Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Komputer PC - podłączenie w samochodzie

marcinek13 14 Gru 2006 18:58 77011 124
  • #61
    Krzysielp27
    Poziom 12  
    Witam widze ze dyskusja co i jak oraz skad umilkła wiec rusze troszke temat.
    byłem dzis u znajomego w sklepie komputerowyn i obiecał ze sie rozejrzy za dostawca takich zasilaczy ATX zasilanych z 12V
    a moze ktos juz zna namiary na jakiegos dystrybutora takich zasilaczy
    Sam bym taki zwykły zasilacz przerobił gdybym miał troche wiecej wiedzy na ten temat bo nie wierze ze niema tu takich tegich głów
    tylko checi brak.
    Wim ze nie jest to prosta sprawa ale mze ktos o juz rozgryzł?
    pozdrawiam
  • Relpol przekaźniki
  • #62
    adikow
    Poziom 13  
    Mysle ze sprawą powinien sie zając dobry elektronik takich chyba nie brakuje, dodam ze moj jest na 90Watt posada troche tranzystorow i pare scalakow, kondens. oparniki plytak jest dwowarstwowa, układ nie wydaje sie prosty. Taki uklad powinien byc w standardzie w kazdym samochodzie. Tyle kasy sie placi za nowe auta a o podlaczeniu komputera zapomnieli :cry:
  • #63
    007Daniel
    Poziom 14  
    a co myslicie o uzyciu PDA w samochodzie? jakies koncepcje? tu pozostaje tylko napisac sofcik
  • #64
    tplewa
    Poziom 38  
    Co do przerabiania przetwornicy nie jest to najwspanialszy pomysl. Wiekszosc tanich przetwornic do PC to okropny syf, natomiast cos ciekawszego niestety kosztuje i sama przerobka byla by nie oplacalna.
    Zwlaszcza ze mozna kupic bez problemu przetwornice do PC zasilane z 12V.

    Odnosnie PDA tez nie jest to rewelacyjny pomysl, niestety PC posiada wiecej uniwersalnych porotow (typu USB,RS232,LPT) ktore mozna uzyc. Do PDA nalezalo by dokupywac lub dorabiac wiele interfejsow. Pozatym na PC istnieje sporo gotowego oprogramowania typu Consult ktore mozna uzyc.

    Tak samo nawet w przypadku programowania na PC dostepne jest owiele wiecej informacji jak i kompilatorow poczynajac od Visual Basic poprzec Delphi na Visual C, #NET konczac...
  • #65
    adikow
    Poziom 13  
    PDA to zeczywiscie zly pomysł, i napewno drozszy.
    Dobrym i tanim pomyslem moze byc zastosowanie mini komputera HP seria e-PC , e-vectra albo inne. Posiadam takiego wlasnie, zasilany jest zasilaczem 19V podobny do tych z laptopow Koszt PIII ok 150$
    Mozna kupic na ebay http://cgi.ebay.com/slim-like-paper-HP-E-PC-42-P4-1-7GHz-20G-256M-XP-Home_W0QQitemZ250064270052QQihZ015QQcategoryZ140072QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
  • #66
    xtedek
    Poziom 16  
    wszystko ladnie pieknie tylko ze w UPS wykorzystywane sa czesto dwa akumulatory połączone szeregowo co daje przetwornice 24V ~230V

