Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sony GDM FW900 - brak OSD i obrazu ale dioda zielona, czasem uda się włączyć i działa

Sapkowski 30 Apr 2023 17:01 816 9
Suntrack
  • #1
    Sapkowski
    Level 3  
    Cześć! Potrzebuję zlokalizować uszkodzenie przez które monitor bardzo rzadko uda się włączyć. Potrzebuję pomocy kogoś z doświadczeniem kto widział już podobny problem i pomoże nakierować jak sprawdzić i zlokalizować usterkę.

    Monitor mam od początku, pierwszy właściciel, nigdy nie naprawiany, rozebrany pierwszy raz i dosłownie nie mogę bez niego żyć. Jeżeli ktoś chciałby uczestniczyć w procesie naprawy i rozumie co się z nim dzieje bardzo proszę o pomoc.

    1) Jeżeli monitor uda się włączyć to pracuje bez najmniejszych problemów natomiast po wyłączeniu komputera lub odpięcia monitora od prądu to jest problem z włączeniem go ponownie.

    a) Jeżeli jest zimny i uda się go załączyć to występuje problem jak na filmie poniżej. Przeważnie obraz jest zielony z pasami a ostatnimi czasy raz czerwony raz zielony.





    aa) Jeżeli od razu dostanie dużą rozdzielczość to się wyłącza i jest problem z włączeniem
    bb) Jeżeli popracuje parę minut na rozdzielczości 640x480 i się nagrzeje to można przejść do wysokiej rozdzielczości

    b) Jeżeli tył obudowy monitora zostanie podgrzany suszarką i uda się go włączyć to nie ma problemu z zielonym lub czerwonym obrazem lub od razu pracą na wysokiej rozdzielczości. Pracuje bez zarzutu.

    2) Jeżeli monitor nie ma niczego podłączonego pod INPUT 1/2 to nie wyświetla OSD, świeci zieloną diodę i przechodzi w stan uśpienia.

    Jak na filmie




    3) Jeżeli ma podpiętą kartę graficzną w INPUT 1/2 to pali zieloną diodę a potem po chwili zapala pomarańczową diodę i mruga nią nieskończenie. Jak na filmie poniżej, karta graficzna pracująca INPUT 1, INPUT dwa nic nie podłączone





    4) Monitor za każdym razem coraz trudniej uruchomić gdzie teraz graniczy to z cudem. Problem występował od dłuższego czasu i z każdym nagłym wyłączeniem prądu i pstrykaniem napięciem (elektrownia włącza wyłącza prąd) problem postępował, tak że po prostu się nie załącza.

    5) Rozebrałem monitor ale nie widzę gołym okiem zimnych lutów lub uszkodzonych komponentów. Nie wiem gdzie zacząć szukać usterki która nie pozwala się bańce włączyć.

    6) Na G board zasilacza (który nie jest na tej samej płytce co transpowielacz) po załączeniu monitora kiedy dioda jest zielona, napięcia na wyjściu, napięcia mierzone w chwili włączania monitora

    CN651
    7V = 7V

    CN650
    STB5V = 5V
    1W5V = 5V
    ECO SW = 5V -> po chwili 3.5V
    HTR SW = 4.9V
    DGUSSW = 4.8V -> 0V
    PWR SW = 5V

    CN652
    STBY5V = 5V
    1W5V = 5V
    +80V = 15V na 1/2s -> 0V
    +220V = 90V na 1/2s -> 0V
    +12V - 3.43V na 1/2s -> 0.04V
    HEATER = 5V

    CN653
    +15V = 1.36V na 1/2s -> 0.02V
    -15V = 2.43V na 1/2s -> 0.02V
    +80V = 3.8V na 1/2s -> 0V

    CN653
    H CENT H = 4.3V na 1/2s -> 0V
    H CENT N = 6.3V na 1/2s -> 0V
    H CENT L = 7.2V na 1/2s -> 0V
    +220V = 15V na 1/2s -> 0V

    Myślałem, że może coś być na obwodzie z Heaterem ale dlaczego nie na napięć na innych liniach?
    Czy jest to kwestia płytki zasilacza czy jest opcja, że jest coś nie tak z płytką transpowielacza.

