Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zasilacz regulowany 0-30VDC 0,02-3A - KIT do samodzielnego montażu

grala1 03 Apr 2023 20:07 2919 14
Suntrack
  • Witam. Dzisiaj opiszę kolejny dość popularny KIT zakupiony na Aliexpress. Jest to zasilacz regulowany 0-30VDC 0,02-3A. Już same parametry parametry tego zasilacza są dość popularne. Pewnie niektórym przychodzi na myśl zasilacz z Electronic-Lab, który niejeden forumowicz Elektrody wykonał go do swojego warsztatu. Czy jest to ten sam zasilacz a może coś zupełnie innego? Zapraszam do dalszej lektury.

    Zasilacz regulowany 0-30VDC 0,02-3A - KIT do samodzielnego montażu
    Za niespełna 20zł wraz z wysyłką znajdziemy taki zasilacz na Aliexpress. Patrząc po ilości sprzedanych sztuk jest to bardzo popularny KIT na tym portalu. Oczywiście na naszym Allegro również znajdziemy ten egzemplarz. Ceny z wysyłką zaczynają się od niepełna 33zł ale również tutaj wysyłka jest z Chin (tak, na Allegro są również sprzedawcy z Chin). Za 40zł można dostać taki zestaw do samodzielnego montażu z wysyłką z Polski jeżeli komuś zależy np. na czasie.
    Z powodu tego że zasilacz jest bardzo popularny doczekał się wielu różnych modyfikacji – można znaleźć dość dużo tych modyfikacji na naszej stronie (Elektroda.pl).
    Z czym mamy do czynienia tutaj?
    Nie każdy sprzedawca pokazuje schemat tego zasilacza lecz są tacy który to robią.
    Poniżej przykłady:
    Zasilacz regulowany 0-30VDC 0,02-3A - KIT do samodzielnego montażu
    Zasilacz regulowany 0-30VDC 0,02-3A - KIT do samodzielnego montażu
    Zasilacz regulowany 0-30VDC 0,02-3A - KIT do samodzielnego montażu
    Zasilacz regulowany 0-30VDC 0,02-3A - KIT do samodzielnego montażu

    Na trzecim zdjęciu mamy schemat naszego zasilacza, na czwartym oryginalny Electronic-Lab
    Jak widać jest to cały czas ten sam zasilacz choć elementy są umieszczone w innym miejscu.

    Opisywany KIT ma kilka małych różnic, które zbytnio nie zmieniają zasady działania oryginału.
    Pierwsza z nich to zmiana diody Zenera z 5.6V na 5.1V.
    Druga to dołożenie stabilizatora napięcia do zasilania wentylatora dla chłodzenia tranzystora na wyjściu.
    Trzecia zmiana to użycie innego tranzystora na wyjściu zasilacza.

    Poniżej kilka zdjęć jak wygląda zawartość zestawu po otrzymaniu.
    Zasilacz regulowany 0-30VDC 0,02-3A - KIT do samodzielnego montażu
    Zasilacz regulowany 0-30VDC 0,02-3A - KIT do samodzielnego montażu
    Zasilacz regulowany 0-30VDC 0,02-3A - KIT do samodzielnego montażu
    Zasilacz regulowany 0-30VDC 0,02-3A - KIT do samodzielnego montażu
    Zasilacz regulowany 0-30VDC 0,02-3A - KIT do samodzielnego montażu

    W zestawie mamy kilka wiązek przewodów z zarobionym wtyczkami, gniazda do tych wtyczek oraz złącza śrubowe ARK. Dzięki tym elementom będziemy mogli zamontować zmontowany zasilacz w jakąś obudowę.
    W moim przypadku montaż rozpocząłem od przylutowania rezystorów i diod.
    Zasilacz regulowany 0-30VDC 0,02-3A - KIT do samodzielnego montażu

    Dlaczego taka kolejność a nie inna? Każdy kto lutował już elementy przewlekane na PCB raczej zauważył że trzeba je dociskać gdyż w mogą się one wysunąć podczas lutowania i nie będzie to zbyt elegancko wyglądało. Zazwyczaj lutujemy w ten sposób że elementy leżą pod płytką a my lutujemy od góry. W takim przypadku jeżeli zaczniemy od tych mniejszych elementów wtedy płytka PCB powinna nam docisnąć lutowane elementy i nie powinno być po zakończeniu lutowania odstępu między nimi a płytką. Można też dociskać elementy palcami przy lutowaniu ale wtedy raczej musimy umieszczać je na płytce pojedynczo. Przy sposobie który proponuje możemy przewlec przez płytkę wszystkie mniejsze diody i rezystory i polutować je za jednym zamachem.
    Następnie lutuje większe diody i rezystor w ten sam sposób.
    Zasilacz regulowany 0-30VDC 0,02-3A - KIT do samodzielnego montażu

