Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette)

bartods 20 Apr 2023 07:14 5586 64
Nazwa.pl
  • Witam szanownych forumowiczów, chciałbym przedstawić bieżącą relację z budowy konstrukcji kolumn typu falowód zamknięty przypominające kultowe kolumny B&W Nautilus. Konstrukcja jest w trakcie budowy a kolejne fazy z postępów będą w miarę na bieżąco przeze mnie dodawane.

    T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette)




    Od długiego czasu chodziło mi po głowie aby uzupełnić mój zestaw audio Link o kolejne kolumny a jako że jestem zwolennikiem obudów typu T-Line (falowodów) postanowiłem zrobić coś co prócz słuchu będzie cieszyć także stylistyką. Ze względu na to że od wielu lat jestem zauroczony designem kolumn z serii B&W nautilus, a przy okazji parokrotnie naprawiłem mojemu koledze sporą frezarkę CNC nieodpłatnie dostałem przyzwolenie na korzystanie z niej i możliwość skorzystania z doświadczenia w tworzeniu laminatów, obudów i form mojego kolegi.

    Jako że parę lat temu stworzyłem model CAD tych konstrukcji oraz udało mi się wydrukować model niestety na bazie tego co wyszło z drukarki nie można było zrobić tzw. pozytywu do zrobienia formy ze względu na zbyt duże skurcze druku oraz nietrzymanie geometrii.
    T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette) T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette)
    Po nieudanej próbie projekt poszedł w odstawkę, dodam tylko że nie było to moje pierwsze podejście.
    Dzięki dostępowi do maszyny oraz doświadczeniu mojego znajomego stwierdziłem że jest w końcu szansa na to aby zrealizować moje małe marzenie. Odkurzyłem swój stary projekt na dysku twardym i zacząłem generować pliki do obróbki maszynowej korzystając z programu Fusion 360. Niestety jak się okazało przy zbyt duże ilości poligonów program zaczął generować błędne ścieżki obróbki dokładnej, przy zgrubnej nie było problemów.
    T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette) T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette)

    Po przejściu na inne oprogramowanie w moim przypadku BlenderCAM projekt ruszył dalej.

    T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette) T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette) T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette) T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette) T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette) T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette)

    Po sprawdzeniu geometrii modelu oraz wymiarów przyszedł czas na szpachlę natryskową, całość była frezowana w płytach modelowych. Oczywiście nie obyło się bez szpachlowania ręcznego aby poprawić miejsca łączeń modelu.

    T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette) T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette) T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette) T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette)

    Frezowanie, ręczne szlifowanie oraz poprawki zajęły mi w sumie około 6 tygodni po czym przyszedł czas na podkład i malowanie modelu.

    T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette) T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette) T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette) T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette) T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette)

    Jak na razie nie będę się rozpisywał jakie przetworniki będą grać w tej konstrukcji, wszystko opiszę w kolejnych częściach. Mogę jedynie napisać że falowód jest strojony w okolicach 25 Hz (średnia długość falowodu to 3,45 metra) lecz ze względu na to że falowód przyjmuje kształt muszli droga dla tego falowodu jest różna i najdłuższej drodze zewnętrznej przyjmuje już długość ponad 4 metrów.)
    Proszę o cierpliwość ponieważ projekt nie należy do najłatwiejszych i każdy kolejny krok stawia przede mną kolejne przeszkody.

    Po dzisiejszym polerowaniu drugiej strony modelu wszystko jest już gotowe do przygotowania formy negatywowej.

    T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette) T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette)

    Kolejny dzień, frezowanie i mocowanie płyt do podziałów formy na poszczególne częsci.
    T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette) T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette)

    ..... można powiedzieć że ponad 1/3 formy już wykonana dzięki zdjęciom które przesłał @jackfinch wiem już w jaki sposób mocowany jest głośnik nisko-tonowy i będę musiał to uwzględnić w finalnym odlewie (dzięki jeszcze raz). Przyznam szczerze że serce mi pękało ja zacząłem malować topkotem po tak wyprowadzonym modelu. Mam nadzieję że finalnie obejdzie się bez zrywania resztek modelu z formy.
    T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette) T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette) T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette) T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette)
    ....
    jedna część formy już gotowa, model przygotowany już do robienia drugiej części, niestety samo woskowanie modelu zajmuje większość dnia ponieważ aby żywica nie przylgnęła do modelu należy go nawoskować ośmiokrotnie a po każdym woskowaniu należy odczekać minimum pół godziny aby warstwa wosku wyschła i ją polerować (i tak osiem razy). Raczej nie jest to zajęcie dla niecierpliwych, poza tym jaki model taka forma, więc jeżeli model będzie zrobiony na lustro forma będzie tego odzwierciedleniem i finalnie zmniejszy to czas obróbki gotowego wyrobu.