    Ale pomysl spoko szczegolnie zasilacz
  • #67
    007Daniel
    Poziom 14  
    no zgoda ze samo PDA to drogie urzadzenie i kupowanie tylko do tych celow jest bezsensowne ale jesli sie juz takie cos posiada to chyba zaczyna sie ciekawa droga. Zlacze usb wiec pozostaje jedynie jakis interface zaadoptowac no i najgorsze... napisac sofcik :)
  • #68
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #69
    007Daniel
    Poziom 14  
    no to ja ze swojej piaskownicy dorzuce dwa grosiki. Zrobienie i-face-u i fizyczne spiecie go z PDA to wg mnie male miki w porownaniu z napisaniem softa. Przekopalem forum pdaclubu, przejrzalem wszelkie mozliwe platformy programowania i powiem szczerze ze mimo ogolnego pojecia o VB to ja jakos tego nie widze. Mozna przyjac za punkt wyjscia np soft gazowy instalacji KME Akme badz Diego (latwe to, po polsku i ogolnie stosowane). Iface dostepny zarowno pod COMa jak i USB. W zakresie zainteresowania bedzie ten wiadomo pod USB. Ale tu zaczynają sie schody. Fakt jesli ktos ma VS C++ VB lub inne C# w jednym palcu to poradzi sobie z napisaniem progsa do komunikacji. Ja przyznam sie bez bicia nigdy nie robilem nic do komunikacji po portach wiec tu mocno przysiadlem. Wiec jesli ktos ma pliki zrodlowe do ww. softow gazowych to ja w celach naukowych bardzo prosze o taki.
  • Relpol przekaźniki
  • #70
    tplewa
    Poziom 38  
    Tylko po co wylamywac otwarte drzwi jak na PC jest pelno softu, chyba ze ktos podejmie sie napisanie oprogramowania do wszystkich popularnych autek :) wtedy to bedzie mialo sens :) Pozatym musisz jeszcze znac porotokol komunikacji z ECU w aucie, a z tym nie zawsze jest latwo. Dosc czesto czeka na taka osobe disassemblacja softu z ECU i jego analiza.
  • #71
    mały naukowiec
    Poziom 20  
    A może do zasilania 12v wykorzystać przetwornice do laptopa taką najtańszą z allegro(koszt około 45zł, wydajność prądowa 3,5a), ustawić ją na powiedzmy 20v i to spokojnie wystabilizować na 12v
    wydajność prądowa powinna wystarczyć
  • #73
    kaesel
    Poziom 2  
    ja znalazlem taki oto monitor : http://www.555.pl/index.php?act=1505

    a mam zapytanie czy taka oto przetwrnica podoła : http://allegro.pl/item156947378_przetwornica_12_230v_300_600w_import_warszawa.html
    i podlaczony do tego normalny zasilacz komputerowy ? zastanawiam sie jak rozwiazac problem zasilania , kiedys tez zakupilem swego czasu przetwornice gdzie jest przejscie na mlexa zeby podlaczyc np cd rom czy twardy dysk tlyko wiem ze to nie da rady uciagnac wszystkiego , co z tym fantem zrobic?? przewertowalem sporo stron jednak jednoznaczej odpowiedzi nie uzyskalem :/
    pozdrawiam Ksl
  • #74
    tplewa
    Poziom 38  
    Juz pisalem X razy mozna kupic zasilacz do plyt PC (mini i micro ATX) zasilane z 12V !!!! Koszt takiego zasilacza to okolo 170zl !!!!

    Jak cos to nawet kolega ma do sprzedania mial robic PC w aucie ale zrezygnowal, mowil ze odda duzo taniej. Jak cos to PW i dam na niego namiary....
  • #76
    ble_ble
    Poziom 11  
    Moim zdaniem zasilenie komputera z 12v nie jest tak ogromnym problemem jak co niektórym się wydaje. Co prawda nie zrealizowałem jeszcze mojego pomysłu ale z zebranych materiałów wydaje mi się że projekt nie jest nieosiągalny. Proponuje wykorzystać do tego celu schemat przetwornicy do zasilania wzmacniaczy audio +/-30v o mocy od 100 do 400W w zależności od użytych tranzystorów kluczujących oraz trafa ( w najtańszej wersji byłby od oryginalnego zasilacza atx, co przy minimalnym obciążeniu komputera w samochodzie, bez zbędnych urządzeń powinno wystarczyć). Projekt takiej przetwornicy wraz z dość dobrym opisem w tym nawinięcia uzwojeń transformatora dostępny jest pod adresem http://sklep.avt.com.pl/photo/_pdf/AVT2732.pdf Przeróbka polegałaby na dobraniu odpowiedniej liczby uzwojeń wtórnych tak aby uzyskać napięcia w standardzie atx co nie stanowi żadnego problemu. Jest jednak jeszcze jedna rzecz której brakuje w tej przetwornicy - stabilizacji napięcia co jest niezbędną koniecznością przy zasilaniu płyty głównej komputera. Na podstawie schematu zasilacza atx łatwo dodać taką stabilizację na wejście wzmacniacza błędu rezygnując np z zabezpieczenia przed rozładowaniem akumulatora <10V ( takie zabezpieczenie jest przydatne więc można je zrealizować na oddzielnym układzie) Układ zabezpieczenia prądowego chyba radziłbym zostawić żeby nasz nowy zasilacz nie poszedł z dymem. W celu zabezpieczenia płyty głównej trzeba również dodać zabezpieczenie przepięciowe uzwojenia wtórnego wraz z wejściem PS-ON podłączane do 4 pinu układu TL494 jak w oryginalnym rozwiązaniu zasilacza atx. Narazie od strony technicznej to tyle, a reszta wyjdzie juz podczas realizacji pomysłu. Myśle że jeśli ktoś posiada niepotrzebny (w miare sprawny, a nie że wszystkie elementy są czarne) zasilacz atx to koszty wykonania sprowadzą się do kupna tranzystorów i kilku innych niedrogich elementów. Wszelkie sugestie na temat mojego pomysłu mile widziane. Jeśli cokolwiek rusze w tym temacie to postaram się wrzucić (być może działający) gotowy schemat. Reasumując - jeśli da się uzyskać +/-30V mocy 400W z 12V to czemu miałoby się nie dać uzyskać +3,3, +5, +12, -5, -12 o tej samej mocy?
  • #77
    tplewa
    Poziom 38  
    i kolejny magik :) jak ja to lubie i finalem bedzie zabicie i tak niezbyt taniej plyty micro atx. Zrob najpierw jakakolwiek dobrze dzialajaca przetwornice (zwlaszcza wykonaj trafo) tak aby miala rozsadna sprawnosc.

