Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Obrototomierz w vectrze A

snickers1958 20 Lis 2005 20:16 1853 9
  • #1
    snickers1958
    Poziom 11  
    Cześć. Posiadam Vectrę A rok 1991 z silnikiem 1.4 bez żadnych bajerów ( otwierane elektrycznie szyby, światełka w drzwiach itp ) . Z bardziej praktycznego powodu niż tylko tuning( małżonka nie słyszy pracy silnika przy włączonym radiu) chciałbym wymienić panel zegarów w, którym jest dodatkowo obrotomierz. Przed zakupem całego modułu wypytałem ludzi na szrocie czy mogę coś takiego zrobić. Podpowiedzieli, że za zegarami jest dodatkowa wtyczka do tegoż obrotomierza. Kupiłem niedrogo, zdjąłem stary i mała konsternacja - nie znalazłem dodatkowego wtyku a po podłączeniu tego dużego nic na obrotomierzu nie zauważyłem( spał w najlepsze )! Co mam zrobić lub dorobić ( kupić i podłączyć ) by sfinalizować mój pomysł. Przejrzałem i ściągnąłem kilka schematów na elektrodzie ale nic na ten właśnie temat nie znalazłem. Proszę o podpowiedź i pomoc. Dziękuję bardzo.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • #2
    drrumin
    Poziom 16  
    Sprawa bardzo prosta , robiłem ten sam zabieg też w VA ale mialem to szczęście że po podłaczeniu tej duzej wtyczki wszystko dzialało, nalezy przeciągnąc jeden dodatkowy kabelek zdaje sie do cewki.
    Dokładna porada i opis tego zabiegu znajduje sie na tej stronce, www.vectra-unlimited.pl , prosze skorzystac z opcji SZUKAJ lub poprostu pogrzebac w tematach był on poruszany kilka razy.
    pozdrawiam - drrumin
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • #3
    snickers1958
    Poziom 11  
    Dzięki za wskazanie nowej i ciekawej stronki ale i tutaj pomimo Twoich sugestii, że temat był poruszany nie znalazłem nic pod moim kątem. Może faktycznie gdzieś głębiej na forum ktoś o tym mówi ale ja nie mam czasu należeć do klubu vectry?! Mówisz, że w Twoim przypadku po podłączeniu dużej wtyczki wszystko poszło jak trzeba. Być może mój zegar (obrotomierz) jest uszkodzony - czy to możliwe? Wizualnie nie widać żadnych uszkodzeń jest cały w niezłym stanie. A może wiesz jak w domowym pokoju sprawdzić działanie takiego zegarka? Cierpliwie oczekuję na dalsze podpowiedzi.
    Dziękuję.
  • #4
    maestro11
    Poziom 15  
    Montowałem liczniki z obrotomierzem do vectry 1,6 oraz 1,8 i zawsze działały bez problemu. Bez podłączenia żadnych dodatkowych wtyczek. Porównaj gniazda w obu licznikach to dowiesz się gdzie we wtyczce powinien być styk sygnału obrotomierza. Dokładnie nie pamiętam ale chyba był to pierwszy od lewej (patrząc na wtyczkę po wyjęciu licznika). W tym liczniku z obrotomierzem w gnieżdzie na folii ten styk jest, a w tym bez obr. go nie ma. Trzeba sprawdzić czy podczas jazdy są na nim impulsy, albo na ten styk w liczniku podać sygnał z generatora. Wtedy będziesz wiedział w czym tkwi problem. Nie podłączaj do cewki WN bo będzie po zabawie.
  • #5
    snickers1958
    Poziom 11  
    Witam serdecznie.
    Sorry, że dopiero dzisiaj odczytuję tę wskazówkę i dodała mi trochę a może więcej nadziei, że i w końcu moje cacko kiedyś zastartuje. Już myślałem, że posiadam wersję vectruni odporną na taką modyfikację. W tej chwili na dworze mróz a za dnia pracuję. Zwrócę uwagę po zdemontowaniu starego licznika na podłączenia (przeanalizuję), ale nie mam pojęcia co to jest generator, czy to jest coś w samochodzie czy poprostu generator jakiegoś sygnału w.cz. takiego jakiego używa się przy naprawach RTV? - nie mam nic takiego. Jak podczas próbnej jazdy z nowym licznikiem wyłapać impulsy ( czym , woltomierz ?) Dzięki maestro11 za wskazówki i proszę nie denerwuj się za te moje pytania, może to jest banalnie proste ale ja muszę być pewien co robię! Gdzieś w necie znalazłem podpowiedż aby będąc z zegarami pod 12Voltami podać na zegar napięcie zmienne z trafka 10 voltów ale od tamtej pory nie miałem absolutnie czasu. Po moich próbach odezwę się jak najszybciej by to z Tobą skonsultować. Dzięki i do usłyszenia.
  • #6
    maestro11
    Poziom 15  
    Do sprawdzenia impulsów mozna użyć multimetru z pomiarem częstotliwości albo oscyloskopu. Pisząc generator miałem na myśli właśnie taki jakiego używa się przy naprawach RTV ale może to być prosty generatorek zbudowany np na układzie 555 lub na tranzystorach. Mozna by użyc transformatorka tak jak piszesz, ale dla bezpieczeństwa podłącz go do wejścia licznika przez kondensator.
