Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kolumny 2.5D na głośnikach SB Acoustic

Bucefal76 16 Apr 2023 13:36 2253 14
Optex
  • Założenia

    Konfiguracja 2.5D w obudowie zamkniętej. Punktualny bas i pracę w niekoniecznie dobrze przygotowanych a niedużych pomieszczeniach przyjąłem za ważniejsze niż ilość basu i zejście. Lepiej mieć bas, który nie dudni, niż mieć go zbyt dużo. Jak zwykle nacisk położony zostanie na średnie tony i stereofonię.

    Zastosowałem głośniki z solidnej średnie półki: 5″ SB15CAC30-8, SB26CDC-C000-4.
    W obu przypadkach są to membrany aluminiowe pokryte ceramiką, dodam, że znakomite membrany oraz dopracowane układy magnetyczne jak i zawieszenia. Zdecydowanie jedne z lepszych głośników w tej cenie.

    Wygląd złożonych kolumn:

    Kolumny 2.5D na głośnikach SB Acoustic Kolumny 2.5D na głośnikach SB Acoustic
    Kolumny 2.5D na głośnikach SB Acoustic
    Kolumny 2.5D na głośnikach SB Acoustic

    Obudowa

    Kolumny 2.5D na głośnikach SB Acoustic

    Komora głośników niskotonowych wykorzystuje tylko część całkowitej pojemności obudowy. Przestrzeń poniżej dolnej ukośnej ogrody jest odizlowoana i należy ją wypełnić gąbką. Ścianki boczne komory wooferów oraz jej spód wyklejone matą bitumiczno-filcową. Tył komory wyłożony 2cm owatą tapicerską. Komora głośnika wysokotonowego jest wyizolowana od komory wooferów przegrodą litą i wypełniona watą tapicerską.

    Zwrotnica

    Podział pomiędzy średnicą a wysokimi jest dość wysoko (4.5kHz). Wynika to z wad akustycznych tak wąskiej obudowy przy jej ostrych krawędziach. Dyfrakcje od krawędzi obudowy dla głośnika wysokotonowego przy wypadały dokładnie w okolicach typowego cięcia (2.5kHz). O ile dało się przy takich ograniczeniach osiągnąć rozsądny SPL w osi, to poza osią było już źle.
    Z tego powodu postanowiłem przesunąć z cz. cięcia dla tweetera wysoko w górę, poza problematyczne częstotliwości.
    Mogłem to zrobić dzięki bardzo dobrym charakterystykom woofera (tylko 5 cali średnicy). Niestety każdy kompromis ma też swoje negatywne konsekwencje. Można dostrzec, że breakup woofera nie jest idealnie wytłumiony w okolicach 10kHz. Można było pokusić się o bardziej agresywne tłumienia, ale z kolei przy takiej filtracji głośniki traciły zgranie fazowe przy cz. cięcia.
    Resumując, kompromisem (oraz optymalizacją względem liniowości charakterystyki SPL oraz Power Index) dobrałem zwrotnicę, która: jest liniowa w osi, ma nie najgorsze SPL poza osią, trzyma rozsądnie fazę, breakup wowofera nie przeszkadza przy odsłuchu.

    Kolumny 2.5D na głośnikach SB Acoustic

    Zwrotnica w mojej preferowanej topologi filtrów kaskadowych dla ukłądu 2.5D. Głośniki oznaczyłem z przyzwyczajenia "tonsilowskim żargonem", gdzie gdn to woofer, gdm midlewoofer, a gdwk to oczywiście tweeter.
    Wszystkie kondensatory foliowe STX na 400V, prawie wszystkie cewki powietrzne drut 1.1mm. Jedna cewka 3.9 rdzeniowa. Rezystory Superes.

    Symulacje

    Symulacja zwrotnicy przy użyciu VituxCAD, na bazie pomiarów elektrycznych (DATS2) i akustycznych.
    Te ostatnie w HolmeImpulse - 1m, w osi tweetera, bramkowany sinus, jak i poza osią w płaszczyźnie horyzontalnej +/- 60 stopni (pierwsze odbicia). Oczywiście głośniki zamontowane w obudowie z docelowym wygłuszeniem.

    Kolumny 2.5D na głośnikach SB Acoustic

    Powyżej SPL. Całkiem płasko i liniowo w zakresie średnicy, null-reverse głęboki i w miarę symetryczny, lekkie problemy widać przy 10kHz (tweeter i midwoofer nie są w fazie). Ale jak pisałem musiałem coś kosztem czegoś poświęcić.