    Później trzeba już pojedynczo lutować elementy i dociskać je palcem.
    Zasilacz regulowany 0-30VDC 0,02-3A - KIT do samodzielnego montażu
    Zasilacz regulowany 0-30VDC 0,02-3A - KIT do samodzielnego montażu
    Zasilacz regulowany 0-30VDC 0,02-3A - KIT do samodzielnego montażu

    Tak wygląda efekt "końcowy".
    Zasilacz regulowany 0-30VDC 0,02-3A - KIT do samodzielnego montażu

    Ja w swoim zasilaczu dołożyłem podstawki DIP8 pod wzmacniacze operacyjne, dodałem złącze ARK 3, które ułatwi wymianę tranzystora w przypadku jego awarii. Dodałem również złącze gold pin wraz z wtyczka przez które zasilam wentylator służący do chłodzenia radiatora. Radiator ma wymiary: 60 x 45 x 18mm. W moim zestawie były inne diody do mostka prostowniczego niż były nadrukowane na płytce PCB.
    Zasilacz regulowany 0-30VDC 0,02-3A - KIT do samodzielnego montażu

    Tak wygląda efekt końcowy po zastosowaniu moich "ulepszeń".
    Zasilacz regulowany 0-30VDC 0,02-3A - KIT do samodzielnego montażu

    Co mogłem zrobić lepiej? Rezystor pomiarowy 0,47Ω docisnąłem do płytki. Po fakcie uważam że lepiej chyba było odsadzić go od płytki by wspomóć jego chłodzenie. Choc może to dociśnięice spowoduje że płytka będzie również odprowadzała ciepło z tego rezystora.

    Do pracy naszego zasilacza potrzebujemy niestety jeszcze kilku elementów. Potrzebny nam będzie transformator, radiator oraz wentylator do chłodzenia. Powinniśmy użyć tutaj transformatora 24-30V o mocy ok 90VA. Oczywiście nie każdy potrzebuje zasilacza gdzie na wyjściu będzie 30V lub 3A, niektóry zadowolą się mniejszymi parametrami więc można użyć innego transformatora. Można również użyć większego jeżeli chodzi o napięcie czy prąd – poniżej wyjaśnię czemu nie powinniśmy dawać transformatora z większym napięciem po stronie wtórnej i że czasem np. jeżeli nie potrzebujemy więcej niż 20V na wyjściu to lepiej dać transformator z niższym napięciem wtórnym.

