymagane nie są.
    Wtedy dowiesz się ile warta jest twa carskiego jeszcze urzędnika "bez ukazu ani rusz".

    To, że dziś montowanie AFDD nie jest (jeszcze) wymagany nie jest równoznacze z tym by dziś nie wolno było go nie montować.