    Kolumny 2.5D na głośnikach SB Acoustic

    Widać faktycznie że przy tych 5kHz fazy tweetera i midwoofera się ładnie pokrywają.

    Kolumny 2.5D na głośnikach SB Acoustic

    Tym razem się przyłożyłem i jak pisałem powyżej, zrobiłem pomiary poza osią, tak by można było optymalizować zwrotnicę nie tylko pod kątem SPL w osi (odłuch w polu bliskim) ale i pod kątem, oraz dla Power Index (odsłuch w polu dalekim). I tak też zrobiłem używając odpowiedniego optymalizatora w VituixCAD. Nie wyszło to źle, co widać na powyższym wykresie. Power Index powtarza przebieg SPL w osi, dzięki temu kolumny grają w ściany pomieszczenia mniej więcej to samo co prosto w uszy słuchacza. Jeśli dźwięk odbity od ścian zgadza się, z tym co słyszymy bezpośrednio z kolumn, to poprawia się scena, oraz gwarantuje, że kolumny zabrzmią tak samo w różnych pomieszczeniach (mniej lub bardziej żywych).
    Różnica pomiędzy tym co odbija się od ścian (in room response) a tym co mamy w osi, wyraża ERDI (early reflections direcrtivity index). Ima bardziej gładki i płaski przebieg ERDI tym lepiej. Tutaj nie jest może perfekcyjnie, ale nie jest źle. Podejrzewam, że osiągnięcie jeszcze lepszego ERDI wymagało by zupełnie innego podejścia do geometrii obudowy.

    Pomiary

    Step response dla sprawdzenia czy faktycznie złożona zwrotnica trzyma fazę (tym razem ARTA):

    Kolumny 2.5D na głośnikach SB Acoustic

    Książkowo :).

    I jeszcze jeden trybut dla SB15CAC30-8, charakterystyka wodospadowa kolumn:

    Kolumny 2.5D na głośnikach SB Acoustic

    Super gładko. Bez dzwonień. Widać, że budowa też trzyma sztywność i nie akumuluje energii.
    Mała uwaga, ilość wysokich tonów na tym wykresie jest trochę przesadzona, bo niestety zapomniałem załadować pliku kalibracyjnego do mikrofonu.

    Pomiary pod różnymi kątami, na początek płaszczyzna horyzontalna:

    Kolumny 2.5D na głośnikach SB Acoustic

    Wszystkie charakterystyki dla poszczególnych kątów, powtarzają charakterystykę dla pomiaru w osi, oczywiście tracąc na SPL dla tonów średnich i wysokich. To jest normalne zjawisko dla kolumn w kształcie sześcianu.

    Płaszczyzna wertykalna:

    Kolumny 2.5D na głośnikach SB Acoustic

    Tutaj będzie się robił dołek w średnicy gdy będziemy przesuwać mikrofon w górę. Nie ma na to rady przy takim a nie innym ułożeniu głośników. Rozwiązaniem tego problemu są głośniki koaksjalne lub pełnopasmowe.

    Impedancja:

    Kolumny 2.5D na głośnikach SB Acoustic

    Bardzo ładnie, minimum nieco ponad 4 omy, przy fazie blisko 0 stopni. Czyli w minimum modułu impedancji 4ohm, przy obciążeniu jak rezystor. Każdy wzmacniacz, który obsługuje 4 omy poradzi sobie z tymi kolumnami bez problemu. Strojenie obudowy około 70Hz. Czyli raczej nie należy się spodziewać niskiego zejścia basem.

    Jak to gra

    Cholernie dobrze. Głośniki SB Acoustic są naprawdę znakomite i z pewnością stać je na jeszcze więcej gdyby obudowa miała choć brzegi zrobione promieniem.
    Woofer gra namacalną, wypełnioną średnicą, pełną barw ale o raczej chłodnym technicznym charakterze (zdecydowanie nie jest to papierowy, ciepły dźwięk).
    Bas jest zaskakująco obfity i miękki jak na ten typ obudowy i tak wysokie strojenie. Wcale nie ma się wrażenia braku basu czy braku zasięgu basu.
    Do tej średnicy pasują idealnie wysokie tony, również o chłodnym oszczędnym a jednocześnie bardzo precyzyjnym charakterze.
    Blachy perkusji są naprawdę ostre i świetnie zdefiniowane.