    Uwierz mi w elektronice siedze x lat, przetwornic troche budowalem i nie jest to prosty temat. Moim zdaniem sie nie oplaca bo mozna wiecej narozrabiac niz to wszystko warte. Wiekszosc tanich zasilaczy ma konstrukcje ktora mozna rozbic o kant d.... dlatego tak wiele pada zabijajac przy okazji ludzia polowe komputera. To nie ma poprostu sensu, bedzie mialo mala sprawnosc, w przypadku kombinacji z przejsciem na 220V w dodatku bardzo niebezpieczne.
    Pozatym zobacz jaka wydajnosc pradowa jest potrzebna zwlaszcza dla bardziej wypasionych plyt...

    Jak kogos stac na LCD + plyte to i bedzie stac wydac 200zl na oryginalny zasilacz.
  • #78
    szymtro
    Poziom 30  
    Ale oryginał ma jedna zasadnicza wadę jak dla mnie.
    Jak komp w samochodzie to pewnie większość będzie chciała wykorzystać S3 i bardzo szybko go usypiać. Napięcie potrzebne wtedy to 5v stby i około 35mA.
    Te gotowe przetwornice owszem maja taki tryb ale jak zaczynamy kręcić rozrusznikiem to napięcie spada poniżej 8V i ona się normalnie wyłącza. Za chwilę się włącza z powrotem ale płyta już nie wstanie jak po S3.

    To co jest potrzeba to prosta przetwornica (w zasadzie 3 kompletne) na 5V, 3,3V i 12V - każda wykonana na oddzielnym trafie z zasilacza atx. Do tego oddzielna wysoko sprawna tylko do podtrzymania stby (mc34063).
    Mam coś takiego w pająku i działa rewelacyjnie. Sterowanie na tl494 z dodatkowym wzmacniaczem tranzystorowym (symetrycznym) i to coś steruje mosfet'ami N.
    Potrzeba żeby zaprojektować płytkę do samego układu przetwornicy, płytkę pod trafo (gdzie sterowanie będzie z boku) i do auta jak znalazł.
    JAk do auta to celerony zwykle szybsze ze zmniejszonym taktowaniem do żądanego minimum - aby obniżyć moc. Moja płyta z c500 nie ciągnie więcej jak 25W mocy sumarycznej.

