Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Grupa VAG - Interpretacja wartości czujnika ciśnienia MAP

testowy119 01 Apr 2023 01:10 282 11
Renex
  • #1
    testowy119
    Level 9  
    VAG w zeszytach serwisowych podaje, że na biegu jałowym rozgrzanego silnika w moim aucie (1.4 16v MPI) czujnik ciśnienia w kolektorze dolotowym MAP powinien wskazywać wartość między 240 a 420 mbar (norma).

    W moim przypadku mam między 270 a 280 mbar - czyli bliżej tej dolnej granicy i wydaje mi się, że dolot jest szczelny.

    Jednak w interpretacjach pomiaru zeszyty podają, że im mniejsza wartość, tym większe prawdopodobieństwo nieszczelności w układzie dolotu. Zgłupiałem i mam wątpliwości, czy zeszyty nie zawierają błędów - sprawdziłem, z ciekawości rozszczelniłem lekko dolot na wężu EVAP i ciśnienie podniosło się na 350 mbar. Wszystko wskazuje, że w zeszytach VAGa jest błąd, czy ja coś źle rozumiem?

    Grupa VAG - Interpretacja wartości czujnika ciśnienia MAP
  • Renex
  • #2
    majster129
    Level 18  
    testowy119 wrote:
    VAG w zeszytach serwisowych podaje, że na biegu jałowym rozgrzanego silnika w moim aucie (1.4 16v MPI) czujnik ciśnienia w kolektorze dolotowym MAP powinien wskazywać wartość między 240 a 420 mbar (norma).

    W moim przypadku mam między 270 a 280 mbar - czyli bliżej tej dolnej granicy i wydaje mi się, że dolot jest szczelny.

    Jednak w interpretacjach pomiaru zeszyty podają, że im mniejsza wartość, tym większe prawdopodobieństwo nieszczelności w układzie dolotu. Zgłupiałem i mam wątpliwości, czy zeszyty nie zawierają błędów - sprawdziłem, z ciekawości rozszczelniłem lekko dolot na wężu EVAP i ciśnienie podniosło się na 350 mbar. Wszystko wskazuje, że w zeszytach VAGa jest błąd, czy ja coś źle rozumiem?

    Czytaj dotąd aż zrozumiesz wszystko pisze, dla osoby która rozumie co czyta
    Grupa VAG - Interpretacja wartości czujnika ciśnienia MAP
  • Helpful post
    #3
    ociz
    Moderator of Cars
    Jest błąd, ktoś nie odróżnia pomiaru MAP od MAF. Im niższa wartość ciśnienia absolutnego tym mniejsze szanse że jest nieszczelność.
  • Renex
  • Helpful post
    #4
    johnny833
    Level 31  
    Napiszę ci tak. Jak mniej to szczelniej. Jak więcej to dziura. Mówimy tutaj o pomiarze za przepustnicą, a nie między przepustnicą a filtrem. Błędy ? A co w tym dziwnego?
  • Helpful post
    #5
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    testowy119 wrote:
    VAG w zeszytach serwisowych podaje, że na biegu jałowym rozgrzanego silnika w moim aucie (1.4 16v MPI) czujnik ciśnienia w kolektorze dolotowym MAP powinien wskazywać wartość między 240 a 420 mbar (norma)
    Norma jest wartość jak najbliżej zbliżona do 340mBar. Odchyłki w górę, lub w dół, mogą raz wynikać ze specyfikacji samego silnika - kwestia kątów rozrządu, prędkości biegu jałowego i KWZ, a także mogą wynikać z niesprawności - chodzi o odchyłki rażąco w górę od tej wartości - nieszczelny dolot, zły KWZ, przestawiony rozrząd (wytarte krzywki) czy zatkany wydech. Odchyłka w dół, to z reguły źle wyregulowany zapłon w starszych silnikach.
  • #6
    Aleksander_01
    Level 42  
    johnny833 wrote:
    Ty tak na poważnie?