    Powietrza nie brakuje. Scena jest szeroka i dobrze zdefiniowana. Wokal stabilnie w środku, dźwięk otwiera się na boki.

    Robiłem już wcześniej podobny projekt, na papierowy Perlessach i aluminiowym tweeterze od STX. Tamten poprzedni brzmiał jak nieco większy monitorek regałowy. Tym kolumnom zdecydowanie bliżej do porządnej pełnowymiarowej konstrukcji opartej przynajmniej na dwu 6.5 cala wooferach.

    Ps. Projekt można sobie kopiować ale komercyjne wykorzystanie tylko za zgodą autora.

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    Bucefal76
    Level 16  
    Offline 
    Has specialization in: kolumny głośnikowe
    Bucefal76 wrote 339 posts with rating 308, helped 1 times. Live in city Bielsko-Biała. Been with us since 2016 year.
  • Optex
  • #2
    katakrowa
    Level 22  
    Ładna konstrukcja i zapewne da dużo radości.
    Mam dokładnie te same głośniki ale w małej kolumnie 2-drożej do słuchania z bliska (przy biurku) są fantastyczne. Potwierdzam, że grają fantastycznie.
    Na podłogówki i na dalsze odsłuchy raczej bym ich nie dał ale jakby nie patrzeć Ty masz MTB/2.5d a to zapewne wszystko zmienia.


    Ile litrów mają Twoje obudowy?
  • #3
    Bucefal76
    Level 16  
    Z tego co widzę w notatkach to około 15L.

    -----------------------------------------------------------
    Calculated closed box volume for Qtc: 0.707
    Box net volume [L]: 14.543633545178071
    Box and speaker Fc [Hz]: 66.04868421052632
    Box and speaker F3 [Hz]: 66.05866132803331

    Jak widać kalkulator wyliczył F3 na 66Hz, co generalnie zgadza się z tym co widać na przebiegu impedancji.
  • #4
    pawel980
    Level 17  
    Ładne zestawy, gratulacje.
    Bucefal76 wrote:
    Punktualny bas i pracę w niekoniecznie dobrze przygotowanych a niedużych pomieszczeniach przyjąłem za ważniejsze niż ilość basu i zejście. Lepiej mieć bas, który nie dudni, niż mieć go zbyt dużo

    Znam ten ból jak musiałem zatykać porty br.
  • Optex
  • #6
    Bucefal76
    Level 16  
    Prawdę powiedziawszy nie. Generalnie nie bardzo wierzę w sklejki pomiarów far i neer. Ale może kiedyś zrobię. Tak czy owak pomiar impedancji, czyli strojenie obudowy jasno podpowiada jak będzie. Podczas odsłuchów na środku pomieszczenia słychać adekwatny bas wiec można uznać że jest ok. Jak ktoś chce więcej to przysumie do ściany.
  • #7
    bartods
    Level 16  
    Witam, nie myślał kolega o zastosowaniu tych przetworników w obudowie typu falowód (T-Line) aby mieć szybki nie dudniący bas przy sporym SPL, a do tego niższe zejście? Osobiście jestem wielkim zwolennikiem falowodów, a przy tej wielkości obudowy powstałby całkiem fajny falowód który spokojnie można by zestroić sporo niżej niż 70 Hz do tego podwójny układ przetworników w różnych odległościach w falowodzie rozwiązuje problem z liniowością na wykresie pasma przenoszenia, oczywiście to tylko mój subiektywny punkt widzenia.
    P.S. Bardzo ładnie wykonane obudowy klasyczna stylistyka, widać że włożono dużo pracy w ich konstrukcję. Jeśli chodzi o pomiary to niestety w każdym pomieszczeniu wyjdą inne, chyba że ma się dostęp do komory bezechowej.
  • #8
    pavyan
    Level 17  
    Widzę, że spotkało się tu przypadkowo dwóch wielkich zwolenników linii transmisyjnej :D
    Dzięki za wspomnienie o obudowie TL, to moja miłość i chyba mam nawet idée fixe: majstrowanie miniaturowych kolumn w tym systemie.
    Zauroczyłem się TL w latach 90-tych, miałem wtedy okazję posłuchać kilku kolumn TDL Electronics - pozostawiły niezatarte wrażenia, dół miały po prostu boski.
    Kilka małych kolumn tego typu zbudowałem, niestety bez pomiarów - bom stary, nie mam czasu i oprzyrządowania - ale i tak jestem zachwycony efektami. Może dlatego, że mam już duże ubytki w słuchu... jednak niskie słyszę jeszcze dobrze :D
    Nawet 10-centymetrowy głośnik potrafi w TL pokazać zaskakujące rzeczy, być może w bass-refleksie nie byłoby pomiarowo dużo gorzej - ale dla mnie Transmission Line ma swoją magię... i tyle.
    System TL i jego niemałe problemy projektowe są zresztą obecnie doskonale "rozpracowane" naukowo (np. Martin J. King) i istnieje kilka bardzo dobrych oprogramowań do projektowania obudów TL - ale przyznać muszę, że ja z tego korzystałem w b. małym stopniu, bawiłem się raczej "na pałę".
    Mimo tego, co mnie bardzo cieszy, efekty (subiektywnie!) okazały się wysoce zadowalające i codziennie jestem zaskakiwany dźwiękami, jaki wydają te kolumienki zasilane wzmacniaczem typu D (są jeszcze ciągle w stanie surowym, "doświadczalnym").
    Ostatnia moja nieortodoksyjna zabawka TL 2,5D wykorzystuje kręty, zwężający się kanał ok. 1,4m i dwa SB13PFC25-8 oraz mały i niedrogi, wysokoskuteczny tytanowy tweeter Dayton Audio NHP25Ti-4 - według mnie bardzo interesujący.

