Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ford Bronco uszkodzony element regulatora napięcia

Oineh 25 Lis 2005 06:26 1482 7
  • #1 25 Lis 2005 06:26
    Oineh
    Poziom 20  

    Znajomy poprosił mnie żeby mu znaleźć taki element jak na zdjęciu. Znajduje się on w regulatorze napięcia w Fordzie Bronco z 1979 roku. Zdjęcie nie jest zbyt wyraźne bo zrobiłem je telefonem. Na elemencie są następujące symbole: NF (albo VF) 579A2A HNQ 7847 a po środku napis RCA. Podejrzewam że może być to jakiś tranzystor ew. układ stabilizacji napięcia. Jeżeli jest to element nie do zdobycia to czym go można by zastąpić.

    0 7
  • Relpol
  • #2 15 Gru 2005 10:08
    Oineh
    Poziom 20  

    Widżę że nikt nie zna tego układu. Umieszczam zdjęcia tego układu. Ten zielony element to tranzystor to wynika z oznaczeń na pcb. Jest też symbol taki
    D8VF
    10A585-AA
    Może ktoś jest w stanie pomuc czym zastąpić ten tranzystor. Może jednak wiedząc że to jest tranzystor, jest w stanie go ktoś zidentyfikować? Proszę o pomoc. Może jakiś układ zastępczy??

    0
  • Relpol
  • Pomocny post
    #3 15 Gru 2005 10:40
    autosuper
    Poziom 24  

    Proponowalbym Ci ustalic jaki to typ alteranatora i dobrac do niego oddzielny nowy regulator , np. od poloneza kosztuje okolo 16 zlotych. ewentualnie mzoesz jeszcze dobrac ten tarnzystor zakladajac oczywiscie ze jest to faktycznie tranzystor , zmierz na podlaczonym ukladzie jakie napiecia sa na plytce w miejscach gdzie ma byc ten tarnzystor i ustalisz wtedy czy to npn czy pnp . Jak bedziesz jzu to iwedzial to pozostanie podstawienie tam jakiegos odpowiedniego tranzystora np z serii BDP.

    0
  • #4 24 Lut 2006 10:19
    Oineh
    Poziom 20  

    To jest na pewno tranzystor. Regulator ma wyjścia oznaczone F S A I (Ignition koil-zapłon) A jest na schemacie podpięty pod wyjście B w Alternatorze, przekaźnik starter relay i pod + akumulatora. S i F pod Wyjścia S i F w alternatorze. Wyjście I do cewki zapłonowej i przekaźnika (takie jest to troche nie zrozumiałe). Ten uszkodzony tranzystor ma emiter podłączony do tego wyjścia A a kolektor do F. Z czego A jest plusie alternatora więc jest na potencjale dodatnim więc pewnie kolektor na potencjale ujemnym. Czy z tego opisu da się dobrać jakiś tranzystor (i czy to będzie NPN czy PNP) Najlepiej jakiś konkretny symbol łatwo dostępny. Jak by to pomogło w zoriętowaniu się jaki to tranzystor to mogę rozrysować schemat tego układu elektronicznego.

    0
  • #5 24 Lut 2006 13:14
    autosuper
    Poziom 24  

    Po opisie wyjsc calego alternatora neiiwele dojdziemy , z tego obrazka wynika ze tranzystor jest przykrecony do metalowej obudowy a ta zapewne do masy w aucie , a wiec srodkowa nozka ktora najczesciej jest wlasnei zlaczona z ubodowa tranzystora ma mase , najczesciej srodkowa nzoka tranzystora w takiej obudowie to kolektor , ale pewnosci neima bo neiwidaomo co to za wynalazek .Jezeli zalozymy ze to tam wlasnie jest kolektor to skoro jest na masie to jest to trnzystor p-n-p . Ale latwo sie upenic , napewno ejst to tranzystor wykonawczy a jego wyjscie idzie na wzbudzenie alternatora , widac to na schemacie . Wlutuj cala plytke do tych stykow bez tranzystora i podlacz do auta . Zmierz napiecia U1 i U2 (tak jak na rysunku) Prawdopodobnie na U1 bedzie 12V a na U2 , zobaczymy. Napisz wyniki pomiarow , jak bedzie to wiadomo to bedzie wiadomo wszystko

    0
  • #6 27 Lut 2006 06:10
    Oineh
    Poziom 20  

    Kolektor nie jest przykręcony do masy. Jest od niej odizolowany tulejką i podkładką mikową. Wiem jedynie że emiter jest podłączony do plusa alternatora. Istnieje możliwość podpięcias tewgo pod jakieś inne źródło napięcia? Bo samochód jest jeszcze nie sprawny i nie ma jak go sprawdzić i tych napięc pomierzyć.

    0
  • #7 27 Lut 2006 08:09
    Zbyszek_64
    Poziom 21  

    Można.Do zacisku który zasila uzwojenie wzbudzenia trzeba podłączyć żarówkę 12V 10 - 15 W jednym końcem , a drugim do masy.Z zasilacza regulowanego lub prostownika o regulacji skokowej podać napięcie na" +" i" -" regulatora. Trzeba zacząć od najniższego napięcia (ok 9V) , podnosić napięcie i obserwować jasność świecenia żarówki.Gdy żarówka przy pewnej wartości napięcia zacznie przygasać będzie to oznaczać ,że regulator ogranicza napięcie.Pozdrawiam

    0
  • #8 01 Mar 2006 10:18
    autosuper
    Poziom 24  

    Dokladnie tak jak Ci pisze Zbyszek . Jezeli jestes pewien ze to wlasnie emiter idzie do plusa ale wyjscia alternatora a nie na jego wzbudzenie to napewno bedzie to p-n-p , koplektor bedzie szedl na wzbudzenie , a baza to sterowanie . Jezeli natomiast ten emiter idzie na wzbudzenie to bedzie to napewno p-n-p , jego kolektor bedzie wtedy na plusie i ja raczej bardziej sklanialbym sie wlasnie ku tej wersji choc pewnosci niemam.

    0