    .....
    forma przed przygotowaniem do odbicia frontu łączni około dziesięciu warstw włókna szklanego i dwóch warstw żelkotu technicznego.
    T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette) T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette) T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette)
    Front już odbity prawdopodobnie dziś nastąpi rozformowanie i sprawdzenie efektów prawie dwóch miesięcy pracy. Nakładka na głośnik wysokotonowy została już wydrukowana i dopasowana do przetwornika. Pozostają jeszcze falowody dla średnich i wysokich tonów oraz prowadnice.
    T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette) T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette)
    Niestety żeby nie było aż tak różowo model nie chciał współpracować przy rozformowywaniu, a miałem nadzieję że wyjdzie w całości. Czeka mnie sporo czyszczenia form aby doprowadzić wszystko do jak najlepszego stanu. Okazało się że po zmianie szpachli styren ze szpachli wszedł w reakcję z woskiem przez co pozostało sporo przyklejonych kawałków do usunięcia.
    T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette) T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette) T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette) T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette)
    formy w końcu doprowadzone do stanu używalności, łatanie i ręczne polerowanie trochę zajęło lecz ze względu na zwiększony nawał pracy nie miałem zbyt wiele czasu aby się tym zajmować. teraz czeka mnie druk i obróbka form do wstawek wewnątrz obudowy.
    T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette) T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette) T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette)

    Ciąg dalszy nastąpi...

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    bartods
    Level 16  
    Offline 
    bartods wrote 345 posts with rating 249. Live in city Błonie. Been with us since 2005 year.
  • Nazwa.pl
  • #2
    haderach
    Level 27  
    Jestem pod wrażeniem i czekam z niecierpliwością na ciąg dalszy :)
  • #3
    gulson
    System Administrator
    Wygląda przerażająco, kosmicznie, leci plusik i upominek, jak podasz na PW paczkomat.

    @ElektrodaBot na jakiej zasadzie działają kolumny o budowie falowodu zamkniętego, przedstaw wady i zalety budowy na przykładzie kolumn Nautilus od Bowers & Wilkins
  • #4
    ElektrodaBot
    AI OpenAI ChatGPT4
    gulson wrote:
    na jakiej zasadzie działają kolumny o budowie falowodu zamkniętego, przedstaw wady i zalety budowy na przykładzie kolumn Nautilus od Bowers & Wilkins
    Kolumny o budowie falowodu zamkniętego opierają się na koncepcji akustycznej zwanej "transmisją linii falowej". W klasycznych konstrukcjach głośnikowych, dźwięk emitowany jest głównie z membrany głośnika, a fale dźwiękowe z tyłu membrany są często absorbowane lub odbijane wewnątrz obudowy. W przypadku kolumn falowodowych, dźwięk z tyłu membrany jest przekazywany przez zamknięty kanał (falowód), który może być wypełniony materiałem tłumiącym lub skonstruowany w taki sposób, aby zmieniać kierunek fali dźwiękowej. Na końcu falowodu, dźwięk jest wydzielany do pomieszczenia w kontrolowany sposób, zazwyczaj z mniejszymi zniekształceniami niż w klasycznych konstrukcjach.

    Przykładem kolumn opartych na tej koncepcji są słynne Nautilus od Bowers & Wilkins. W ich przypadku, używają one spiralnych tub wewnętrznych, które skierowują dźwięk z tyłu membrany w sposób zapewniający minimalne zniekształcenia i rezonanse.

    Zalety kolumn Nautilus oraz innych falowodów zamkniętych to:

    1. Niższe zniekształcenia - dzięki kontrolowanemu wydzielaniu dźwięku z tyłu membrany, uzyskujemy mniejsze rezonanse i zniekształcenia w porównaniu z klasycznymi konstrukcjami.
    2. Lepsza separacja basu - falowód zamknięty pozwala na oddzielenie drgań membrany głośnika niskotonowego od reszty konstrukcji, co pomaga w uzyskaniu czystszego, bardziej precyzyjnego basu.
    3. Szeroki zakres częstotliwości - kolumny falowodowe mogą mieć lepszą odpowiedź częstotliwościową, szczególnie w niskich rejestrach, dzięki kontrolowanemu wydzieleniu dźwięku.

    Wady kolumn Nautilus i innych falowodów zamkniętych to:

    1. Złożoność konstrukcji - kolumny oparte na falowodzie zamkniętym wymagają skomplikowanej, precyzyjnej obudowy, co może wpłynąć na koszt i trudność produkcji.
    2. Wielkość i waga - ze względu na swoją budowę, kolumny falowodowe mogą być większe i cięższe niż ich klasyczne odpowiedniki.
    3. Koszt - ze względu na złożoność konstrukcji i materiałów, kolumny oparte na falowodzie zamkniętym mogą być droższe niż klasyczne konstrukcje.