    W oryginalnym rozwiązaniu mamy na wyjściu tranzystor NPN 2N3055 czyli 15A dopuszczalnego ciągłego prądu na kolektorze i napięcie kolektor-emiter 70V, dopuszczalna moc strat 115W. W zestawie dano tranzystor NPN o maksymalnym dopuszczalnym ciągłym prądzie 12A i napięciu 140V oraz dopuszczalnej mocy strat 100W. Nasz zasilacz ma maksymalnie 30V i 3A na wyjściu więc tranzystor który dołożony jest do zestawu powinien dać radę.
    Wcześniej wspomniałem o tym że nie powinniśmy dawać transformatora ze zbyt dużym napięciem wtórnym. Już spieszę z wyjaśnieniem z jakiego powodu tak uważam. Chodzi tutaj o moc jaka będzie wydzielała się na tranzystorze wyjściowym. W najgorszym przypadku z jakim będziemy mieć do czynienia to gdy z zasilacza będziemy pobierać największy prąd oraz na wyjściu będzie niskie napięcie. Przy zasilaniu transformatorem z napięciem wtórnym 24V na tranzystorze wyjściowym napięcie VCE będzie miało ok. 30V. Przy prądzie 3A mamy moc na tranzystorze ok. 90W. Czym wyższe napięcie na wyjściu zasilacza tym ta moc będzie niższa. Jeżeli podniesiemy napięcie wtórne transformatora to wzrośnie na moc wydzielana na tranzystorze wyjściowym. Moc wydzielana na tranzystorze będzie zamieniona w ciepło, które będzie trzeba odprowadzić z tranzystora.
    Zasilacz ten jest dość tani bo nie posiada skomplikowanej budowy, jest prosty w złożeniu i wydaje mi się ze z tych powodów cieszy się dość dużą popularnością. Zasilacz ma ten dość dużą rzeszę fanów ale też i przeciwników. Jak widać z powyższego co opisałem (moc strat), zasilacz ten generuje dość dużo ciepła przy swojej pracy co zarzucają mu jego przeciwnicy. Sprawność tego zasilacza nie jest zbyt duża, oczywiście zależy od napięcia i mocy na wyjściu. Z tego też powodu pojawiły się wersje tego zasilacza gdzie na wyjściu mamy podłączone równolegle dwa tranzystory – w takim przypadku łatwiej rozproszyć ciepło które wydziela się na tranzystorze. Jest to też powodem powstania wersji gdzie mamy wyjście zasilające wentylator. W naszym przypadku na wyjściu tym mamy 24VDC – chyba mało popularne zasilanie jak na wentylator. Możemy tutaj użyć innego stabilizatora napięcia – np. 7812 zamiast 7824 lecz i tutaj pojawi się problem grzejącego się stabilizatora napięcia. Najlepszym wyjściem przy użyciu wentylatora na niższe napięcie jest zasilić go poprzez małą przetwornicę napięcia.
    Ja użyłęm stabilizatora 12V gdyżmiałem taki pod ręką a wentylator którego użyłem był własnie na 12V.
    Istnieją też wersję tego zasilacza z przełączanymi uzwojeniami wtórnymi transformatora – czym wyższe chcemy ustawić napięcie na wyjściu to zostaje załączone uzwojenie wtórne z wyższym napięciem. Ograniczamy w ten sposób napięcie VCE na tranzystorze a przez to moc strat na nim.
    Parę słów o tym jak działa taki zasilacz.
    Mamy tutaj dwa potencjometry jednoobrotowe za pomocą których regulujemy napięcie oraz ograniczenie prądowe. Co to w ogóle jest ograniczenie prądowe, na czym polega? Ograniczenie prądowe służy do tego by ograniczyć prąd na wyjściu zasilacza. Jeżeli nastawimy ograniczenie prądowe np. na 2A to jeżeli element który zasilamy z zasilacza będzie chciał pobrać więcej niż 2A to zasilacz obniży napięcie na wyjściu do takiego stopnia aż prąd pobierany z zasilacza będzie równy 2A. W przypadku gdy nastawa ograniczenia jest 2A a my chcemy pobrać np. 1A to nie zauważymy żadnej zmiany w pracy zasilacza. W przypadku zadziałania ograniczenia prądowego w tym zasilaczu zapali się dioda LED – w tym przypadku, niebieska.
    Nasz zasilacz składa się z kilku głównych elementów: mostek prostowniczy, trzy wzmacniacze operacyjne TL081, stopień wyjściowy tranzystor 2SD1047, rezystor pomiarowy oraz potencjometrów.
    Napięcie przemienne z uzwojenia wtórnego transformatora jest prostowane przez mostek utworzony przez cztery diody IN5408. Napięcie na wyjściu mostka jest wygładzane przez filtr utworzony przez kondensator 3300µF i rezystor 2,2kΩ i trafia poprzez tranzystor i rezystor pomiarowy wyjście zasilacza (regulacja tego napięcia odbywa się poprzez tranzystor po stronie plusa). Jeden ze wzmacniaczy operacyjnych zasilany jest napięciem z za mostka prostowniczego. Na wyjściu tego wzmacniacza będzie napięcie 10,2V i będzie to napięciem odniesienia które będzie trafiało na wejścia nieodwracające dwóch pozostałych dwóch wzmacniaczy operacyjnych. Wzmacniacze te zasilane są poprzez gałąź sztucznej masy czyli ich zasilanie będzie większe o napięcie diody zenera w gałęzi sztucznej masy - 5,1V (przy ustawieniu maksymalnego napięcie na wyjściu zasilacza napięcie zasilania tych dwóch wzmacniaczy może osiągnąć maksymalne napięcie zasilania podane przez producenta). Jeden z tych wzmacniaczy odpowiada za regulację ograniczenia prądu zaś drugi odpowiada za regulację napięcia na wyjściu zasilacza poprzez stopień wyjściowy złożony z tranzystor 2SD882 oraz 2SD1047.
    Regulacją prądu odbywa się poprzez pomiar napięcia na rezystorze pomiarowym 0,47Ω, które trafia na wejście odwracające wzmacniacza. Jeżeli napięcie to przekroczy napięcie ustawione na wejściu nieodwracającym poprzez potencjometr regulacji prądu to napięcie na wyjściu tego wzmacniacza wysteruje tranzystor SS9015 który zasili diodę informującą o zadziałaniu ograniczenia prądowego. Napięcie z wyjścia tego wzmacniacza trafia również na wejście nieodwracające trzeciego wzmacniacza którego zadaniem jest regulacja napięcia wyjściowego.
    Tranzystor SS9014 działa tylko w momencie wyłączenia zasilacza i służy do wyłączenia stopnia wyjściowego zasilacza (tranzystor 2SD882 i tranzystor 2DS1047). W momencie wyłączania zasilania zasilacza gdy na szynie ujemnej zasilania zanika napięcie może dojść do niekontrolowanej sytuacji z tego powodu tranzystor SS9014 wyłącza stopień wyjściowy zasilacza. W normalnej pracy zasilacza tranzystor ten jest wyłączony.
    Potencjometrem precyzyjnym 100kΩ ustawiamy napięcie na wyjściu – tzn. jeżeli po skręceniu potencjometru 10kΩ na minimum, na wyjściu zasilacza będzie inne napięcie niż 0V to tym potencjometrem doregulujemy tak by było tam 0V.
    W przypadku gdy nasze ograniczenie prądowe nie ma maksymalnej wartości 3A, możemy zmienić wartość rezystora R18 z 56kΩ w oryginale na większą lub jeżeli ograniczenie przy maksymalnej wartości jest mniejsze niż 3A to zmniejszyć tą wartość.