    Można też jeszcze wykorzystać płytę z jakiejś starej toshiby(tecra 8000, 8100) ale one też nie załączają się poniżej 12V
  • #80
    podgor1990
    Poziom 11  
    Witam!!!
    Ciągnąc jeszcze temat o rozwiązaniu tego problemu za pomocą przetwornicy i standardowego zasilacza PC. Chciałem powiedzieć że może nie jestem za bardzo "obcykany" w tych tematach ale były przecież zasilacze przystosowywane na prąd europejski czyli 220V i standardy USA czyli 110V. I taka przetwornica która będzie przetwarzać 12V na 110V będzie pobierać mniej energii niż przetwornica przetwarzająca z z12V na 220V. A potem z tych 110V to juz tylko taki zasilacz na 110V i będzie git!!!
  • #81
    tplewa
    Poziom 38  
    podgor1990 napisał:
    Witam!!!
    Ciągnąc jeszcze temat o rozwiązaniu tego problemu za pomocą przetwornicy i standardowego zasilacza PC. Chciałem powiedzieć że może nie jestem za bardzo "obcykany" w tych tematach ale były przecież zasilacze przystosowywane na prąd europejski czyli 220V i standardy USA czyli 110V. I taka przetwornica która będzie przetwarzać 12V na 110V będzie pobierać mniej energii niż przetwornica przetwarzająca z z12V na 220V. A potem z tych 110V to juz tylko taki zasilacz na 110V i będzie git!!!


    Jak masz elektrownie atomowa w aucie to czemu nie ;) policz jakie bedziesz mial straty, w aucie najlepiej je minimalizowac bo szkoda akumulatora. Pozatym stosowanie niebezpiecznych napiec w samochodzie to tez nie najlepsze wyjscie...
  • #82
    azizi
    Poziom 10  
    Witam wszystkich. Nie znam się może za dobrze na elektronice ale stoję po drugiej stronie czyli posiadam ów zestaw w aucie. Płyta to via epia m9000 i to właśnie z jej zasilaniem mam problem. Kupiłem sobie mały zasilacz na allegro oraz przetwornice do niego z 12v na 220v, taka za 100pln. Problem jest tego typu, że wprowadza ona zakłucenia i w audio słychać szmery.
    Jest to ewidentna wina taniej przetwornicy bo jak zasilę zestaw z gniazdka to jest ok. Ma ktoś może jakiś pomysł jak tego się pozbyć?

    Jeśli chodzi o stronę praktyczną to sprawa z przeróbką ups'a jest dość obiecująca. Przyznam, że podczas odpalania silnika, komp siada ze względu na spadek napięcia. Poza tym ciągnie prąd bezpośrednio z akumulatora, więc przy zgaszonym silniku można przeholować. Jeśli by zastosować ups'a z tak jak ktoś wcześniej pisał doładowującą się baterią tylko podczas pracy silnika to jest to dużo praktyczniejsze rozwiązanie.

    PS. Z chęcią kupię jakiś układ DC-DC bo to chyba pod względem energetycznym najlepsze rozwiązanie.
  • #83
    Maksimus
    Poziom 2  
    Witam.. Jestem tu nowy.. ale podzielę sie z wami moimi doświadczeniami odnoścnie systemu car audio-video.
    Zajmuję się komputerami jak i samochodami zawodowo i powiem Wam tak:
    Mam w swoim sachodzie zainstalowany komputer z ekranem dotykowym a dokładniej laptopa którego mam podłączonego w bagażniku i przeciągniety kabel vga do monitora dotykowego (do przodu)
    Nie wiem dlaczego tak kombinujecie z zasilaniem zwykłego peceta przeciez komputer (laptop) sam w sobie ma o wiele wiecej zalet niz zwykły PC.

    Zalety:

