Dzień dobry,
od razu przepraszam jeżeli zaczynam wątek na złym dziale.
Jestem osobą dopiero uczącą się elektrotechniki i potrzebuję pomocy kogoś bardziej doświadczonego. Mianowicie dostałem zadanie od prowadzącego, które brzmi "Zaprojektuj schemat elektryczny dla wiertarki kolumnowej z silnikiem 3F, który będzie spełniał warunki -START/STOP, sygnalizacja załączenia, wyłącznik awaryjny, możliwość zmiany kierunku obrotów lewo-prawo za pomocą styczników, podstawowe zabezpieczenia oraz możliwość regulacji prędkości obrotów".
Póki co bazując na jakiejś tam skromnej wiedzy własnej + doszukując w różnych źródłach udało mi się "stworzyć" układ jak na załączonym zdjęciu, a więc spełniający wszystkie wymogi z wyjątkiem regulacji prędkości obrotów.
O ile z silnikiem DC mógłbym pokusić się o regulator z potencjometrem, tak dla silnika 3F raczej to odpada (jeżeli się mylę, to bardzo proszę sprostowanie). Najczęstszym i chyba zarazem najlepszym sposobem regulacji prędkości obrotów silnika 3F jest falownik ale zastosowanie go wyklucza użycie styczników, bo na falowniku można ustawić kierunek obrotów a kompletnie bez sensu byłoby powielenie tej funkcji.
To co przyszło mi do głowy, to zastosowanie silnika dwubiegowego (w poleceniu nie było mowy o tym, że regulacja prędkości musi być płynna) lub włączenie do układu regulatora 3F, którego schemat podłączenia znalazłem w internecie (dołączam zdjęcie). Niestety w obu przypadkach brakuje mi wiedzy w jaki sposób te pomysły "wrzucić" w mój schemat.
Bardzo proszę o rady co mogę zrobić i ewentualną korektę mojej niewiedzy
Pozdrawiam,
Kuba

od razu przepraszam jeżeli zaczynam wątek na złym dziale.
Jestem osobą dopiero uczącą się elektrotechniki i potrzebuję pomocy kogoś bardziej doświadczonego. Mianowicie dostałem zadanie od prowadzącego, które brzmi "Zaprojektuj schemat elektryczny dla wiertarki kolumnowej z silnikiem 3F, który będzie spełniał warunki -START/STOP, sygnalizacja załączenia, wyłącznik awaryjny, możliwość zmiany kierunku obrotów lewo-prawo za pomocą styczników, podstawowe zabezpieczenia oraz możliwość regulacji prędkości obrotów".
Póki co bazując na jakiejś tam skromnej wiedzy własnej + doszukując w różnych źródłach udało mi się "stworzyć" układ jak na załączonym zdjęciu, a więc spełniający wszystkie wymogi z wyjątkiem regulacji prędkości obrotów.
O ile z silnikiem DC mógłbym pokusić się o regulator z potencjometrem, tak dla silnika 3F raczej to odpada (jeżeli się mylę, to bardzo proszę sprostowanie). Najczęstszym i chyba zarazem najlepszym sposobem regulacji prędkości obrotów silnika 3F jest falownik ale zastosowanie go wyklucza użycie styczników, bo na falowniku można ustawić kierunek obrotów a kompletnie bez sensu byłoby powielenie tej funkcji.
To co przyszło mi do głowy, to zastosowanie silnika dwubiegowego (w poleceniu nie było mowy o tym, że regulacja prędkości musi być płynna) lub włączenie do układu regulatora 3F, którego schemat podłączenia znalazłem w internecie (dołączam zdjęcie). Niestety w obu przypadkach brakuje mi wiedzy w jaki sposób te pomysły "wrzucić" w mój schemat.
Bardzo proszę o rady co mogę zrobić i ewentualną korektę mojej niewiedzy

Pozdrawiam,
Kuba