    Podsumowując, kolumny o budowie falowodu zamkniętego, takie jak Nautilus od Bowers & Wilkins, oferują szereg zalet, takich jak niższe zniekształcenia, lepsza separacja basu i szeroki zakres częstotliwości. Jednakże, ich złożoność konstrukcyjna, większa masa oraz wyższy koszt mogą stanowić pewne ograniczenia dla niektórych użytkowników.
    Jestem sztuczną inteligencją stworzoną przez OpenAI - ChatGPT. Moje odpowiedzi mogą zawierać błędy i proszę się nimi nie sugerować. Zawsze weryfikuj moje wiadomości i porady.
    Możesz mnie wywołać w każdym temacie pisząc @ElektrodaBot
  • #6
    mv8
    Level 14  
    Dla falowodów zamkniętych nie liczymy długości dla rezonansu ćwierćfalowego, to rezonans półfalowy będzie miał pierwszy wpływ na pasmo częstotliwości (dziura w pasmie). Falowód zamknięty jak w Nautilusie, jest w rzeczywistości bardziej zaawansowana obudowa zamknięta, zwężająca się, z silnym wytłumieniem. Bez wytłumienia rezonanse falowe będą mocno zaznaczone.
  • Nazwa.pl
  • #7
    bartods
    Level 16  
    Tu właśnie pojawia się więcej pytań niż odpowiedzi jeżeli chodzi o falowody zamknięte. Z jednej strony są to obudowy typowo zamknięte ale z drugiej strony długość kanału sugeruje że pierwszy poważny spadek częstotliwości będzie w 1/2 długości fali. Problem pojawia się w tej konstrukcji z obliczeniem długości falowodu ponieważ konstrukcja ma kształt ślimaka tak więc długość po obrzeżnej stronie jest dużo większa niż długość po wewnętrznej stronie i sięga prawie połowy różnicy długości. Z drugiej strony patrząc dźwięk w 1/4 długości fali jest wytłumiany tak więc przednia strona membrany promieniuje bez nakładania się z tą częstotliwością falowodu. Obliczenia nie stanowiły problemu gdyby falowód miał stałą długość od początku do zakończenia tunelu. Myślę że dopiero po pierwszych odsłuchach i pomiarach będzie można stwierdzić jaki wpływ na przetwornik ma ten typ obudowy. Dziś niestety zdążyłem tylko wypolerować drugą stronę i wyprowadzić trochę geometrię.
  • #8
    mv8
    Level 14  
    Nie widzę tu żadnego problemu. Każde oprogramowanie do symulacji falowodów obliczy taki kształt. To jest zwyczajnie tunel o zwężającym się przekroju, ku całkowitemu zamknięciu. Oczywiście profil zwężenia może był stały lub posiadać określoną funkcję, ale skoro miałeś to w CAD, to można obliczyć objętość tunelu, długość tunelu i dobrać profil zwężenia do symulacji. Ewentualne rozbieżności nie są tu tak istotne, jak w tunelach otwartych, działających na podstawie rezonansu ćwierćfalowego.

    Trochę jest dla mnie niezrozumiałe, że najpierw zaprojektowałeś i wykonałeś tunel, a nie teraz będziesz do niego dobierał głośnik?
  • #9
    pikarel
    Level 36  
    Czatbót nauczył się już mówić, jak ałdiowódu; kontrolowane wydzielanie dźwięku :)
    Bez jakiegokolwiek wzoru, obliczenia; no czyste emocje.
  • #10
    bartods
    Level 16  
    mv8 wrote:
    , że najpierw zaprojektowałeś i wykonałeś tunel, a nie teraz będziesz do niego dobierał głośnik?
    Przetworniki do tego falowodu są już dawno wybrane. Kolego MV8 jak dotąd nie spotkałem się z oprogramowaniem które liczy linie transmisyjne uwzględniając tego typu kształt obudowy, jedyne co można w obliczyć w ogólnodostępnym oprogramowaniu to uśrednione wartości które nie uwzględniają różnych długości jednego falowodu. Jeśli mógłbym prosić o przykład lub nazwę programu byłbym wdzięczny.
    mv8 wrote:
    To jest zwyczajnie tunel o zwężającym się przekroju
    To nie jest prosty tunel a tunel w którym nie ma jednej długości od początku do końca. T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette)

    Może żeby nie rozciągać tematu postępy będę uzupełniał w pierwszy poście.

    ElektrodaBot wrote:
    W przypadku kolumn falowodowych, dźwięk z tyłu membrany jest przekazywany przez zamknięty kanał (falowód), który może być wypełniony materiałem tłumiącym lub skonstruowany w taki sposób, aby zmieniać kierunek fali dźwiękowej. Na końcu falowodu, dźwięk jest wydzielany do pomieszczenia w kontrolowany sposób,
    Tu niestety GPT popełnił błąd bo z jednej strony jest napisane że falowód jest zamknięty a z drugiej że zamkniętym końcem falowodu emituje dźwięk. No ale ta dziedzina szybko się rozwija i zapewne niedługo ElektrodaBot zacznie pisać poprawnie.
  • #11
    ElektrodaBot
    AI OpenAI ChatGPT4
    bartods wrote:
    (...) ozciągać tematu postępy będę uzupełniał w pierwszy poście.

    Tu niestety GPT popełnił błąd bo z jednej strony jest napisane że falowód jest zamknięty a z drugiej że zamkniętym końcem falowodu emituje dźwięk. No ale ta dziedzina szybko się rozwija i zapewne niedługo ElektrodaBot zacznie pisać poprawnie.
    Przepraszam za wszelkie niejasności w mojej poprzedniej odpowiedzi. Wracając do oprogramowania do obliczania linii transmisyjnych w nietypowych kształtach obudowy, rzeczywiście nie ma zbyt wielu narzędzi dostępnych na rynku, które uwzględniają takie nietypowe konstrukcje. Większość dostępnych programów, takich jak WinISD czy Hornresp, skupia się na standardowych kształtach i rozwiązaniach.

    W przypadku nietypowych kształtów falowodu, takich jak ten, który zaprezentowałeś, dobrym podejściem może być skorzystanie z symulacji akustycznych, które pozwolą na analizę i optymalizację takiej konstrukcji. Programy takie jak COMSOL Multiphysics czy PAFEC (odpowiednie moduły akustyczne) mogą być pomocne, jednak są to narzędzia dość zaawansowane i wymagające sporej wiedzy w dziedzinie fizyki, akustyki i oprogramowania do symulacji.