    Sony GDM FW900 - brak OSD i obrazu ale dioda zielona, czasem uda się włączyć i działa

    Edit: poprawiłem zachowanie napięć na G board
  • Suntrack
  • #2
    lisek
    Service technician RTV
    Wyglada na uszkodzenie w torze H, trafopowielacz FBT lub ukł. controli napiecia

    Na tym forum napisano, poczytaj je
    Quote:
    Fraza: GDM FW900 Szukaj na wybranych forach Znaleziono 30 wyników


    p.s
    Moga byc "zimne luty" na (opis uszkodzenia na to wskazuje)
    - trafo FBT
    - elementy siłowe (diody ,tranzystory na radiatorach)
  • #3
    Sapkowski
    Level 3  
    Czy wie ktoś gdzie mogę dostać oryginalny wylut z telewizora Sony MCZ3001D? Może komuś zalega i chciałby poratować?

    Cześć lisek! Dzięki za info, zanim złożyłem temat tutaj, przetrzepałem ile się udało począwszy od kilku tematów tutaj, gdzie w jednym przy podobnych objawach kolega wymienia układ kontroli napięcia a autor porzuca temat skończywszy na Hinduskich naprawach CRT przez naprawy na AVS forum i podobnych.

    Po cichu liczyłem, że jakiś spec wywęszy co tutaj się dzieje, ale zadaję sobie sprawę, że to nie jest łatwe zadanie a czasami wręcz niemożliwe.

    Szukałem zimnych lutów przez szkło powiększające ale wszystko okey
    Jak się odpali monitor to działa bez problemów, więc trafto raczej sprawny

    Wydaje mi się, że też mogę wyłączyć problem z przetwornicą na chwilę obecną
    Nie wiem czy mogą powodować to któreś z kondensatorów (puszczanie dc) i które pierwsze powinny być podmienione jeżeli to one mogą to powodować.

    Z tego co więcej zauważyłem
    - napięcia te co podałem które zanikają przy włączaniu monitora mają różne wartości np. +220V = 90V na 1/2s -> 0V a raz 180V na 1/2 -> 0V
    - te napięcia których brakuje jak zanikają miernik pokazuje ujemne wartości -0.05V itd. a powinny być dodatnie
    - jak monitor jest na stand by (pomarańczowa dioda) to żarzy się bardzo delikatnie taki cienki żarnik w dziale elektronowym (dobrze widać przy zgaszonym świetle, delikatną pomarańczową poświatę jak przyciemnione światło choinkowe)
    - podgrzałem regulator napięcia SHINDENGEN MCZ3001D 02128, dałem na niego trochę gorącej cyny przez 2 minty, liczyłem, że jak wstanie monitor na chwilę to będę mieć jakieś potwierdzenie, że to powoduje problem ale nie wstał, odpalałem jak już IC był zimny