    PS: Mam nadzieję, że Autor wybaczy mi off-top.
  • #9
    mv8
    Level 14  
    Koncepcja wyższego podziału jak najbardziej słuszna. Niestety pomiary wykonane błędnie, niezgodnie z wytycznymi dla symulacji Vituixcad, przez tak wykonane symulacje nie są wiarygodne.
  • #11
    pavyan
    Level 17  
    Postawiłeś mnie w kłopocie, beztrosko rzuciłem zdanie o tych programach, ponieważ kilka lat temu ściągnąłem wszystkie jakie się dało i zainstalowałem, a okazuje się że dzisiaj z dostępnością może być nieciekawie...
    To np. Leonard Audio Transmission Line Software - nie wiem, czy jeszcze można ściągnąć - kilka lat temu były linki np. na DIYAudio.com (dostępne po zalogowaniu).
    Inny to TLwrx autorstwa G.L. Augspurgera, nie wiem czy jest free.
    Jeszcze jeden to AjHorn, też nie wiem jak z dostępnością (trial chyba jest).
    Kolejny to dość znany HornResp, mocne narzędzie, a autor wprowadza ciągle poprawki - tu tasiemcowy temat https://www.diyaudio.com/community/threads/hornresp.119854/ ciągnący się do dzisiaj, David McBean czuwa nad nim nieustannie :D
    Tutki do HornResp są nawet tutaj, na elektrodzie - i najwięcej z niego próbowałem korzystać.
    Aha, jeszcze Akabak - zainstalowałem, ma chyba duże możliwości, ale dla mnie początkującego zbyt skomplikowany.

    Tu jest strona Martina Kinga, ale ja nie miałem siły i wystarczającej znajomości języka, by się przez to rzetelnie przekopać - a to jest jakby biblia TL-owców, według opinii znanego mi pewnego znawcy problematyki TL: http://www.quarter-wave.com/TLs/TL_Theory.html
    Kiedyś arkusze obliczeniowe Kinga (chyba MathCAD) były darmowe, ale niestety od pewnego momentu trzeba było za nie płacić.

    Na koniec bardzo interesujący artykuł:
    https://diyaudio.pl/articles/archiwum-audioma...otnice-czestotliwosciowe-w-ujeciu-praktycznym
  • #12
    Bucefal76
    Level 16  
    >>20548505
    Uprzejmie proszę rozwiń temat.
    Uwzględnij załączone pomiary zmontowanej zwrotnicy/kolumny w Arta, które potwierdzają poprawność symulacji.
    Ps. Chyba trochę przesadziłeś z kategorycznoscia swojej wypowiedzi.