    Myślę że warto w tej konstrukcji dodać po jednym potencjometrze do regulacji napięcia i prądu. Pomogą one w dokładniejszym ustawieniu parametrów wyjściowych.
    Poniżej rysunek jak to można zrobić:
    Zasilacz regulowany 0-30VDC 0,02-3A - KIT do samodzielnego montażu


    Kilka pomiarów podczas użytkowania:
    1.
    Temperatura otoczenia: 23°C.
    Napięcie przed tranzystorem 29V.
    Napięcie wyjściowe 1V, pobór prądu 2A, temperatura początkowa tranzystora 25°C – obciążenie ok. 2W.
    Po 1 minucie obciążenia temperatura tranzystora 60°C.
    Po 5 minutach obciążenia temperatura tranzystora 95°C.
    Po odłączeniu obciążenia, po 1 minucie temperatura tranzystora spadła do 60°C.
    Po 3 minutach spadła do 26°C.
    W powyższym przypadku spadek napięcia na tranzystorze 28V, moc tracona na tranzystorze 56W.

    2.
    Temperatura otoczenia: 23°C.
    Napięcie przed tranzystorem 29°V.
    Napięcie wyjściowe 12V, pobór prądu 1,7A, temperatura początkowa tranzystora 25C – obciążenie ok. 21W.
    Po 1 minucie obciążenia temperatura tranzystora 48°C.
    Po 3 minutach obciążenia temperatura tranzystora 57°C.
    Po 5 minutach obciążenia temperatura tranzystora 62°C.
    Po odłączeniu obciążenia, po 1 minucie temperatura tranzystora spadła do 33°C.
    Po 3 minutach 27°C.
    Spadek napięcia na tranzystorze 17V, moc tracona na tranzystorze 20,4W
    Moc 2,74 razy mniejsza niż przy pierwszym przypadku.
    Temperatura stabilizatora napięcia zasilającego wentylator 50°C.

    Jak widać z powyższego, w pierwszym przypadku obciążenie było dość małe, w drugim było dziesięciokrotnie większe ale to w pierwszym przypadku tranzystor grzał się najmocniej. Grzanie się tranzystora nie zależy od obciążenia a od mocy strat czyli od przepływającego prądu przez niego i spadku napięcia na nim. Czym mniejsze napięcie na wyjściu i większy prąd tym cieplejszy będzie tranzystor. Z tego powodu lepiej dobrać w tym przypadku transformator z niższym napięciem wtórnym, które będzie dla nas wystarczające. Jak napisałem wcześniej – ten zasilacz przez niektórych jest przez to uważany za zły pomysł.