    Zacząłbym od wymiany regulatora napięcia SHINDENGEN MCZ3001D ale nie mogę go nigdzie znaleźć, żeby nie był ściągany z Aliexpress po 2$ za sztuję i sprzedawany u nas za 40 zł (tak samo z zamiennikiem od Sony). Są trzy miejsca co tym handlują co znalazłem, nowe, ale w każdym po kontakcie ten sam towar z Chin.
  • Suntrack
  • #4
    Sapkowski
    Level 3  
    Czy mógłby ktoś rzucić okiem na diodę D601? MA111-(K8) ona spina GND 5 pin IC620 (MCZ30001D) z P. GND 11 pin.
    W teście diody w obwodzie multimetr pokazuje 0.00V i piszczy w obie strony, opór to 0.06 Ohm w obie strony. Dioda w obwodzie, czy to może sygnalizować, że coś tutaj jest nie tak?
  • #5
    Sapkowski
    Level 3  
    Pomiary nie miały sensu na (IC620 MCZ3001D SW REG CONTROL) - GND brałem z obudowy
  • #6
    Sapkowski
    Level 3  
    Witam wszystkich. Wiem, że to trudny temat, ale idziemy do przodu :)
    Jakieś pomysły co jeszcze zmierzyć? I jak wykluczyć problem zasilacza?
    Oraz na A board nie ma napięcia wejściowego G2 (neckboard).
    Do pomiarów napięć bezpośrednio na IC610 gdzie podpiąć się do GND? Minus C611 ok?

    Zmierzyłem napięcia na elementach zasilacza (płytka G)

    Okolice IC610
    C611 = 420V (tutaj łączy się z (10) CATHODE i powinno być 376V a jest więcej)
    * Jak idzie prąd przez żarówkę 100W to żarówka mruga, monitor robi dźwięk "tyk tyk tyk tyk" cały czas a napięcie na C611 = 290 V -> 144V

    Pomiary robione na elementach bez żarówki

    R643 = 0.0V
    R629 = 0.0V
    C639 = 9.3V
    C648 = 14.8 V

    R625 = 0.00V (powinno być 192V) - (16) VG (H) (IC620 MCZ3001D SW REG CONTROL)

    Te dwa rezystory są na różowej linii która idzie do (8) VC1 (IC620 MCZ3001D SW REG CONTROL)
    R631 = 0.9V
    R696 = 3.1 V

    Wyjście VCC z IC610 - różowa linia
    R614 = 2.5V
    C613 = 13.5V

    Na wyjściu z (3) AC SEN IC610 (W serwisówce jest, że powinno być 86.2 V)
    C611 = 250V

    R620 = 0.0V
    C643 = 0.15V
    R621 = 97.0V

    Proszę zwrócić uwagę na to miejce. O co chodzi z tym rezystorem? Nie ma go w serwisówce
    R651 = 73.0 V (zdjęcie poniżej)

    Noga R651 jest spięta z (1) V SENSE a napięcie między
    R651 i R621 = 402 V nie rozumiem tego dlaczego w serwisówce jest napisane, że na na (1) jest 1.7V i dlaczego w serwisówce tego nie ma

    Sony GDM FW900 - brak OSD i obrazu ale dioda zielona, czasem uda się włączyć i działa

    C645 = 2.2V (3) CT - OK SERWISÓWKA 2.2V (IC620 MCZ3001D SW REG CONTROL)
    C647 = 0.00V (6) TIMER - OK SERWISÓWKA 0V (IC620 MCZ3001D SW REG CONTROL)

    C646 = 0.17V (7) SS - ŹLE - SERWISÓWKA 4.5V (IC620 MCZ3001D SW REG CONTROL) // dziwne bo jak dotykam jedną szpilką miernika to pokazuje 2.7V (druga w powietrzu, nie rozumiem dlaczego tak się dzieje) // czy to znaczy, że ten C646 jest do wymiany?

    C640 = 10.8V (10) VC2 - OK - SERWISÓWKA 10.3 (IC620 MCZ3001D SW REG CONTROL)

    C642 - 0.00 V
    R625 - 0.00 V
    R626 - 0.00 V
  • #7
    Sapkowski
    Level 3  
    UPDATE: @lisek rzuć okiem proszę tylko na ten post

    Wymieniłem C646 (2.2uF 50V) i teraz jest na nim napięcie ale 28V (wcześnie było 0.17V)

    Włączyłem monitor i się od razu wybudził tylko bardzo jasny wręcz biały obraz z lekkim zielonym nalotem. Wcześniej zawsze jak startował nigdy nie był taki jasny. Jak go na białym potrzymam za długo bez zmiany input 1 <-> input 2 to się monitor wyłącza (takie 3 kolory zwężone do środka).