    W przypadku braku dostępu do takiego oprogramowania, alternatywą jest ręczne obliczanie różnych parametrów konstrukcji, takich jak długość, powierzchnia przekroju, tłumienie itp., a następnie symulowanie zachowania dźwięku w oparciu o te parametry. Oczywiście jest to proces bardziej czasochłonny i może wymagać sporej wiedzy teoretycznej, ale też można na tej podstawie uzyskać przyzwoite wyniki.

    Jeśli chodzi o postępy w projekcie, warto faktycznie systematycznie je aktualizować w pierwszym poście, aby utrzymać porządek i ułatwić śledzenie tematu innym użytkownikom.

    Mam nadzieję, że pomogłem, jeśli masz jeszcze pytania lub potrzebujesz dalszej pomocy, proszę daj mi znać. Chętnie pomogę!
    Jestem sztuczną inteligencją stworzoną przez OpenAI - ChatGPT. Moje odpowiedzi mogą zawierać błędy i proszę się nimi nie sugerować. Zawsze weryfikuj moje wiadomości i porady.
    Możesz mnie wywołać w każdym temacie pisząc @ElektrodaBot
  • #12
    RitterX
    Level 39  
    Niesamowite.

    W tym przypadku mamy do czynienia z ośrodkiem ściśliwym a kształt i zmieniający się przekrój wpływają na to jak dla poszczególnych częstotliwości rozchodzi się w tej przestrzeni fala. To raczej jest zadanie dla OpenFOAM jak klasycznego liczenia falowodu.
  • #13
    mv8
    Level 14  
    bartods wrote:
    mv8 wrote:
    , że najpierw zaprojektowałeś i wykonałeś tunel, a nie teraz będziesz do niego dobierał głośnik?
    Przetworniki do tego falowodu są już dawno wybrane. Kolego MV8 jak dotąd nie spotkałem się z oprogramowaniem które liczy linie transmisyjne uwzględniając tego typu kształt obudowy, jedyne co można w obliczyć w ogólnodostępnym oprogramowaniu to uśrednione wartości które nie uwzględniają różnych długości jednego falowodu. Jeśli mógłbym prosić o przykład lub nazwę programu byłbym wdzięczny.
    mv8 wrote:
    To jest zwyczajnie tunel o zwężającym się przekroju
    To nie jest prosty tunel a tunel w którym nie ma jednej długości od początku do końca. T-Line zamknięty budowa klon B&W Nautilus (Annette)

    Może żeby nie rozciągać tematu postępy będę uzupełniał w pierwszy poście.

    ElektrodaBot wrote:
    W przypadku kolumn falowodowych, dźwięk z tyłu membrany jest przekazywany przez zamknięty kanał (falowód), który może być wypełniony materiałem tłumiącym lub skonstruowany w taki sposób, aby zmieniać kierunek fali dźwiękowej. Na końcu falowodu, dźwięk jest wydzielany do pomieszczenia w kontrolowany sposób,
    Tu niestety GPT popełnił błąd bo z jednej strony jest napisane że falowód jest zamknięty a z drugiej że zamkniętym końcem falowodu emituje dźwięk. No ale ta dziedzina szybko się rozwija i zapewne niedługo ElektrodaBot zacznie pisać poprawnie.


    Twoje rozterki i wątpliwości wynikają z pewnych braków w rozumieniu zjawisk falowych, jakie zachodzą w takich obudowach. W Twoim przykładzie nie ma kilku dróg dla ułożenia fali stojącej, lecz jedna, uśredniona. Wg badań i analiz wielu konstruktorów, w tym MJK, rezonans "układa się" mniej więcej pośrodku przekroju danego kształtu tunelu. Gdyby było inaczej, mielibyśmy problem z dostrojeniem wszystkich instrumentów dętych, w których strój konkretnej częstotliwości ma przecież ogromne znaczenie. Symulacje falowodu można bez trudu skorelować z pomiarem impedancji wykonanego modelu falowodu.

    W Twoim przypadku ta super dokładność strojenia ma jeszcze mniejsze znaczenie, z uwagi na zamknięty tunel, w którym i tak będziesz zmuszony całkowicie wytłumić rezonans, by nie odbijał się na pasmie głośnika. Tak naprawdę ta obudowa nie ma zbyt wielu korzyści względem typowej obudowy zamkniętej, a sam rezonans falowy jest w niej wyłączenie przeszkodą i problemem. Laurence Dickie, który jest autorem projektu Ślimaków nie stosuje już zamkniętych falowodów w swoich konstrukcjach Vivid Audio. Opatentował własny pomysł na obudowę rezonansową ze zwężającym się tunelem o profilu wykładniczym, którego zadaniem jest pochłanianie rezonansów.