    Poniżej wykaz elementów

    1N5408
    Lp.ElementWartośćOznaczenieIlość
    1PCB --1
    2Stabilizator L7824CV 78241
    3Tranzystor 2SD1047 2SD1047 D10471
    4Tranzystor2SD882D8821
    5 TranzystorSS901590151
    6TranzystorSS901490141
    7Dioda1N54084
    8Dioda1N414841484
    9Dioda 1N400440041
    10Dioda Zenera5V15V12
    11Dioda LED-LED1
    12Wzmacniacz operacyjnyTL081TL0813
    13Kondensator3300µF 50V3300µF/50V1
    14Kondensator47µF 50V47µF/50V2
    15Kondensator10µF 50V10µF/50V1
    16Kondensator330pF (311)330P1
    17Kondensator220nF (224)0,22µF1
    18Kondensator100nF (104)0,1µF1
    19Kondensator100pF (101)100P2
    20Rezystor2,2kΩ 1W2k2/1W1
    21Rezystor0,47Ω 5W0,47/5W1
    22Rezystor33Ω33Ω1
    23Rezystor82Ω82Ω1
    24Rezystor220Ω220Ω1
    25Rezystor1kΩ1K2
    26Rezystor1,5kΩ1K51
    27Rezystor2,2kΩ2K22
    28Rezystor3,9kΩ3K91
    29Rezystor4,4kΩ4K71
    30Rezystor10kΩ10K5
    31Rezystor27kΩ27K2
    32Rezystor56kΩ56K2
    33Rezystor270kΩ270K1
    34Potencjometr precyzyjny100kΩ100K1
    35Potencjometr10kΩ10K A, 10K V2
    36Złącze ARK 3--1
    37Złącze ARK 2--1
    38Wtyk WS02-FAN 24V1
    39Wtyk WS03--2
    40Przewód z wtykiem LH02--2
    41Radiator--1
    16Wkręt M3--4


    Poniżej linki do oryginalnego zasilacza:
    https://www.electronics-lab.com/project/0-30-vdc-stabilized-power-supply-with-current-control-0-002-3-a/
    https://www.electronics-lab.com/project/0-30v-laboratory-power-supply/

    Co Wy sądzicie o tym zasilaczu? Mieliście z nim do czynienia? Może był to Wasz pierwszy zasilacz regulowany?