    EDIT: Już nie jest jasny, jest zielony albo czerwony, czyli jest tak jak było wcześniej. Wiem, że jak nagrzeję któryś element to od razu ma normalne kolory tylko nie wiem co za takie zachowanie odpowiada.

    EDIT2:
    Wróciłem do poprzednich kondensatorów. Bez zmian, podgrzanie IC620 od tyły na 15 sekund i monitor startuje, najpierw bardzo jasny, potem przez 90% przypadków stabilizuje się na czerwono, zmieniam input 1 <-> input 2, na input 2 mam 640x480 obraz, po chwili kolory są okey, daję po 10 minutach oraz 1920x1200 i wszystko jest tak jak powinno być aż znowu się nie wyłączy/nie straci sygnału

    Czy to jednoznacznie oznacza, że IC620 jest do wymiany? Czy ten regulator może powodować to, że na starcie są takie kolory, najpierw za jasny, potem czerwony jasny/zielony (ale mniej jasny)? Czy jak podgrzewam ten regulator to po prostu jakby wymuszam działanie a tak naprawdę coś innego szwankuje?

    Sony GDM FW900 - brak OSD i obrazu ale dioda zielona, czasem uda się włączyć i działa
  • #8
    Sapkowski
    Level 3  
    Dalej walczę, zauważyłem, że grzanie w okolicach IC620 odpala monitor, noga 7 lub 8 robiła przerwy jak mierzyłem przejście.

    Wymieniłem IC620, teraz startuje od razu, tylko problem główny, jak odpalam jest ekran zielony albo czerwony itd. jak pogrzeję suszarką w okolicach IC620 to przez chwilę jest dobry obraz (2-4 sek) a potem wraca do czerwonego/zielonego. Który komponent za odpowiada? Bardziej dioda, rezystor czy kondensator?

    Wymieniłem te trzy elektrolity C645, C647, C646 na nowe bo miałem ale bez zmian, ale nie mam pojęcia który dokładnie komponent może odpowiadać za takie zachowanie.

    Sony GDM FW900 - brak OSD i obrazu ale dioda zielona, czasem uda się włączyć i działa
  • #9
    lisek
    Service technician RTV
    Patrz str.34 SM arzenie opisywane jako Heater

    To drugie to elementy suatki drugiej G2, moe kondensator ma upyenoc
  • #10
    Sapkowski
    Level 3  
    Cześć, Konkretnie który to jest kondensator? W ogóle jeszcze jest jedna rzecz
    Napięcia z PSU:
    CN652
    STB 5V
    80V = 79V
    220V = 218V
    12V = 12.0V
    Heater = 5V

    Jeżeli zostawi się monitor jak on tak wariuje to mu zaskakuje zabezpiecznie przeciwprzeciążoniowe w PSU.
    Jak włączę monitor 3-4 razy z rzędu (włącz wyłącz zanim zwarjuje) nie ma już czerwonego, tylko zielony
    jak włączę monitor 6-7 razy z rzędu, od razu daje dobry kolor i nie zmienia na zielony, trzyma już kolor

    Trzyma w sensie, można korzystać wszystko jest tak jak powinno, coś się dzieje na starcie, że wariuje napięcie, po paru włącz wyłącz się uspokaja i jest okey.

    Na filmie gdzie gość wymienił wszystkie elektrolity w tym monitorze i też miał taki problem ktoś mu napisał

    (1) The green screen with retrace lines is due to a bad resistor near the flyback, it Is the "heater resistor" Look for one 3.3 -1. 5 ohm 1/2w.

    a inny odpowiedział (2) Not a heater resistor. It’s a tube bias resistor and is to do with the G2 tube bias voltage. Nothing to do with the CRT heaters

    Nie wiem o co chodzi z tym bias resistor.