    Te opary potrzebne są aby powstało ciśnienie w baku, to ciśnienie wypycha paliwo i dlatego jest ono w cylindrach. Zauważ że samochody mają niżej bak niż wtryski. W motocyklach EVAP jest zbędny bo paliwo leci w dół.
  • Helpful post
    #7
    ociz
    Moderator of Cars
    Też niezła teoria.
    Opary ze zbiornika idą do pochłaniacza żeby nie śmierdziało, a że pochłaniacz nie ma nieskończonej pojemności to silnik z niego wyciąga. Jak tworzy się pod/nadciśnienie w zbiorniku to znaczy że pochłaniacz jest zapchany.
  • #8
    Ireneo
    Level 42  
    Aleksander_01 wrote:
    johnny833 wrote:
    Ty tak na poważnie?

    Te opary potrzebne są aby powstało ciśnienie w baku, to ciśnienie wypycha paliwo i dlatego jest ono w cylindrach. Zauważ że samochody mają niżej bak niż wtryski. W motocyklach EVAP jest zbędny bo paliwo leci w dół.

    A ja myślałem że pompka paliwa podaje paliwo do cylindrów😂
  • #9
    Aleksander_01
    Level 42  
    Ireneo wrote:
    A ja myślałem że pompka paliwa podaje paliwo do cylindrów😂

    To na początku, potem ciśnienie z EVAPa podaje paliwo.

    Moderated By ociz:

    1 kwietnia był wczoraj

  • #10
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    ociz wrote:
    Jak tworzy się pod/nadciśnienie w zbiorniku to znaczy że pochłaniacz jest zapchany.
    No też nie do końca - często zdarzały się uszkodzone elektrozawory.
  • #11
    ociz
    Moderator of Cars
    To dużo wcześniej, EVAP nie działa to się w końcu pochłaniacz zapycha.
  • #12
    testowy119
    Level 9  
    Dziękuję Panowie :)
    Podobnie fabryka wskazuje kąt otwarcia przepustnicy na jałowych między 10 a 11 stopni, a w moim przypadku jest 11,4 -11,8... Ale przepustnica czysta i adaptowana kilkukrotnie, więc raczej też będzie to błąd dokumentacji.

    Co do EVAPU u mnie zawór jest sprawny i stuka sobie od czasu do czasu na wolnych obrotach wzbogacając mieszankę. Sprawdzany pod pompką próżniową i to już 3 zawór który montuje w aucie bo wszystkie poprzednie uszkadzały się przez drobinki węgla z pochłaniacza par paliwa - teraz założyłem mały filterek paliwa przed zaworem i mam spokój :)

    robokop wrote:
    Norma jest wartość jak najbliżej zbliżona do 340mBar. Odchyłki w górę, lub w dół, mogą raz wynikać ze specyfikacji samego silnika - kwestia kątów rozrządu, prędkości biegu jałowego i KWZ, a także mogą wynikać z niesprawności - chodzi o odchyłki rażąco w górę od tej wartości - nieszczelny dolot, zły KWZ, przestawiony rozrząd (wytarte krzywki) czy zatkany wydech. Odchyłka w dół, to z reguły źle wyregulowany zapłon w starszych silnikach.


    No trochę zmartwiłem się teraz... Środek zakresu producenta między 240 a 420 to 330mbar, czyli bardzo blisko 340mbar które podajesz. Ja mam 270-280mbar więc jest różnica duża.
    Z samym autem mam problemy - wpada czasami w drgania na wolnych obrotach, kiedy rozgrzeje się i obroty zejdą w dół do 670rpm, czuć mniejszą moc przy potrzebie sprawniejszego ruszenia z miejsca (dopiero od 1000rpm czuć moc) i chyba jest przelany, bo lekko strzela w wydechu jak się rozgrzeje i schodzi z obrotów. A jak popracuje dłużej na wolnych obrotach to jest specyficzny zapach niedopalonego paliwa z wydechu :(
    Sprawdziłem już naprawdę wiele rzeczy i nie mogę znaleźć przyczyny, sprawdzam każdy możliwy parametr na komputerze i porównuje z normami. Wszystkie podstawowe rzeczy jak ciśnienie paliwa, kompresja, przepustnica, wtryskiwacze, świece, cewki, sonda, rozrząd, sterownik silnika były już sprawdzane/wymieniane. Żadnych błędów w sterowniku.
    Może macie jakieś pomysły?