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    grala1
    VAG group specialist
    Offline 
    grala1 wrote 9616 posts with rating 4444, helped 1412 times. Live in city Kalisz. Been with us since 2006 year.
  • Suntrack
  • #2
    Mikrob
    Level 18  
    Zasilacz fajny ale ma kilka wad , po pierwsze moc tracona przy małych napięciach na wyjściu , bez przełączanych odczepów na transformatorze będzie bardzo duża , po drugie tranzystor z zestawu jest do jego max. parametrów za słaby " W zestawie dano tranzystor NPN o maksymalnym dopuszczalnym ciągłym prądzie 12A i napięciu 140V oraz dopuszczalnej mocy strat 100W. Nasz zasilacz ma maksymalnie 30V i 3A na wyjściu więc tranzystor który dołożony jest do zestawu powinien dać radę. " musisz do tego dodać jeszcze kilka wolt żeby było więcej niż 30 na wyjściu i wtedy nawet przy idealnym chłodzeniu tranzystor nie da rady . Proponowałbym zamontowanie jednego lub 2 tranzystorów KD502 , KD503 , KD3772 wszystkie mają po 150 W i prądy Ic min 15 A . Wentylator dobrze jest podłączyć przez jakiś termistor żeby nie pracował ciągle na pełnej mocy a tylko gdy radiator się zacznie nagrzewać . Zamiast tych potencjometrów do regulacji dałbym 10 obrotowe będzie możliwość lepszej regulacji .
  • #3
    szeryf3
    Level 27  
    Uruchomiłem taki zasilacz.
    Dodałem do niego stabilizator 12V dla wentylatora, który pracował cały czas, później dodałem potencjometry 10k wieloobrotowe, do tego miernik napięcia i prądu.
    Później zamontowałem podstawki pod układy, które musiałem wymienić.
    A teraz leży i czeka na ponowną naprawę.
    Ogólnie to fajny zasilacz dla osoby, która wkracza do świata zabawy z elektroniką.
  • #4
    rjmp
    Level 7  
    "tak, na Allegro są również sprzedawcy z Chin"
    Nie, nie ma - są "janusze" z Polski którzy podają Chińczykowi z ali Twoje dane adresowe i kasują kilkanaście/kiladziesiąt złotych jako "pośrednicy".
  • Suntrack
  • #7
    pepedombo
    Level 9  
    Te ceny mnie porazaja. Wole juz skladac swoje malo precyzyjne ulepy z czesci zamiennych, bo do wykonania podobnego potrzebowalbym plytki 15x15cm. Stos lm'ow 317/338, wielkie trafo + wielki radiator i schemat sie mocno upraszcza, do luznych zastosowan dziala, z precyzja roznie ale niezle, zabezpieczenia za darmo. Ostatnio musialem kupic kilka elektrolitow - 50v/3300u to 5zl, najchetniej dalbym dwie sztuki, to juz 10, no to jeszcze na wyjsciu lm'a jeden maly i jeden 50v/1000u i kolejne 5. Pod katem cen normalnych elektrolitow podejrzewam, ze w tym zestawie dostajemy wydmuszke, ale kto tam wie :)
  • #8
    Mikrob
    Level 18  
    Ile cie w całości wyszedł ten zasilacz , bo piszesz tylko o płytce dodaj do tego porządny radiator , solidny transformator , wentylator , porządną obudowę , dwa dobre cyfrowe mierniki plus twoja praca zapewne kilka godzin to w całość montowałeś , a gdzie jeszcze ta obudowa i montaż całości . Zasilacz nadaje się do zasilania małych urządzeń , jak sam wiesz grzeje się solidnie już po kilku minutach . Gotowy zasilacz o lepszych parametrach z 2 wyświetlaczami precyzyjną regulacją prądu i napięcia mogący pracować z tymi obciążeniami które testowałeś wiele godzin kosztuje ok. 250 zł z gwarancja .
    Ten twój zasilacz to fajne na początek do nauki lutowania i jako zabawka , takie zestawy są dobre jak masz jakiś stary zepsuty zasilacz i chcesz tylko ulepszyć wymieniając płytkę sterującą .
  • #9
    pepedombo
    Level 9  
    Niczego tu nie neguje, chcialem napisac, ze tanio. Drutuje z elementow ATX, radiator celowo mam maly, ale wciaz za duzy zeby to gdzies upchnac. Transformatory wpadaja w rece same :)

    Na poczatek czy koniec zabaw uklady na lm to nie zabawki. Tego typu uklad (duzy) robi za prostownik/zasilacz. Spokojnie wystarcza do ladowania lub zasilania urzadzen 12v (regulacja 1.3 do 30v). Na zdjeciu zamieszczam wersje mini, bo okazuje sie, ze wcale nie potrzebuje mocy rzedu 10A, wystarczy 1A-2A + dwa potencjonometry. Do regulacji pradu zabraklo mi checi, miejsca i elementow.

    Wszelkie urzadzenia typu interfejsy samochodowe dzialaja na biurku, silniki/rozruszniki odpalam na podobnym ukladzie, ale duzo wiekszym. Programuje mikrokontrolery we wlasnym zakresie i "moja zabawka" dziala tez tam. Nie robie w audio ani nie wymagam od tych zasilaczy niewiadomo jakiej precyzji.

    Tutaj glowny aspekt - celowo zamieszczam zdjecie prymitywa. Zlozenie tego od zera bez smieci na zapleczu przewyzsza cene wspomnianego w temacie ukladu. Wlasciwie to co na zdjeciu jest drozsze :) Przy duzej plytce jak tu, 9x7x3.5 pojawil sie problem obudowy - znowu nie moge tego upchnac, a wydruk obudowy w ogole mi sie nie kalkuluje. Moglbym zmniejszyc transformator, ale mam tylko duze :)

    Konkluzja - zakup zasilacza za 300zl to smiech na sali :) Ale przeciez czasami nie o to chodzi.

    Zasilacz regulowany 0-30VDC 0,02-3A - KIT do samodzielnego montażu
  • #10
    Mikrob
    Level 18  
    pepedombo wrote:
    zakup zasilacza za 300zl to smiech na sali

    Dlaczego tak sądzisz taki zasilacz załatwia 99% zapotrzebowania na uruchamianie wszelkiego rodzaju urządzeń są tam dwa zasilacze 30V3A które mogą pracować w kilku konfiguracjach : niezależnie , równolegle (30V6A) lub jako symetryczne +/- 30V3A do tego jeden zasilacz 5V3A , więc praktycznie załatwia wszystkie potrzeby i może pracować ciągle przy tych parametrach . Ten twój ok. do takich chwilowych kontroli urządzeń , czy zasilania takich malutkich urządzeń jest ok. też mam swój o podobnych parametrach tylko na samych tranzystorach ma już 40 lat i nigdy nie nawalił 15V2A wystarczał mi przez wiele lat do podobnych zastosowań jak twoje i też powstał z niczego z części z rozebranego sprzętu .