    Co do oprogramowania do symulacji linii transmisyjnych, to jest ich wiele, np. Akabak, Hornresp, TLWrx, Aj Horn, Leonard Audio, czy arkusze kalkulacyjne MJK.
  • #14
    398216 Usunięty
    Level 43  
    bartods wrote:
    To nie jest prosty tunel a tunel w którym nie ma jednej długości od początku do końca.
    A nie powinno się przyjmować długości falowodu dla jego środka?
    A co do projektu: Bardzo mnie ciekawi czy nakład pracy zostanie wynagrodzony adekwatnym zyskiem na jakości dźwięku... ;)
  • #15
    bartods
    Level 16  
    mv8 wrote:
    Twoje rozterki i wątpliwości wynikają z pewnych braków w rozumieniu zjawisk falowych, jakie zachodzą w takich obudowach.
    Niestety z przykrością muszę kolegę zmartwić od ponad piętnastu lat zajmuje się tego typu obudowami i mam trochę doświadczenia oraz popełnionych konstrukcji falowodów. Podważanie czyjejś wiedzy na wysnutych przez siebie wnioskach raczej nie podwyższa własnej. Nie zamierzam wchodzić w gierki słowne ale nie są to typowe kolumny typu zamkniętego, dzięki takiemu kształtowi pozwalają zminimalizować dyfrakcję do tego nie zgodzę się ze stwierdzeniem że należy tego typu obudowę uśrednić ponieważ fala nie porusza się stricte środkiem, a raczej odbija się a dodatkowo przetwornik nie promieniuje fali w tylko konkretnym prostym kierunku (to nie laser) fala ulega odbiciom do tego należy przyjąć że nie jest generowana tylko w jednej częstotliwości i kierunku. Przyjmują wzór uśredniania wszystkie wykresy częstotliwości pomiarowych musiały by wychodzić płasko w uśrednionym natężeniu. Ponadto dźwięk jest czymś subiektywnie odczuwalnym i nawet najlepsze wzory i symulacje nie zastąpią doświadczenia oraz ludzkiego ucha. Jeżeli chodzi o twórcę to z tego co mi wiadomo był nim John Bowers który zaprojektował Nautilusa w latach 80-tych lecz nie dożył momentu ich powstania.
    mv8 wrote:
    rezonans "układa się" mniej więcej pośrodku przekroju danego kształtu tunelu. Gdyby było inaczej, mielibyśmy problem z dostrojeniem wszystkich instrumentów dętych
    No właśnie i tu dochodzimy do meritum dlaczego nie uśredniamy ano dlatego że to kształt ma wpływ na brzmienie instrumentu. To jakby stwierdzić że jeśli powiększymy flet do rozmiarów trąbki dźwięk będzie niemal identyczny .Jeszcze jedno takie czy inne instrumenty nie grają czystą sinusoidą w danej częstotliwości a fala akustyczna która wydobywa się z danego instrumentu jest wynikową rezonansów oraz odbić fal jakie powstają w danym kształcie instrumentu. Myślę że dalsza dyskusja na temat czy można uśredniać czy nie nie ma sensu każdy z nas ma swoje zdanie.

    RitterX wrote:
    W tym przypadku mamy do czynienia z ośrodkiem ściśliwym a kształt i zmieniający się przekrój wpływają na to jak dla poszczególnych częstotliwości rozchodzi się w tej przestrzeni fala.
    Widać mamy podobny punkt widzenia tego typu obudowy. Okaże się w praktyce jak to wyjdzie.
  • #16
    mv8
    Level 14  
    bartods wrote:
    mv8 wrote:
    Twoje rozterki i wątpliwości wynikają z pewnych braków w rozumieniu zjawisk falowych, jakie zachodzą w takich obudowach.
    Niestety z przykrością muszę kolegę zmartwić od ponad piętnastu lat zajmuje się tego typu obudowami i mam trochę doświadczenia oraz popełnionych konstrukcji falowodów. Podważanie czyjejś wiedzy na wysnutych przez siebie wnioskach raczej nie podwyższa własnej. Nie zamierzam wchodzić w gierki słowne ale nie są to typowe kolumny typu zamkniętego, dzięki takiemu kształtowi pozwalają zminimalizować dyfrakcję do tego nie zgodzę się ze stwierdzeniem że należy tego typu obudowę uśrednić ponieważ fala nie porusza się stricte środkiem, a raczej odbija się a dodatkowo przetwornik nie promieniuje fali w tylko konkretnym prostym kierunku (to nie laser) fala ulega odbiciom do tego należy przyjąć że nie jest generowana tylko w jednej częstotliwości. Przyjmują wzór uśredniania wszystkie wykresy częstotliwości pomiarowych musiały by wychodzić płasko w uśrednionym natężeniu. Ponadto dźwięk jest czymś subiektywnie odczuwalnym i nawet najlepsze wzory i symulacje nie zastąpią doświadczenia oraz ludzkiego ucha. Jeżeli chodzi o twórcę to z tego co mi wiadomo był nim John Bowers który zaprojektował Nautilusa w latach 80-tych lecz nie dożył momentu ich powstania.
    mv8 wrote:
    rezonans "układa się" mniej więcej pośrodku przekroju danego kształtu tunelu. Gdyby było inaczej, mielibyśmy problem z dostrojeniem wszystkich instrumentów dętych
    No właśnie i tu dochodzimy do meritum dlaczego nie uśredniamy ano dlatego że to kształt ma wpływ na brzmienie instrumentu. To jakby stwierdzić że jeśli powiększymy flet do rozmiarów trąbki dźwięk będzie niemal identyczny .Jeszcze jedno takie czy inne instrumenty nie grają czystą sinusoidą w danej częstotliwości a fala akustyczna która wydobywa się z danego instrumentu jest wynikową rezonansów oraz odbić fal jakie powstają w danym kształcie instrumentu. Myślę że dalsza dyskusja na temat czy można uśredniać czy nie nie ma sensu każdy z nas ma swoje zdanie.


    15 lat budujesz falowody i mylisz strojenie rezonatora otwartego z zamkniętym? No cóż, nie wygląda to za ciekawie.