    Dodano po 11 [minuty]:

    Że względu na trudności projektowe nie rozważałem obudowy z linią transmisyjna.
    W pomieszczeniu, w którym grają te kolumny basu jest w sam raz.
    I to w obecności kilku ustrojów akustycznych do tłumienia basu.
    Myślę, że gdybym chciał więcej to poszedłbym w bass reflex na 6.5 cala.
  • #13
    mv8
    Level 14  
    Bucefal76 wrote:
    Uprzejmie proszę rozwiń temat.
    Uwzględnij załączone pomiary zmontowanej zwrotnicy/kolumny w Arta, które potwierdzają poprawność symulacji.


    Jakbyś się przyłożył, to byś przeczytał tutorial wymaganych pomiarów na stronie VituixCAD. Tam byś się dowiedział, jak poprawnie wykonywać pomiary, aby moc korzystać z symulacji odpowiedzi wg normy ANSI-CTA-2034.

    Pomiary wykonuje się na osi każdego głośnika w mierzonej konstrukcji, na stoliku obrotowym, a nie na wyłącznie na osi tweetera, tak jak to zrobiłeś. Twoje pomiary w symulatorze nie zwierają danych pozwalających na analizę DI, Power Response, In room response oraz listening window, nie mowiac o charakterystyce w osi pionowej. Oczywiście głośniki nie mają wpisanej poprawnej geometrii symulacji źródeł dźwięku.

    Dziwie się również, dlaczego użyłeś Holm Impulse do pomiarów dla symulacji, a kontrolne pomiary już w Arta? Arta jest jednym z zalecanych softów do poprawnego pomiaru charakterystyk kątowych niezbędnych do poprawnej symulacji w VituixCAD. Holmimpulse się do tego nie nadaje.

    Poprawny schemat pomiarów przy pomocy Arta dla symulacji Vituixcad jest na stronie autora programu https://kimmosaunisto.net/Software/VituixCAD/VituixCAD_Measurement_ARTA.pdf

    Bucefal76 wrote:
    Ps. Chyba trochę przesadziłeś z kategorycznoscia swojej wypowiedzi.


    Chyba nie.
  • #14
    Bucefal76
    Level 16  
    Jeśli mierzę głośniki w obudowie w jednej osi odniesienia to automatycznie uwzględniam geometrię poprzez czasy opóźnienia.
    Tak z pewnością dojdę do większej spójności danych wejściowych mierząc każdy głośnik w jego osi potem miarka wyznaczając ich centra akustyczne w szczególności dla osi z.
    Świetnie że znasz szczegóły i masz szeroka wiedzę. Ale nie możesz w swojej argumentacji bazować tylko na wybranych faktach. Jak widzisz gotowy głośnik ma pomiary w arcie i są one adekwatne.
    Dziękuje, ale nie ma sensu kontynuować tego tematu.
    Generalnie uprzejmie proszę powstrzymaj się w przyszłości od komentowania moich wątków.
  • #15
    mv8
    Level 14  
    Bucefal76 wrote:
    Jeśli mierzę głośniki w obudowie w jednej osi odniesienia to automatycznie uwzględniam geometrię poprzez czasy opóźnienia.
    Tak z pewnością dojdę do większej spójności danych wejściowych mierząc każdy głośnik w jego osi potem miarka wyznaczając ich centra akustyczne w szczególności dla osi z.


    Twoje wątpliwości wynikają z pewnych braków w teorii pomiarów. Możesz je nadrobić w dokumencie, jaki wcześniej linkowałem.

    Bucefal76 wrote:
    Świetnie że znasz szczegóły i masz szeroka wiedzę. Ale nie możesz w swojej argumentacji bazować tylko na wybranych faktach. Jak widzisz gotowy głośnik ma pomiary w arcie i są one adekwatne.


    Nie są adekwatne, bo pomiar z Arta nie pokazuje tego co symulacja, ponieważ w symulacji nie masz do tego odpowiednich danych. O różnicy w wygładzaniu i skalowaniu pomiarów nie będę się rozwijał.
    Bucefal76 wrote:
    Dziękuje, ale nie ma sensu kontynuować tego tematu.
    Generalnie uprzejmie proszę powstrzymaj się w przyszłości od komentowania moich wątków.


    Dziękuję, że dziękujesz, tylko szkoda, że nie za wskazanie błędów i źródła informacji, które pozwolą Ci zrobić kolejny krok do przodu w temacie konstruowania, pomiarów i symulacji kolumn głośnikowych.