  • #7
    drrumin
    Poziom 16  
    Mysle że sprawa jest tu zbyt komplikowana bez urazy ale bedac poniekąd w temacie jako ze jestem posiadaczem takiego samego auta i wykonywalem ten zabieg - jeżeli u ciebie nie dziala od razu, moze tak być poprostu nie przystoswana instalacja i tak bywalo to nie zadne odchylenie od normy , należy pociagnąć dodatkowy przewod jeden kazdy elektryk samochodowy zrobi to za pare zlotych , kolega za caly zabieg łącznie z wymiana licznika u nas zaplacil 30 złotych.
    Drugim powodem zdaje sie moze byc brak na tyle licznika malego czarnego urzadzenia (zdaje sie impulsometr) powinno sie znajdowac na wejsciem linki licznika nie znajduje sie ono przy kazdym liczniku ale przy tym z obr powinno byc chyba ze ktos je wypiol.
  • #8
    snickers1958
    Poziom 11  
    Przepraszam Was koledzy za brak reakcji na Wasze sugestie. Zadałem temat i nic się niedzieje. Chwilowo mam porąbany grafik w pracy i nie mogę wygospodarować dłuższego czasu by dobrać się do liczników.
    Drrumin ja wczesniej nic nie mówiłem o tej czarnej kostce nad wejściem do licznika bo nie miałem pojęcia, że to jest impulsometr. Ten element jest w moim liczniku z obrotomierzem - na górze połączone są chyba trzy styki dociśnięte taką metalową zworką. Czyli nie jest tak źle, prawda? Jaką rolę spełnia ten impulsometr - może wiesz?. A narazie w dalszym ciągu nie wiem gdzie podłączyć ( jaki styk w dużym gnieździe ) napięcie próbne 10 voltów gdyż jeszcze nie porównałem z gniazdem starego licznika a tam jest dwa rzędy styków ( górny i dolny ).
    maestro11 podpowiedział gdzie jest ten sty ale też nie jest pewny. Jak sam zobaczę gdzie jest różnica to dopiero podam napięcie i będę spokojny.
    Jeżeli chodziłoby tylko o przeciągnięcie jednego kabelka to nie widzę u siebie z tym problemu, ale gdzie je wpiąć na dwóch końcach tu jest problem! Myślę, że gdybym miał wycinek schematu instalacji w tym temacie to bym sobie wydedukował co i jak a kiedy zrobi się ciepło i pozwoli na to czas poprostu wszystko podłączę i z uśmiechem powiem " pomógł mi ". Dziękuję i do usłyszenia.
  • #9
    maestro11
    Poziom 15  
    Zobacz na styk nr 8. Sprawdzałem na moim liczniku bez obrotomierza jest on nie podłączony. Tak jak pisałem wcześniej patrząc na wtyczkę pierwszy od lewej w górnym rzędzie.
  • #10
    snickers1958
    Poziom 11  
    Witam Serdecznie
    Bardzo przepraszam, że odzywam się po tak długiej przerwie ale podyktowane to było obiektywnymi problemami. Już jest ok.
    A więc w spawie punktu do podłączenia styku we wtyczce jest tak jak powiedziałeś - na folii gniazda nr 8. We wtyczce oczywiście nie ma tego styku więc go dodałem, pociągnąłem dodatkowy przewód i podłączyłem do styku w małej wtyczce po lewej stronie cewki wysokiego napięcia oczywiście patrząc na nią z góry. Tak naprawdę to był wyprowadzony krótki kabelek zakończony fikuśnym gniazdkiem luźno wiszącym przy głównej wiązce kabli elektr..
    Po podłączeniu i pierwszym odpaleniu zegar pracuje chyba normalnie, chociaż w tej chwili mam małe regulacje gaźnika w związku ze ssaniem ( zbyt długo to trwa do wyłączenia)
    Nigdy przed tem nie jeździłem autem z obrotomierzem. Jaka jest norma obrotów na poszczególnych biegach synhronizując wskazówkę i tak jak do tej pory słuch???
    I nowy problem.
    Mając zegary na wierzchu podświetliłem je punktowo diodami w dwóch kolorach ( taki wizualny bajer dla moich i małżonki oczu ) Chociaż jest to bardzo prosty niezależny układ składający się z szeregu diód i dwóch przekaźniczków przełączających kolor oraz dodatkowego włącznika takiego samego jak do świateł przeciwmgielnych to napotkałem na poważny problem. Nie ingerowałem w oświetlenie standardowe zegarów lecz minus ( - ) zasilania diód podłączyłem do masy po jedną z żaróweczek. Zasilenie 12 voltów przez wspomniany włącznik podłączyłem pod konektor plusowy wyłącznika głównego świateł. Wszystko działa prawidłowo : załączanie świateł, przełączanie kloru diód lecz tylko na " sucho " . Po uruchomieniu silnika wszystkie akcje mojego dodatkowego oświetlenia giną! Co jest grane. Co dzieje się z napięciami? gdzie popełniłem błąd
    Dziękuję za wsparcie i pozdrawiam
    Sławek