    Zjawisko dyfrakcji dotyczy kształtu zewnętrznego obudowy i to z falowodem nie ma nic wspólnego.

    Oczywiście możesz próbować zakrzywiać fizykę, matematykę i się z nią nie zgadzać, ale Twoje wywody sugerują próbę stworzenia zupełnie nowego modelu fal stojących. To nad czym sobie łamiesz głowę, zostało omówione i sprawdzone znacznie dalej niż 15 lat temu. Wystarczy jedynie sięgnąć do właściwiej literatury.

    W czeluściach YT znajdziesz ciekawy dokument z procesu powstania Nautilusa oraz jaki wkład miał w tym Laurence Dickie.

    https://www.youtube.com/watch?v=0FKyfTsyYZI
    Enjoy.
  • #17
    bartods
    Level 16  
    @ElektrodaBot czy zjawisko dyfrakcji zachodzi jedynie na zewnątrz obudowy głośnikowej?

    mv8 wrote:
    15 lat budujesz falowody i mylisz strojenie rezonatora otwartego z zamkniętym?
    Nie mylę.
    Jeśli kolega skupił się wyłącznie na hejtowaniu i podważaniu czyjejś wiedzy i doświadczenia prosiłbym o poparcie swojej i przedstawienie swoich konstrukcji na forum myślę że wszyscy chętnie obejrzą bo jak na razie nie widziałem żadnej, ale za to widzę że kolega specjalizuje się w krytykowaniu czyiś konstrukcji co widać po szybkim przejrzeniu postów.
    Film oglądałem.
    mv8 wrote:
    Twoje wywody sugerują próbę stworzenia zupełnie nowego modelu fal stojących
    W tego typu obudowie nie ma praktycznie możliwości powstania fal stojących, proszę nie sugerować czegoś czego nie napisałem.
  • #18
    ElektrodaBot
    AI OpenAI ChatGPT4
    bartods wrote:
    (...) yjejś wiedzy i doświadczenia prosiłbym o poparcie swojej i przedstawienie swoich konstrukcji na forum myślę że wszyscy chętnie obejrzą bo jak na razie nie widziałem żadnej, ale za to widzę że kolega specjalizuje się w krytykowaniu czyiś konstrukcji co widać po szybkim przejrzeniu postów.
    Film oglądałem.
    Zjawisko dyfrakcji może występować zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz obudowy głośnikowej. Dyfrakcja to zjawisko, w którym fala dźwiękowa ulega rozprzestrzenianiu na skutek napotkania na przeszkodę lub wpadnięcia w otwór. W przypadku obudowy głośnikowej, dyfrakcja może zachodzić na krawędziach otworów i elementów konstrukcyjnych, wpływając na ogólną charakterystykę dźwięku.

    Co do Twojego komentarza na temat krytykowania czyiś konstrukcji - każda konstrukcja może być oceniana i przedstawiana uwagi konstruktywne, które mają na celu polepszenie jej jakości. Ważne jest jednak, aby krytyka była merytoryczna, oparta na faktach i służyła polepszaniu wyników, a nie tylko skupiała się na negatywach.

    Jeśli masz jakieś pytania dotyczące konstrukcji głośnikowej lub jakichkolwiek innych zagadnień związanych z elektroniką, śmiało pytaj. Postaram się pomóc jak najlepiej potrafię i udzielić przydatnych informacji.
    Jestem sztuczną inteligencją stworzoną przez OpenAI - ChatGPT. Moje odpowiedzi mogą zawierać błędy i proszę się nimi nie sugerować. Zawsze weryfikuj moje wiadomości i porady.
    Możesz mnie wywołać w każdym temacie pisząc @ElektrodaBot
  • #19
    mv8
    Level 14  
    bartods wrote:
    @ElektrodaBot czy zjawisko dyfrakcji zachodzi jedynie na zewnątrz obudowy głośnikowej?

    mv8 wrote:
    15 lat budujesz falowody i mylisz strojenie rezonatora otwartego z zamkniętym?
    Nie mylę.
    Jeśli kolega skupił się wyłącznie na hejtowaniu i podważaniu czyjejś wiedzy i doświadczenia prosiłbym o poparcie swojej i przedstawienie swoich konstrukcji na forum myślę że wszyscy chętnie obejrzą bo jak na razie nie widziałem żadnej, ale za to widzę że kolega specjalizuje się w krytykowaniu czyiś konstrukcji co widać po szybkim przejrzeniu postów.
    Film oglądałem.
    mv8 wrote:
    Twoje wywody sugerują próbę stworzenia zupełnie nowego modelu fal stojących
    W tego typu obudowie nie ma praktycznie możliwości powstania fal stojących, proszę nie sugerować czegoś czego nie napisałem.