    Dodano po 4 [minuty]:

    Co do płytki ze zdjęcia to zrobił bym ten układ max. na 1/3 tej twojej płytki , składałem kiedyś układy na cence ( płytka z punktami lutowniczymi co 5x5mm ) gdzie elementy były tak ułożone że nie było wolnego punktu .
  • #11
    pepedombo
    Level 9  
    Z tym smiechem na sali - mialem na mysli, ze gotowiec za 300zl to bardzo tanie rozwiazanie i nie ma konkurencji we wlasnym wykonaniu i energii, ktora trzeba w to wlozyc. Co do plytki - darujmy sobie dochodzenie i nie jestem w tym specem. Ta plytka jest wyjatkowo niewdzieczna i nie pozwala latwo tworzyc mostkow za pomoca cyny (mialem podobna i bylo duzo latwiej, nie wiem czym to sie ma). W kazdym razie, kazdego poszukiwacza przygod zachecam do budowy zasilaczy na bazie lm, o ile posiadaja trafo i obudowe, jezeli nie to tani uklad z tematu autora to tez ciekawy poczatek przygody :)
  • #12
    Mikrob
    Level 18  
    Zgadzam się że każdy powinien zaczynać o samodzielnego zrobienia takich prostych układów , a z zasilaczami na LM jest chyba najprościej , no i jest masę różnych możliwości ich wykorzystania i konfiguracji zawsze do czegoś mogą się przydać .
    Na załącznikach masz kilka płytek uniwersalnych : pierwsza to dość droga płytka pok głównie budowę na układach scalonych dwustronna z metalizacją i złączem krawędziowym , druga to jej tańszy jednostronny odpowiednik , trzecia to taka podróbka tej dwustronnej , ale jakość bardzo kiepska często są zwarcia , ostatnia to stary produkt sitodruku z ZEG Tychy najlepsza moim zdaniem płytka do wykonywania prototypów na elementach dyskretnych , duże punkty lutownicze , spore przerwy miedzy nimi , można bardzo gęsto upakować elementy i solidna warstwa miedzi , ale te już raczej to tylko historia .
    Pozdrawiam Zasilacz regulowany 0-30VDC 0,02-3A - KIT do samodzielnego montażu Zasilacz regulowany 0-30VDC 0,02-3A - KIT do samodzielnego montażu Zasilacz regulowany 0-30VDC 0,02-3A - KIT do samodzielnego montażu Zasilacz regulowany 0-30VDC 0,02-3A - KIT do samodzielnego montażu
  • #13
    hetm4n
    Level 20  
    Zbudowałem ten zasilacz z kitu, nie przeżył, na chwile podłączyłem urządzenie na 24V pobierający 2A i padł,, Do wymiany tranzystor, drugi raz podłączyłem, pochodził 5 min na tym samym obciążeniu i zjarał oprócz tranzystora jeszcze coś, wywaliłem do śmieci. Moj projekt zrobiony z oryginału elektronic labs z dwoma oryginalnymi 2n3055 żyje już 15 lat.
  • #14
    szeryf3
    Level 27  
    Czyli masz wiecznie problemy jak.
    Ciągła walka i naprawa. Podziała trochę i powrót do punktu pierwszego.
  • #15
    Mikrob
    Level 18  
    hetm4n wrote:
    dwoma oryginalnymi 2n3055 żyje już 15 lat.


    Bo te 2N3055 i KD502 to są jedne z lepszych tranzystorów mocy , jak masz dobry radiator to potrafią znieść po 150 W strat na każdym byle nie przegrzać , ale nawet 80-90 stopni im nie zaszkodzi , mój zasilacz na dwóch takich i MAA 723 pracuje już ponad 40 lat zrobiłem go będąc jeszcze w szkole z RE z 1982 roku . Nie udało mi się go nigdy spalić , ma tylko zrobione kilka odczepów na trafoku bo napięcie na wyjściu jest regulowane od 0- 45V z regulacją płynną i skokową , a prąd max 3A