    -możliwość podłaczenia do zapalnieczki 12V za pomocą zasilacza samochodowego bez żadnych przetwornic, dzięki czemu mamy oszczędność energii, no i pewność że taki prąd nikogo nie porazi,
    -możliwość podtrzymywania bateryjnego (np przy uruchamianiu silnika)
    przez co komputer nam sie nie zrestartuje,
    -małe wymiary i waga dzieki czemu w bagazniku zajmuje niewiele miejsca,a i przy okazji można go w każdej chwili wymontować i zabrac ze sobą -przez co nie bedzie nam słuzył jako tylko centrum rozrywki w samochodzie ale i wszedzie,
    -dysk twardy jest o wiele bardziej odporny na wstrząsy od zwykłych (w PC),między innymi dlatego ze posiadają o wiele mniejszą mase.
  • #84
    azizi
    Poziom 10  
    zgadza się, masz rację, ale nie każdy ma takiego laptopa, ja miałem płytę więc dokupiłem monitor do niej, potem zasilacz i inne akcesoria, gdybym miał laptopa to bym na pewno w kierunku takim jak ty poszedł
  • #85
    Maksimus
    Poziom 2  
    Ale policz sobie za laptopa moim zdaniem który wystarczy do słuchania muzyki, ogladania filmów , nawigacji zupełnie wystarczy komp za jakies 1000 zł i masz spokój, a do zwyklego pcta musisz kupic przetwornice , albo zasilacz 12v który tez kosztuje a moim zdaniem jak zrobic to zrobic pozadnie i nie obawiac sie ze za jakies czas padnie akumulator albo co gorsze aolternator przy silniku, przeziez jak masz zamontowana przetwornice to musisz wiedziec ze cały układ elektroniczny na tym cierpi przez co samochód z czasem moze sie nabawic przeróżnych chorób zwiazanych z zasilaniem a tego chyyba nikt nie chce dlatego jeszczeraz polecam.Człowiek póxniekjm jedzie gdzies w trase bez zadnych obaw ze mu sie cos przepali albo co gorsza zapali !!
  • #86
    azizi
    Poziom 10  
    za 1000pln nie kupisz laptopa z dotykowym wyświetlaczem, poza tym ja mam matryce 7" a takich w laptopach nie wsadzają, więc nie wiem gdzie bym miał umieścić przeciętną 15", bo taki laptop z matrycą ok 10" to będzie bardzo drogi, nie mówiąc już dotykową
  • #87
    WITEK1952
    Poziom 28  
    Witam serdecznie.Tez nad tym myślę i narazie mam spód od laptopa z płytą główną i zasilacz samochodowy.Wszystko pasuje tylko mam problem z monitorem.Chciałem użyć matrycy od lapcia razem z klapą jako ekran podwieszany w miejsce osłony p/słonecznej.Nie mogę znależć sposobu jak podłączyć matryce z kartą graficzną.Potrzeba mi odpowiednio długiej taśmy lub możliwości podłaczenia gniazda d-sub do matrycy.Jak ktoś ma jakieś pomusły będę wdzięczny.Pozdrawiam Witek.
  • #88
    Pocieszny
    Poziom 38  
    Próbowałeś zrobić sobie po prostu przedłużkę przewodów od matrycy? Niestety jest możliwość że zbyt długie kable będą powodowały duże zakłócenia sygnału i będzie paskudny obraz, jeżeli w ogóle będzie. Można spróbować użyć ekranowanego kabla, powinno trochę pomóc.

    Podłączenie LCD z laptopa do złącza CRT jest bardzo trudne i nie każda matryca da się tak podłączyć. Ogólnie jest z tego więcej kombinowania niż pożytku.
  • #89
    luks
    Poziom 16  
    Maksimus napisał:
    Ale policz sobie za laptopa moim zdaniem który wystarczy do słuchania muzyki, ogladania filmów , nawigacji zupełnie wystarczy komp za jakies 1000 zł i masz spokój, a do zwyklego pcta musisz kupic przetwornice , albo zasilacz 12v który tez kosztuje a moim zdaniem jak zrobic to zrobic pozadnie i nie obawiac sie ze za jakies czas padnie akumulator albo co gorsze aolternator przy silniku, przeziez jak masz zamontowana przetwornice to musisz wiedziec ze cały układ elektroniczny na tym cierpi przez co samochód z czasem moze sie nabawic przeróżnych chorób zwiazanych z zasilaniem a tego chyyba nikt nie chce dlatego jeszczeraz polecam.Człowiek póxniekjm jedzie gdzies w trase bez zadnych obaw ze mu sie cos przepali albo co gorsza zapali !!


    Napisz prosze jak podpiałeś zasilanie do monitorka ? Też mam zamiar wstawić laptopa + dotykowy 8" z tym, ze monitor ma niby zasilanie 12V a w samochodzie jak wiadomo jest róznie. Czy nie lepiej podpiać go pod zssilanie samochodowe laptopa ?

    Druga sprawa - jak właczasz swoj komputer ? Bo rozumiem, że opuszczając auto poddajesz go hibernacji ?
  • #90
    WITEK1952
    Poziom 28  
    Witam serdecznie.Dzięki zenobeusz.Właśnie próbowałem przedłużyć taśmę matrycy i wyszła mi za gruba i za sztywna.W zimę pewnie by się szybko połamała.Nawet jej nie sprawdzałem.Spróbuje z monitorkiem sterowanym z tv out ale tego nie mam z kolei gdzie zamocować tak by nie kusił złodziei.Pozdrawiam Witek.