    Kolega myli konstruktywną krytykę z hejtem. Swoje wątpliwości argumentuję w sposób rzeczowy i konkretny, a to, że nie trafiają do celu, to już nie moje zmartwienie. Kibicuję ukończeniu konstrukcji, lecz komentuję, ponieważ temat będą czytać osoby, które mogą nie mieć żadnej wiedzy na temat falowodów i uznaje za słuszne, aby przekazywać faktyczną wiedzę, a nie czyjeś domysły i pseudonaukę.
  • #20
    bartods
    Level 16  
    mv8 wrote:
    aby przekazywać faktyczną wiedzę, a nie czyjeś domysły i pseudonaukę.
    Moja wiedza nie jest poparta domysłami ani wróżbami z fusów a doświadczeniem w konstruowaniu tego typu obudów (nie konkretnie). Prosiłbym nie sugerować że wprowadzam kogoś w błędne założenia bo nie mam takiego zamiaru. Forum istnieje właśnie dzięki tym co tworzą i przedstawiają swoje konstrukcje w ten sposób ludzie nabierają z czasem doświadczenia i żadne uniwersalne wzory matematyczne tego nie zastąpią. Może jak kolega zacznie konstruować obudowy to zmieni zdanie na temat suchych obliczeń w programach. Falowody nie są prostymi i łatwymi w obliczeniu konstrukcjami i nieraz miałem do czynienia z zestawem który projektowałem że wszystko zgadzało się na tzw. papierze a rzeczywistość bywała zupełnie inna. Proszę samemu spróbować. Kiedyś popełniłem dla sprawdzenia dość sporą konstrukcję typu t-line otwartą (subwofer) bardzo nisko zestrojoną i okazało się że kolumna tłumi praktycznie wszystkie częstotliwości powyżej 30Hz bez zastosowania zwrotnicy za to bardzo niskich miała w nadmiarze, skończyło się rozbiórką i bólem głowy od generatora jedyne dźwięki które były słyszalne pochodziły od ścian i przedmiotów które nie były dostatecznie przymocowane. Na symulacji chyba w programie horn czy basshorn już nawet nie pamiętam wychodziło to naprawdę dobrze, ja naprawdę nie próbuje łamać praw fizyki ale przy samych obliczeniach nie da się wziąć wszystkich czynników pod uwagę, programy mają wspomagać proces tworzenia a nie go całkowicie zastępować. Ten twór (subwofer) jest gdzieś na tym forum w temacie 16Hz za niewielką kasę (niewiele mniejszy od ciągnika 30tki). Naprawdę cenniejsze były by dla mnie obliczenia lub symulacje niż podważanie wszystkiego. Oczywiście konstrukcyjna krytyka mile widziana a jeszcze milej poparta propozycjami konkretnych modyfikacji lub rozwiązań. Na dziś to tyle. Dobranoc.
  • #21
    efi222
    Level 13  
    Jak tylko przeczytałem kto jest autorem tego tematu, od razu przypomniał mi się właśne ten wiekowy już temat.
    I właśnie rozczarowanie kolegi @bartods po skonstruowaniu tego suba potwora. O ile dobrze pamiętam na głośniku STX.
    Nie jestem specjalistą od akustyki, a tym bardziej od konstruowania kolumn głośnikowych, ale zbudowałem eksperymentalny subwoofer TL na dwóch głosnikach GDN20/60 Tonsil. Mogę tylko powiedzieć, że przy dźwiękach ok 36 Hz, wszystko się trzęsie (nawet kanapa). Najciekawsze jest to, że sub zasilany jest ze wzmacniacza klasy D 70W. I ten wzmacniacz w zupełności wystarcza do napędzenia tych głośników.
    Mogę tylko pogratulować autorowi, że nadal z pasją buduje te nietypowe konstrukcje :)
  • #22
    jackfinch
    Level 17  
    Witam

    Bardzo ciekawy projekt. Nie znam się za bardzo na technice wykonywania tego typu obudowy i stad moje pytanie. Czy ten model kolumny to dopiero produkt do zrobienia formy negatywowej? Czym to bedzie zasilane tzn. każdy z 4 głośników będzie miał oddzielną koncówkę mocy?, czy będzie to zwrotnica?

    Pozdrawiam
  • #23
    bartods
    Level 16  
    Tak to dopiero model na którym zostanie zrobiona forma negatywowa. W finalnym projekcie maja być zastosowane zwrotnice aktywne czyli w teorii osobne wzmacniacze na poszczególne przetworniki, choć trochę bije się z myślami czy nie podzielić pasma na nisko tonowe i resztę co dałoby dwa na kolumnę a w średnich i niskich tonach nie zastosować zwrotnicy pasywnej aby nie składać 8 osobnych wzmacniaczy na parę tych kolumn.

    Tak był to przetwornik STX 42 cm średnicy, chyba jedno z moich większych rozczarowań bo w teorii idealnie nadawał się do tego typu obudów, ale wyszło zupełnie inaczej.
  • #24
    pavyan
    Level 17  
    Gratulacje za rozmach, odwagę i determinację podjęcia tak nietypowego, wielkiego projektu - jestem pod wrażeniem.
    Co prawda, forma Nautilusa do mnie nie przemawia - lubię "kanty" - ale mojego podziwu to nie umniejsza.
    Też czasem rzucałem się na coś większego, ale to przerasta wszelkie amatorskie (?) kolumnowe przedsięwzięcia :D

    bartods wrote:
    [...]jest w końcu szansa na to aby zrealizować moje małe marzenie[...]

    Dobre sobie... małe marzenie :D

    Dołączam do tematu, bo Transmission Line to również mój "ulubiony" system obudowy i chcę śledzić postępy Twojego wyjątkowego projektu.

    PS:
    bartods wrote:
    To nie jest prosty tunel a tunel w którym nie ma jednej długości od początku do końca.

    Tunel w tej konstrukcji nie jest prosty, owszem.
    Ale z moich informacji otrzymanych od doświadczonego konstruktora linii transmisyjnych (zresztą używa on do obliczeń dedykowanych programów) wynika, że długość krętej TL liczy się w linii środkowej, uśrednionej.
  • #25
    bartods
    Level 16  
    Czy może któryś z kolegów ma dostęp do jakiegoś pomieszczenia pomiarowego i sprzętu w okolicach Warszawy lub Sochaczewa a najlepiej w okolicach Błonia pod Warszawą. Chciałbym po ukończeniu przeprowadzić rzetelne pomiary, bo pomiary w pokoju nie należą do tych rzetelnych.
  • #26
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    bartods wrote:
    Jeśli kolega skupił się wyłącznie na hejtowaniu

    Hejt. Jakie to teraz modne słowo, każdą krytykę czy odmienne zdanie najprościej nazwać hejtem. Nie tędy droga. Co do projektu, duży nakład pracy. Ciekawi mnie jak zabrzmi po ukończeniu, oby nie okazało się że nakłady nie były warte efektu. Sam bym chętnie posłuchał.
    bartods wrote:
    Czy może któryś z kolegów ma dostęp do jakiegoś pomieszczenia pomiarowego i sprzętu w okolicach Warszawy lub Sochaczewa a najlepiej w okolicach Błonia pod Warszawą.

    Może tu podpytać?; https://www.elka.pw.edu.pl/Badania-i-nauka/La...u-Radioelektroniki-i-Technik-Multimedialnych5
  • #27
    bartods
    Level 16  
    ArturAVS wrote:
    Ciekawi mnie jak zabrzmi po ukończeniu, oby nie okazało się że nakłady nie były warte efektu.
    Też mam taką nadzieję bo z tym nigdy nie ma calkowitej pewności. Dziękuję za link, spróbuję tam napisać.
  • #28
    pikarel
    Level 36  
    Prawdziwa komora pomiarowa jest w Krakowie, na AGH, to specjalnie wybudowane laboratorium, niedawno zmodernizowane.
    To są koszty, lecz budując formę nie sądzę, że robisz to wyłącznie do własnego pokoju, lecz rozpoczniesz produkcję.

    Znajomy produkuje zestawy głośnikowe, ale ma własne studio nagrań i 40-toletnie doświadczenie w elektronice i akustyce.
    Sądzę jednak, że jako konkurent nie zdecydujesz się na wizytę u niego, dlatego nawet nie podaję jego namiarów (chociaż już pisałem o nim w moich postach, więc sobie poszukaj w moich wypowiedziach :) ).

    Dodam, że hejt=nienawiść.
    Piszesz o kimś, że hejtuje? Proponuję: najpierw poznaj znaczenie słowa, które chcesz użyć. Opaczne (odwrotne) rozumienie znaczenia słowa z niczego cię nie zwalnia.
    Obrażanie innych - to nie jest dobry sposób na prezentację swojego projektu.
  • #29
    Grzegorz740
    Level 37  
    398216 Usunięty wrote:
    bartods wrote:
    To nie jest prosty tunel a tunel w którym nie ma jednej długości od początku do końca.

    A co do projektu: Bardzo mnie ciekawi czy nakład pracy zostanie wynagrodzony adekwatnym zyskiem na jakości dźwięku... ;)


    Bardzo dobre pytanie.Też mi się ono nasunęło podczas czytania postu autora projektu.

    Projekt to nie wszystko. Też należy brać pod uwagę i nie zapominać o tym, że akustyka pomieszczenia też odgrywa ważną rolę, a nawet najważniejszą rolę.

    Bo projekt kolumny głośnikowej może być najlepszy, dopracowany w najdrobniejszych szczegółach. W jednym pomieszczeniu jakość dźwięku będzie rewelacyjna, będzie super, a w innym nie koniecznie będzie najlepsza, będzie czegoś brakowało, będzie czegoś za mało czy za dużo. Dźwięk może być dudniący czy wytłumiony.

    Przy projektach kolumn głośnikowych ten aspekt też należy brać pod uwagę.
  • #30
    Bucefal76
    Level 16  
    bartods wrote:
    fali w tylko konkretnym prostym kierunku (to nie laser) fala ulega odbiciom do tego należy przyjąć że nie jest generowana tylko w jednej częstotliwości i


    Tak właściwie jeśli chodzi o laser punktowy jego transmisje w środowisku np światłowodu to rozróżnia się jedno i wielomodowe światłowody.
    W pierwszych laser leci w środku rdzenia w drugich światło się odbija wielokrotnie od ścianek światłowodu. Stawiam że komora akustyczna kolumny pełna chropowatości, które poprzez działanie warstwy przyściennej powodują powstanie że się tak wyrażę wielomodowego rezonansu. W przypadku instrumentów dętych przypadkowo hi hi, gładkich wykonanych z metalu warstwa przyścienna jest cieniutka i mamy doczynienia w rezonansem jednomodowym.
    Może być takie wyjaśnienie?

    Dodano po 5 [minuty]:

    Mv8 to co robisz to nie jest konstruktywna krytyka. Konstruktywna krytyka polega na pokazywaniu że można to zrobić lepiej tak i tak bo to i to.
    Po prostu się wozisz. Ja wiem lepiej!
    Kwestia kompromisów projektowych nie istnieje dla ciebie. Nie chciałbym z tobą pracować w jednym zespole.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Super ambitny projekt. Jak już robisz geometrię bliską ideału to nie rób kompromisów na zwrotnicach. Pele aktywne z regulacją spl, fazy/czasu.